Gå til innhold

Tenåringshud med kviser - hva funker..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 16 som siste halvåret har fått en del urenheter og kviser. Vi har vært hos hudpleiesalong i to omganger hvor de har analysert huden med bilder som viser urenheter, fått to behandlinger og prøvd produkter derfra siden september. I denne perioden har hun faktisk bare blitt verre og hun er utrolig frustrert og nedfor pga dette og vil nesten ikke gå ut.

først fikk hun en rens og krem for oily skin m syrer. det ble verre av den. Eller om det er produktenes feil vet jeg ikke men hun ble iaf verre. Var og tok nye bilder av huden som også viste det. Jeg mistenker at dette var for sterkt og forvirret huden siden hun egt har tørr hudtype.

så anbefalte de nye produkter sist; nattkrem m syrer og dagkrem for mye fukt. Samt rens morgen og kveld. De siste dagene har det blitt enda verre og hun holder seg bare inne. Mulig det er tålmodighet som skal til så kanskje det blir bedre men.. hun har lite av det.

Noen som har anbefalinger ut over hudpleie? P-piler? Litt skeptisk pga at jeg vet mange blir deppa av hormoner. Legemidler? Vet det finnes sterke reseptbelagte produkter men de har mye bivirkninger.. råd..? 🥺slitsomt med en voldsomt frustrert og nedfor tenåring som plages…. 

Anonymkode: fc390...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hud ble ikke bedre før jeg var over førti og la om kostholdet. Spiser det samme som før, men mer variert og balansert, og jevnere.

Anonymkode: 19677...f0e

• Liker 2
Skrevet

Hudpleiesalonger er gjerne bare ute etter å tjene penger. Finnes en salve som heter basiron som du får kjøpt på apoteket. Kan jo være verdt å prøve. 

Anonymkode: f7778...db1

• Liker 3
Skrevet

Tenåringen min bruker hudpleie fra Korea. Det er langt mellom hver kvise nå. 
Hun bruker en serie fra numbuzin, nr.3. 

Mye kan kjøpes i Norge, men på ebay finner du det også. Vi kjøper rett fra Korea,. 

Anonymkode: 2ca1a...c45

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo ofte verre før det blir bedre med en del slike produkter, men jeg ville nok heller oppsøkt en hudlege- ikke til forkleinelse for hudpleiesalonger, men det er ikke sikkert det er en slik kur hun trenger. 
Kviser i den alderen er jo helt normalt. Jeg har også god erfaring med punktbehandling med basiron. Om problemet er dypere kviser og akne ville jeg som sagt sjekket med lege. 

Anonymkode: a49ee...4d0

• Liker 1
Skrevet

Fastlege -> resept på Epiduo. Enkelt og greit.

Anonymkode: eebfb...9b9

• Liker 3
Skrevet

Det er normalt med litt kviser i ungdomstida, men hvis det er så ille at det går utover selvtilliten til datteren din så hadde jeg bestilt en time hos hudlege. Hadde ikke brukt tid og penger på råd hva som har hjulpet andre, for vi har forskjellig hud, og det som hjelper for én kan gjøre ting værre for en annen. Hos hudlege får dere vite hva slags rens hun burde bruke og kremer. Hør også hva slags sminke hudlegen anbefaler til hennes hud (hvis hun bruker det da). Veit at Bare minerals er bra for huden, det fikk hvertfall dattera mi anbefalt av hudlege. Masse lykke til❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Sønnen min hadde mye kviser og urenheter. Store underjordiske kviser som var smertefulle og brukte kjempelang tid på å forsvinne. Han prøvde mye, blant annet Basiron og forskjellige syrer (ikke samtidig), men det hjalp ingenting. Endte hos legen og fikk resept på en antibiotika type, doksysyklin. Det tok noen måneder før det hjalp skikkelig. Han har brukt det i et halvt år og nå ser huden hans veldig fin ut. Noe arr igjen, men det må få fikse seg selv så langt det går. 

Anonymkode: 38aa0...726

Skrevet

Vi dro til hudlege i stedet for hudpleier, da fikk vi mer nøytrale råd i stedet for pushing av produkter for mest mulig profitt. Fikk gode råd om produkter og huden ble mye bedre!

Anonymkode: 2d8d4...337

• Liker 7
Skrevet

Støtter det med hudlege.

Anonymkode: 2ddef...1f0

• Liker 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hudlege. Her fikk barne en krem. Hudlegen sa vi har 2 kremer vi prøver først, fungerer ikke det så har vi tabletter. Her fungerte krem nr 2 som ble prøvd

Skrevet

Legetime. Kosmetikk er juks...

Anonymkode: 6567a...1e0

• Liker 3
Skrevet

Legetime. Kosmetikk er juks...

Anonymkode: 6567a...1e0

• Liker 1
Skrevet

Hudpleiesalonger er bare tull. Ta henne med til en skikkelig hudlege. 

Anonymkode: 066e8...97b

• Liker 2
Skrevet

Dropp hudpleiesalongen. Syrer er ofte alt for sterkt for en 16 åring. 

Dropp tips til produkter her inne også, det som funker for en hud funker ikke for en annen, og du vil ende opp med en virrvarr av ulike greier som bare gjør vondt verre til slutt. Det blir mye dyrere enn hudlegen ville kostet, samt koster tid, energi, humør og livslyst. 

Dra til hudlegen. De har kremer som faktisk fungerer, og i motsetning til hudsalonger får man beskjed om å bruke 1-2 ganger i uka og la huden venne seg til. Ikke vær så redd for p-piller, blir hun deppa er det bare å slutte. Av egen erfaring kan jeg fortelle at man i aller høyeste grad blir deppa av å ha uren hud i alle fall, og hun har som du sier allerede begynt å bure seg inne. Hormonell akne kan ikke angripes utenfra alene, så mulig at hormonene må få litt hjelp (p-piller.) Melk og melkeprodukter trigger ofte akne til hormonell hud, så kan være verdt et forsøk. 

Fint at du tar tenåringen din på alvor, de som sier at litt kviser hører ungdomstiden til vet ikke hvor alvorlig det kan oppleves.

Lykke til!

Anonymkode: 975bd...458

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har brukt Dermalogica Clear Start serien på vår tenåring og den har fungert veldig bra.  Vi har også en CeVa rens med syre, men den har jeg ikke sett i Norge ( kjøpt i USA). Men hun har ikke mange underjordiske kviser, hvis din datter har det så vil jeg også anbefale hudlege.

Anonymkode: 9a21c...218

• Liker 1
Skrevet

Diane p-pille ble redningen min. Skal sies at jeg ikke klarte å slutte på det før jeg ble 30. Kvisene kom alltid tilbake i ansikt og på ryggen. Jeg slet med arr i ettertid, men må er de fleste forsvunnet. Basiron og differin har også hjulpet. Men jeg gikk opp mye i vekt når jeg begynte på Diane, men det er sikkert ikke slik for alle. :) 

Anonymkode: 4797d...6bf

• Nyttig 1
Skrevet

Rens huden med Cerave Hydrating Cleanser, og bruk deretter The ordinary niacinamide & zinc + a-creme (gjerne mens huden fortsatt er fuktig). 

Sørg for at huden er fri for sminke. ALDRI burk sminkefjerner-servietter, men bruk en oljerens. Jeg er veldig fornøyd med Clean It Zero (den er relativt dyr, men varer en eevighet).

Nøkkelen er å bygge opp hudbarrieren, og sørge for nok fukt.

Lykke til!

Anonymkode: fa45f...368

• Hjerte 1
Skrevet

Ellers har jeg personlig hatt grei erfaring med Basiron, enten rensegele (les bruksanvisning, den skal sitte på noen minutter så skylles av) eller Basiron gel. Huden flasser litt og blir tørr, så greit med en lett fuktighetskrem etterpå. Ved alvorlig akne tror jeg ikke Basiron er effektiv nok.

Og; Må for all del ikke bruke Basiron om morgenen før hun skal ut i sola! Og husk solfaktor! Den gjør huden sensitiv for sol. Kan da anbefale Dermalogicas Clear Start-solkremen med faktor 30. 

Mineralsminke som ikke tetter porene, gå for produkter som er non-comedonegic. (Ikke tetter porene) Fjern sminke hver kveld, ikke bruk servietter til å fjerne sminken. 

Brukte også p-pillen Diane noen år og det gjorde underverker for huden, men ble dessverre litt flat og tung til sinns så måtte slutte på de. Men kan være verdt å prøve ut, ikke alle reagerer som meg. 

Ta henne med til hudlege, så får du god veiledning. Det finnes god hjelp!! Dropp hudpleiesalonger. 

Anonymkode: 351cf...389

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...