Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jobb i dag hvor jeg egentlig trives veldig godt. Mye ansvar, får være med å bestemme osv. imidlertid skjer det en del endringer der neste uke som gjør at ting potensielt kan endre seg. Blant annet vil jeg etterhvert få ny leder, men det gjør også at jeg potensielt kan være i posisjon til å stige i gradene. Lønna er lederlønn på 976’ + 10 fridager som kan tas ut i lønn. Har også dekket internett hjemme samt telefon. 

Har fått et jobbtilbud et annet sted. Det er også en lederstilling, men lønna er ordinær lønn + evt. overtid. Lønna er 845’ + evt overtid. Det er mulighet for tjenestetelefon. I denne stillingen er det ikke mulig å stige i gradene. 

Om jeg tar denne jobben vil jeg i tillegg miste årets lønnsoppgjør. Det regner jeg med vil utgjøre ca. 50.000kr. 

Jeg kan også muligens forsøke å forhandle opp lønna i ny jobb noe, men tenker at det er lite realistisk å få den opp nesten 200.000kr for å komme opp på samme nivå som i dag. 

Jeg jobber en god del overtid i dagens jobb også, som da er inkludert i lønna, men det er ganske mange timer som skal jobbes ekstra for å komme opp i samme sum. 

I dagens jobb har jeg også betalt lunsj. Styrer dagene selv, og stempler ikke. 
I ny jobb er lunsjen ubetalt og jeg må stemple. 

Begge stillingene er i offentlig sektor. Gratis parkering utenfor jobb. I ny jobb må jeg kjøre gjennom bomring daglig. Det trenger jeg ikke i dag. 

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 15b8f...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde blitt i nåværende jobb.

• Liker 2
Skrevet

Hadde blitt. Ser ikke helt hvorfor du skal gå ned i lønn, få mindre goder og starte på nytt et sted når du egentlig trives der du er? 

Anonymkode: 26821...e6c

• Liker 11
Skrevet

Hadde blitt i nåværende jobb. 

Skrevet

Tror nok du fint klarer å se fordelene i nåværende jobb kontra ny jobb. Men hvor sikker er du på at du får ny stilling med lønnen du nevner i nåværende jobb?

Anonymkode: a7f42...647

Skrevet

Du skriver ingenting om hvilke faktorer som taler for å bytte jobb?

Anonymkode: 10fcd...c3d

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har en jobb i dag hvor jeg egentlig trives veldig godt. Mye ansvar, får være med å bestemme osv. imidlertid skjer det en del endringer der neste uke som gjør at ting potensielt kan endre seg. Blant annet vil jeg etterhvert få ny leder, men det gjør også at jeg potensielt kan være i posisjon til å stige i gradene. Lønna er lederlønn på 976’ + 10 fridager som kan tas ut i lønn. Har også dekket internett hjemme samt telefon. 

Har fått et jobbtilbud et annet sted. Det er også en lederstilling, men lønna er ordinær lønn + evt. overtid. Lønna er 845’ + evt overtid. Det er mulighet for tjenestetelefon. I denne stillingen er det ikke mulig å stige i gradene. 

Om jeg tar denne jobben vil jeg i tillegg miste årets lønnsoppgjør. Det regner jeg med vil utgjøre ca. 50.000kr. 

Jeg kan også muligens forsøke å forhandle opp lønna i ny jobb noe, men tenker at det er lite realistisk å få den opp nesten 200.000kr for å komme opp på samme nivå som i dag. 

Jeg jobber en god del overtid i dagens jobb også, som da er inkludert i lønna, men det er ganske mange timer som skal jobbes ekstra for å komme opp i samme sum. 

Begge stillingene er i offentlig sektor. Gratis parkering utenfor jobb. I ny jobb må jeg kjøre gjennom bomring daglig. Det trenger jeg ikke i dag. 

Hva hadde du gjort?

Jeg hadde vært meget skeptisk til denne eventyrfortellingen.

Anonymkode: dd9a1...7da

Skrevet

Så eneste grunnen til at du vurderer å bytte jobb er fordi kommer til å få ny leder? 

Altså, why? 

Anonymkode: b44d0...874

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror nok du fint klarer å se fordelene i nåværende jobb kontra ny jobb. Men hvor sikker er du på at du får ny stilling med lønnen du nevner i nåværende jobb?

Jeg har lønna jeg oppgir, men det kan være at det åpner seg muligheter for å stige i gradene og da også i lønn. Men dette er dog noe usikkert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så eneste grunnen til at du vurderer å bytte jobb er fordi kommer til å få ny leder? 

Altså, why? 

Anonymkode: b44d0...874

Nei, det er ikke eneste årsaken. Har ikke lyst å skrive for detaljert, da det kan bli gjenkjent, men ting har endret seg på arbeidsplassen den siste tiden. Mange er på tur bort, spesielt de lederne jeg samarbeider mye med. Det betyr at det til slutt er jeg igjen, men flere ansatte selvfølgelig, men mye kompetanse forsvinner på kort tid. 

Jeg søkte mest på ny jobb fordi det er lite lederjobber som lyses ut der hvor jeg bor, og når det først lyses ut føler jeg at jeg må søke. 

Magefølelsen sier bli det du er. For jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får. 
Også synes jeg det er kjipt å skulle gå så mye ned i lønn og «måtte» jobbe mye overtid for å ha samme lønna som i dag. 

Skrevet

Hvis du fremdeles trives i jobben så taler jo alt for at du bør bli. Dersom du føler at du trenger miljøskifte, nye utfordringer etc så kan du bytte. Men ikke sikkert gresset er grønnere på andre siden…

Skrevet

I en ny jobb står du først i køa hvis det blir nedbemanning. 

Ikke sikkert at det blir så stas i ny jobb heller - gi det litt tid med de ny ordningene i den jobben du har.

Anonymkode: ba9e0...b41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du fremdeles trives i jobben så taler jo alt for at du bør bli. Dersom du føler at du trenger miljøskifte, nye utfordringer etc så kan du bytte. Men ikke sikkert gresset er grønnere på andre siden…

Det er akkurat det. Man vet jo aldri hvordan det blir på nytt sted. Men å gå ned nesten 200’ i året i fastlønn for noe jeg ikke vet om jeg kommer til å trives med, det er vanskelig å svelge altså..

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I en ny jobb står du først i køa hvis det blir nedbemanning. 

Ikke sikkert at det blir så stas i ny jobb heller - gi det litt tid med de ny ordningene i den jobben du har.

Anonymkode: ba9e0...b41

Stor offentlig arbeidsplass som nettopp har vært gjennom omorganisering hvor dette er en nyopprettet stilling. Tror sjansen for nedbemanning er minimal.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva hadde du gjort?

Det er rart du stiller spørsmål... hva er bedre i den nye jobben lurer på siden du vurderer den... 

Anonymkode: 5ec9d...78d

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange timer overtid jobber du i den jobben du har nå da i løpet av en måned, kontra hvor mange timer overtid må du jobbe i den nye jobben for å havne på samme lønnsnivå?

Anonymkode: 7d076...667

Gjest issoras
Skrevet

Jeg får ikke helt tak på hvorfor du i det hele tatt tatt vurderer å bytte? Ja det er endringer der du er, men du vet ikke om det er negativt? Det kan gi nye muligheter for deg der du er. 

Hadde ikke byttet hvis du egentlig trives der du er. En så stor lønnsnedgang hadde jeg bare akseptert hvis jobben jeg sa ja til virket unikt spennende. 

Skrevet

Hvis du overstiger 250 timer overtid hvert år vil du tjene mer på å velge ny jobb og få alle timer utbetalt med 50 % tillegg. 

Anonymkode: 98532...656

Skrevet

Lønn er på ingen måte alt, men med en såpass stor forskjell hadde ikke jeg giddet å vurdere det en gang. Spesielt ikke når du trives der, har flere goder, slipper stempling (må ikke undervurderes) og har lavere reisekostnader. Det er skikkelig vanskelig å få tak på hva som er bedre med den andre jobben

Anonymkode: 25826...860

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer å bytte jobb🙈 ville blitt der du er! 

Anonymkode: f9646...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...