Frøkenfryd30 Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Hei! Jeg er i den situasjonen at jeg går på AAP, pga sykdom. Har permisjon fra min jobb. Har vært ansatt siden 2006 (kommune), ble sykemeldt i 2022, begynte på AAP i 2023 og fikk da samtidig permisjon fra jobb. For å fortsette med permisjon fra jobb, må jeg ha ei plan videre, mot å komme tilbake i jobb. Jeg ønsker å jobbe, men pga sykdom er ikke dette mulig på nåværende tidspunkt og siden det ikke finnes noen behandling (ME), så vet jeg ikke om det tar ett eller ti år før jeg er frisk nok til å jobbe.. Alternativene mine da er å si opp selv eller bli sagt opp. Min umiddelbare tanke var at jeg aldri i livet vil si opp en fast stilling! Men etter litt fram og tilbake og innputt fra andre har jeg kommet fram til at det kanskje er bedre å si opp selv, enn å bli oppsagt (tenker da på fremtidig arbeidskarriere), det ser kanskje bedre ut å ha sagt opp selv, enn å bli sagt opp. Men vil det få noen konsekvenser for meg om jeg velger det ene, kontra det andre? Kan NAV bli vanskelige pga jeg selv har sagt opp, slik at de stopper AAP? Hva med forsikringer jeg har gjennom jobb og pensjonssparing? Vil det bli noe kluss der? Har per nå uførepensjon fra KLP (man får det både for uførepensjon og AAP). Har kontaktet NAV og fagforbund (Delta), men ikke fått svar ennå, og kjenner jeg stresser da permisjon utgår 1.mars, og jeg må bestemme meg innen da. Noen som har vært i lignende situasjon og har noen råd? ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Frøkenfryd30 skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er i den situasjonen at jeg går på AAP, pga sykdom. Har permisjon fra min jobb. Har vært ansatt siden 2006 (kommune), ble sykemeldt i 2022, begynte på AAP i 2023 og fikk da samtidig permisjon fra jobb. For å fortsette med permisjon fra jobb, må jeg ha ei plan videre, mot å komme tilbake i jobb. Jeg ønsker å jobbe, men pga sykdom er ikke dette mulig på nåværende tidspunkt og siden det ikke finnes noen behandling (ME), så vet jeg ikke om det tar ett eller ti år før jeg er frisk nok til å jobbe.. Alternativene mine da er å si opp selv eller bli sagt opp. Min umiddelbare tanke var at jeg aldri i livet vil si opp en fast stilling! Men etter litt fram og tilbake og innputt fra andre har jeg kommet fram til at det kanskje er bedre å si opp selv, enn å bli oppsagt (tenker da på fremtidig arbeidskarriere), det ser kanskje bedre ut å ha sagt opp selv, enn å bli sagt opp. Men vil det få noen konsekvenser for meg om jeg velger det ene, kontra det andre? Kan NAV bli vanskelige pga jeg selv har sagt opp, slik at de stopper AAP? Hva med forsikringer jeg har gjennom jobb og pensjonssparing? Vil det bli noe kluss der? Har per nå uførepensjon fra KLP (man får det både for uførepensjon og AAP). Har kontaktet NAV og fagforbund (Delta), men ikke fått svar ennå, og kjenner jeg stresser da permisjon utgår 1.mars, og jeg må bestemme meg innen da. Noen som har vært i lignende situasjon og har noen råd? ❤ Jeg sa opp selv under aap, null problem. Det du får utbetalt via arbeidsgiver feks klp er det du har spart opp mens du var lønnet fra jobben. Så det mister du ikke. Når du er på aap og under sykepermisjon så sparer ikke jobben din noe av din lønn for du får utbetaling via nav og ikke jobben din lenger. Anonymkode: fc78c...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sa opp selv under aap, null problem. Det du får utbetalt via arbeidsgiver feks klp er det du har spart opp mens du var lønnet fra jobben. Så det mister du ikke. Når du er på aap og under sykepermisjon så sparer ikke jobben din noe av din lønn for du får utbetaling via nav og ikke jobben din lenger. Anonymkode: fc78c...6d1 Ikke uttal deg om noe du ikke vet. Jeg sa også opp under AAP. Jeg får fortsatt pensjonsopptjening via forsikringen jeg hadde på jobb, fordi jeg var sykmeldt da jeg sluttet. Anonymkode: 63a04...4ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke uttal deg om noe du ikke vet. Jeg sa også opp under AAP. Jeg får fortsatt pensjonsopptjening via forsikringen jeg hadde på jobb, fordi jeg var sykmeldt da jeg sluttet. Anonymkode: 63a04...4ff Nå skjønner jeg ikke hva du mener, sluttet du mens du var sykemeld eller sa du opp under aap. Jeg uttalte meg ut fra min situasjon. Jobbet i kommunen, sa opp under aap. Hadde klp via jobben. Vet ikke hvordan forsking du evt Anonymkode: fc78c...