AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #41 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det vet jeg. Mulig jeg la det fram litt feil. Jeg er arbeidsufør fordi diagnosene gir meg noen funksjonsnedsettelser som gjør at jeg bruker veldig mye energi på dagligdagse gjøremål. Og jeg har mye smerter som også gjør at jeg må ha mye hvile, og som også krever en del tilrettelegging i hverdagen. TS Anonymkode: 2e0be...ae0 Om du vet det,hvorfor referer du da til diagnosene dine når du hevder at du burde få uføretrygde grunnet de? Anonymkode: 50840...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #42 Skrevet 18. februar 2024 Du skriver at Nav mener du ikke er ferdig behandlet og at du bruker medisiner. Er det noen som helst mulighet for at du blir bedre av medisinene? Eller er det ren vedlikeholdsbehandling? Og det aller viktigste, har legen din vært veldig konkret at det er en vedlikeholdsbehandling? (om det er det) Har du lest legeerklæringen? De kan ofte være dårlige og upresise, noe pasienten kommer veldig dårlig ut av. Anonymkode: e4bc8...d82 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #43 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Edit; Det er jo fordi jeg så gjerne ville tilbake i jobb at jeg forsøkte å presse meg gjennom studie, men ser at det dessverre ikke er gjennomførbart. TS Anonymkode: 2e0be...ae0 NAV brukte det mot meg. At jeg viste at jeg ville og ønsket å jobbe, men ikke fikk det til. Dem ga meg avslag men det var på aap. Anonymkode: 2bc0c...f8d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #44 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skriver at Nav mener du ikke er ferdig behandlet og at du bruker medisiner. Er det noen som helst mulighet for at du blir bedre av medisinene? Eller er det ren vedlikeholdsbehandling? Og det aller viktigste, har legen din vært veldig konkret at det er en vedlikeholdsbehandling? (om det er det) Har du lest legeerklæringen? De kan ofte være dårlige og upresise, noe pasienten kommer veldig dårlig ut av. Anonymkode: e4bc8...d82 Jeg har ikke lest legeerklæringen, men håper jeg får anledning til det på møtet i morgen. Medisiner og behandling er kun vedlikeholdsbehandling. Mulig jeg kan få en noe bedre livskvalitet om litt av behandlingen hjelper, men jeg blir nok dessverre ikke så bra at jeg kan jobbe igjen nei. Tusen takk for gode tips 😊 TS Anonymkode: 2e0be...ae0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #45 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du må spørre nav hva som gjenstår for at du skal bli ferdig avklart. Da vil de si du trenger en arbeidsevnevurdering og evt noe annet. Videre ber du dem om å søke deg inn i avklaringstiltak, hvor resultatet av den avgjør neste steg. Nav prioriterer typisk aap mottakere i slutten av sitt treårige løp, som gjør du rykker bak i køen prioriteringsmessig om du starter nytt løp. Anonymkode: 00157...a67 Takk for godt råd 😊 Jeg skal i møte i morgen, og da skal jeg spørre hva som mangler for at jeg skal være ferdig avklart. TS Anonymkode: 2e0be...ae0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #46 Skrevet 18. februar 2024 Jeg gikk 16år før det ble ufør. På slutten hadde jeg to forskjellige spesialuster som skrev det samme at jeg ikke skulle ut i arb utprøving, pga risko for å bli sykere var skyhøy. Alikevel var jeg på 5 arb utprøvinger. Kom inn på et oppfølgings opplegg via nav. Der fikk jeg hjelp til å skrive uføre søknad, og de ordnet papirer og grunnlag for hvorfor jeg skulle søke ufør. Min mann fikk senskader av kreft, og valgte en utprøving, men kunne fått ufør rett etter behandling. Mulig det er forskjell på kreft type. Jeg vet ikke Anonymkode: dbd16...acf
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #47 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Utifra det DU skriver bør NAV rulle inn. Dine plager er større enn andre jeg vet om som har fått uføretrygd. Jeg er uføre selv med mange ting,men når jeg møter feks bekjente som er uføre kun på feks Fibro og fått det lett stusser jeg litt... Her bør du bli sendt til psykologspesialist og den legen får skrive til NAV at du må bli uføre. Dette er ikke OK. Du har prøvd lenge nok. Anonymkode: 394e4...5f0 Jeg har jo ikke lyst til å ikke jobbe, men jeg greier det rett og slett ikke. Etter to dager samling på studiet, så blir jeg liggende med kvalme, feberfølelse og store smerter i flere dager etterpå. Jeg har hatt en stor sorgprosess etter at jeg måtte erkjenne at jeg ikke er i stand til å jobbe. Jeg har alltid jobbet mye og stortrivdes i jobben min. Så jeg har brukt mye tid på å bearbeide savnet av arbeidshverdagen og å finne ut hvem jeg er når jeg ikke kan definere meg ut fra stilling og karriere. Og når jeg nå omsider har innsett at om jeg ikke slutter å presse meg selv lengre, så stuper jeg, så får jeg altså beskjed fra Nav om at det ikke er avklart hvor mye jeg kan jobbe. Jeg hadde da vel ikke lagt opp til 100 % uføregrad om jeg hadde restarbeidsevne. Jeg takker for gode tips, og skal be psykologen min skrive en erklæring. Og de utfordringene/smertene som hver enkelt diagnose fører med seg utgjør mer enn 100 % ufør tilsammen. Bare pga av operasjonene er jeg 40 % ufør i følge kreftkirurg, og så kommer fatigue og andre senvirkninger i tillegg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg gjennom en utprøvingsfase. Anonymkode: 2e0be...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #48 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dessverre så går det ikke alltid som man ønsker, men da har du ivertfall prøvd. Ikke hør på de som kverulerer her. Det er alltid noen bedrevitere som sniker seg inn i trådene og kverulerer. Dessuten så jobber de ulike Nav kontorene på forskjellige måter. Jeg ble sendt til "Raskere tilbake" på et tidlig tidspunkt av sykemeldingsperioden min. De andre deltagerne der hadde kommet så langt at de var veldig klare for å gå tilbake i jobb, mens jeg langt i fra var klar for det og var på gråten hele tiden. Jeg holdt ut 1 1/2 dag av 5 før jeg måtte trekke meg. Anonymkode: 0e386...86b Håper det går bra med deg i dag og at du enten er tilbake i jobb eller får god hjelp til å bli frisk 😊 TS Anonymkode: 2e0be...ae0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #49 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har ikke søkt enda nei, men Nav har hentet inn legeerklæring og hatt møte med rådgivende lege hos NAV. Min veileder sa jeg kan få avslag om jeg søker nå, da de anså meg som ikke avklart. Men når legene mine mener jeg er 100 % arbeidsufør, så skjønner jeg ikke hva de mener bør avklares ytterligere. TS Anonymkode: 2e0be...ae0 Uansett hva legen din mener må en arbeidsavklaring på plass. NAV mener nok at forsøk på studie ikke er arbeidsavklaring. Du må bare prøve å få klarhet i på hvilken måte de ønsker deg arbeidsavklart først. Jeg anbefaler at du koordinerer et felles møte mellom deg , NAV og legen din. Be om konkret forløp for hva NAV mener er veien videre. Skriv også en tidslinje fra du ble syk og utfordringene dine samt hvordan du har det nå. Krev at NAV blir konkrete og hvordan de mener behandling kan kombineres med arbeidsavklaring. Sannsynligvis blir du bare sendt på et dustekurs for å oppfylle en aktivitetsplan. Jeg ble sendt på kurs for å lære meg å skrive CV samt å bruke e-post til tross for erfaring gjennom mange tiår som avdelingsleder med ansettelse av andre. Jeg be også bedt om å si opp en gradert 20% stilling for å delta 100% på dette kurset der jeg skulle lære meg å søke jobb sammen med livstrette 18-åringer. Jeg gjorde som jeg ble bedt om. Tok 10 år før jeg fikk 80% ufør. Anonymkode: 5cf66...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #50 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg gikk 16år før det ble ufør. På slutten hadde jeg to forskjellige spesialuster som skrev det samme at jeg ikke skulle ut i arb utprøving, pga risko for å bli sykere var skyhøy. Alikevel var jeg på 5 arb utprøvinger. Kom inn på et oppfølgings opplegg via nav. Der fikk jeg hjelp til å skrive uføre søknad, og de ordnet papirer og grunnlag for hvorfor jeg skulle søke ufør. Min mann fikk senskader av kreft, og valgte en utprøving, men kunne fått ufør rett etter behandling. Mulig det er forskjell på kreft type. Jeg vet ikke Anonymkode: dbd16...acf Det er det merkelige her. Jeg fikk spørsmål etter endt kreftbehandling om jeg ønsket å bli ufør eller om jeg ville forsøke meg i utdanning for å få en mer tilpasset jobb etterhvert. Jeg skjønte ikke hvor spørsmålet om ufør kom fra, for jeg trodde jo jeg kom til å bli frisk og rask igjen. Og når tiden nå har gått, og jeg er dårligere enn den gang fordi jeg har presset meg, så tror de jeg har restarbeidsevne. TS Anonymkode: 2e0be...ae0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #51 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har jo ikke lyst til å ikke jobbe, men jeg greier det rett og slett ikke. Etter to dager samling på studiet, så blir jeg liggende med kvalme, feberfølelse og store smerter i flere dager etterpå. Jeg har hatt en stor sorgprosess etter at jeg måtte erkjenne at jeg ikke er i stand til å jobbe. Jeg har alltid jobbet mye og stortrivdes i jobben min. Så jeg har brukt mye tid på å bearbeide savnet av arbeidshverdagen og å finne ut hvem jeg er når jeg ikke kan definere meg ut fra stilling og karriere. Og når jeg nå omsider har innsett at om jeg ikke slutter å presse meg selv lengre, så stuper jeg, så får jeg altså beskjed fra Nav om at det ikke er avklart hvor mye jeg kan jobbe. Jeg hadde da vel ikke lagt opp til 100 % uføregrad om jeg hadde restarbeidsevne. Jeg takker for gode tips, og skal be psykologen min skrive en erklæring. Og de utfordringene/smertene som hver enkelt diagnose fører med seg utgjør mer enn 100 % ufør tilsammen. Bare pga av operasjonene er jeg 40 % ufør i følge kreftkirurg, og så kommer fatigue og andre senvirkninger i tillegg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg gjennom en utprøvingsfase. Anonymkode: 2e0be...ae0 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er det merkelige her. Jeg fikk spørsmål etter endt kreftbehandling om jeg ønsket å bli ufør eller om jeg ville forsøke meg i utdanning for å få en mer tilpasset jobb etterhvert. Jeg skjønte ikke hvor spørsmålet om ufør kom fra, for jeg trodde jo jeg kom til å bli frisk og rask igjen. Og når tiden nå har gått, og jeg er dårligere enn den gang fordi jeg har presset meg, så tror de jeg har restarbeidsevne. TS Anonymkode: 2e0be...ae0 Hvem spurte om det? Kreft er ikke ensbetydende med uførhet. Anonymkode: 50840...8b0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #52 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem spurte om det? Kreft er ikke ensbetydende med uførhet. Anonymkode: 50840...8b0 Nav, veileder på mitt lokale kontor. Det var en del store komplikasjoner etter kreftoperasjoner som var antatt å føre til at jeg ikke var arbeidsfør mer. Men jeg var jo overhodet ikke der at jeg ville tro det verste, så jeg ble jo sjeleglad da jeg fikk tilbud om utdanning. Jeg trodde jo jeg bare skulle ha en «pause» fra mitt vanlige meg, og så være tilbake igjen etter tre år med skole. TS Anonymkode: 2e0be...ae0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #53 Skrevet 19. februar 2024 En oppdatering herfra; Jeg har vært i møte med NAV i dag. Både NAV og rådgivende lege hos NAV er enige i at jeg er 100 % arbeidsufør, men for at jeg ikke skal få avslag i min søknad må det dokumenteres gjennom å være med på et avklaringstiltak og en legeerklæring på at jeg ikke kan delta om jeg ikke skulle greie det. Rådgivende lege trodde ikke jeg kom til å greie det, men det må altså dokumenteres. Jeg må søke ny AAP fordi de behøver litt tid til å søke meg inn på tiltak, men de presiserte at det ikke snakk om nye tre år på AAP før jeg blir ufør. Rådgivende lege var også tydelig på at jeg måtte ta vare på meg selv og bruke energien min på å trene, sove nok, spise riktig og ha gode dager med de jeg har rundt meg når jeg var så heldig at jeg mot alle odds fortsatt var iblant oss. ( tre av operasjonene var livstruende) Jeg ble så lettet at jeg begynte å gråte. Mest fordi jeg har følt meg så mistrodd, og at jeg har kjent på en følelse av at jeg må «ta meg sammen» og trosse smerter og utfordringer fordi jeg burde klare å jobbe litt. Så det å få aksept og forståelse for at jeg faktisk ikke greier det, betyr så utrolig mye for selvfølelsen min. Og jeg er jo også selvfølgelig veldig glad fordi jeg slipper å bekymre meg for en lang periode med usikkerhet om framtiden min. Tusen takk for mange gode rås og innspill i tråden her. Jeg setter utrolig stor pris på at dere har brukt tiden deres på å lese innlegget mitt, at dere engasjerer dere og deler av deres egne erfaringer ❤️😊 TS Anonymkode: 2e0be...ae0 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #54 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En oppdatering herfra; Jeg har vært i møte med NAV i dag. Både NAV og rådgivende lege hos NAV er enige i at jeg er 100 % arbeidsufør, men for at jeg ikke skal få avslag i min søknad må det dokumenteres gjennom å være med på et avklaringstiltak og en legeerklæring på at jeg ikke kan delta om jeg ikke skulle greie det. Rådgivende lege trodde ikke jeg kom til å greie det, men det må altså dokumenteres. Jeg må søke ny AAP fordi de behøver litt tid til å søke meg inn på tiltak, men de presiserte at det ikke snakk om nye tre år på AAP før jeg blir ufør. Rådgivende lege var også tydelig på at jeg måtte ta vare på meg selv og bruke energien min på å trene, sove nok, spise riktig og ha gode dager med de jeg har rundt meg når jeg var så heldig at jeg mot alle odds fortsatt var iblant oss. ( tre av operasjonene var livstruende) Jeg ble så lettet at jeg begynte å gråte. Mest fordi jeg har følt meg så mistrodd, og at jeg har kjent på en følelse av at jeg må «ta meg sammen» og trosse smerter og utfordringer fordi jeg burde klare å jobbe litt. Så det å få aksept og forståelse for at jeg faktisk ikke greier det, betyr så utrolig mye for selvfølelsen min. Og jeg er jo også selvfølgelig veldig glad fordi jeg slipper å bekymre meg for en lang periode med usikkerhet om framtiden min. Tusen takk for mange gode rås og innspill i tråden her. Jeg setter utrolig stor pris på at dere har brukt tiden deres på å lese innlegget mitt, at dere engasjerer dere og deler av deres egne erfaringer ❤️😊 TS Anonymkode: 2e0be...ae0 Så bra ts Da ordner det seg for deg. Godt at du slipper den usikkerheten ang hva som skjer framover. Du har Nav og ROL legen med deg 👍 Har tenkt på deg idag og lurt på hvordan møtet gikk, og nå er jeg glad på dine vegne. Anonymkode: 0e386...86b 1
Sciurus Skrevet 22. februar 2024 #55 Skrevet 22. februar 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sciurus, mod
Baktus2024 Skrevet 22. februar 2024 #56 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 18.35): Jeg er nå i en prosess hvor jeg skal søke om 100% ufør etter tre år på AAP. Jeg har forsøkt meg i et utdanningsløp, for å omskoleres etter alvorlig sykdom og skulle etter opprinnelig plan være ferdig med tre års utdanning til våren. Men pga helesemessige utfordringer har jeg tilsammen fullført 1 semester tilsammen i løpet av disse tre årene. Legen har anbefalt 100% uføregrad i sin legeerklæring, men NAV mener jeg må gjennom en ny periode med AAP i tre år til for å se om helsa blir bedre. De skriver at jeg kommer til å bli ufør på sikt, men de er usikker på i hvilken grad. Jeg har senvirkninger etter kreft, kompleks PTSD, fibromyalgi og ADHD. Samt en del utfordringer relatert til noen veldig mislykkete operasjoner. Jeg skjønner ikke noe av dette, hvordan kan de tro at jeg blir frisk av dette? Og hvorfor kan uføre som er 100 % ufør jobbe ved siden av trygden, om NAV er så bastant overfor meg på at mulig jeg er 20 % arbeidsfør om jeg ser an i tre år til før jeg søker? Jeg vil jo jobbe, så om jeg hadde vært i stand til det så hadde jeg ikke ville søkt om 100 % uføregrad. Og hadde jeg blitt litt arbeidsfør i løpet av de tre neste årene, så hadde jeg jo jobbet deretter når tiden var inne for det. Jeg ble så fortvilt over tilbakemeldingen fra NaV, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan virkelig ikke jobbe uansett hvor hardt jeg presser meg, men de nekter jo å høre. De mener at så lenge jeg går i medisin behandling så er jeg ikke ferdig avklart. Men at jeg vil være nødt til å gå til behandling i resten av mitt liv for å i det hele tatt fungere som menneske, det hører de ikke på. Og de vil heller ikke høre når legen min sier at behandlingen jeg mottar ikke vil gjøre meg arbeidsfør, men at den vil gi meg litt mindre kroniske smerter. Har noen her inne lignende erfaringer? Anonymkode: 2e0be...ae0 Hva mener nav og fastlegen er det mest hensiktsmessige .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå