Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er midt i en periode med jobbsøk, og jeg har også veldig mange søknader ute. Jeg søker veldig bredt innenfor erfaringen min, men ikke prestisje-jobber etc. Jeg har vært noen år i arbeidslivet, og selvfølgelig også vært på noen intervjuer i løpet av livet. Jeg har ikke tilretteleggingsbehov i arbeidslivet, det sier seg selv etter mange år som arbeidstaker, uten at det er rart å ha behov for tilrettelegging for de som har det. Jeg må i jobb snart. For de aller fleste av oss, med mindre en er syk, eller velger å bli hjemmeværende, er det helt nødvendig med inntekt. Så inntekt er helt relevant her.

Jeg har mye erfaring innen kundeservice ved siden av det som jeg utdannet meg til. Jeg har søkt flere jobber innen det, da det viktigste for meg er å få betalt regningene mine asap, logisk nok. Jeg er interessert i mange type jobber, og jeg søker på det jeg er interessert i, selv om jobben ikke er helt etter utdanningen min.

Jeg var på intervju til en jobb innen kundeservice der de skulle ha tre intervjuer. Først en presentasjon av seg selv via video, så et førstegangs-intervju, og så en tredje samtale. Nå er jeg invitert til intervju til en jobb jeg også har direkte erfaring fra tidligere, og de har bedt oss om å lage en PowerPoint-presentasjon om oss selv. Det vil si bakgrunn, som det allerede står opp og ned i mente om på CV og attester. De ber ikke om at vi gjør rede om et tema som er relevant for jobben, da hadde jeg forstått det. I tillegg er det en jobb der jeg aldri får behov for å bruke PowerPoint i arbeidshverdagen, med mindre jeg får lederansvar. Jeg har laget noen slike presentasjoner tidligere, så det er ikke noe problem, men jeg skjønner ikke hvorfor de bruker tiden på det. Er det flere som har det sånn? Er dette vanlig? Dette er helt ordinære stillinger i staten. Er det vanlig at rekrutterere bruker så mye tid på å ansette? Min erfaring er at rekrutterere er mer effektive enn dette til vanlig.

Endret av Hoia
Skrevet

Tips til hva du kan jobbe med:

Øve på å fatte deg i korthet. Tenk først gjennom hva du ønsker å kommunisere, og så formulerer du deg presist og tydelig.
Dropp all skravlingen. 

Anonymkode: 9c207...5a9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

På min jobb også (statlig), så hadde de plutselig to intervjuer hvor det siste krevde en del arbeid hjemme før presentasjon på intervju nummer to. Jeg tenkte med meg selv der jeg satt og noterte, at jeg aldri kan søke ny jobb, for det der orker jeg faktisk ikke å være en del av. Men nå har jeg begynt å søke litt jobber allikevel, og tenker at jeg får bare gjøre så godt jeg kan. Jækla mye jobb hvis man søker mer enn en stilling før man får napp. 

Anonymkode: f351c...d1c

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Rareste intervjuet jeg har vært på var for en stilling som dataanalytiker. Midt i intervjuet fikk jeg en tusj, hvor de da sa "Nå går vi ut i 15minutter. Vi vil at du skal tegne livet ditt på whiteboardtavlen, så presentere det etterpå"

Fikk jobben da. 

Endret av Lykkedykker
Skrevet

Bare gjør det enkelt og smil mye. Sikkert bare en liten test for å luke ut de uinteresserte. 

Skrevet (endret)

Jeg gjør det enkelt, jeg. Jeg må i ordinær jobb nå, i Oslo og omegn, utenfor det rare. Jeg er ikke på hold.

Endret av Hoia
Skrevet

Herregud, skal vi på intervju for samme jobb?? 😆

Jeg er også i en rekrutteringsprosess nå med tydeligvis 2 runder, den første neste uke hvor jeg også ble bedt om å forberede en 10 min PPT presentasjon om meg selv - dette blir digitalt. Det er noe jeg opplever for første gang da jeg er mer vant til case-oppgaver.

Synes også at det er bortkastet tid, man kunne presentert seg selv muntlig i 5 min uten noen hjelpemidler som ppt presentasjon - noe man må bruke fritid på. 🫠

I denne prosessen vet jeg allerede at de har en intern kandidat, vikar i denne stillingen som har selvfølgelig også søkt - det gjør meg enda mer provosert siden alt virker til å være en skinprosess...

Anonymkode: 9b18f...e0c

• Liker 1
Skrevet

Kan anbefale denne tråden: 

Jeg synes rekrutteringsprosesser har gått over stokk og stein nå. Det virker ikke som om det er noen grenser for hva potensielle arbeidsgivere skal kreve av en jobbsøker, det være seg ydmykende gruppeintervjuer, timesvis med forberedelser, utleverende personlighetstester. Jeg skulle egentlig ønske flere hadde mot til å protestere på denne typen prosesser, men jeg har det ikke selv, så kan jo ikke si noe :sukk: 

Anonymkode: acca2...d16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan anbefale denne tråden: 

Jeg synes rekrutteringsprosesser har gått over stokk og stein nå. Det virker ikke som om det er noen grenser for hva potensielle arbeidsgivere skal kreve av en jobbsøker, det være seg ydmykende gruppeintervjuer, timesvis med forberedelser, utleverende personlighetstester. Jeg skulle egentlig ønske flere hadde mot til å protestere på denne typen prosesser, men jeg har det ikke selv, så kan jo ikke si noe :sukk: 

Anonymkode: acca2...d16

Ja selv på  relativt enkle jobber i matbutikker krever de aller fleste at man fyller ut en form for personlighetstest. Med ofte merkelige spørsmål som "jeg har ofte vondt i magen".

Skrevet
Hoia skrev (På 17.2.2024 den 19.47):

Jeg har ikke tilretteleggingsbehov i arbeidslivet, det sier seg selv etter mange år som arbeidstaker, uten at det er rart å ha behov for tilrettelegging for de som har det. Jeg må i jobb snart. For de aller fleste av oss, med mindre en er syk, eller velger å bli hjemmeværende, er det helt nødvendig med inntekt. Så inntekt er helt relevant her.

Formulerer du deg slik på intervjuene? 

Anonymkode: 4d66e...ffc

• Liker 1
Skrevet
Lykkedykker skrev (På 17.2.2024 den 19.59):

Rareste intervjuet jeg har vært på var for en stilling som dataanalytiker. Midt i intervjuet fikk jeg en tusj, hvor de da sa "Nå går vi ut i 15minutter. Vi vil at du skal tegne livet ditt på whiteboardtavlen, så presentere det etterpå"

Fikk jobben da. 

Fy faen. Jeg hadde gått. De aner ikke hva de kan tråkke uti. Og dessuten - hva faen har det å si for jobben man skal utføre?

Anonymkode: 5e9a3...73a

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fy faen. Jeg hadde gått. De aner ikke hva de kan tråkke uti. Og dessuten - hva faen har det å si for jobben man skal utføre?

Nei si det. Tåpelig var det i hvert fall. Skulle tro de kun gjør det for å utheve den lille makta de har over folk som er på intervju. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (42 minutter siden):

Nei si det. Tåpelig var det i hvert fall. Skulle tro de kun gjør det for å utheve den lille makta de har over folk som er på intervju. 

Kanskje jeg hadde fått summet meg litt siden de faktisk gikk ut og gjort som søstera mi gjorde da hun på intervju fikk spørsmål om å fortelle om barndommen (som var i stor grad traumatisk). Hun ga dem klar beskjed om at sånne spørsmål synes hun ikke hadde noe i et jobbintervju å gjøre og for jobben hun skulle utføre. Hun fikk jobben. Og sitter fortsatt i samme jobb og intervjuer folk til ansettelser og stiller aldri slike irrelevante teite og potensielt svært sensitive spørsmål. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...