Gå til innhold

Tenåringen vil slutte på korps midt i semesteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å slutte midt i sesongen? Korpset driver nå og øver til et prosjekt, så jeg har sagt til datteren min at jeg mener hun ihvertfall bør være med å fullføre prosjektet. Men er d innafor å slutte midt i sesongen? Hvordan ville dere løst det? Skal  vi la hun fullføre prosjektet og gi beskjed etter det at hun slutter? Eller ville dere gitt beskjed flere uker i forkant ( er da redd de skal mase og forsøke å presse henne til å fortsette og at hun ikke tør annet enn å fortsette)? Hvordan ville dere gått fram?

Anonymkode: 3e048...efc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis korpset trenger henne, synes jeg hun bør fullføre prosjektet. Såfremt det ikke varer i flere måneder. 

Forstår henne veldig, jeg ble tvunget til korps da jeg var yngre, heldigvis spilte jeg så ræva at det var greit jeg sluttet. 

Ble bare med fordi far og bestefar spilte, de ville ha tre generasjoner i samme korps. 

Anonymkode: 089cb...8b4

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det innafor å slutte midt i sesongen? Korpset driver nå og øver til et prosjekt, så jeg har sagt til datteren min at jeg mener hun ihvertfall bør være med å fullføre prosjektet. Men er d innafor å slutte midt i sesongen? Hvordan ville dere løst det? Skal  vi la hun fullføre prosjektet og gi beskjed etter det at hun slutter? Eller ville dere gitt beskjed flere uker i forkant ( er da redd de skal mase og forsøke å presse henne til å fortsette og at hun ikke tør annet enn å fortsette)? Hvordan ville dere gått fram?

Hvis hun er så lei at hun vil slutte så er det dumt å tvinge henne gjennom et prosjekt. Hun har sikkert ikke det minste lyst til å delta.  

Anonymkode: 58e11...806

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har hatt som regel at en fullfører evnt sesongen eller det er naturlig å slutte. Så er ho alt med i prosjektet hadde det her blitt fullfør det så kan du slutte.

Skrevet

Synes absolutt ikke vi skal tvinge ungene til noe de vil, men jeg synes samtidig man kan ha litt forventninger til barn som har valgt å begynne med noe, uansett hva. Tenker det er helt innafor å si hun må fullføre sesongen/eller til de er ferdige med prosjektet. 

Anonymkode: 68625...c68

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Man har ikke vondt av å måtte fullføre noe, så ville oppfordret til det og heller sluttet etter

Anonymkode: ba76d...074

• Liker 6
Skrevet

Bedt henne fullføre vårsesongen og at hun må gi beskjed til korpset at dette blir hennes siste sesong. Viktig lærdom dette her. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det ikke er noen helt spesielle grunner (si mobbing, eller trenger mer tid til lekser) så er det god lærdom i å måtte fullføre påbegynte halvåret. Korps er jo litt spesielt for det er jo ofte litt på våren, med 17.mai osv, men likevel viktig for det er normalt ulike ting med alle aktiviteter en deltar på. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Holder med tenåringen din.

• Liker 1
Skrevet

Årsaken til at hun vil slutte er pga 17. toget, hun er flau over uniformen og vil ikke bli sett av venner og andre fra skolen i uniformen. TS

• Hjerte 2
Skrevet

Ligger nok no bak dette...

Anonymkode: 4891b...396

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Årsaken til at hun vil slutte er pga 17. toget, hun er flau over uniformen og vil ikke bli sett av venner og andre fra skolen i uniformen. TS

Hvor gammel er hun? Her får de gå med bunadene sine fra om med konfirmasjonsalder. Er det noe hun kan gjøre? 

Dumt å slutte bare pga uniform på 17.mai. Hun må jo ikke spille 17. mai. Hun kan jo bare si at hun heller vil gå med klassen sin. 

Sånn ellers så tenker jeg at hun fullfører prosjektet, og kan gi seg etter det. 

Anonymkode: bfc7e...307

• Liker 1
Skrevet

Her ville pjokken slutte i korpset. Mor sa at det er greit, men da må du selv snakke med dirigenten og fortelle at du ikke vil lenger. 

Det er fire år siden, og "pjokken" er fortsatt med i korpset.

"Pjokken" vår har to eldre søstre som begge også har hatt en slik periode hvor de ville slutte i korpset. Det ble ikke noe og musikkinteressen tok seg opp igjen etter litt tid. Nå har begge jentene våre etter tur avtjent sin verneplikt i Hans Majestet Kongens Gardes musikktropp, også kalt "Gardemusikken". Begge har uforglemmelige opplevelser fra dette med mye reising i Norge for, og fire uker med daglige opptredener for 8000 publikummere på Edinburgh Military Tattoo på den yngste. 

Eldste studerer nå i Trondheim og spiller i et lokalt voksenkorps på fritiden. Den yngste bor fortsatt hjemme og er nå dirigent/instruktør for aspiranter i samme korps som hun selv har vært aspirant i.

Og moralen er, prøv å pushe tenåringen til å fortsette, så kommer trolig interessen og spillegleden tilbake etter en stund.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde aldri latt henne slutte. Hva lærer hun da? At hvis man har en dårlig dag eller en periode er det bare å gi opp? Korps er teamwork, og alle er avhengige av hverandre. Dette er din sjangse til å lære henne hva en forpliktelse er.

Anonymkode: 71acf...497

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs jo på motivasjonen fra start av. Jeg gikk i korps fordi moren min var korpsmenneske og overbevist om at det var herlig. Hatet det fra dag 1 men ville ikke si noe. Endelig sa jeg noe etter to år og ha da beskjed om at jeg var totalt ferdig med noe jeg ikke kunne fordra. 

Anonymkode: 3ca10...dc2

Skrevet

Datteren min går i 10. klasse og har spilt fra 3. klasse. Her må alle gå i uniform på 17. mai. Ingen får lov å bruke bunad.  TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min går i 10. klasse og har spilt fra 3. klasse. Her må alle gå i uniform på 17. mai. Ingen får lov å bruke bunad.  TS 

Hun har fått seg en ny hobby sammen med venninner ; trene på studio sammen. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis hun er så lei at hun vil slutte så er det dumt å tvinge henne gjennom et prosjekt. Hun har sikkert ikke det minste lyst til å delta.  

Anonymkode: 58e11...806

De er igang med å øve til et mesterskap, så tenker hun må delta på det. Og når det er unnagjort så begynner de å øve til 17. mai. Da er det vel lurt å slutte før de begynner å øve til 17. mai tenker jeg, for hun nekter å bli med i toget. TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv gått i korps i mange år. Ofte velges musikk i skolekorpsene ut fra besetning, så hun burde være med på neste prosjekt. Jeg syns det er dumt om hun velger å slutte pga 17. mai. Går det an å få en avtale om at hun slipper å gå 17. mai også ta en ny vurdering til sommeren om hun virkelig vil slutte? Det kan også være en ide å se etter et voksenkorps eller ungdomskorps om hun syns skolekorpset begynner å bli for barnslig. 

Anonymkode: 29739...370

• Liker 3
Skrevet

Barn og ungdom må lære seg at de ikke alltid kan følge impulser, at de i flere sammenhenger må stå i ting de synes er vanskelig eller kjedelig (for eksempel gjennomføre oppsigelsestid på jobb), og at de må gjennomføre "oppsigelsestid" i selvvalgte fritidsaktiviteter er en fin måte å lære dette på.

Mine barn måtte stå ut sesongen (oppsigelsestiden), og delta på lik linje med alle andre/gjøre sitt beste.  (Altså ikke kutte ut forpliktelser bare fordi de ikke hadde lyst til å gjøre dem)

Anonymkode: e2630...b39

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...