Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Gode, sunne asiatiske retter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne fra Vietnam, Kina, Japan, thailand. 

Anonymkode: 87418...11a

Skrevet

Hva er en sunn rett?

Hvis du vet hva en sunn rett er, hvorfor velger du ikke bare en som fyller kriteriene?

Hvis du ikke vet hva sunne retter er, hvordan kan du vite om du kan stole på svarene du vil få?

Hva er en god rett?

Hva liker du?

Hvordan kan du være sikker på at du vil like noe bare fordi noen andre liker det?

Anonymkode: 66f4e...795

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er en sunn rett?

Hvis du vet hva en sunn rett er, hvorfor velger du ikke bare en som fyller kriteriene?

Hvis du ikke vet hva sunne retter er, hvordan kan du vite om du kan stole på svarene du vil få?

Hva er en god rett?

Hva liker du?

Hvordan kan du være sikker på at du vil like noe bare fordi noen andre liker det?

Så utrolig klokt - la oss legge ned hele matforumet.

Eller forresten: Vi legger like godt ned hele internett. :tommelopp:

Anonymkode: dc84d...2dd

• Liker 9
Skrevet

Det meste av Asiatisk mat er sunt hvis det brukes sunne stekefett til å steke i, og kke det som frityrstekes.

Wok med grønnsaker, ingefærsaus og kyllingbiter

Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

Det meste av Asiatisk mat er sunt hvis det brukes sunne stekefett til å steke i, og kke det som frityrstekes.

Wok med grønnsaker, ingefærsaus og kyllingbiter

Det kommer jo helt an på hva slags type retter man snakker om. 
Det blandes i mye brunt sukker i veldig mange sauser bl.a

Anonymkode: 830d5...054

Skrevet

En enkel stirfry med masse grønnsaker er digg. Kan endres på mange måter via grønnsaker eller sausen

Skrevet

Jeg vet ikke hvor sunt alt et, men denne bloggen har mange oppskrifter jeg liker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er en sunn rett?

Hva er en god rett?

Hva liker du?

Jeg tenker retter som ikke er proppfull med kalorier (frityr, masse fløte, mye nøtter som i indiske retter osv), en del grønnsaker, gjerne kjøtt også. 

Jeg ønsker jo tips fordi jeg ønsker å prøve nye retter. Vet ikke om jeg liker før jeg har smakt. Det eneste jeg ikke liker er for sterk mat, men det kan vel tilpasses i noen retter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer jo helt an på hva slags type retter man snakker om. 
Det blandes i mye brunt sukker i veldig mange sauser bl.a

Anonymkode: 830d5...054

Ja, det er sant. Det er jo mye sursøte sauser. Det tenkte eg faktisk ikke på. Tror ikke det er noe av det sunneste, nei

Skrevet

Asiatisk mat er ofte sunn fordi den inneholder mye grønnsaker, og lite fløte og smør. Men mye er frityrstekt, og det er ofte mye salt og sukker i maten.  Ris og nudler har jo mye karbohydrater, som mange mener er usunt. Jeg lager ofte wok av kylling eller laks,grønnsaker som løk,paprika, gulrot og ananas,og lager en saus av soyasaus,lime og honning,litt chilisaus og hvitløk. Fordelen med å lagre selv er jo at du styrer hva og hvor mye du vil ha i. 

Anonymkode: 5bd3c...ee6

Skrevet

Jeg bruker en del asiatiske smaker i min middag, uten å følge oppskrift. Bruker f.eks en blanding av soyasaus, "fish sauce" og "oyster sauce" over wok&-grønnsaker (typisk shiitake-sopp, vannkastanjer, squash og brokkoli). Har kylling eller scampi i airfryeren. Serverer det som det er, eller tilsetter litt nudler eller quinoa for karbo. 

"Problemet" med asiatisk mat når en passer vekta, er at oppskriftenene som regel har en stor andel ris/nudler ifht grønnsaker og protein, men dette kan du jo enkelt justere selv. Samt kan du bruke litt mindre mengde saus, og velge alternativ med mindre sukker enn i ferdigposene.

Skrevet

Usikker på om du mener asiatisk mat tilpasset norske ganer, eller asiatisk mat slik de liker det? Jeg reagerer en del på ingefær og koriander, og lager derfor norske vrier. 

Jeg lager også enkel mat. Synes matprat har flere gode. 

F.esk laks teriyaki, kylling tikka masala med raita, naan og mangochutney. De går igjen her. Nydelig fra bunnen ❤️ 

Anonymkode: d6cd6...871

Skrevet

Denne er ikke genuin asiatis mer asiatisk-inspirert men er min "go-to"  for noe kjappt og "lett":

Wok med kylling og honningsaus

Risen kan byttes ut med fullkornsnudler, grønnsaker eller andre "bedre" alternativer men jeg syn 1/2 porsjon ris går fint med denne og det er fortsatt en rett med mye energi og næring i forhold til kcal.

Annonse
Skrevet

Total elsk på mat fra Singapore og Thailand. Fant de bloggene her fra Singapore: 

https://eatwhattonight.com

https://www.greedygirlgourmet.com/category/singaporean-recipes/

https://mysingaporefood.com/recipes/

https://www.marionskitchen.com/article/best-singapore-recipes/

Man kan finne greit med utvalg i asiatiske butikker her i Norge, som jeg vet i hvert fall. 

(Jeg kan pga allergi ikke spise noe med sesam (sesamfrø/sesamolje), selleri, vårløk, purre, rå gulrøtter eller nøtter, så for meg unngår jeg seff de rettene). 

Skrevet

Jeg er dronningen av potet, så det meste som minner om asiatisk får potet i seg likevel 🤣🥔 Sånn utover det så er wok med masse grønnsaker og soyasaus, og brun ris til ganske sunt. 

Har også laget gulrotcurry som mer er en gulrotsuppe med currypasta (kjøpt ferdig, finnes i «Asiahyllen») som er veldig god. Kan lages både med og uten kokosmelk. Vet folk har ulike meninger om kokosmelk er sunt/innenfor. Jeg bruker bare en kilo gulrøtter som jeg normalt skreller (går uten å skrelle også, bare ta av enden), koker dem. Ta av det meste av vannet og Mos med stavmikser. Tilsett kokosmelk, og/eller vann til passe konsistens, og litt currypasta. Ingefær er også godt i. Bland godt igjen. 
Lages den uten kokosmelk er den veldig lavkalori, og en bør tenke litt på det. Jeg har laget på vann mange ganger, og hendt jeg tar en skvett soyamelk i, og jeg er litt for raus med currypastaen 🤣🙈 Jeg tåler ikke melk, så tar bare det jeg har. Vet noen lager med appelsinjuice også. 
Jeg har gjerne servert med ulike typer grønnsaker og gjerne krydrede kikerter, tofu, eller edamamebønner. Lompechips til er også godt. Et dryss med røkt paprika og nykvernet salt og pepper på toppen er godt. 

Jeg er ikke så god på saus da jeg klarer meg fint uten, men spennende å se hva andre har delt her 😋

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker retter som ikke er proppfull med kalorier (frityr, masse fløte, mye nøtter som i indiske retter osv), en del grønnsaker, gjerne kjøtt også. 

Jeg ønsker jo tips fordi jeg ønsker å prøve nye retter. Vet ikke om jeg liker før jeg har smakt. Det eneste jeg ikke liker er for sterk mat, men det kan vel tilpasses i noen retter?

Det du ser etter er lavkalori virker det som. Fløte og nøtter er veldig sunne matvarer.

Du får bruke mindre nudler/ris til vanlige asiatiske oppskrifter, lage mindre saus og slenge med mer grønnsaker og kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker mye mangosalat til kylling og laks. Mango,avokado og agurk i biter,hakket chili,limesaft og salt og pepper. Dette syns jeg er så godt at jeg spiser masse salat,og trenger ikke så mye ris. Har litt soyasaus eller sweet chili på kjøttet,og strør med sesamfrø og evt hakkede peanøtter uten salt.

Anonymkode: 5bd3c...ee6

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med sunn. Mange mener feks lite kalorier når de snakker om sunn mat, mens andre mener gode næringsstoffer for kroppen. Så det blir litt vanskelig å anbefale noe oppskrift, men jeg liker bloggen altasiatisk.no, så der finner du garantert mange gode oppskrifter basert på dine kriterier. 

Anonymkode: 4b7a7...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...