AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Hei! Jenta mi på 8 mnd vil ikke ha fast føde uansett hva jeg gjør. Det virker ikke som hun rett og slett forstår konseptet. Hun gaper ikke (verken til mat eller leker eller noe som helst. Smaker ikke på noe) eller fører noe til munnen. Prøver jeg å mate med skje er det samme. Gaper knapt. HS var ikke bekymret sist vi var der på 7 mnd-kontroll men nå kjenner jeg bekymringen begynner å komme. Vi skal dit igjen nå på onsdag på 8 måneders så skal selvfølgelig ta det opp da! Men tenkte om noen andre hadde erfaring? Vi delammet fram til 4 mnd så har det vært mme siden. Vi begynte med smaksprøver når hun var 5 mnd og vi er der fortsatt. Har prøvd ALT. BLW, alle slags moser, fruktsmokk, smoothie ++ Legger jeg mat foran henne leker hun med det og gir jeg maten så gaper hun ikke. Hun blir inkludert i alle våre måltider og 3-åringen har hatt uttalige timer med «se på meg lillesøster! Sånn gaper du!» Ved 7 mnd var hun 70 cm og 9.9 kg så heldigvis ved godt hold! Vet ikke vekt nå men jeg tror det har stagnert litt men det gjør det vel også i denne alderen naturlig? Hun er motorisk sen på enkelte områder også. Ruller ikke noen veier, men er også «on track» på andre ting som å skyve seg bakover og strekke ut armene når hun ligger på magen. Dette er mitt tredje barn og jeg er generelt en veldig avslappet mamma, men nå er jeg faktisk bekymret for at det er noe galt med henne. Anonymkode: f5d27...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Tungebånd er forøvrig sjekket! (Hos de som kan det, ikke HS/fastlege 😛) ts Anonymkode: f5d27...1ff
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jenta mi på 8 mnd vil ikke ha fast føde uansett hva jeg gjør. Det virker ikke som hun rett og slett forstår konseptet. Hun gaper ikke (verken til mat eller leker eller noe som helst. Smaker ikke på noe) eller fører noe til munnen. Prøver jeg å mate med skje er det samme. Gaper knapt. HS var ikke bekymret sist vi var der på 7 mnd-kontroll men nå kjenner jeg bekymringen begynner å komme. Vi skal dit igjen nå på onsdag på 8 måneders så skal selvfølgelig ta det opp da! Men tenkte om noen andre hadde erfaring? Vi delammet fram til 4 mnd så har det vært mme siden. Vi begynte med smaksprøver når hun var 5 mnd og vi er der fortsatt. Har prøvd ALT. BLW, alle slags moser, fruktsmokk, smoothie ++ Legger jeg mat foran henne leker hun med det og gir jeg maten så gaper hun ikke. Hun blir inkludert i alle våre måltider og 3-åringen har hatt uttalige timer med «se på meg lillesøster! Sånn gaper du!» Ved 7 mnd var hun 70 cm og 9.9 kg så heldigvis ved godt hold! Vet ikke vekt nå men jeg tror det har stagnert litt men det gjør det vel også i denne alderen naturlig? Hun er motorisk sen på enkelte områder også. Ruller ikke noen veier, men er også «on track» på andre ting som å skyve seg bakover og strekke ut armene når hun ligger på magen. Dette er mitt tredje barn og jeg er generelt en veldig avslappet mamma, men nå er jeg faktisk bekymret for at det er noe galt med henne. Anonymkode: f5d27...1ff Spiser du sammen med barnet eller serverer du maten alene til barnet? Det viktigste rundt måltidet er å ha det koselig. At man samles og spiser, så ser barnet at du spiser. Samme som i barnehagen , de som ikke spiser fisk hjemme elsker det i barnehagen - fordi der spiser de andre barna fisk 😅 Server samme maten til barnet som du selv spiser. Ikke vær så fokusert på at barnet må spise, men spis din egen mat og kommuniser underveis med en positiv tone. Det går seg nok til altså. Anonymkode: 35a45...58d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spiser du sammen med barnet eller serverer du maten alene til barnet? Det viktigste rundt måltidet er å ha det koselig. At man samles og spiser, så ser barnet at du spiser. Samme som i barnehagen , de som ikke spiser fisk hjemme elsker det i barnehagen - fordi der spiser de andre barna fisk 😅 Server samme maten til barnet som du selv spiser. Ikke vær så fokusert på at barnet må spise, men spis din egen mat og kommuniser underveis med en positiv tone. Det går seg nok til altså. Anonymkode: 35a45...58d Spiser alltid sammen og som regel samme type mat 😊 ts Anonymkode: f5d27...1ff
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Følg magefølelsen din, en ting er fast føde men barn tar jo ting i munnen for og tygge og smake på ting. Dra til legen om ikke helsestasjonen tar deg seriøst og be om henvisning til barneavdeling på sykehuset, dem vil jo da avgjøre om det er grunnlag for sjekk på det. Spør også om og få komme til en fysioterapeut det har helsestasjon også, si at du ønsker at hun skal se på henne forhold til det med og snu seg og motorikken generelt. Ene min spiste ikke så mye fast føde før 1 år, men alt det andre var jo på plass. Så jeg ville ihvertfall bet om en henvisning for vidre sjekk Anonymkode: 32153...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Bokormsen skrev (15 minutter siden): Slutte å amme. Jeg ammer ikke. Skrev at jeg delammet fram til 4 mnd og hun har fått mme siden da Anonymkode: f5d27...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Nå må folk begynne å lese HI 🤦♀️ Jeg har ingen konkret erfaring med dette, men vil bare si at hvis du er bekymret så ikke godta at HS vil se det an. Be om en henvisning videre. Om ikke hen kan gjøre det kan du dra til fastlegen og be om henvisning. Forhåpentligvis er det ikke noe farlig/unormalt, men det er veldig greit å få det sjekket når du er bekymret! Anonymkode: 09570...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 Bokormsen skrev (42 minutter siden): Slutte å amme. Som ts allrede har svart, ammer hun ikke. Men om hun hadde gjort det, tror du det hadde vært lurt å kutte den eneste formen for næring barnet regelmessig klarer å få i seg? Anonymkode: 46389...d00 2
Bokormsen Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Som ts allrede har svart, ammer hun ikke. Men om hun hadde gjort det, tror du det hadde vært lurt å kutte den eneste formen for næring barnet regelmessig klarer å få i seg? Anonymkode: 46389...d00 Ok, men slutt med erstatning på flaske da, samme greie. Noe får jo barnet i seg når det går greit med vekstkurvene. Babyer gidder ikke spise fast føde om de får flaske/pupp.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Bokormsen skrev (4 minutter siden): Ok, men slutt med erstatning på flaske da, samme greie. Noe får jo barnet i seg når det går greit med vekstkurvene. Babyer gidder ikke spise fast føde om de får flaske/pupp. Dummeste jeg har hørt. Mme/mm skal være hovedkilden til næring første året og hun er bare 8 mnd. Vekstkurven er fin nettopp pga mme. Jeg har forsøkt å gi fast føde før flaske så hun skal være skikkelig sulten men uten hell. Jeg sulter ikke barnet mitt, der går grensa. Ts Anonymkode: f5d27...1ff 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 Det med interesse for fast føde hadde jeg ikke vært så bekymret for, men det at hun ikke putter noe i munnen ville jeg nok undersøkt nærmere. Anonymkode: 28c7f...62e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 Jeg syns det er litt rart at hun ikke putter noe i munnen, mer det, enn at hun ikke vil spise fast føde. Men barn er veldig ofte raske til å stappe alt i munnen for å sjekke det ut, teste det ut og se hva det er. Alt som skal, og ikke skal i munnen. Jeg ville fulgt magefølelsen min og sjekket det ut. Anonymkode: 65620...a72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå