Gå til innhold

Uføresøknad

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke legen din som bestemmer, men NAV. så er du ikke ferdig avklart, så er du ikke det. Hvorfor i huleste kastet du bort tid på utdanning før skikkelig avklaring og behandling?

Anonymkode: 396b7...cbb

Mennesket kjedet seg hjemme og elsker å være sosial sikkert. Likte kanskje å bruke AAP pengene på skole i stedet for på livsopphold. 

Anonymkode: 51771...5fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mennesket kjedet seg hjemme og elsker å være sosial sikkert. Likte kanskje å bruke AAP pengene på skole i stedet for på livsopphold. 

Jeg fikk dekket utdanning fra Nav for å omskoleres fra mitt tidligere yrke. Og jeg greidde ikke å gjennomføre, fordi jeg ikke var frisk nok til det. 

Anonymkode: 2e0be...ae0

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke legen din som bestemmer, men NAV. så er du ikke ferdig avklart, så er du ikke det. Hvorfor i huleste kastet du bort tid på utdanning før skikkelig avklaring og behandling?

Jeg fikk utdanning fra Nav fordi det var et håp og et sterkt ønske fra meg om å komme tilbake i jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk dekket utdanning fra Nav for å omskoleres fra mitt tidligere yrke. Og jeg greidde ikke å gjennomføre, fordi jeg ikke var frisk nok til det. 

Du hadde tydeligvis diagnosene før du havnet på AAP. Så igjen, hvorfor kastet du bort tiden på utdanning med en gang? På den tiden så kunne du ha vært avklart og søkt den prosenten uføretrygd du selv mener du skal ha. 

Omskolering er noe som gjøres når man er så å si ferdig avklart. Ikke før utredning, behandling og avklaring. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du hadde tydeligvis diagnosene før du havnet på AAP. Så igjen, hvorfor kastet du bort tiden på utdanning med en gang? På den tiden så kunne du ha vært avklart og søkt den prosenten uføretrygd du selv mener du skal ha. 

Omskolering er noe som gjøres når man er så å si ferdig avklart. Ikke før utredning, behandling og avklaring. 

Jeg fikk utdanning som tiltak rett etter vedtak om AAP. Jeg gikk over på AAP etter å ha vært sykemeldt pga kreftoperasjoner og kreftbehandling. 

Skrevet

Jeg hadde både et håp og et sterkt ønske om at jeg i løpet av tre år skulle være rehabilitert og klar for jobb. 

TS 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde både et håp og et ønske om at jeg i løpet av tre år skulle være rehabilitert og klar for jobb. 

TS 

Dessverre så går det ikke alltid som man ønsker, men da har du ivertfall prøvd. Ikke hør på de som kverulerer her. Det er alltid noen bedrevitere som sniker seg inn i trådene og kverulerer. Dessuten så jobber de ulike Nav kontorene på forskjellige måter. Jeg ble sendt til "Raskere tilbake" på et tidlig tidspunkt av sykemeldingsperioden min. De andre deltagerne der hadde kommet så langt at de var veldig klare for å gå tilbake i jobb, mens jeg langt i fra var klar for det og var på gråten hele tiden. Jeg holdt ut 1 1/2 dag av 5 før jeg måtte trekke meg. 

Anonymkode: 0e386...86b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dessverre så går det ikke alltid som man ønsker, men da har du ivertfall prøvd. Ikke hør på de som kverulerer her. Det er alltid noen bedrevitere som sniker seg inn i trådene og kverulerer. Dessuten så jobber de ulike Nav kontorene på forskjellige måter. Jeg ble sendt til "Raskere tilbake" på et tidlig tidspunkt av sykemeldingsperioden min. De andre deltagerne der hadde kommet så langt at de var veldig klare for å gå tilbake i jobb, mens jeg langt i fra var klar for det og var på gråten hele tiden. Jeg holdt ut 1 1/2 dag av 5 før jeg måtte trekke meg. 

Takk 🥰 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er nå i en prosess hvor jeg skal søke om 100% ufør etter tre år på AAP. 
Jeg har forsøkt meg i et utdanningsløp, for å omskoleres etter alvorlig sykdom og skulle etter opprinnelig plan være ferdig med tre års utdanning til våren. Men pga helesemessige utfordringer har jeg tilsammen fullført 1 semester tilsammen i løpet av disse tre årene. 
Legen har anbefalt 100% uføregrad i sin legeerklæring, men NAV mener jeg må gjennom en ny periode med AAP i tre år til for å se om helsa blir bedre. De skriver at jeg kommer til å bli ufør på sikt, men de er usikker på i hvilken grad. 

Jeg har senvirkninger etter kreft, kompleks PTSD, fibromyalgi og ADHD. Samt en del utfordringer relatert til noen veldig mislykkete operasjoner. 
Jeg skjønner ikke noe av dette, hvordan kan de tro at jeg blir frisk av dette? 
Og hvorfor kan uføre som er 100 % ufør jobbe ved siden av trygden, om NAV er så bastant overfor meg på at mulig jeg er 20 % arbeidsfør om jeg ser an i tre år til før jeg søker? 
Jeg vil jo jobbe, så om jeg hadde vært i stand til det så hadde jeg ikke ville søkt om 100 % uføregrad. Og hadde jeg blitt litt arbeidsfør i løpet av de tre neste årene, så hadde jeg jo jobbet deretter når tiden var inne for det. 

Jeg ble så fortvilt over tilbakemeldingen fra NaV, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan virkelig ikke jobbe uansett hvor hardt jeg presser meg, men de nekter jo å høre. De mener at så lenge jeg går i medisin behandling så er jeg ikke ferdig avklart. Men at jeg vil være nødt til å gå til behandling i resten av mitt liv for å i det hele tatt fungere som menneske, det hører de ikke på. Og de vil heller ikke høre når legen min sier at behandlingen jeg mottar ikke vil gjøre meg arbeidsfør, men at den vil gi meg litt mindre kroniske smerter. 

Har noen her inne lignende erfaringer? 

Å få uføretrygd er en lang prosess og så lenge NAV ikke er enig er det bare tåpelig å søke så raskt. Og ja jeg  er selv  uføretrygdet

Anonymkode: 50840...8b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt et ønske om å komme meg tilbake i jobb, så for meg har det vært en lang og sorgfull prosess å erkjenne og akseptere at jeg ikke er arbeidsfør. Og når NAV kom med denne tilbakemeldingen, så føler jeg meg både mistrodd og fortvilet. 
Og hva skal jeg gjøre i de neste tre årene? Bare vente på å bli ufør til slutt? 

Jeg er 50 år, så er jo ikke så ung lenger. 
Hva gjorde du i de ti årene de vurderte søknaden din? Måtte du jobbe selv om du var syk? 

TS 

Tre år er ikke lang tid.

• Liker 2
Skrevet

Du må spørre nav hva som gjenstår for at du skal bli ferdig avklart. Da vil de si du trenger en arbeidsevnevurdering og evt noe annet. Videre ber du dem om å søke deg inn i avklaringstiltak, hvor resultatet av den avgjør neste steg. 

Nav prioriterer typisk aap mottakere i slutten av sitt treårige løp, som gjør du rykker bak i køen prioriteringsmessig om du starter nytt løp. 

Anonymkode: 00157...a67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke søkt enda nei, men Nav har hentet inn legeerklæring og hatt møte med rådgivende lege hos NAV. Min veileder sa jeg kan få avslag om jeg søker nå, da de anså meg som ikke avklart. Men når legene mine mener jeg er 100 % arbeidsufør, så skjønner jeg ikke hva de mener bør avklares ytterligere. 

TS 

100 % arbeidsfør nå betyr fremdeles ikke at du er klar for å søke varig uføretrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne skjønt at de kan stille spørsmål om det er diffuse diagnoser, selv om jeg personlig har full tiltro til at de som sier de er syke faktisk er det. Men det er jo rart de overprøver leger når jeg ikke er arbeidsfør pga kompleks PTSD, fibromyalgi,  senvirkninger etter kreft, ADHd og store fysiske skader etter operasjoner.  Mitt største ønske er jo å jobbe, og det er jo derfor jeg prøvde 

Nå blir man ikke uføretrygdet basert på diagnoser.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå blir man ikke uføretrygdet basert på diagnoser.

Det vet jeg. Mulig jeg la det fram litt feil. Jeg er arbeidsufør fordi diagnosene gir meg noen funksjonsnedsettelser som gjør at jeg bruker veldig mye energi på dagligdagse gjøremål. Og jeg har mye smerter som også gjør at jeg må ha mye hvile, og som også krever en del tilrettelegging i hverdagen. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å få uføretrygd er en lang prosess og så lenge NAV ikke er enig er det bare tåpelig å søke så raskt. Og ja jeg  er selv  uføretrygdet

Det må ikke ta lang tid. Jeg fikk søke etter 2 år på AAP, å jeg fikk innvilget ufør. Er 1 år siden jeg søkte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil aldri bli ferdig behandlet dessverre, da jeg er avhengig av behandling resten av mitt liv for å kunne fungere i hverdagen. Men jeg ser at NAV ikke nødvendigvis forstår dette. 

Det handler ikke om at de ikke forstår, det handler om dokumentasjon. Du mangler god nok dokumentasjon for at en uføresøknad vil gå gjennom. Det tar tid å dokumentere, det skal være god dokumentasjon fra fastlege og spesialister samt arbeidsevnevurdering fra mere enn en utprøving. Noen slipper å gjennom mye men de fleste bruker mere enn tre år på dette. Du må rett og slett bare fortsette å gå veien.

Anonymkode: 9e220...250

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er nå i en prosess hvor jeg skal søke om 100% ufør etter tre år på AAP. 
Jeg har forsøkt meg i et utdanningsløp, for å omskoleres etter alvorlig sykdom og skulle etter opprinnelig plan være ferdig med tre års utdanning til våren. Men pga helesemessige utfordringer har jeg tilsammen fullført 1 semester tilsammen i løpet av disse tre årene. 
Legen har anbefalt 100% uføregrad i sin legeerklæring, men NAV mener jeg må gjennom en ny periode med AAP i tre år til for å se om helsa blir bedre. De skriver at jeg kommer til å bli ufør på sikt, men de er usikker på i hvilken grad. 

Jeg har senvirkninger etter kreft, kompleks PTSD, fibromyalgi og ADHD. Samt en del utfordringer relatert til noen veldig mislykkete operasjoner. 
Jeg skjønner ikke noe av dette, hvordan kan de tro at jeg blir frisk av dette? 
Og hvorfor kan uføre som er 100 % ufør jobbe ved siden av trygden, om NAV er så bastant overfor meg på at mulig jeg er 20 % arbeidsfør om jeg ser an i tre år til før jeg søker? 
Jeg vil jo jobbe, så om jeg hadde vært i stand til det så hadde jeg ikke ville søkt om 100 % uføregrad. Og hadde jeg blitt litt arbeidsfør i løpet av de tre neste årene, så hadde jeg jo jobbet deretter når tiden var inne for det. 

Jeg ble så fortvilt over tilbakemeldingen fra NaV, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan virkelig ikke jobbe uansett hvor hardt jeg presser meg, men de nekter jo å høre. De mener at så lenge jeg går i medisin behandling så er jeg ikke ferdig avklart. Men at jeg vil være nødt til å gå til behandling i resten av mitt liv for å i det hele tatt fungere som menneske, det hører de ikke på. Og de vil heller ikke høre når legen min sier at behandlingen jeg mottar ikke vil gjøre meg arbeidsfør, men at den vil gi meg litt mindre kroniske smerter. 

Har noen her inne lignende erfaringer? 

Utifra det DU skriver bør NAV rulle inn. Dine plager er større enn andre jeg vet om som har fått uføretrygd. Jeg er uføre selv med mange ting,men når jeg møter feks bekjente som er uføre kun på feks Fibro og fått det lett stusser jeg litt...

Her bør du bli sendt til psykologspesialist og den legen får skrive til NAV at du må bli uføre. Dette er ikke OK. Du har prøvd lenge nok.

Anonymkode: 394e4...5f0

Skrevet

adhd er ingen grunnlag for ufør ass, heller ikke 3år med aap, med mindre du er 60år

Anonymkode: bc8f9...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dessverre tilnærmet umulig for en person utenfor arbeidslivet å få en jobb i din alder med mindre man har spesialkompetanse som er høyt etterspurt; i dagens arbeidsmarked foretrekker man de yngre, og folk over 40 på jakt etter jobb er stort sett sjanseløse.

Så hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg gitt opp alle planer om jobb og utdannelse; ved å gjøre dette, viser du at du fortsatt er fungerende.

Anonymkode: 18ed5...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er dessverre tilnærmet umulig for en person utenfor arbeidslivet å få en jobb i din alder med mindre man har spesialkompetanse som er høyt etterspurt; i dagens arbeidsmarked foretrekker man de yngre, og folk over 40 på jakt etter jobb er stort sett sjanseløse.

Så hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg gitt opp alle planer om jobb og utdannelse; ved å gjøre dette, viser du at du fortsatt er fungerende.

Anonymkode: 18ed5...a56

Er du sikker? Noen ansatte hos meg,er "uføre" men klarer å kjøre bil. Men når max beløpet er utbetalt så kan jeg ikke utbetale mer lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...