Gå til innhold

Kloklipping hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En pekepinn på hvor nerven begynner; Hvis du ser på undersiden av kloen, så er det en slags grop/konkavitet fra tuppen av kloka og innover på kloa mot poten. 
der hvor den gropen slutter/litt før der begynner som regel nerven. 
Bruk en skarp klosaks og klipp av flak innover. Når du nærmer klipper deg innover, vil du også kjenne på tuppen av snittflaten at det blir litt mykere. 
Da er du ganske tett på nerven. 

Samme prinsippet for ulvekloa. Det kan være lettere å få grep om den med en vanlig neglesaks, eller en liten, skarp avbitertang. 

Anonymkode: 6382f...940

Takk! Jeg har virkelig god kontroll på kloklipp, jeg var bare usikker på om nerven ville ha dratt seg videre utover i neglen på ulvekloen, har som nevnt aldri hatt hunder med ulveklo. 

Anonymkode: eccb3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har hunder med ulveklo. Nerven er ca like lange på de som de vanlige klørne. Det er bare å klippe i vei. Det er selvfølgelig litt vanskeligere når de er svarte, men husk at ulvekloa ikke presser mot gulvet, så det er ikke nødvendig å klippe de så korte som mulig akkurat nå. Klipp nok til at de ikke vil vokse rundt og inn i huden på en stund. 

Også bør du ta en prat med eierne. Dette er ikke greit. Har hund e vært til veterinær de siste årene? En veterinær burde ha lagt merke til dette. Hvordan ser tennene på hunden ut? 

Anonymkode: c1f5e...63b

Ja, tenkte å se om jeg fikk den bort fra huden. Hunden er ellers frisk og rask, klar i øynene, blank i pelsen. Tennene er fine. Jeg har vært syk de siste årene, så jeg har ikke klart å ha masse kontakt med noen, så usikker på når den sist var innom dyrlegen, men i løpet av siste året er det nok. Vanskelig situasjon, og nå føler jeg meg utrolig illojal som utleverer selv om ingen vet hvem man er. Jeg får prøve meg frem i morgen og se hva jeg får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har ulveklo som vokser fort. Jeg kan ta en god del mer av dem enn de andre klørne- nerven ser ut til å sitte lengre inne enn på resten 🧐det var likt på min forrige hund. Begge hater kloklipp også, men er mindre redde for akkurat dem. Men gjør som andre kloke hoder her sier og ta litt etter litt ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneips skrev (1 minutt siden):

Min hund har ulveklo som vokser fort. Jeg kan ta en god del mer av dem enn de andre klørne- nerven ser ut til å sitte lengre inne enn på resten 🧐det var likt på min forrige hund. Begge hater kloklipp også, men er mindre redde for akkurat dem. Men gjør som andre kloke hoder her sier og ta litt etter litt ☺️

Takk! Satser på det går greit, så sant jeg kommer til. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tenkte å se om jeg fikk den bort fra huden. Hunden er ellers frisk og rask, klar i øynene, blank i pelsen. Tennene er fine. Jeg har vært syk de siste årene, så jeg har ikke klart å ha masse kontakt med noen, så usikker på når den sist var innom dyrlegen, men i løpet av siste året er det nok. Vanskelig situasjon, og nå føler jeg meg utrolig illojal som utleverer selv om ingen vet hvem man er. Jeg får prøve meg frem i morgen og se hva jeg får til. 

Du er ikke illojal, du er omsorgsfull og spør hvordan du best kan hjelpe denne hunden. 

Det er bra både for hund og eier at du tar grep, får klippet hunden og tatt en prat med eier ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de jeg klipper klør på, er ulveklørne gjerne helt tørre og sprø et godt stykke. De slites jo ikke som vanlige klør, derfor oppleves det også som at de vokser mye raskere. Tar de vanligvis gradvis, men har ikke opplevd at nerven har vært i nærheten av tuppen. Klipp forsiktig og litt gradvis, så går det nok fint. 

Anonymkode: c63a0...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...