Gå til innhold

Hva skjer med øynene mine ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos lege 2 ganger, bare så det er sagt med en gang. 

Jeg har fått medisiner for øyebetennelse, men jeg har ikke materie i øynene.  Har gått på øyedråper og salve i en uke , men fremdeles klør det så forferdelig .
Fikk så allergimedisin, dråper og piller, selv om jeg aldri har vært allergisk mot noe hele livet, er 50 år.
Har hatt det slik i nesten 14 dager og det blir ikke så mye bedre med medisinene.

Så kjære snille, kloke og erfaringsrike KGere:   Hva tror dere dette kan være ?

Anonymkode: e176d...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har fått medisiner for øyebetennelse, men jeg har ikke materie i øynene.  Har gått på øyedråper og salve i en uke , men fremdeles klør det så forferdelig .
Fikk så allergimedisin, dråper og piller, selv om jeg aldri har vært allergisk mot noe hele livet, er 50 år.
Har hatt det slik i nesten 14 dager og det blir ikke så mye bedre med medisinene.

Tørre øyne? Kanskje en tur til øyelege, de kan isåfall konstantere det:-)

Anonymkode: e3dd5...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tørre øyne? Kanskje en tur til øyelege, de kan isåfall konstantere det:-)

Ja, har tenk å få time hos en øyelege i uken siden det ikke ser ut til å gi seg , men tror du ikke de to legene jeg allerede har vært hos ville visst det hvis det bare er tørre øyne ?
Har jo også dryppet øynene ca 8 ganger om dagen og brukt salve om natten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overgangsalder? 

Anonymkode: b6f2d...8b5

Ok, hvordan gir det øyne som klør forferdelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tørre og sviende øyne, og å få nye allergier, er ting som kan skje i overgangsalderen, men ikke slå deg til ro med det uten å få det utredet. 

Det hender at leger lett legger skylda på overgangsalder for alle småplager en får straks en passerer 50! Men en bør kreve skikkelig utredning når det er noe nytt med kroppen. 

Anonymkode: 58dc1...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NB! Lang, rotete og intellektuell melding, så setter pris på rasjonell diskusjon!

(Først må det jo sies at nettet er ikke noe særlig god kilde til selv-diagnosisering, spesielt når symptomsbildet er så anekdotisk som dette. Internettet i seg selv er full av bare tull og idioti - det er bare å legge ifra seg skjermen og gå ut i livet og heller oppleve livet med noen fargerike mennesker, enn noen fargerike piksler.)

Jeg hadde lignende symptomer som deg og ble diagnosert med falsk nærsynhet (Pseudomyopi). Dette er en krampe i musklene bak øynene og blir vanligere og vanligere for hvert år, spesielt blant unge, pga. økende skjermbruk. Vi har blitt et samfunn som sitter fastlimt til sine telefoner i timesvis hver dag, som kan belaste musklene og dessuten gjør flere og flere nærsynt. 

Hvis øynene ser på noe nærme over meget lang tid, kan det utløses en krampe, slik at øynene låses fast i den posisjonen. De musklene heter akkomodasjonsmuskler, og de er dem legene behandler hvis du skulle ha skjelingsvansker eller falsk nærsynthet (akkomodasjonsspasme i fagterminologien).

Konklusjon:

1. steg: Sjekke med om dette er nærsynhet (mest sannsynlig) og om du behøver briller. Evnt skult skjeling, som anstrenger øynene dine. Jeg tror at dine vansker kan være noe relatert til skjeling, spesielt siden siden det virker som at dine vansker har kommet ganske spontant.

2. steg: Sjekke om dette er falsk nærsynhet (pseudomyopi, akkomodasjonsspasme), dvs. krampe i øyemusklene, slik at øynene låses. Falsk nærsynhet kan utløses av mye stress, noe jeg hadde mye av i mitt krevende studie.

3. steg: Sjekke om dette er noen øyesykdom - Kan være verdt å diskutere med øyelegen.

4. steg: Sjekke om dette er nevrologisk, noe som er verdt å sjekke seg for, men som jeg ikke tror er tilfellet her.

Personlig måtte jeg konsultere over 20 øyeleger over en periode på to år, med en konstant uvisshet om min diagnose og om mine plager var nevrologiske (hjernesvulst eller lignende) - Ble endelig behandlet med Botox-doser bak øynene - (Ikke Botox for stakkars unge jenter som tar det som såkalt «estetisk» behandlig, men Botox i formen av det lammende giftstoffet - brukes til å lamme musklene i krampe). Hvis ikke dette fungerer, må legene kutte i selve øyemusklene.

Det er verdt å nevne disse punktene jeg har nevnt her til øyelegen din, så kan det i hvert fall være noe dere kan diskutere. Jeg er dessverre generelt skeptisk til kompetansen til mange øyeleger, av egen erfaring.

