AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Trener du? Mannen min fikk påvist høyt blodtrykk hos legen for et halvt år siden, han fikk etterpå et apparat som skulle måle blodtrykk gjennom dagen, og det var ganske forhøyet hele dagen. Han ønsket å vente med medisiner fordi han var litt overvektig, og ville prøve å se om å gå ned i vekt og begynne å trene ville hjelpe. Kjøpte også en hjemmemåler. Egentlig spiser han det samme som før, vi lager for det meste sunn mat her, men han trener nå jevnlig - styrke og løping flere ganger i uken. Nå måler han perfekt blodtrykk hjemme. Så legen har friskmeldt han, og medisiner er ikke aktuelt. Første gang hos legen målte han noe på 150 i overtrykk, sist gang 120 noe. Så det har gått ned mye med å bare trene. Måtte teste det ut apparatet selv etter en løpetur. Har alltid hatt normalt blodtrykk hos legen, men noen timer etter løpeturen målte jeg 88/55. Så skikkelig lavt. Synd at dette ikke er noe leger formidler sterkere for pasienter, for trening har en vanvittig senkende effekt på blodtrykket, og man kan slippe medisiner. Ikke alle, men mange, så det er verdt å prøve. Anonymkode: 7b94e...ede 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 110/70 sist det ble målt. Hadde en periode med 140/90, mye stress og misnøye på jobb, blitt mye bedre etter jeg endret arbeidsplass, ikke trengt regelmessig på flere år av forskjellige årsaker. Stress, trening & mat er alle viktige faktorer for blodtrykk, men også genetikk. Anonymkode: 6c8e9...530
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Min venninne var hos lege og fikk konstantert høyt blodtrykk, det første hun fikk beskjed om var livsstilsendring. Tenker at det er noe leger vet og pleier å informere om og at det mannen din opplevde var et unntak. Blodtrykssmedisiner er jo ikke noe farlig å bruke og ikke noe man må unngå i seg selv, men det beste er jo om man kan endre på det som gjør at blodtrykket blir høyt, slik at man unngår andre sykdommer. Anonymkode: 9e149...428 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Synes det formidles ganske sterkt over absolutt alt jeg, hvor mye trening har å si for blodtrykket. Det er ikke breaking news, men veldig mange får ikke til å gjøre det likevel av ulike grunner. Dersom du alltid har normalt blodtrykk tror jeg ikke en løpetur får det ned til 88/55, er en del feilmarginer på hjemmemålere. 88/55 reellt ville du sannsynligvis vært veldig svimmel og dårlig. Rett etter en løpetur skulle blodpumpa økt trykket (der og da,) selv om det senker på sikt med jevnlig trening. Bra at mannen din har tatt tak. Anonymkode: 0b4d0...386 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Sist jeg var hos legen var tallene 120/79, og legen mente jeg var et "tekstbok eksemplar". Jeg går på medisiner som øker sjansen for høyt blodtrykk, men legen virket fornøyd, så antok at det betyr at alt er fint 😅 Anonymkode: 808f6...10c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det formidles ganske sterkt over absolutt alt jeg, hvor mye trening har å si for blodtrykket. Det er ikke breaking news, men veldig mange får ikke til å gjøre det likevel av ulike grunner. Dersom du alltid har normalt blodtrykk tror jeg ikke en løpetur får det ned til 88/55, er en del feilmarginer på hjemmemålere. 88/55 reellt ville du sannsynligvis vært veldig svimmel og dårlig. Rett etter en løpetur skulle blodpumpa økt trykket (der og da,) selv om det senker på sikt med jevnlig trening. Bra at mannen din har tatt tak. Anonymkode: 0b4d0...386 Nei, vi målet flere timer etter trening, ikke rett etterpå. Og joda, jeg merker jo at jeg som har et normalt/lavt blodtrykk til vanlig blir ganske svimmel når jeg reiser meg etter jeg har trent. Men det er ikke noe farlig, jeg er vant til det. Mannen har i hvert fall fått en god gevinst av livsstilsendringen ❤️ Anonymkode: 7b94e...ede 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 Nei jeg voksen dame på 44 år har 110/75 ca så har bra blodtrykk. Anonymkode: 0e5b6...cd6
Daria Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har blodtrykk som ligger nesten på grensen - nok til at det kommenteres, men ikke så de har vurdert medisinering. Alle leger som har nevnt det, har også påpekt effekten av mosjon i den forbindelse.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har høyt blodtrykk. Før jeg begynte på medisiner, var det skyhøyt, sprengte skalaen. Nå tar jeg medisiner, og trener. Blodtrykket er perfekt. Anonymkode: c9096...e84
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Ja, og jeg trener 3-4-5 ganger i uken. Men det er høyt alikevel. Anonymkode: bf900...184
Mardina Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Jeg hadde litt for høyt blodtrykk sist jeg var på sykehuset i desember. Ikke farlig høyt da. Siden jeg driver å slanker meg, så mente dem at det ville bli bedre etterhvert. Jeg bruker ikke medisiner mot det nå og håper jeg slipper det også. Har sykehus-time på tirsdag, så da gjenstår det å se om blodtrykket har gått ned 😊
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 145/80 nå. Tar 3 forskjellige blodtrykks dempende samt en vanndrivende medisin som også senker blodtrykket. Høyt blodtrykk ligger i familien. Anonymkode: 62ac8...4ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sist jeg var hos legen var tallene 120/79, og legen mente jeg var et "tekstbok eksemplar". Jeg går på medisiner som øker sjansen for høyt blodtrykk, men legen virket fornøyd, så antok at det betyr at alt er fint 😅 Anonymkode: 808f6...10c Jeg har fått samme kommentarer flere ganger. Jeg har som regel alltid 120/80, som er "lærebokeksempel" på blodtrykk. Helsepersonell har flere ganger kommentert "oj, dette er jo rett fra læreboka, dette har jeg aldri sett før". Jeg er kronisk syk, men gjør mitt beste ut fra den kapasiteten jeg har - er så aktiv som er mulig for meg, og så passer jeg kostholdet mitt. Ts - jeg er enig, det er for lite kommunisert at trening og kosthold kan hjelpe konkret på dette også. Generelt sett blir hver enkelts ansvar for egen helse mpt. kosthold, trening og livsstil ofte nesten borte i kontakt med helsevesenet. Og så fortsetter reklamer overalt å "spy ut" reklamer for usunn og billigprodusert "mat". Anonymkode: 6bac5...e80
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 Ja, det har jeg. Jeg er ikkerøyker, normalvektig, jobber 100 % i ok stilling, har en partner som er glad i meg, voksne barn som aldri har gitt meg bekymring, besteforeldre/foreldre som grovt sett døde av hjerte/kar. Trener jevnlig, spiser hovedsakelig plantekost, er sjeleglad for at mitt høye blodtrykk kan holdes i sjakk med medisinering. Anonymkode: 8c704...a61
Sententia Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Fikk varig høyt blodtrykk etter heftig svangerskapsforgiftning. Ikke veldig høyt, men bruker medisiner.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, vi målet flere timer etter trening, ikke rett etterpå. Og joda, jeg merker jo at jeg som har et normalt/lavt blodtrykk til vanlig blir ganske svimmel når jeg reiser meg etter jeg har trent. Men det er ikke noe farlig, jeg er vant til det. Mannen har i hvert fall fått en god gevinst av livsstilsendringen ❤️ Anonymkode: 7b94e...ede Mange hjemmeapparater som måler feil og har feilmarginer, eller folk kan ikke bruke de. Blodtrykksfall er heller ikke uvanlig. Om du har normalt blodtrykk ellers sier det seg selv at et bt på 88/55 ikke er så veldig sannsynlig. Anonymkode: 4faee...f83
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 Har alltid hatt fint blodtrykk, også under graviditet. Ca 120-125 over ca 75-85. Er 45, har stillesittende kontorjobb og er dørgende lat men normalvektig. Min mann er sånn treningsidiot. Løper, går på ski og sykler i kondomdrakt. Kondis som en 20-åring. Likevel litt høyt blodtrykk. Men ja, livsstil er viktig. Jeg er ikke i tvil om at jeg får livsstilsykdommer før min mann, selv om jeg har lavest trykk per i dag. Anonymkode: 198c7...267
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått samme kommentarer flere ganger. Jeg har som regel alltid 120/80, som er "lærebokeksempel" på blodtrykk. Helsepersonell har flere ganger kommentert "oj, dette er jo rett fra læreboka, dette har jeg aldri sett før". Jeg er kronisk syk, men gjør mitt beste ut fra den kapasiteten jeg har - er så aktiv som er mulig for meg, og så passer jeg kostholdet mitt. Ts - jeg er enig, det er for lite kommunisert at trening og kosthold kan hjelpe konkret på dette også. Generelt sett blir hver enkelts ansvar for egen helse mpt. kosthold, trening og livsstil ofte nesten borte i kontakt med helsevesenet. Og så fortsetter reklamer overalt å "spy ut" reklamer for usunn og billigprodusert "mat". Anonymkode: 6bac5...e80 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sist jeg var hos legen var tallene 120/79, og legen mente jeg var et "tekstbok eksemplar". Jeg går på medisiner som øker sjansen for høyt blodtrykk, men legen virket fornøyd, så antok at det betyr at alt er fint 😅 Anonymkode: 808f6...10c Jeg jobber innenfor helse og ser det støtt og stadig, er heller mer vanlig enn uvanlig hos ellers friske folk Anonymkode: 4faee...f83
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #20 Skrevet 17. februar 2024 Har alltid slitt med svimmelhet og lavt blodtrykk jeg. Til tross for overvekt og ett rimelig stillesittende liv. Var 105/ 68 sist. Legen så ikke bekymret ut. Ville ikke tatt medisiner for blodtrykk. Du får det lavere selv ved å spise mindre salt. Anonymkode: 9fe9c...dfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå