AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Jeg er 16 og ble diagnostisert med autisme som barn og dyskalkuli for ikke lenge siden. Jeg har lyst til å ta førerkort, men vet ikke om det engang er mulig med utfordringene jeg har? Jeg er flink til å lære ny informasjon hvis det er noe jeg er interessert i, men synes det er veldig vanskelig å følge med på visse tema. Jeg sliter med å forstå meg på tall og nummer, avstander, geografi osv, men kanskje jeg kan lære meg å bli bedre på dette. Er det noen som vet om man kan overkomme sånne utfordringer og klare å ta lappen likevel? Anonymkode: 94e3f...afc 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Jeg tror du kan det. Autisme og dyskalkuli seg selv er ikke en grunn til å ikke få lappen , men du må nok få en spesialisterklæring på at du har tilstrekkelig dømmekraft. Autismespekteret er fra lavt til høytfungerende. Sier lite om dine sjåførevner. Anonymkode: ebcbc...5cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 Jeg tror genuint at det er ingen ting som kan stoppe deg fra å ta førerkortet så lenge man består teori prøven og oppkjøringen. Jeg kjenner en som er direkte hjerneskadet og som i min personlig mening er en dødsfelle i trafikken. Etter ufattelige mange forsøk på teori og oppkjøring så bestod han. Og etter det så er jeg overbevist om at alle har en rett til å ta oppkjøring og teori. Så lenge du består er det ingen som bryr seg om du har autisme, down syndrome eller noen andre ting. Står du så står du. Så nei det har null betydning. Anonymkode: 73b45...f86 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tror du kan det. Autisme og dyskalkuli seg selv er ikke en grunn til å ikke få lappen , men du må nok få en spesialisterklæring på at du har tilstrekkelig dømmekraft. Autismespekteret er fra lavt til høytfungerende. Sier lite om dine sjåførevner. Anonymkode: ebcbc...5cc nope, har en venn som er direkte hjerneskadet, nesten på grensen med down syndrome som bestod etter ufattelig mange forsøk. Står man så står man. Eneste kravet som stilles er vel edrulighet forhold til alkohol osv. Anonymkode: 73b45...f86
Stor pike Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Sønnen min med Asperger driver med lappen nå. Jeg tror, bare tror, at hvis du har veldig tung autisme (for å si det på den måten) må det muligens sendes søknad til statsforvalteren (fylkeslegen). Jeg vet at noen også har måttet tilbringe et par døgn på Sunnaas for kartlegging av kognitive evner. Alt dette kan kjøreskolen svare på. Kanskje greit å ta en kjøretime så de får "testet" deg. 1
Gjest jegerrinne Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Det kan du. Du kan søke om å få tilrettelagt teori prøve blandt annet da siter sensor og leser oppgavene og svar alternativ. Her så omformulerte sensor noen av fremedordene for at sønnen her skulle forstå Yngste driver nå med lappen og ho har epilepsi ho fikk lege erklæring at ho hadde lov å kjøre opp og anfalsfri
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har også dyskalkuli og autisme. Ser ikke problemet. Besto alt på første forsøk. Lykke til Anonymkode: 129e9...f46
AllahBallah Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 Ja, klart du kan. Finnes til og med mennesker med downs som får ta lappen.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Ja, men de må teste deg. Min sønn har lett pu og epilepsi og kan starte på førerkort nå. Anonymkode: 84cc6...933
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 Ja, det kan du. Bare gå inn på r/dyscalculia på Reddit. Der ser du flere som har tatt lappen, til tross for dyskalkulien sin. En god del av de har nok slitt mer enn det som er vanlig, men de klarte det likevel. Anonymkode: 27208...901
Mardina Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har dyskalkuli og tok lappen tilbake i 2004. Jeg slet noe med teorien, men klarte den på 3 forsøk. Den gangen hadde ikke fått diagnosen dyskalkuli på "papiret", men jeg hadde ikke noen store problemer med å lese til teorien 😊 Min samboer har Asperger (fikk diagnosen i godt voksen alder) og har hatt lappen i mange år. Han har ingen problemer med å kjøre bil.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men de må teste deg. Min sønn har lett pu og epilepsi og kan starte på førerkort nå. Anonymkode: 84cc6...933 Lett pu? Er ikke det under 70 i iq? Anonymkode: 4bdc3...e8b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg hadde ikke forventet så mye positiv tilbakemelding, jeg trodde kanskje dette bare var noe som ikke gikk for meg. Da tror jeg at jeg prøver 😀 TS Anonymkode: 94e3f...afc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 Jeg har autisme og dyskalkuli og klarte det på første forsøk. Men vil absolutt anbefale automatgir. Ble for vanskelig med vanlig. Jeg er dog ikke noe glad i å kjøre. Anonymkode: 2dd19...b80 1
Grüner Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 https://www.helsenorge.no/rettigheter/forerkort-og-helsekrav/#legemiddel-–-helsekrav-til-forarkort
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Lett pu? Er ikke det under 70 i iq? Anonymkode: 4bdc3...e8b Jo hvordan det? Anonymkode: 84cc6...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå