Gå til innhold

Vanskelig å trene hunden fra å bjeffe og hoppe etter skiløpere. Får ikke oppmerksomheten hans.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jaktinstinktet hans kicker inn, og det får jeg han ikke ut av. Han går fullstendig i svart. I dag startet vi langt unna, sånn 15-20 meter, men han bare skal hoppe, bjeffe og angripe. Vi gikk lenger unna sporet, 25 meter kanskje, samme resultat. Til slutt stod vi så langt inni skogen at det bare ble teit, men uansett så reagerte han. Han blokker fullstendig ut og hører ingenting av hva jeg sier. Godbiter betyr nada. Alt han vil er bort og ta dem. Etter en time ga jeg opp, han var like i spenn og kampklar.

Bare å gi opp? Kan det være at noen rett og slett ikke passer inn i skiløypa?

(Han er ett år og av en ganske stor rase. Veier 28 kilo.)

Anonymkode: 4ccfe...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er min og, men her i Oslo klikker jo folk om man har med seg hund i skisporet, så det spiller ingen rolle. I og med at det er et problem vi må oppsøke, driter jeg litt i det, det er ikke et problem i hverdagen liksom. Ikke står jeg på ski selv heller.

Anonymkode: 03c99...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min og, men her i Oslo klikker jo folk om man har med seg hund i skisporet, så det spiller ingen rolle. I og med at det er et problem vi må oppsøke, driter jeg litt i det, det er ikke et problem i hverdagen liksom. Ikke står jeg på ski selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med pølse biter el ? Vet du skriver gode biter...men min mer våken når vi tar med pølser eller fiskekaker he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. hunder passer generelt ikke i skiløypa.

Anonymkode: 7b946...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som minimum sørge for å ikke gå med den når det er barn i sporet, og kanskje ikke i nærheten av barn i det hele tatt.

Hilsen mamma til gutt med hundeskrekk som har kommet pga aggressive bjeffebikkjer og hundeeiere som lar den «kjempesnille» hunden sin løpe rundt uten bånd og hoppe opp av fremmede smågutter uten de klarer å kalle den til seg.

Anonymkode: 4663e...82f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er redd for skiene, bør du la han lukte på skiene og undersøke de. Så kan du prøve å ta de på selv og evt gå litt med han. Kan være han blir mer vant til ski da, og ikke synes andre på ski er like skumle.

Anonymkode: d09d1...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er som du sier - jaktinstinkt som kicker inn, + hunden er i 'tenårene', sorry da funker det dårlig med pølse og andre godbiter.

Vet ikke hvor mye du har trent i forkant på at hunden skal trekke deg, men start med kort bånd.

Mener at her er helt innafor å si kraftig bestemt NEI,  du må mene det for at det skal ha mening.

Anonymkode: 74827...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må som minimum sørge for å ikke gå med den når det er barn i sporet, og kanskje ikke i nærheten av barn i det hele tatt.

Hilsen mamma til gutt med hundeskrekk som har kommet pga aggressive bjeffebikkjer og hundeeiere som lar den «kjempesnille» hunden sin løpe rundt uten bånd og hoppe opp av fremmede smågutter uten de klarer å kalle den til seg.

Anonymkode: 4663e...82f

Hovedinnlegget var jo ganske klar på at han har hunden i bånd, og at han trener aktivt på dette.

Ts, det er to ting jeg tenker på: godbiter og bevegelse. 

Jeg hørte om en hund som syntes det var greit med leverbiter og pølser og sånt, men for gulrotbiter gjorde den absolutt ALT. Det er jo et ekstremt tilfelle, men hunder er ikke nødvendigvis gal etter det vi føler de bør være gale etter. Pølsebiter er kanskje digg, men noen vil være langt mer ivrig etter skinkeost på tube, for eksempel.

Her i huset er pølsebiter det de vil gjøre absolutt alt for. Det overgår hver distraksjon. Det overgår tusenvis av år med jaktinstinkter 😅 så, sjekk om det kanskje finnes bedre godbiter for akkurat din hund. 

Bevegelse: få hjelp av en venn på ski. Stå på avstand og jobb kontakt med hunden mens vennen din står stille. Når du har god kontakt med hunden din, be vennen din gå frem og tilbake i rolig fart mens du jobber med hunden. Øk avstanden om nødvendig og jobb deg nærmere og nærmere til dere kan stå rett ved vennen din mens han sklir rolig frem og tilbake. Når hunden når de punktet, øk avstanden igjen og be vennen din øke farten, også starter hele prosessen igjen. 

Anonymkode: ac594...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å leke med han når jaktinstinktet blir trigget? Prøv å tren han opp til å jakte en leke. Da får han brukt instinktet på en bedre måte for deg. 

Anonymkode: 28303...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ah, jeg har problemer med å høre deg her jeg suser forbi i full fart bak trekkhunden min. Prøv gjerne å ta meg igjen for å fortelle det. 

Skogen er for alle. 

Anonymkode: 9967d...d9f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å finne en annen aktivitet.

TS

Anonymkode: 4ccfe...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på dette i et annet miljø. Ta på deg ski og gå i hagen, eller få noen andre til å gå på ski i et rolig område uten andre forstyrrelser. Å reise dit som det er masse mennesker på ski når hunden reagerer slik er oppskriften på kaos, det blir for mye for hunden og du blir stresset.

Anonymkode: f3095...522

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis du holder hunden i bånd slik at den ikke kommer bort til og hopper på folk eller løper foran dem så de må bråstoppe for å unngå å tryne, OG plukker opp når den bæsjer så har ikke folk noe de skulle sagt. Det er vel ingen som klikker dersom hunder holdes forsvarlig slik at de ikke er til ulempe for andre?

Dessverre er det mange hundeeiere som ikke "husker" dette, slik at andre må kjøre i bæsj, får hunder hoppende på seg eller faller fordi en hund plutselig løper foran dem. Synd, da disse hundeeierne gir alle hundeeiere dårlig rykte. 

Anonymkode: 727ad...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 18.55):

Jeg lurer litt på hvordan du har observert dette om du ikke står på ski selv? For her i Oslo er det stort sett null problem å ha med hund i skiløypa. Ser masse hunder i løypa hver dag, og ingen som klikker av den grunn. Men selvsagt, jeg skjønner at folk klikker om de blir jaget, hoppet på eller får masse hundebæsj under skia. 

Anonymkode: 0ebc4...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler passeringskurs og diverse kurs generelt. Helt magisk hva input og lærdom fra en som virkelig kan det kan hjelpe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 18.57):

Hey,  hva blir meningen med livet for alaska huskyen da? Altså jeg tar vilt mye hensyn, går kun i skispor når det er nærmere minus ti sånn at han ikke lager noen spor i løypa, forstår godt frustrasjonen hvis man gjør det på rundt null grader og sporet blir nypløyd, jeg spleiser med vipps der det går an og synes også det er irriterende når folk går og ødelegger. Jeg går sent om kvelden eller formiddag hverdag når det er minst mulig folk, møter vi folk går vi ut av sporet så de ikke skal merke at vi er der eller bli irrasjonelt redde fordi han har langt strikkbånd når vi trekker. Allikevel får jeg kjeft av folk for at han er der, dritt irriterende faktisk, trekke på ski er det beste han vet og det han er laget for! Han passer perfekt i skiløypa, og jeg vil påstå at vi er til mindre bry for andre enn sånn som deg sam bare synes at hunder ikke skal være der og sprer kjefting og dårlig stemning så det så!

Anonymkode: 1654b...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...