Gå til innhold

Uføresøknad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i en prosess hvor jeg skal søke om 100% ufør etter tre år på AAP. 
Jeg har forsøkt meg i et utdanningsløp, for å omskoleres etter alvorlig sykdom og skulle etter opprinnelig plan være ferdig med tre års utdanning til våren. Men pga helesemessige utfordringer har jeg tilsammen fullført 1 semester tilsammen i løpet av disse tre årene. 
Legen har anbefalt 100% uføregrad i sin legeerklæring, men NAV mener jeg må gjennom en ny periode med AAP i tre år til for å se om helsa blir bedre. De skriver at jeg kommer til å bli ufør på sikt, men de er usikker på i hvilken grad. 

Jeg har senvirkninger etter kreft, kompleks PTSD, fibromyalgi og ADHD. Samt en del utfordringer relatert til noen veldig mislykkete operasjoner. 
Jeg skjønner ikke noe av dette, hvordan kan de tro at jeg blir frisk av dette? 
Og hvorfor kan uføre som er 100 % ufør jobbe ved siden av trygden, om NAV er så bastant overfor meg på at mulig jeg er 20 % arbeidsfør om jeg ser an i tre år til før jeg søker? 
Jeg vil jo jobbe, så om jeg hadde vært i stand til det så hadde jeg ikke ville søkt om 100 % uføregrad. Og hadde jeg blitt litt arbeidsfør i løpet av de tre neste årene, så hadde jeg jo jobbet deretter når tiden var inne for det. 

Jeg ble så fortvilt over tilbakemeldingen fra NaV, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan virkelig ikke jobbe uansett hvor hardt jeg presser meg, men de nekter jo å høre. De mener at så lenge jeg går i medisin behandling så er jeg ikke ferdig avklart. Men at jeg vil være nødt til å gå til behandling i resten av mitt liv for å i det hele tatt fungere som menneske, det hører de ikke på. Og de vil heller ikke høre når legen min sier at behandlingen jeg mottar ikke vil gjøre meg arbeidsfør, men at den vil gi meg litt mindre kroniske smerter. 

Har noen her inne lignende erfaringer? 

Anonymkode: 2e0be...ae0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre ikke så enkelt å få uføretrygd som noen vi ha det til. Det tok 10 år for meg. Jeg er 100% ufør. Greier ikke jobbe ved siden av.

Jeg hadde kanskje blitt ufør tidligere om jeg ikke var så ung da jeg ble syk.

Anonymkode: fc849...fd8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt et ønske om å komme meg tilbake i jobb, så for meg har det vært en lang og sorgfull prosess å erkjenne og akseptere at jeg ikke er arbeidsfør. Og når NAV kom med denne tilbakemeldingen, så føler jeg meg både mistrodd og fortvilet. 
Og hva skal jeg gjøre i de neste tre årene? Bare vente på å bli ufør til slutt? 

Jeg er 50 år, så er jo ikke så ung lenger. 
Hva gjorde du i de ti årene de vurderte søknaden din? Måtte du jobbe selv om du var syk? 

TS 

• Hjerte 2
Skrevet

Du skriver at du er i en prosess på å søke om ufør. Har Nav åpnet opp for det, eller tenker du bare å søke uten at det er klarert med Nav? I såfall så er det veldig dumt da du nesten er garantert avslag på søknaden.

Hvor gammel er du? Har inntrykk av at de som er unge må på mer utprøving enn vi som er 50+. 

Hvis Nav mener at du enda ikke er ferdig avklart, så må du nesten bare gjøre som Nav sier, ellers så kan du få problemer med Nav - som du jo ikke vil ha.

En ting man kan gjøre er å spørre Nav om hva som skal til for å bli ferdig avklart (man bør ikke spørre om hva som skal til for å søke på ufør siden Nav ikke liker at klientene ber om ufør - det skal komme fra Nav), men det har du jo allerede fått svar på fra Nav - mer utprøving.

