Gå til innhold

Er jeg teit hvis jeg velger å legge meg før barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine er 13, 12 og 10. Alle 3 veldig modne og ansvarlige og jeg stoler fullt på dem hvis de feks må være hjemme alene etter skolen. Eller på kvelder hvis jeg må jobbe ekstra.

Nå har det seg slik at jeg har ME og ofte behov for å hvile, legge meg tidlig. Vi bor i et lite hus med alt på et plan. 4 soverom vegg i vegg +1 stue med kjøkken og eget bad med vaskerom. Vi bor tett på hverandre i dette lite huset, noe jeg egentlig synes er koselig +at jeg føler jeg har litt mer kontroll på dem når vi hele tiden er så tett inpå hverandre.  Jeg går ofte til sengs tidligere enn dem og da kan jeg alikevel følge med på hva de gjør osv (pga den lille plassen og tynne vegger).

Jeg er absolutt alltid tilgjengelig for dem, selv om jeg trekker meg inn på eget rom for å se tv eller bare ta en blund eller legge meg. Dette vet barna. Ungene har et klokkeslett for når de skal legge vekk ipad og telefon, pusse tenner og å legge seg.  Dette følger de opp og er kjempeflinke. Ofte dobbeltsjekker jeg bare for å se at alt går fint. Passer også på at de faktisk legger seg til avtalt tid. Feks 2100. 

Og såklart si "god natt glad i deg" til hverandre 

Men jeg kjenner på dårlig samvittighet for å ikke klare å være 100% mor hele tiden

Noen tanker?

Anonymkode: 207be...0bf

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Hvis du er trøtt og barna dine har det bra så er jo ikke det noe problem.

Anonymkode: 11959...6fe

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes du høres ut som en fantastisk mor jeg❤️❤️❤️

Anonymkode: 28691...860

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har også masse dårlig samvittighet etter utbrent over 7 år, men dette synes jeg du løser strålende. Så bra at du har så ansvarlige unger! Dette kunne jeg også gjort så lenge ikke yngste var alene hjemme.

Anonymkode: 73ee3...e34

• Liker 1
Skrevet

Den eldste er 13, den yngste er 10, innen fem år så er det nesten det mest naturlige i verden at du som forelder legger deg før tenåringene i hus likevel. Du gir ungene dine ansvar, de blir selvstendige, og de har moren sin rett der om det er noe! :)

Synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet overhodet. For la oss være ærlige her, ingen er 100% forelder med god samvittighet hele tiden uansett. Noen har dårlig samvittighet, fordi de må jobbe overtid, andre har dårlig samvittighet for at de må reise med jobben, så har du skift og turnusarbeiderne, som helsepersonell, som jobber i tide og utide til alle døgnets tider.. Finnes også de som har dårlig samvittighet, fordi de reiser på trening/yoga/korøvelser/spinningtime et par timer i uka. 

Du er jo til og med hjemme med barna dine, rett der, om det skulle være noe! ;)

Og altså, jeg vokste opp med at jeg kunne sitte på rommet mitt og tegne eller lage smykker når jeg var yngre enn 10, mens mamma og pappa satt i stua. Så om dine unger sitter i stua og du er på soverommet, så kan jeg ikke påstå det er så stor forskjell. ❤️

Anonymkode: 6f22d...fd9

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna mine er 13, 12 og 10. Alle 3 veldig modne og ansvarlige og jeg stoler fullt på dem hvis de feks må være hjemme alene etter skolen. Eller på kvelder hvis jeg må jobbe ekstra.

Nå har det seg slik at jeg har ME og ofte behov for å hvile, legge meg tidlig. Vi bor i et lite hus med alt på et plan. 4 soverom vegg i vegg +1 stue med kjøkken og eget bad med vaskerom. Vi bor tett på hverandre i dette lite huset, noe jeg egentlig synes er koselig +at jeg føler jeg har litt mer kontroll på dem når vi hele tiden er så tett inpå hverandre.  Jeg går ofte til sengs tidligere enn dem og da kan jeg alikevel følge med på hva de gjør osv (pga den lille plassen og tynne vegger).

Jeg er absolutt alltid tilgjengelig for dem, selv om jeg trekker meg inn på eget rom for å se tv eller bare ta en blund eller legge meg. Dette vet barna. Ungene har et klokkeslett for når de skal legge vekk ipad og telefon, pusse tenner og å legge seg.  Dette følger de opp og er kjempeflinke. Ofte dobbeltsjekker jeg bare for å se at alt går fint. Passer også på at de faktisk legger seg til avtalt tid. Feks 2100. 

Og såklart si "god natt glad i deg" til hverandre 

Men jeg kjenner på dårlig samvittighet for å ikke klare å være 100% mor hele tiden

Noen tanker?

Anonymkode: 207be...0bf

Du skal ikke ha dårlig samvitighet for det.

Er ofte trøtt jeg, så det hender jeg legger meg før 12 åringen min.

Anonymkode: 9ecb7...52d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at barna forstår at du er syk og har behov som friske mødre ikke har. Så lenge de føler seg ivaretatt og at du bruker tid med dem når du er våken er ikke dette noe problem. Barna dine er jo også i en alder hvor de ikke har samme behov for å være sammen med foreldrene store deler av tiden slik små barn gjerne har. I tillegg er du også tilgjengelig selv om du hviler/sover, og det er jo det viktigste. Ikke ha dårlig samvittighet for at du tar vare på deg selv og helsen din, det er tross alt noe som også kommer barna dine til gode. :) 

• Liker 2
Skrevet

13 åringen klarer seg nok, men det høres stusslig ut at ungene må klare seg selv om kveldene. Selv om de er større trenger de fortsatt både tilsyn, voksenstøtte og behov for voksne som ser dem, også når de får til og mestrer. 

Anonymkode: 37788...38c

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barna vet hvorfor du legger deg er det greit.

Regner med du er oppe med de innimellom slik at de ikke alltid er alene om kveldene?

Du har gjort en god oppdragelse høres det ut som

Anonymkode: 21918...ae5

Skrevet

En gang i blant eller mer eller mindre daglig? Uansett hvor modne og selvstendige barna er for alderen, er ikke en 10-åring så voksen at hen bør ha ansvaret for å legge seg selv på egen hånd og til riktig tid hver kveld. Det høres helt ærlig litt trist ut - barn trenger oppfølging og å bli sett, det handler ikke bare om å klare seg selv rent praktisk. 

Anonymkode: 78a8f...14d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og står opp kl 5 for å dra på jobb. Jeg legger meg tidlig noen ganger og da koser 15 åringen seg alene med tv på stua. Han sier at det er greit for han at jeg legger meg 

Anonymkode: df857...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...