Tilsluttt vil jeg fortelle at jeg ikke er øyelege og at man egentlig ikke skal diagnosere seg fra nettet, men jeg mener at jeg har en del autoritet på nettopp dette emnet. 

Hilsen ung mann 24 år, som ønsker å hjelpe andre med sin erfaring, slik at de slipper å tvile i åresvis med sin diagnose.

Lykke til.

Anonymkode: 4126c...01b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slikt rusk som dette på øyevippene?

image.png.3516a0748a2cc53f1d2ca82fa48e58a3.png

Da kan det være overvekst av en type midd som alle har, men som kan gi symptomer som kløe, røde og såre øyne hos noen.

https://synspunktet.no/om-oyelokksmidd-den-lille-parasitten-du-ikke-visste-at-du-hadde/

Det kan selvsagt være noe helt annet hos deg, men det er en nyttig ting å vite om hvis det er det som forårsaker problemet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (56 minutter siden):

Har du slikt rusk som dette på øyevippene?

image.png.3516a0748a2cc53f1d2ca82fa48e58a3.png

Da kan det være overvekst av en type midd som alle har, men som kan gi symptomer som kløe, røde og såre øyne hos noen.

https://synspunktet.no/om-oyelokksmidd-den-lille-parasitten-du-ikke-visste-at-du-hadde/

Det kan selvsagt være noe helt annet hos deg, men det er en nyttig ting å vite om hvis det er det som forårsaker problemet. 

Ja, jeg tenkte tanken selv. Både sopp og midd spurte jeg legen om, for jeg syns det var rart om det var betennelse siden det ikke var noe gugge (materie) i øynene.  Men han sa at det var det ikke.

Jeg har lurt på om det kan være noe med bihulene, for jeg er litt tett , men har ingen smerter eller trykk i hodet.
Klør litt i ganen også. Det pleier jeg å gjøre når jeg brygger på en forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlighet tørrhet. Øyeleger kan ofte veldig lite om tørre øyne, så jeg ville bestilt en time hos en optiker som er spesialist på tørre øyne. Hvis det er lenge siden du har sjekket synet er det lurt å gjøre det også. Inntil du får time burde du dryppe med dråper for tørre øyne. Spør hos optikeren eller på apoteket. 

Anonymkode: 550ef...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefaritt, tørre øyne, demodex midd? Evt. virus. Da hjelper naturligvis ikke antibiotikabehandling.

Anonymkode: 4cc67...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mest sannsynlighet tørrhet. Øyeleger kan ofte veldig lite om tørre øyne, så jeg ville bestilt en time hos en optiker som er spesialist på tørre øyne. Hvis det er lenge siden du har sjekket synet er det lurt å gjøre det også. Inntil du får time burde du dryppe med dråper for tørre øyne. Spør hos optikeren eller på apoteket. 

Anonymkode: 550ef...ba0

Takk for tipset . Det skal jeg få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykkedykker skrev (19 timer siden):

Du har ikke tilfeldigvis en revmatisk sykdom? Problemer med øynene er ikke uvanlig da.

Ikke som jeg vet om , men hvem vet hva som kan være under utvikling i en halvgammel kropp ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Blefaritt, tørre øyne, demodex midd? Evt. virus. Da hjelper naturligvis ikke antibiotikabehandling.

Anonymkode: 4cc67...399

Måtte inn å google, blefaritt kan være en mulighet , jeg har hatt veldig tørr hud denne vinteren.  Og det er på våtlinjen, nedre øyelokk og øyekroken at kløen egentlig er .
Føler snart at sandpapir må til for å klø, kløen er absolutt det verste med dette, hva enn det er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 14.01):

Ja, har tenk å få time hos en øyelege i uken siden det ikke ser ut til å gi seg , men tror du ikke de to legene jeg allerede har vært hos ville visst det hvis det bare er tørre øyne ?
Har jo også dryppet øynene ca 8 ganger om dagen og brukt salve om natten .

Jeg fikk konstantert tørre øyne hos øyelege, optiker kunne ikke se det ihvertfall. Tørre øyne er vanskelig å gjøre så mye med, det som du evt får til å dryppe med funker ikke så lenge av gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 12.12):

Ordnet det seg til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 12.12):

Er der tatt bakterie / sopp prøve fra øynene dine? 
Har du blitt henvist til øyelege/øyeavdeling på sykehus? 
Bruker du produkter opp mot øyne? 
Øyekremer, sminke på eller rundt øynene? 
Har du dårlig hygiene, ved at du ubevisst uten å han vasket hendene på forhånd klør de i øynene? 
Bruker du medisiner som påvirker øynene? Alt fra NSAIDs til blodtrykksmedisiner kan påvirke. 
Er der tatt blodprøver på reumatisk autoimmun sykdom? 

Anonymkode: 3cd5f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...