AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Hei! Dette er ganske uforståelig. Men når jeg havner i en konfliktsituasjon/krangel kan jeg reagere med å slå meg selv ganske hardt i ansiktet. Det er gjerne i de tilfellene hvor jeg ikke føler meg hørt og ting er fastlåst. Et eksempel kan være at han er i dårlig humør og kommer med små stikk hele dagen. I begynnelsen forsøker jeg å være positiv, ta det med humor osv. Men til slutt flyter begeret over og jeg reagerer med sinne. Dette blir da en altfor sterk reaksjon i forhold til den lille kommentaren han hadde kommet med rett før, og som gjerne er forkledd som humor. Feks "Sikker på at du trenger enda et pizzastykke? Ser ut som du har spist nok pizza for i år, og vi er bare i februar, høhø" (er normalvektig men noen kg over trivselsvekt). Så blir det en greie at jeg ikke tåler en uskyldig spøk, og selv om jeg prøver å forklare at det er summen av alle sånne kommentarer som blir slitsomt, og at han ikke ga seg de gangene jeg ba han slutte på en ordentlig måte, så hjelper det liksom ikke. På dette tidspunktet trekker jeg gjerne inn et eksempel fra tidligere, og han blir ordentlig sint. Både fordi jeg hele tiden drar opp ting som har skjedd før, at han føler jeg kritiserer han hele tiden og at nå som han feks har laget en hyggelig middag/støvsugd/insjet til noe hyggelig, så blir det feil også. Han er LEI, og blir høyrøstet. Bruker gjerne stråmenn og stiller de samme spørsmålene om og om igjen, uten å bry seg om svarene. Spørsmålene gir ikke mening i mitt hode, og jeg blir frustrert fordi vi ikke kommer videre. Jeg forsøker å svare og forklare, tar opp et eksempel på noe han har gjort tidligere som har såret meg, han blir rasende, jeg føler meg urettferdig behandlet og misforstått og ender med å slå meg selv🙃 Han er den eneste personen jeg faktisk krangler med. I alle andre relasjoner tas uenigheter opp på en ryddig måte, man prøver å forstå hverandre, forklarer, unnskylder om nødvendig eller er enige om å være uenige. Og man behandler hverandre med respekt, høflighet og vennlighet i hverdagen. Men jeg har jo heller ikke et så nært forhold til dem. Jeg innser at jeg har et dårlig reaksjonsmønster og burde lære meg å krangle på en bedre måte😂 Men jeg lurer også på om andre har opplevd liknende? Hvorfor i alle dager slår man seg selv? Jeg vil ikke si at jeg er sint når det skjer, kanskje heller frustrert og fortvilt. Har absolutt ikke noe ønske om å skade han/andre. Eller meg selv, forsåvidt😆 Så hvorfor?? Anonymkode: bbd17...3ed
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Dette høres veldig dysfunksjonelt ut. Det er lett å anta at det er en reaksjon på at du er utmattet av alle stikkene som kommer, og at spenningsnivået bygger seg opp i deg. Når du slår deg selv er det gjerne både for å slippe ut noe av den spenningen, samtidig som du prøver å vise han hvor skadelig det er for deg. Jeg får også inntrykk av at det gjerne er ett anslag av gaslighting i kommunikasjonen hans til deg. Det skal ikke være nødvendig å føre en sak og ramse opp beviser for å sannsynliggjøre din rett til dine følelser og reaksjoner. Og det er vanskelig å innføre grenser i en allerede satt dynamikk. Du svelger for mange ganger før du reagerer. Om noen hadde kommentert pizzamengder og kropp til meg hadde reaksjonen kommet umiddelbart, og inkludert at det er en uakseptabel måte å snakke til meg på. Det er bra du klarer å «ha konflikter med andre», men det virker som dine teknikker ikke fungerer med han? Til sammenligning hadde jeg en eks hvor mine konfliktmestringsverktøy ikke funket. Og det ble mer og mer tydelig for meg at om han skulle forstå meg kunne jeg ikke si: «kan du bytte sokker hver så snill», men om eg sa: « æsj føttene dine stinker. Gå å bytt sokker!» (som funket strålende uten sure