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Jeg sa opp selv etter 1 års permisjon, og det var veldig klart at jeg ikke skulle tilbake. Snakket selvsagt med Nav veileder og KLP først. Fikk ingen problemer med Nav i ettertid. Arbeidsgiver hadde behov for å ansette noen i min stilling etter at det hadde vært 3 mnd vikariater i 2 år. Selvsagt hadde jeg forståelse for det. Ang KLP, så fikk jeg beskjed om at siden jeg var ansatt i kommunen når jeg ble syk, så ville opptjeningen fortsette, samt at jeg fortsatt ville få utbetalt uførepensjon fra de. Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg forsto det sånn at hadde jeg ikke jobbet i kommunen lenger når jeg ble syk, så hadde jeg ikke fått noe fra KLP før jeg ble pensjonist. Jeg er såpass gammel at jeg fort skjønte at hvis jeg kom meg ut i jobb igjen, så måtte det bli kommunal jobb pga pensjonsavtalen i KLP. Jeg hadde ikke klart å opparbeide meg ny pensjonsavtale i det private Anonymkode: 909e8...29f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Frøkenfryd30 skrev (4 timer siden): Hei! Jeg er i den situasjonen at jeg går på AAP, pga sykdom. Har permisjon fra min jobb. Har vært ansatt siden 2006 (kommune), ble sykemeldt i 2022, begynte på AAP i 2023 og fikk da samtidig permisjon fra jobb. For å fortsette med permisjon fra jobb, må jeg ha ei plan videre, mot å komme tilbake i jobb. Jeg ønsker å jobbe, men pga sykdom er ikke dette mulig på nåværende tidspunkt og siden det ikke finnes noen behandling (ME), så vet jeg ikke om det tar ett eller ti år før jeg er frisk nok til å jobbe.. Alternativene mine da er å si opp selv eller bli sagt opp. Min umiddelbare tanke var at jeg aldri i livet vil si opp en fast stilling! Men etter litt fram og tilbake og innputt fra andre har jeg kommet fram til at det kanskje er bedre å si opp selv, enn å bli oppsagt (tenker da på fremtidig arbeidskarriere), det ser kanskje bedre ut å ha sagt opp selv, enn å bli sagt opp. Men vil det få noen konsekvenser for meg om jeg velger det ene, kontra det andre? Kan NAV bli vanskelige pga jeg selv har sagt opp, slik at de stopper AAP? Hva med forsikringer jeg har gjennom jobb og pensjonssparing? Vil det bli noe kluss der? Har per nå uførepensjon fra KLP (man får det både for uførepensjon og AAP). Har kontaktet NAV og fagforbund (Delta), men ikke fått svar ennå, og kjenner jeg stresser da permisjon utgår 1.mars, og jeg må bestemme meg innen da. Noen som har vært i lignende situasjon og har noen råd? ❤ Om det spiller noe rolle om du sier opp eller blir sagt opp ikke betyr noe for fremtidig arb giver. Men jeg valgte si opp selv for å spare meg for møter osv med arb giver. Så skrev jeg også i oppsigelsen min at det var pga helsemessige årsaker om noen skulle lete tilbake til hvorfor jeg sa opp. jeg har også ME og det var rimelig klart at jeg ikke skulle tilbake innen den tid at jeg uansett hadde blitt sagt opp eller måtte over på uføretrygd. Lykke til. Anonymkode: fc78c...6d1 1
Frøkenfryd30 Skrevet 18. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2024 Tusen takk for svarene deres ❤
Gjest jegerrinne Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Jeg ble anbefalt å ikke si opp selv av advokaten, da jeg gikk på aap. Så etter 2.5år på aap fikk jeg oppsigelse . Advokaten sa her en stod sterkere ved å ikke si opp i forhold til rettigheter. Men er og noe med om en kan komme ut i samme jobb eller ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå