AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Skal ila neste ukene ha samtale med sakkyndig og straks første møte i retten.. Hva kan jeg forvente sakkyndig blir å spørre om og samt motpartens advokat? Vil noe som kom på rullebladet mitt for 10 år siden bli dratt frem ? Det var en bot, forelegg. Omhandler ikke min evne til å være god omsorgsperson for barna. Bør jeg nevne dette til min advokat? Hva kan jeg forvente av sakkyndig? Barna er 3 år, og 5 mnd gamle. Skal være telefon møte neste uke Forstått motparts advokat vil grille meg og prøve sette meg i dårlig lys. Anonymkode: 47f50...53c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Det der med at du vil bli "grillet" er sterkt overdrevet og noe man frykter fordi man har sett det på film osv. Men jeg kan garantere deg at det ikke er sånn de opererer i retten i Norge. Hvis advokatene prøver seg med for skarp retorikk el. så slår dommeren ned på det med én gang. Målet med rettsmøter og saker er å finne den beste løsningen for barna, det er både dommere og advokater inneforstått med. Så alt som er med på å øke konfliktnivået blir holdt på et minimum. Min erfaring med sakkyndig i retten ifm barnefordeling er at de er veldig allrighte folk som på en måte intervjuer deg. De spør ganske enkelt om du kan fortelle om din og barnas situasjon og litt om hverdagen deres. Det de vil se er om du reflekterer sunt og normalt rundt barnas situasjon og klarer å tenke på deres beste. De henger seg liksom ikke oppi om du gir ungene ketsjup i stede for hjemmelaget tomatsaus 😅 På generelt grunnlag er det nok sannsynlig at mor vil få ganske stor del av "kaka" her iom barna er så små. Det skal nok være ganske store avvik for at retten skulle gitt far omsorgen for en 5mnd gammel baby. Anonymkode: 049bd...e1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Vær deg selv og hold fokuset på barnas beste. Ikke gå i fellen med å provosere eller bli provosert av motparten. Det er for barna dere er der. Det er det mange som glemmer. I vår sak var mor mest fokusert på hvor stor idiot jeg var og hvor mye jeg hadde ødelagt for henne. Jeg holdt meg til saken som var barnas beste. Enden på visa var at barna ble værende hos meg og minimalt med mor. Mor flyttet så langt bort og har ikke omsorg lenger. (Ikke evne til det heller) Anonymkode: f3490...9b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skal ila neste ukene ha samtale med sakkyndig og straks første møte i retten.. Hva kan jeg forvente sakkyndig blir å spørre om og samt motpartens advokat? Vil noe som kom på rullebladet mitt for 10 år siden bli dratt frem ? Det var en bot, forelegg. Omhandler ikke min evne til å være god omsorgsperson for barna. Bør jeg nevne dette til min advokat? Hva kan jeg forvente av sakkyndig? Barna er 3 år, og 5 mnd gamle. Skal være telefon møte neste uke Forstått motparts advokat vil grille meg og prøve sette meg i dårlig lys. Anonymkode: 47f50...53c Er du bøtene dine relatert til vold eller barna dine så kan det komme frem. Hvis ikke skal du ikke bekymre deg for det. Anonymkode: f3490...9b2 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skal ila neste ukene ha samtale med sakkyndig og straks første møte i retten.. Hva kan jeg forvente sakkyndig blir å spørre om og samt motpartens advokat? Vil noe som kom på rullebladet mitt for 10 år siden bli dratt frem ? Det var en bot, forelegg. Omhandler ikke min evne til å være god omsorgsperson for barna. Bør jeg nevne dette til min advokat? Hva kan jeg forvente av sakkyndig? Barna er 3 år, og 5 mnd gamle. Skal være telefon møte neste uke Forstått motparts advokat vil grille meg og prøve sette meg i dårlig lys. Anonymkode: 47f50...53c Sakkyndig skal nok bare snakke med dere, barna og eventuelt observere om det blir et tema. Jobben til den sakkyndige er å ha en mening om hva som er best for barna. Anonymkode: f3490...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det der med at du vil bli "grillet" er sterkt overdrevet og noe man frykter fordi man har sett det på film osv. Men jeg kan garantere deg at det ikke er sånn de opererer i retten i Norge. Hvis advokatene prøver seg med for skarp retorikk el. så slår dommeren ned på det med én gang. Målet med rettsmøter og saker er å finne den beste løsningen for barna, det er både dommere og advokater inneforstått med. Så alt som er med på å øke konfliktnivået blir holdt på et minimum. Min erfaring med sakkyndig i retten ifm barnefordeling er at de er veldig allrighte folk som på en måte intervjuer deg. De spør ganske enkelt om du kan fortelle om din og barnas situasjon og litt om hverdagen deres. Det de vil se er om du reflekterer sunt og normalt rundt barnas situasjon og klarer å tenke på deres beste. De henger seg liksom ikke oppi om du gir ungene ketsjup i stede for hjemmelaget tomatsaus 😅 På generelt grunnlag er det nok sannsynlig at mor vil få ganske stor del av "kaka" her iom barna er så små. Det skal nok være ganske store avvik for at retten skulle gitt far omsorgen for en 5mnd gammel baby. Anonymkode: 049bd...e1a Vel vel da hat vi veldig forskjellig erfaring for jo man blir grillet Anonymkode: f643d...107
Mousj Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Barna dine er 3 årog 5 mnd ... hva skal du oppnå? Krig mot mor? Vanligvis så ordner man slikt i fred og ro. Hvorfor så høyt konfliktnivå at du går til retten? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Mousj skrev (4 timer siden): Barna dine er 3 årog 5 mnd ... hva skal du oppnå? Krig mot mor? Vanligvis så ordner man slikt i fred og ro. Hvorfor så høyt konfliktnivå at du går til retten? Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c Tvilsomt at du får gjennom 50/50 med ungen på 5 mnd, spesielt ikke 4 uker av gangen! Tror ikke jeg ville stått så hardt på det altså, for det kan vitne om mangel på forståelse for barns behov og utvikling. Hvis det blir slutt mellom meg og min mann som også jobber 4-4 må han bytte jobb før det blir snakk om 50/50. Det er ikke jeg som har valgt en jobb der jeg er 4 uker borte fra barnet. Med det sagt så skjønner jeg at du ønsker mer enn timessamvær. Lykke til! Anonymkode: 57c93...f01 3 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c Du ønsker å ha en baby på 5 mnd 50/50, og dette går du til retten for? Har du reflektert noe i det hele tatt rundt barnas ønsker og behov? Det at du drar mor inn for retten for å få 50/50 for en så liten baby vitner mer om dine manglende evner og ønsker om å få til et langsiktig samarbeid rundt barna, og viser at du har svært begrensede evner til å sette deg inn i barnets behov og situasjon. Du kommer ikke til å få 50/50 av retten for en baby, og ikke overnatting heller så tidlig. Så det er bortkasta tid og penger, og en ripe i lakken for potensielt samarbeid som du ikke kan ta tilbake. Anonymkode: 60a49...e69 4 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Tviler på at du får 4-4 fordeling i det hele tatt når begge barna er så små. Ikke bra for dem å være borte fra noen av dere så lenge på den alderen. Og syns det skurrer litt her, bare din side som kommer fram. Du vil ha masse samvær, mor vil at du skal ha noen timer her og der. Hadde vært interessant å høre fra begge sider. Anonymkode: 1bd40...199 2 1
Pippi Lotta Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c Kjære deg du kan ikke ha 50-50 på en 5 mnd baby! Den er alt for liten til å forstå hvorfor primer omsorgsperson skifter hele tiden.... 3 åringen er også veldig liten i forhold til dette. Jeg forstår ikke hva du mener med 4-4, er det en form for turnus? Om du jobber turnus hvor du er mye vekke, så betyr det at mor må ha hovedomsorgen. Babyen kan du besøke hos mor eller ta med på små turer. 3 åringen er gammel nok til å overnatte hos deg, men hovedomsorgen må være hos mor. Spesielt om du er vekke på turnus arbeid i lange perioder (mer en 3 eller 4 dager av gangen). Jeg tror det at du ønsker 50-50 fordeling for en baby er mye mer skadelig for saken din end boten du fikk for 10 år siden. Dommeren er først og fremst intresert I din omsorgs evne. De skal prøve å forstå om du greier å se barnas behov og om du greier å prioritere dem. Hvordan kan du mene at en 5 måneder gammel baby hat gått av å leve på en konstant flyttefot? Det vitner om en manglende forståelse for barnas behov! 3 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c En baby på fem måneder kan man ikke ha 50/50, så enkelt er det. Synes du skal slappe av, puste og tenke hva som er barnas beste. Anonymkode: 64a18...406 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 Du bør tenke deg grundig om hva som er best for barna 🚨 Og så tenke på hvordan du kan samarbeide med moren for at barna skal ha det best mulig. Anonymkode: 948b6...714 3 1
petterm Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg ønsker å ha ungene 50/50 dvs 4-4 grunnet jobb. Mor vil kun la meg ha timessamvær så da må det i retten. Bøtene gjelder ikke vold eller barna, men mor kan nok ha noe på meg som jeg har løyet om til helsevesenet.. Hører fortiden til og jeg anger mye og redd hun skal bruke dette mot meg. Så den sakkyndige skal bare snakke om hvordan jeg er en god omsorgsperson? Og hvorfor mor ikke er det? Anonymkode: 47f50...53c Høres ut som om du har en dårlig advokat som ikke fraråder deg å gå til retten for å få 50/50 på så små barn. En ting er å be om noe mer enn timessamvær, men å be om 50/50, og attpåtil 4 uker av gangen høres ut som du ber om å tape saken. 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 Jeg fortjener å se ungene like mye som moren. Hva skjer med likeverdige foreldre? Er en god omsorgsperson og derfor tar jeg det til retten. Anonymkode: 47f50...53c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 Der er null grilling. De advokatene som er agressive, er som oftest de som ikke har noen sak og som prøver på skremselstaktikk. Det fungerer dårlig her i landet. Det fokuseres mest på hva man egentlig ser for seg om framtiden og hva du selv tenker å gjøre for at det skal være gjennomførbart. Det er lite fokus på fortiden, med mindre det er et mønster. Men at du vil ha 50/50 på en baby, viser at du er helt urealistisk i dine ønsker. Her viser du at du tenker på deg selv og ikke barna. Du kommer til å få spørsmål om hvorfor du mener 50/50 på en baby er en god ide. Det samme med tre-åringen. Du kan få spørsmål om treåringen for å se om du faktisk kjenner barnet og barnets rutiner. Mors påstand om timessamvær er innafor det som anbefales. Anonymkode: abd0f...06c 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fortjener å se ungene like mye som moren. Hva skjer med likeverdige foreldre? Er en god omsorgsperson og derfor tar jeg det til retten. Anonymkode: 47f50...53c Dette handler ikke om deg. Det handler om barna. Du har meget dårlig sak. Anonymkode: abd0f...06c 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Skrevet 18. februar 2024 Mousj skrev (5 timer siden): Barna dine er 3 årog 5 mnd ... hva skal du oppnå? Krig mot mor? Vanligvis så ordner man slikt i fred og ro. Hvorfor så høyt konfliktnivå at du går til retten? Så små barn bør ikke ha 50/50. Men det blr bli lagt opp til din turnus. Den lille er så liten ennå, at den bør ikke så mye bort fra den som har vært hjemme med barnet i perm til nå. Bør sette deg inn i hvordan barn fungere. Betyr jo ikke at mor skal ha hovedomsorgen, men skal du ha den så kan du ikke beholde jobben du har i dag med såpass lenge borte av gangen. 3 åringen kan være mere hos deg en den åå 5 mnd. 50/50 er for foreldre som samarbeider ingen rett dømmer til det. Men om moren ikke har god grunn for og ønske dags samvær så er dere begge litt ute ig kjører og tenker deres beste ikke barnas her. Betyr ikke at du på sikt kan ha 50/50 men som sagt en på 5 mnd skal jo ikke ha det. Og at du ts ikke skjønner det før du krangler med mora i retten. Det bør passe barne først og fremst og man kommer lengst med og se barnas beste her ikke nødvendigvis slå i bordet med skal ha delt Anonymkode: 612eb...a91 2 1
Pippi Lotta Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fortjener å se ungene like mye som moren. Hva skjer med likeverdige foreldre? Er en god omsorgsperson og derfor tar jeg det til retten. Anonymkode: 47f50...53c Det har ingen ting og si hva du mener du fortjener. Dommeren skal finne ut hva som er best for barna, barnas behov er faktisk det eneste som betyr noe her. Så hvordan har du tenkt å overbevise dommeren om at det beste for en 5 måneders babyen er og flytte helle tiden? Har du lest deg opp på babyers utvikling og behov? Har ikke advokaten din fortalt deg dette? Du har en veldig kynisk advokat om han lar deg kaste bort pengene dine i håp om å få 50/50 på en baby. Endret 18. februar 2024 av Pippi Lotta 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå