Gå til innhold

Ved brann i huset/leiligheten og dere må forlate

Anbefalte innlegg

Skrevet

den og komme dere ut asap har du noen nødbag klar og bilnøkler tilgjengelig? 

Kanskje merkelig spm, men jeg tenker liksom det ville vært lurt. 

Anonymkode: 68852...d4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brannen kan jo starte der du har nød utstyret

• Liker 1
Skrevet

Bilnøklene henger særs tilgjengelig i gangen så de hadde jeg nok fått med meg, men jeg har ingen nødbag. Tviler på at det er vanlig - det er uansett viktigere for meg å få med meg dyrene ut enn klær etc som jeg kan kjøpe hvis uhellet skulle være ute

Anonymkode: 828a3...679

• Liker 4
Skrevet

Alle levende ut av hus, det er det viktigste. Alt det andre i siste rekke. Tar ingen sjanser da vi bor i enebolig med flere etasjer og har små barn og dyr. Kunne aldri tilgitt meg selv om fokuset var helt andre steder, så nei. Ingen beredskapsbag. Vet jo aldri hvor og når branner kan starte. Har varslingsanlegg koblet til sentral, sjekker bestandig kontakter, batterier og snakket mye om hva vi gjør hvis. 

Anonymkode: b1f9b...baf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg angst for akkurat det der, så ja. Jeg tenker mest ift barn og kuldegrader om vi plutselig må ut av huset av diverse årsaker (brann, akutt sykdom eller lignende). Har opplevd det før og stod da med 1 barn uten verken MME, flaske, bleier, klær eller noe… 

En bag med noe varmt tøy til barnet (lue,ulldress,votter og et par skift + bleier og våtservietter) ligger i en «nød-sekk» på soverommet sammen med litt kontanter. 

Bilnøkler er ikke det viktigste siden vi bor sentralt og bare kan ta inn på hotell eller hos familie/venner hvis noe skulle skje. 

Anonymkode: f1c08...5ab

• Hjerte 1
Skrevet

Har en beredskapsbag som ligger på soverommet. Den inneholder et par skift, enkelte hygieneartikler, pledd, passene (når de blir brukt på ferieturer så legges de alltid tilbake i den bagen når vi kommer hjem), mobilladere osv. Denne kan jeg da enkelt dra med meg om det begynner å brenne om natten. Telefonen ligger alltid ved siden av meg og bilnøklene henger rett utenfor soverommet. 
Er uansett ingen garanti for at jeg får med meg alt ut, men sjansene er store iallfall

Har også en beredskapsbag liggende i bilen med pledd, tykke klær, spade, smertestillende, flaske til å fylle med vann, mellombarer etc. Greit å ha om man havner i en ulykke, kolonne eller lignende

Anonymkode: 6acc4...f5c

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her har vi ikke i huset.  Vi har i bil da pledd og noe klær. Førstehjelp utstyr spader osv

Men vi har lagret alt av bilder på en ekstern disc som min vennine lagres hos seg, slik at barnebilder av unga kan erstatte hvis noe skulle skje

Skrevet

Ingen nødbag nei.

Men har jobbsekken stående ved ytterdøra, og bilnøkler ligger rett over. I den sekken ligger det litt toalettsaker, i tillegg til pc, og ekstra kredittkort. I ukedagene ligger også den vanlige kortmappa der.
På jobb har jeg klesskift, og mer toalettsaker, i tillegg til flere dager med nødvendige medisiner.
Har også noe klær og toalettsaker hos kjæresten.

Jeg ville uansett prioritert få ut kattene fremfor sekk, bil og annet som kan erstattes.
Bunaden og enkelte smykker har også mye høyere verdi for meg enn bilen eller passet.

Bor sentralt og ville evakuert til venner/kjæreste fremfor hotell.

Anonymkode: b5103...baf

• Liker 2
Skrevet

Først bæres dyrene ut deretter er det trekkspillene etter min far ca 8 Stk 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at vi da har nok med å komme oss ut av huset og få med unger og dyr. Så ville vi bare løpt over til naboen. 

• Liker 2
Skrevet

Bilen? Nødbag? Jeg forventer at forsikring tar hånd om meg og familien når forsikringsobjektet brenner opp. Samme gjelder bilen. Og alt annet i huset. Så lenge de som normalt har puls kommer seg ut er det greit for meg at resten blir borte. Brannvesenet kommer om 5-10 minutter, så et menneske overlever det. Så har man jo normalt en nabo man kan søke ly hos. 

Jeg er egentlig mer bekymret for gale folk med øks og kniv, eller noen som er ute og stjeler. De er ikke rasjonelle. 

• Liker 2
Skrevet

Første pri er å sette opp en dør slik at kattene kan løpe ut. 

Deretter har jeg en bag med en del gjenstander. Noen arvede smykker og strikkeplagg, noen eldre bilder, bunadssølvet, vitnemål og en del andre ting. Som oftest ligger også passene og 1-2 kredittkort her. Men jeg styrer ikke med gjenstander som må legges frem og tilbake hver gang. 

Tredjepri er å hive ut så mange av veskene og smykkene mine som jeg kan. 

Deretter ville jeg grepet med lommebok og bilnøkler som ligger i gangen, om det var mulig å komme seg ut den veien. 

Alle bilder etc ligger i skyen, samt backup av Mac og telefoner. Så det kan raskt fikses. 

Anonymkode: efdab...b73

Skrevet

Det viktigste er å få ut sønnen min, og bilnøklene ligger ved utgangsdøra. Ingen av tingene mine er viktige så lenge han er trygg.

Anonymkode: 381d0...9fb

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg vært nærværende nok og hatt tid til det, ville jeg røsket med meg smykkeskrinet på soverommet og veska som henger på inngangsdøra. Jeg bor midt i Oslo sentrum - den akutte tilgangen på mat, pledd og varme og eventuelle andre ting man trenger umiddelbart er relativt god...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke nodbag, men kan hende en god ide?

Vi hadde en stor brann i en stidentbolig jeg bodde i, og da gikk det overraskende på autopilot! Rart egentlig.

Jeg har jobbet uttallige år i barnehage, og vi har hatt mange brannøvelser. Det gikk i:

1) Få alle i boligen ut! Skjekk og dobbelskjekk! Og gjerne trippelskjekk også.

2) Om mulig og forsvarlig; lukk alle vinduer og dører.

3) Om forsvarlig, og her, tenk sikkerhet først!!!, prøv å slukke brannen selv. Det hadde vi ikke mulighet til.

Og vel, det skal være ett punkt 1b: Ring brannvesenet!

Jeg skjekker alltid nødutganger, vinduer, dører, whatever, etter den brannen!

Hvis jeg skulle ha reddet noe nå ( jeg er singel og bor alene) så hadde det vært først bamsen min ( ja, jeg vet, men jeg har hatt den i over 40 år!) og så bilder. Men jeg ville ikke tatt uansvarlige risikoer. Det hadde om  så gitt brannvesenet mer vansker for dem å gjøre sin jobb!

Ja, jeg er nok litt mer enn normalt redd for brann...

Anonymkode: 148de...3eb

• Liker 3
Skrevet

Nei. Første pri er barna, deretter kattene (har katteluke så de kommer seg nok ut). Har naboer og brannvesenet er ikke langt unna. 

Anonymkode: 69d18...400

• Liker 1
Skrevet

Har ingenting klart, nei. Men jeg har filmet/tatt bilder av ting i huset, spesielt ting med høy verdi. Mye lettere å bevise hva man har da😊 Det meste kan jo erstattes på et vis. Viktigste er at alle kommer seg ut

Anonymkode: d94f4...22a

• Liker 2
Gjest Goldenretriever
Skrevet

Har ikke nødbag, men ser jo at det kan være smart.

Hadde jeg hatt egen bil hadde jeg nok hatt en der, både for kolonne, uventet opphold et annet sted og brann. 

Men reiseburet til katta står lett tilgjengelig med tanke på evakuering, så tror jeg skal legge en liten nødpose med kontaktlinser og reservekredittkort i det. 

Skrevet

Ville lagt klar evt nødbag med barneklær, bleier osv i bilen/garasjen slik at jeg ikke måtte husket på å bære med en sekk ut i brann. Tenker bilnøkler er fint for å kunne kjøre bilen noen meter unna. Der kan vi holde varmen og vente på brannvesenet. Katten ville jeg også bare tatt løst inn i bilen (sover på vårt rom så regner med å kunne bære henne ut). Fokus ved Brann vil være å få ut barn og katt. Går vi vanlig utgangsdør så tar vi på sko uten å bruke tid. 

Anonymkode: f3d66...102

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 9.40):

Første pri er å sette opp en dør slik at kattene kan løpe ut. 

Deretter har jeg en bag med en del gjenstander. Noen arvede smykker og strikkeplagg, noen eldre bilder, bunadssølvet, vitnemål og en del andre ting. Som oftest ligger også passene og 1-2 kredittkort her. Men jeg styrer ikke med gjenstander som må legges frem og tilbake hver gang. 

Tredjepri er å hive ut så mange av veskene og smykkene mine som jeg kan. 

Deretter ville jeg grepet med lommebok og bilnøkler som ligger i gangen, om det var mulig å komme seg ut den veien. 

Alle bilder etc ligger i skyen, samt backup av Mac og telefoner. Så det kan raskt fikses. 

Anonymkode: efdab...b73

Lett tilgjengelig for innbrudd… like stor sjanse for innbrudd og lett med ferdigpakket sekk med pass og arvesølv oppi. 

Anonymkode: f3d66...102

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...