Gå til innhold

Kylllingkjøttdeig el. karbonadedeig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg vil si at den som inneholder minst fett er sunnest, og det må du sjekke på pakningen. Reglene for hva karbonadedeig etc skal inneholde er nærmest opphevet så det kan variere.

Skrevet

Jeg tror nok du kommer best ut med kyllingkjøttdeig, hvis du ikke finner en karbonadedeig med mindre fettprosent da.

Skrevet
Jeg vil si at den som inneholder minst fett er sunnest, og det må du sjekke på pakningen. Reglene for hva karbonadedeig etc skal inneholde er nærmest opphevet så det kan variere.

Når skjedde det?

Har i alle fall vært ganske strengt med hvor mye fett det kan være i karbonadedeig og kjøttdeig, og den grensen er lavest for karbonadedeig.

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg sjekket det på butikken en gang, og kom frem til at karbonadedeig var sunnest pga mindre fett enn kyllingkjøttdeigen.

Skrevet

Det er sunnere fett (flerumettet) i kyllingkjøttdeigen enn i karbonadedeigen(mettet fett) , så kyllingkjøttdeig er nok uansett det sunneste.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke den helt store forskjellen på fettet i storfe og kylling - det er ikke særlig sunt, og inneholder kolesterol. Det er litt mere mettet fett i storfe enn i kylling. Hvis fettet i kyllingkjøttdeigen inneholder bare flerumettet fett må det være tilsatt noe annet enn kyllingfett.

På den annen sider er det mere jern og vitamin B12 i storfe.

Her står det om endringene i reglene om kjøttprodukter: http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pag...ctedItemId=2023

Nå kan altså produsentene kalle nær sagt hva som helst for karbonadedeig etc, så nå gjelder det å følge med på hva man kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...