Har du harr dialogmøte med både lege og Nav til stede? Jeg hadde 1-2 sånne møter i året, og det var til stor hjelp. Legen var veldig klar på veien videre, å når jeg hadde gått på AAP i 2 år, så sa legen at alt som var hensiktsmessig å prøve var prøvd, å jeg ble ikke bedre. Da åpnet Nav for at jeg kunne søke på uføretrygd, og jeg fikk det innvilget. På et par av disse møtene var også tiltaksarrangør, å de hadde observert meg ukentlig å så at jeg ikke ville klare å jobbe. 

Så for meg så tok det 2 år på AAP før jeg kunne søke på ufør, men jeg kjenner også til en person som har gått på attføring/ AAP i 16, å der har Nav enda ikke åpnet for at hen kan søke på ufør.

Anonymkode: 0e386...86b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver at du er i en prosess på å søke om ufør. Har Nav åpnet opp for det, eller tenker du bare å søke uten at det er klarert med Nav? I såfall så er det veldig dumt da du nesten er garantert avslag på søknaden.

Hvor gammel er du? Har inntrykk av at de som er unge må på mer utprøving enn vi som er 50+. 

Hvis Nav mener at du enda ikke er ferdig avklart, så må du nesten bare gjøre som Nav sier, ellers så kan du få problemer med Nav - som du jo ikke vil ha.

En ting man kan gjøre er å spørre Nav om hva som skal til for å bli ferdig avklart (man bør ikke spørre om hva som skal til for å søke på ufør siden Nav ikke liker at klientene ber om ufør - det skal komme fra Nav), men det har du jo allerede fått svar på fra Nav - mer utprøving.

Har du harr dialogmøte med både lege og Nav til stede? Jeg hadde 1-2 sånne møter i året, og det var til stor hjelp. Legen var veldig klar på veien videre, å når jeg hadde gått på AAP i 2 år, så sa legen at alt som var hensiktsmessig å prøve var prøvd, å jeg ble ikke bedre. Da åpnet Nav for at jeg kunne søke på uføretrygd, og jeg fikk det innvilget. På et par av disse møtene var også tiltaksarrangør, å de hadde observert meg ukentlig å så at jeg ikke ville klare å jobbe. 

Så for meg så tok det 2 år på AAP før jeg kunne søke på ufør, men jeg kjenner også til en person som har gått på attføring/ AAP i 16, å der har Nav enda ikke åpnet for at hen kan søke på ufør.

Jeg er 50 år, så ikke så ung lenger. Feilen kan jo være at det var jeg som ville søke ufør, da jeg så at jeg ikke hadde blitt bedre i løpet av 3 år på AAP. Og at forsøket på å studere er et tydelig bevis på at jeg ikke har kapasitet. Jeg har ikke hatt dialogmøte med lege og NAV i løpet av årene på AAP. Jeg har jo då mange diagnoser at det bør være enkelt for rådgivende lege i NAV å se at jeg ikke har kapasitet til å være i jobb. 

Jeg skal i møte med NAV på mandag. Skal jeg da spørre hva som skal til for å bli avklart? Og burde jeg bedt om et dialogmøte med NAV og lege? 
Og tusen takk for at du deler din erfaring 😊

TS

Skrevet

Jeg har ikke søkt enda nei, men Nav har hentet inn legeerklæring og hatt møte med rådgivende lege hos NAV. Min veileder sa jeg kan få avslag om jeg søker nå, da de anså meg som ikke avklart. Men når legene mine mener jeg er 100 % arbeidsufør, så skjønner jeg ikke hva de mener bør avklares ytterligere. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt et ønske om å komme meg tilbake i jobb, så for meg har det vært en lang og sorgfull prosess å erkjenne og akseptere at jeg ikke er arbeidsfør. Og når NAV kom med denne tilbakemeldingen, så føler jeg meg både mistrodd og fortvilet. 
Og hva skal jeg gjøre i de neste tre årene? Bare vente på å bli ufør til slutt? 

Jeg er 50 år, så er jo ikke så ung lenger. 
Hva gjorde du i de ti årene de vurderte søknaden din? Måtte du jobbe selv om du var syk? 

TS 

NAV er ikke så lett å ha med å gjøre desverre. Hvis du får tre år til med aap får du jo en ny sjanse til å studere. Du kan jo prøve ett lett studie? Sosionom eller statsvitenskap? Du får sikkert 100% på sikt❤️

Anonymkode: f0bff...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

NAV er ikke så lett å ha med å gjøre desverre. Hvis du får tre år til med aap får du jo en ny sjanse til å studere. Du kan jo prøve ett lett studie? Sosionom eller statsvitenskap? Du får sikkert 100% på sikt❤️

Anonymkode: f0bff...75c

Skrevet

Nav overprøver ofte hva leger og andre fagfolk mener. Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i AAP-Aksjonen på facebook - hvis du ikke er medlem der fra før. Der får man veldig gode svar på spørsmålene, samt at mange lurer på noe av det samme, så man plukker opp informasjon og nyttige tips der. Man kan poste spørsmål anonymt der, så ingen trenger å vite hvem du er. Jeg hadde stor nytte av den gruppen.

Er litt usikker på om du bør be om møte med lege og Nav. Når jeg hadde de møtene så var det enten tiltaksarrangør, Nav veileder eller lege som ba om det. Jeg skjønner jo nå at jeg slapp veldig lettvint i prosessen enn hva mange andre gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan jo ikke gjøre annet å vente om de ber om det, så ideen om å ta et annet studie kan jo være fin. Jeg kan jo ta et fag om ikke annet 😊 Og så får jeg bare gjøre som de sier. Men synes det er så rart når jeg har flere tunge diagnoser, hva må til for å bli regnet som arbeidsufør? Hvem ville ansette meg i en 30% stilling? Når jeg aldri vet om jeg kan komme på jobb som avtalt 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nav overprøver ofte hva leger og andre fagfolk mener. Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i AAP-Aksjonen på facebook - hvis du ikke er medlem der fra før. Der får man veldig gode svar på spørsmålene, samt at mange lurer på noe av det samme, så man plukker opp informasjon og nyttige tips der. Man kan poste spørsmål anonymt der, så ingen trenger å vite hvem du er. Jeg hadde stor nytte av den gruppen.

Er litt usikker på om du bør be om møte med lege og Nav. Når jeg hadde de møtene så var det enten tiltaksarrangør, Nav veileder eller lege som ba om det. Jeg skjønner jo nå at jeg slapp veldig lettvint i prosessen enn hva mange andre gjør. 

Jeg kunne skjønt at de kan stille spørsmål om det er diffuse diagnoser, selv om jeg personlig har full tiltro til at de som sier de er syke faktisk er det. Men det er jo rart de overprøver leger når jeg ikke er arbeidsfør pga kompleks PTSD, fibromyalgi,  senvirkninger etter kreft, ADHd og store fysiske skader etter operasjoner.  Mitt største ønske er jo å jobbe, og det er jo derfor jeg prøvde 

Skrevet

Edit; 

Det er jo fordi jeg så gjerne ville tilbake i jobb at jeg forsøkte å presse meg gjennom studie, men ser at det dessverre ikke er gjennomførbart. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan jo ikke gjøre annet å vente om de ber om det, så ideen om å ta et annet studie kan jo være fin. Jeg kan jo ta et fag om ikke annet 😊 Og så får jeg bare gjøre som de sier. Men synes det er så rart når jeg har flere tunge diagnoser, hva må til for å bli regnet som arbeidsufør? Hvem ville ansette meg i en 30% stilling? Når jeg aldri vet om jeg kan komme på jobb som avtalt 

TS 

Kanskje det er bedre for deg at Nav bestiller et opplegg for deg hos tiltaksarrangør? Der vil de jo observere deg og se hva du klarer og hva du ikke klarer. Når du tar utdanning, så observeres ikke dette.

Når du er i tiltak så må du passe på at du ikke presser deg for mye, men ber om å gå når du føler deg dårlig eller sliten. Mange klarer bare 1/2 time, mens andre igjen klarer et par timer. Jeg klarte fint å møte opp 1 gang i uken hos tiltaksarrangør, men når vi kom så langt at vi skulle prøve å møtes utenfor kontoret, ble jeg så dårlig at det ikke var hensiktsmessig med arbeidsevnevurdering. Dette skjedde flere ganger, så til slutt så ba veileder hos tiltaksarrangør om møte med lege og Nav, og hen anbefalte ufør. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at du fortsatt er under behandling og nav ønsker å se hvordan helsa er etter at du er ferdig behandlet.