miner) dog ikke en kommunikasjonsform som jeg er komfortabel med. Anonymkode: 3e08b...7a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Å komme med stikk hele dagen er ikke greit å gjøre mot noen, samme hvor sliten noen er. Det er psykisk mishandling. Å kommentere andres vekt og hinte til at de ikke bør spise den og den mengden er ikke uskyldig spøk. Det er svært skadelig. Dette mennesket har skadet deg mye og lenge. Det høres ut som om du får en reaksjon på det å være i en skadelig situasjon over tid. Det er ikke merkelig i det hele tatt. Du må vekk fra dette mennesket. Grunnen til at du ikke krangler med andre på denne måten er at det er han som er problemet, ikke deg. Det virker ikke som du har noen anelse om at du blir mishandlet, men jeg håper virkelig at du kan vurdere å ringe Krisesenter eller volinjen. Du trenger å snakke med noen om dette og få rådgivning. Du fortjener å få leve et godt liv, uten mishandling. Anonymkode: f8604...7b8 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Jeg sliter med en samboer som bruker gaslighting og psykisk mishandling. Jeg er klar over det men å være helt alene vil bli verre. For å holde ut tyr jeg til selvskading i form av å kutte meg. Anonymkode: 04cc1...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er bra du klarer å «ha konflikter med andre», men det virker som dine teknikker AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sliter med en samboer som bruker gaslighting og psykisk mishandling. Jeg er klar over det men å være helt alene vil bli verre. For å holde ut tyr jeg til selvskading i form av å kutte meg. Anonymkode: 04cc1...f3d Håper dere får hjelp i parterapi eller at du får psykolog på dps? Anonymkode: a0905...fad
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 Før jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at du strever med følelsesregulering og at jeg ikke hadde orket det. Etter å ha lest om forholdet deres så behandles du elendig. Det er ikke uskyldig spøk når det ikke er noe morsomt for den andre. Da er det mobbing. Tror du bør forlate han Anonymkode: f4dd4...692 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Det er kroppen og sinnet ditt som sier fra at belastningen er for stor. Han slenger dritt til deg og reagerer med aggresjon når du forteller at det sårer. Du blir så frustrert over hele belastningen av daglige drypp som ender opp med at du skader deg selv. Kom deg vekk. Eventuelt: Ikke prøv å søk støtte i han ved å åpne deg. Han lytter ikke, og trykker deg bare ned. Ikke gi han makten til det. Eksploder på han når han slenger dritt. "Hva faan sa du nå??? Kommenterer jeg Hva du spiser? Nei stemmer: så da holder du kjeft" Ta ut sinnet på han, og ikke deg selv. Sett grenser. Se hvordan han reagerer. Han driver med små drypp psykisk mishandling, og du kan stoppe han ved å reagere hver gang. Da tør han ikke. Ikke diskuter- reagerer. Når han trygler deg om å snakke om hvordan du reagerer på den minste ting, så kan du si at han alltid gnager på å ville snakke om ting. I møte med en slik fyr, så må du kjøre halvpsykopat tilbake. Det er det eneste språket de kan. Så nå du jo finne ut om dette er noe du vil i lengden. For du vil bli sårbar og trenge en mann som lytter og støtter deg. Men dette er det du sitter med. Anonymkode: 0b45c...483
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg sliter med en samboer som bruker gaslighting og psykisk mishandling. Jeg er klar over det men å være helt alene vil bli verre. For å holde ut tyr jeg til selvskading i form av å kutte meg. Anonymkode: 04cc1...f3d Å være alene er ikke farlig, det er helt rolig og fint. Anonymkode: f8604...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Grunnlag for å få "Borgerlønn"? Anonymkode: 4e4a6...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå