Gå til innhold

Sunn mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er sunn mat?  Hvem har bestemt hva som er sunn mat?    Søster min hevder hun spiser sunn mat, hav det nå er; men har vert mye mer syk enn meg som spiser det jeg liker og har lyst på. Ser på det som hysteri.

Anonymkode: 1e96f...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg handler sunn mat om å gi kroppen det den trenger av både makro og mikronæringsstoffer, holde fin vekt, og ha energi for både å være aktiv og holde hjernen i gang.

Det er mange ulike meninger om veien til det jeg nevnte over da, men en del er det forsket mye på og en er mer enige i enn annet. Hvor syk en blir henger ikke kun sammen med hva en spiser. Noen er heldigere enn andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er sunn mat?  Hvem har bestemt hva som er sunn mat?

Evolusjonen.

Søster min hevder hun spiser sunn mat, hav det nå er; men har vert mye mer syk enn meg som spiser det jeg liker og har lyst på. Ser på det som hysteri.

Anonymkode: 1e96f...015

Ikke all sykdom forårsakes av dårlig mat.

Anonymkode: ee335...bea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at folk rundt meg bruker order "hysteri" for å forsvare eget kosthold hvor de spiser masse ferdigmat og trykker innpå med godteri hver dag.

Men for meg er ikke det å lage mat fra bunnen av med masse grønnsaker, som også smaker godt "hysterisk". Jeg spiser også godteri og chips, litt hver uke. Men da som et lite supplement til den ekte maten, og i mindre mengder. 

Man kan nok påvirke helsen mye gjennom godt kosthold og trening, men selvfølgelig er det mange sykdommer som man kan få som ikke har noe som helst med kosthold å gjøre. Jeg vet jeg feks kan få kreft selv med et sunt kosthold, men jeg minimerer risikoen en del. Diabetes vil jeg nok aldri kunne få slik jeg lever, og risikoen for hjertesykdom er også veldig lav. 

Så det kommer an på hvilke sykdommer du snakker om her. 

Anonymkode: d7d6e...1ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...