Anonymkode: 9e220...250

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at du fortsatt er under behandling og nav ønsker å se hvordan helsa er etter at du er ferdig behandlet.

Anonymkode: 9e220...250

Jeg vil aldri bli ferdig behandlet dessverre, da jeg er avhengig av behandling resten av mitt liv for å kunne fungere i hverdagen. Men jeg ser at NAV ikke nødvendigvis forstår dette. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje det er bedre for deg at Nav bestiller et opplegg for deg hos tiltaksarrangør? Der vil de jo observere deg og se hva du klarer og hva du ikke klarer. Når du tar utdanning, så observeres ikke dette.

Når du er i tiltak så må du passe på at du ikke presser deg for mye, men ber om å gå når du føler deg dårlig eller sliten. Mange klarer bare 1/2 time, mens andre igjen klarer et par timer. Jeg klarte fint å møte opp 1 gang i uken hos tiltaksarrangør, men når vi kom så langt at vi skulle prøve å møtes utenfor kontoret, ble jeg så dårlig at det ikke var hensiktsmessig med arbeidsevnevurdering. Dette skjedde flere ganger, så til slutt så ba veileder hos tiltaksarrangør om møte med lege og Nav, og hen anbefalte ufør. 

Tusen takk for godt tips. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg kunne skjønt at de kan stille spørsmål om det er diffuse diagnoser, selv om jeg personlig har full tiltro til at de som sier de er syke faktisk er det. Men det er jo rart de overprøver leger når jeg ikke er arbeidsfør pga kompleks PTSD, fibromyalgi,  senvirkninger etter kreft, ADHd og store fysiske skader etter operasjoner.  Mitt største ønske er jo å jobbe, og det er jo derfor jeg prøvde 

Noen av de du nevner her er jo nettopp diffuse diagnoser..

Men man får ikke uføretrygd kun basert på diagnoser, du må likevel avklares. Dersom du nå får tre nye år på aap, så trenger du ikke sitte og «vente» på å bli ufør. Du lever livet ditt som vanlig, går i behandling og gjør det du trenger for å holde helsa ved like. Ikke stress unødvendig, du har jo inntekt selv om det er fra aap.
Dersom du blir satt i arbeidstiltak så forsøker du det. Om det ikke går, så får du dokumentasjon på det. Om du er for syk til i det hele tatt å prøve, så skaffer du uttalelse fra legen din om at du ikke skal i tiltak.

Dette må gjennomføres på en eller annen måte, hvis ikke får jo ikke Nav avklart deg.

Anonymkode: 35a13...ecf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for godt tips. 😊

Bare hyggelig :)

Jeg tenker at det er bortkastet å fortsette med en utdanning som du sikkert ikke får brukt, samt at du blir jo ikke avklart da. I tillegg så har du alderen din. Spør på mandag om du kan komme på tiltak der du arbeidsevnen/ inntektsevnen din vurderes. Også vil jeg igjen på det varmeste anbefale AAP-Aksjonen på facebook. 

Skrevet

3 år på AAP????

Håper du ikke var aksjemegler før du ikke kunne "jobbe" lenger. Gått glipp av noen Mrd.du da.

PS. Ikke tren eller prat i telefonen. Gjør du dette så er du arbeidsdyktig...

Anonymkode: 51771...5fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke søkt enda nei, men Nav har hentet inn legeerklæring og hatt møte med rådgivende lege hos NAV. Min veileder sa jeg kan få avslag om jeg søker nå, da de anså meg som ikke avklart. Men når legene mine mener jeg er 100 % arbeidsufør, så skjønner jeg ikke hva de mener bør avklares ytterligere. 

TS 

Det er ikke legen din som bestemmer, men NAV. så er du ikke ferdig avklart, så er du ikke det. Hvorfor i huleste kastet du bort tid på utdanning før skikkelig avklaring og behandling?

Anonymkode: 396b7...cbb

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...