AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Hun mente tannen hadde en sprekk å valgte å sette krone på frisk tann.Hvor lang tid tar det før jeg må rotfylle tannen? Anonymkode: 9f782...c2c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Må du rotfylle? Hvis tanna var fisk under, hadde en sprekk over og der ble det satt en krone, hvorfor tenker du at du må rotfylle? Anonymkode: 32ad2...40f 1
Perfume Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Anbefaler ts å sjekke hva "krone" betyr..
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Ja med tiden har jeg lest at det som regel alltid må rotfylle kronede tenner. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det vil bli en betennelse som fører til rotfylling. Er det noen andre her med kronede tenner som ikke har rotfyllt? Hvor mange år har du hatt krone på tann? Anonymkode: 9f782...c2c
Cata Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Er det ikke motsatt da? Det blir gjerne betennelse i tenner som har vært rotfylt i mange år.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vet ikke. Det jeg vet er at tannlegen min valgte å krone en frisk tann å jeg er redd jeg må rotfylle etterhvert. Det sa tannlegen, kanskje du må rotfylle etterhvert. Jeg skal aldri reise til den tannlegen igjen. Anonymkode: 9f782...c2c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Cata skrev (4 timer siden): Er det ikke motsatt da? Det blir gjerne betennelse i tenner som har vært rotfylt i mange år. Det er vel helst at rotfylte tenner kan sprekke, og dermed trenge krone (har skjedd med to av mine). Ts: Det høres ut som at tanna trengte den beskyttelsen en krone gir, uten at det var noe som indikerte rotfylling. Kanskje du ikke trenger å rotfylle i det hele tatt. Kanskje det blir behov for det i fremtiden. Hvorfor betale for en behandling du kanskje ikke trenger? Anonymkode: 5c9dd...dbb
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja med tiden har jeg lest at det som regel alltid må rotfylle kronede tenner. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det vil bli en betennelse som fører til rotfylling. Er det noen andre her med kronede tenner som ikke har rotfyllt? Hvor mange år har du hatt krone på tann? Anonymkode: 9f782...c2c Aner ikke hvor du har lest dette, men det stemmer ikke. Anonymkode: 0724a...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Det hadde blitt mye dyrere for deg og rotfylle og file ned tanna for så og sette krone på. Det er for og beskytte tanna. Tannlegen har ikke gjort noe feil. Det er ikke dermed sagt du må rotfylle med tiden. Anonymkode: 376f8...18a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Min eldste krone er over 20 år. Har ikke rotfylt enda... Anonymkode: d8fd0...cca
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja med tiden har jeg lest at det som regel alltid må rotfylle kronede tenner. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det vil bli en betennelse som fører til rotfylling. Er det noen andre her med kronede tenner som ikke har rotfyllt? Hvor mange år har du hatt krone på tann? Anonymkode: 9f782...c2c Det tok litt mer enn 30 år før jeg måtte fjerne krona, rense under, og sette på ny krona. Ingen rotfylling. Det ble i utgangspunktet satt på krone fordi en fylling ikke fikk tilstrekkelig feste. Anonymkode: 51d51...8c9
Grüner Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hun mente tannen hadde en sprekk å valgte å sette krone på frisk tann.Hvor lang tid tar det før jeg må rotfylle tannen? Anonymkode: 9f782...c2c Du må da ikke rotfylle hvis røttene er friske.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Det kjipe med krone hvis det strengt tatt ikke hadde vært nødvendig, er at man må file ned litt av tennene ved siden av også, for å få på plass krona. Ts, du kan jo spørre en annen tannlege om dette var riktig avgjørelse, hvis du lurer? Anonymkode: 223bb...057
Grüner Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja med tiden har jeg lest at det som regel alltid må rotfylle kronede tenner. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det vil bli en betennelse som fører til rotfylling. Er det noen andre her med kronede tenner som ikke har rotfyllt? Hvor mange år har du hatt krone på tann? Anonymkode: 9f782...c2c Lurer på hvor du har lest det, for det stemmer ikke. En tann kan være skadet over tannkjøttet, og er det for stor skade til å få en vanlig fylling, må du ha krone. Men rotfylling trenger du ikke med mindre røttene er skadet. 1
Cata Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel helst at rotfylte tenner kan sprekke, og dermed trenge krone (har skjedd med to av mine). Min ene sprakk i hele lengden, men hadde hatt rotspissbetennelse to ganger med flere års mellomrom før det skjedde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå