Gå til innhold

Kjøpt min første plante. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle bli nesten 30 år før jeg kjøpte min første plante, men nå har det skjedd.
har kjøpt meg en nydelig gullranke, men hva søren gjør jeg nå? Jeg har overhode ikke grønne fingre og jeg er livredd for å drepe den :ninja:

Hvor ofte skal den ha vann? Står at den kan tørke litt, men snakker vi hver dag, en gang i uka, en gang i mnd? Og hvor mye av gangen? Jeg vet ikke om vi snakker 1 dl eller 2 liter liksom :hæ:

Også skal jeg kjøpe meg en potte, men noen steder står det potte og noen steder står det potteskjuler. Er det forskjell på dette? 

Skal planten stå i den potten (altså den tynne plast-tingen den kom i) oppi en sånn fancy potte? Eller skal den tas ut av den lille potta den kom i og settes direkte i en ny og litt fancy potte? 

Jeg er lost og trenger litt voksen-hjelp fra noen med grønne fingre :fnise:

Anonymkode: 3e4b2...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Potte er den tynne plast-potten. Potteskjuler er i glass, keramikk, metall osv. Potten skal stå oppi en potteskjuler.

Når du vanner renner vannet ned i bunnen av potteskjuleren. Hvis det er hull i bunnen av potteskjuleren må du sette den på et fat (ellers renner vannet ned på gulvet). Hell ut dette vannet, ellers kan planten begynne å råtne nedenifra.

Et tips er å ta ut potten fra potteskjuleren og vanne planten i kjøkkenvasken eller dusjen. La vannet renne ut før du setter potten tilbake i potteskjuleren. Dette kan du gjøre med ca. 8–12 dagers mellomrom. Er det panelovn eller sydvent vindu må du vanne oftere. 

Anonymkode: 65780...e86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du lurer på om planten trenger vann så må du stikke en finger 2-4 cm ned i jorden. Ikke bare kjenn oppå jorden.

Du kan også løfte på potten, altså den tynne plastpotten. Du kjenner tydelig vektforskjell utifra hvor mye vann som er jorden. Kjenn på vekten før og etter vanning så lærer du deg å kjenne vekten. 

Anonymkode: 65780...e86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La planten stå i plastpotta den kom i. Godt tips å kjenne litt på vekten.

Mine beste tips for gullranker er at de tåler mye. Sett den i ei potte uten hull i bunnen slik at du slipper å tenke på at vannet kan renne ut. Er du lur legger du noen steiner nedi bunnen slik at planten kommer 2-3 cm opp. Så vanner du når du enten kjenner at planten er lett (dvs tørr), eller når du ser at bladene begynner å krølle seg såvidt. Da kan du vanne med en dl eller så rett i potta. Siden røttene ikke blir stående i vann pga steinene i bunnen tåler de å få mer vann sjeldnere. Du kan også kjøpe en fredslilje. Den faller helt sammen når den trenger vann, og da vanner du den og resten av plantene 🤭

Mine planter blir slump-vannet ca hver uke eller hver annen uke, og det går stort sett bra.

Anonymkode: 3a53f...bc2

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for gode tips! 
Dette var veldig hjelpsomt :blomst2:

Ser at noen vanner på toppen av planten og noen setter den i vann så den får «drikke» før de setter den tilbake i potta. Er det en av de metodene som er bedre/lurere enn den andre? Utnytter den liksom vannet bedre hvis den får det nedenfra enn ovenfra eller motsatt? :klo:

TS

Anonymkode: 3e4b2...1ca

Skrevet

Velkommen til planteverden! :blomst2:
Jeg var like lost som deg. Jeg hadde noen få planter før jeg ble 30, de var "bruk og kast".
Hver gang jeg fikk planter i gaver, så kondolerte jeg planten... "jaja, her har du altså kommet for å dø" :hihi:
Nå har jeg måtte sette opp ekstra hyller, for å få plass til alle plantene mine! 

Det er en del prøving og feiling, men for det første så har du valgt en lettstelt plante. 
Det er ett godt utgangspunkt :) 
Du sier ikke noe om størrelsen på gullranken din...? 

Det jeg gjør med grønne lettstelte planter, er at jeg lar de få bestemme vann selv. 
Jeg fyller vann i selve potteskjuleren, da kan røttene suge opp det den har behov for. Jeg fyller 2-3 cm vann pr gang, og så løfter jeg litt på potten i tiden fremover for å se hvor mye planten drikker. 
Etter hvert blir jeg mer kjent, og vet f.eks at de som står i kjøkkenvindu trenger mer vann, spesielt på sommer. 

Gullranken kan få tørke litt ut, så jorda trenger ikke være veldig fuktig hele tiden. Det har jeg lært at betyr at de heller bør få litt for lite enn litt for mye vann. Bruker man metoden med å løfte på potta og kjenne etter om den er tung eller lett, så er man ganske trygg. Lag deg en vane med å kjenne på potten f.eks hver søndag når du støvsuger stua. 

Ellers kan jeg tipse om fredsliljer og elefantfoter, som er lette nybegynnerplanter! 
Elefantfoten kan man glemme i ukesvis :hihi: 
Fredsliljen krever vanning tidvis ofte, men den sier i fra raskt og tydelig når den begynner bli tørst. Da begynner den se trist og deprimert ut. Dette brukte jeg som ett hint om at kanskje noen andre planter også var tørst 😛 

Anonymkode: 1f823...a87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...