AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har driti meg helt ut, føler på skam og at jeg har vært en jeg ikke vil være, vet ikke hvordan jeg går frem for å gjøre det godt igjen. Jeg har lenge slitt med en usikkerhet og derav sjalusi, når min samboer får nye relasjoner , spesielt når det er jenter. mye av grunnen er for lenge siden skjedde det at min samboer utviklet kontakt med jenter i skul for meg og da jeg reagerte mente han jeg overreagerte og han gjorde det slutt, var slutt i 6mnd før vi fant tilbake og dette er nå 5 år siden. Han har sagt unnskyld , nesten når jeg har bedt han om det men aldri tatt helt ansvar for hva han egentlig gjorde. ( skaffet seg blant annet Tinder) ingenting har sjedd i ettertid, jeg har egentlig ingen grunn til å føle meg usikker, men allikevel er det en ekkel følelse i meg som vokser og som jeg feeder i mitt eget hodet, lager scenarioer som nesten blir sanne. Jeg er ikke noe hyggelig når jeg blir sånn så jeg skjønner det er slitsomt. Men samtidig vil han liksom aldri helt forstå om jeg prøver å prate om det, blåser det vekk, og vil selvfølgelig ikke dele alt av detaljer med meg om han har sosialisert med jenter, sikkert pga unngå problemer, jeg sier det blir verre, men det mener han jeg bare må slutte med, går veldig i forsvar og blir sint. Ekstremt beskyttende over sine sosiale medier , pc og tlf. Det er jo fordi jeg dessverre har vært frekk nok til å gå å sjekke hans samtaler. Veldig dårlig av meg, men jeg hadde sluttet med det. Nå har han hengt litt med nye relasjoner, når han drar sier han at han skal alene eller med noen kamerater. Når han kommer igjen og jeg spør hvordan han har hatt det kommer det ofte frem at det også var jenter der, men han viste ikke det. eller han skulle ut å sykle alene, men endte opp med å tilfeldig møte to jenter der. jeg blir usikker fordi jeg føler har han unngår å si ting til meg med vilje, ikke fordi jeg tror han er utro, men følelsen av å bli holdt utenfor. Hvis jeg spør han mer blir han bare irritert, hvilket gjør det verre for meg. så i går gjorde jeg det igjen, sjekket tlf, og der ser jeg jo at han har samtaler med de, og ringt med de, selv på dager han sier at han var bare med kamerater. Ser også at det er ofte han som tar intinativ til å spørre om de skal finne på noe. Men jeg må påpeke at det er ikke noe galt ellers, bare vennlig tror jeg, men jeg liker ikke at det er skult på en måte. Men nå har han kjeftet og holdt på og er utrolig skuffet og gjorde det slutt i sinne, jeg vet egentlig ikke om det er seriøst eller ikke. Ellers i dag , sier han ikke stort, jeg ba om unnskyldning for å sjekke tlf, at det var frekt av meg og skammer meg men det hjelper lite, han sier han er lei usikkerheten min. Jeg tørr ikke si så mye , vil ikke plage han, finner ikke de rette ordene , jeg er oppriktig lei meg , og føler skyld, men også gjør det vondt. er det noen har råd om hva jeg kan gjøre for å gjøre det godt igjen? Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Gjør det slutt for begges skyld. Du klarer ikke å stole på han og invaderer privatlivet hans. Du burde søke hjelp til å takle disse følelsene. Det blir bare overført til nye forhold, og du blir sett på som den gale eksen. Tro meg, menn/damer snakker om ekser som er sjalu og usikre, og det er ikke positivt. Det beste ville være å ta tak i usikkerheten din, føle deg mentalt bedre og finne et forhold hvor begge kan stole på hverandre Anonymkode: 33578...869 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 Disse følelsene dine ER der. De går ikke bort ved at du tenker at de er feil, gjemmer de vekk i et skap og klistrer på et smil. Hvorfor skjuler han at han har kontakt med kvinnelige venner? Enten fordi han går over streken, ELLER at han vet at du blir sur hvis han så mye som veksler 2 ord med en kvinne. Du går og kverner på dette fordi du ikke er over det. Og du ikke stoler på han. Vil du noensinne stole på han igjen? Trenger du hjelp til å komme over dette? Og tenk om du bruker en formue på terapi for å lære å stole på en mann som ikke er å stole på? Anonymkode: db547...208 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Mistenksomheten din er jo helt berettiget. Å ha en samboer som stadig tar initiativ til å «finne på noe» med nye kvinnelige bekjentskaper er det ikke mange som hadde akseptert. Det virker som om han konstant sjekker mulighetene for at det finnes noe bedre der ute. Uansett, nå har han gjort det slutt, og det må du selvsagt ta på alvor. Så det er bare å sette i gang med bruddet. Anonymkode: 5d0f4...85a 5 12
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Disse følelsene dine ER der. De går ikke bort ved at du tenker at de er feil, gjemmer de vekk i et skap og klistrer på et smil. Hvorfor skjuler han at han har kontakt med kvinnelige venner? Enten fordi han går over streken, ELLER at han vet at du blir sur hvis han så mye som veksler 2 ord med en kvinne. Du går og kverner på dette fordi du ikke er over det. Og du ikke stoler på han. Vil du noensinne stole på han igjen? Trenger du hjelp til å komme over dette? Og tenk om du bruker en formue på terapi for å lære å stole på en mann som ikke er å stole på? Anonymkode: db547...208 Han skuler det nok pga meg, men det er ikke slik at jeg blir sur om han veksler 2 ord med en kvinne. Jeg vil bare være involvert i hans sosiale liv, jeg liker ikke at det er hans eget og private. Han sier han ikke skuler noe, han mener han sier alt, og det gjør han jo om jeg spør, men ofte irritert, og så legger han det liksom frem litt annerledes føler jeg. sier jo han var med de osv, men sier jo ikke at han tar intinativ og spør osv. det fant jeg jo ut selv. Men ja jeg har nok også veldig lav selvtillit pga andre situasjoner i livet. Og ja jeg trenger nok hjelp, har veldig tungt for å be om det, sitter langt inne å innrømme svakheter og feil, men jeg går til psykolog nå, det bare tar så langt tid , vente på timer som varer 40 med 3 ukers mellom. Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Mistenksomheten din er jo helt berettiget. Å ha en samboer som stadig tar initiativ til å «finne på noe» med nye kvinnelige bekjentskaper er det ikke mange som hadde akseptert. Det virker som om han konstant sjekker mulighetene for at det finnes noe bedre der ute. Uansett, nå har han gjort det slutt, og det må du selvsagt ta på alvor. Så det er bare å sette i gang med bruddet. Anonymkode: 5d0f4...85a Det ble kanskje skrevet på den måten, men det er ikke stadig, det skjer ikke veldig ofte, men det skjer. jeg tror ikke han sjekker andre muligheter, men for meg er det mer det å ikke være helt åpen og ha ting skult. det at han gjorde det slutt i sinne, ja jeg må jo egentlig forholde meg til det, men samtidig når han sier noe etterpå snakker han som om det er for å finne ut av ting for å fortsette. Altså det virker ikke som om han faktisk mente det. ( han har gjort dette før) så jeg føler meg litt fryst, på hva jeg skal gjøre, vil helst bli forstått på at jeg er oppriktig lei meg, men jeg skjønner jo at jeg må si eller gjøre noe, men vet ikke hva (?) Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 Du har mistanker om han er utro. Men samtidig unnskylder du han? Stikker du hodet i danden her! Anonymkode: 1a062...e1d
M.H85 Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har driti meg helt ut, føler på skam og at jeg har vært en jeg ikke vil være, vet ikke hvordan jeg går frem for å gjøre det godt igjen. Jeg har lenge slitt med en usikkerhet og derav sjalusi, når min samboer får nye relasjoner , spesielt når det er jenter. mye av grunnen er for lenge siden skjedde det at min samboer utviklet kontakt med jenter i skul for meg og da jeg reagerte mente han jeg overreagerte og han gjorde det slutt, var slutt i 6mnd før vi fant tilbake og dette er nå 5 år siden. Han har sagt unnskyld , nesten når jeg har bedt han om det men aldri tatt helt ansvar for hva han egentlig gjorde. ( skaffet seg blant annet Tinder) ingenting har sjedd i ettertid, jeg har egentlig ingen grunn til å føle meg usikker, men allikevel er det en ekkel følelse i meg som vokser og som jeg feeder i mitt eget hodet, lager scenarioer som nesten blir sanne. Jeg er ikke noe hyggelig når jeg blir sånn så jeg skjønner det er slitsomt. Men samtidig vil han liksom aldri helt forstå om jeg prøver å prate om det, blåser det vekk, og vil selvfølgelig ikke dele alt av detaljer med meg om han har sosialisert med jenter, sikkert pga unngå problemer, jeg sier det blir verre, men det mener han jeg bare må slutte med, går veldig i forsvar og blir sint. Ekstremt beskyttende over sine sosiale medier , pc og tlf. Det er jo fordi jeg dessverre har vært frekk nok til å gå å sjekke hans samtaler. Veldig dårlig av meg, men jeg hadde sluttet med det. Nå har han hengt litt med nye relasjoner, når han drar sier han at han skal alene eller med noen kamerater. Når han kommer igjen og jeg spør hvordan han har hatt det kommer det ofte frem at det også var jenter der, men han viste ikke det. eller han skulle ut å sykle alene, men endte opp med å tilfeldig møte to jenter der. jeg blir usikker fordi jeg føler har han unngår å si ting til meg med vilje, ikke fordi jeg tror han er utro, men følelsen av å bli holdt utenfor. Hvis jeg spør han mer blir han bare irritert, hvilket gjør det verre for meg. så i går gjorde jeg det igjen, sjekket tlf, og der ser jeg jo at han har samtaler med de, og ringt med de, selv på dager han sier at han var bare med kamerater. Ser også at det er ofte han som tar intinativ til å spørre om de skal finne på noe. Men jeg må påpeke at det er ikke noe galt ellers, bare vennlig tror jeg, men jeg liker ikke at det er skult på en måte. Men nå har han kjeftet og holdt på og er utrolig skuffet og gjorde det slutt i sinne, jeg vet egentlig ikke om det er seriøst eller ikke. Ellers i dag , sier han ikke stort, jeg ba om unnskyldning for å sjekke tlf, at det var frekt av meg og skammer meg men det hjelper lite, han sier han er lei usikkerheten min. Jeg tørr ikke si så mye , vil ikke plage han, finner ikke de rette ordene , jeg er oppriktig lei meg , og føler skyld, men også gjør det vondt. er det noen har råd om hva jeg kan gjøre for å gjøre det godt igjen? Anonymkode: 0ef1a...8c0 Forstår deg godt. At mannen din skaffer seg jentevenner og tinder🤔Rødt flagg.. Dra din vei 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Du har mistanker om han er utro. Men samtidig unnskylder du han? Stikker du hodet i danden her! Anonymkode: 1a062...e1d Jeg har ikke mistanker om at han er utro, det er ikke på den måten, det skrev jeg i innlegget. Poenget er mistanker om at han ikke legger alt frem om hvordan relasjonen er, han får det til å fremstå som om det er bare tilfeldigheter og får ikke frem at han har kontakt med dem i forkant. Jeg unnskylder han ikke, jeg bare mener at selv om det er slik gir det ikke meg rett til å snoke på hans telefon, det gjør jo meg til en dårlig person også, så jeg skjønner jo at han reagerer på det. Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 12 minutter siden, M.H85 said: Forstår deg godt. At mannen din skaffer seg jentevenner og tinder🤔Rødt flagg.. Dra din vei Han har ikke skaffet Tinder, han gjorde det for 6 år siden før det ble slutt, jeg nevnte det for å forklare hvor litt av usikkerheten min kommer fra. Men dette er 5 år siden og han har ikke på noen måte oppført seg «slik» siden. og det med jentevenner, det burde vel egentlig være okey? Skal man ikke fritt få lov å sosialisere men andre mennesker uavhengig av kjønn? Jeg tenker at det er meg som har en feil som ikke liker helt det(?) altså hele poenget er jo måten det blir fremlagt på, at jeg føler meg litt på utsiden, så er jo spm, er det min egen feil😑 Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det ble kanskje skrevet på den måten, men det er ikke stadig, det skjer ikke veldig ofte, men det skjer. jeg tror ikke han sjekker andre muligheter, men for meg er det mer det å ikke være helt åpen og ha ting skult. det at han gjorde det slutt i sinne, ja jeg må jo egentlig forholde meg til det, men samtidig når han sier noe etterpå snakker han som om det er for å finne ut av ting for å fortsette. Altså det virker ikke som om han faktisk mente det. ( han har gjort dette før) så jeg føler meg litt fryst, på hva jeg skal gjøre, vil helst bli forstått på at jeg er oppriktig lei meg, men jeg skjønner jo at jeg må si eller gjøre noe, men vet ikke hva (?) Anonymkode: 0ef1a...8c0 Du MÅ ta det på alvor at han gjorde det slutt! Ellers kommer han bare til å fortsette å behandle deg dårlig. En sånn ting er ikke «lov» å si uten å mene det. Anonymkode: 5d0f4...85a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Du MÅ ta det på alvor at han gjorde det slutt! Ellers kommer han bare til å fortsette å behandle deg dårlig. En sånn ting er ikke «lov» å si uten å mene det. Anonymkode: 5d0f4...85a Ja, det er vel noe i det 😢 Anonymkode: 0ef1a...8c0
Hmmmmmm Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 Jeg var sjalu og mistenksom i mitt forhold. Berettiget sådan. Men jeg må si til meg selv at jeg må slutte å tenke ut og fantasere så mye. Det er bare så vondt. Jeg tenkte at jeg fikk ta sorgene når noe først skjedde. Det hjalp masse. Tilslutt ga jeg meg helt og jeg fikk et bedre liv. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 11 minutter siden, Hmmmmmm said: Jeg var sjalu og mistenksom i mitt forhold. Berettiget sådan. Men jeg må si til meg selv at jeg må slutte å tenke ut og fantasere så mye. Det er bare så vondt. Jeg tenkte at jeg fikk ta sorgene når noe først skjedde. Det hjalp masse. Tilslutt ga jeg meg helt og jeg fikk et bedre liv. Jeg er enig i det du sier. Må gå mer i meg selv. Men nå er jo dette skjedd, blir desp på å gjøre det godt igjen, men vet ikke helt hvordan. nå vet ikke jeg hva det var i din case siden du sier det var berettiget, men hvordan løste du det for å gjøre det bra igjen? Eller du gikk kanskje ikke så langt som meg sikkert, så det var kanskje ikke annet som skulle til enn å gå i seg selv 😏 Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 Jeg hadde ikke stolt på han og hadde ikke villet være sammen med en mann som ikke tar mere hensyn til meg enn hva din gjør. Bli kvitt han, for din egen skyld. Anonymkode: fef9f...1ef 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mistenksomheten din er jo helt berettiget. Å ha en samboer som stadig tar initiativ til å «finne på noe» med nye kvinnelige bekjentskaper er det ikke mange som hadde akseptert. Det virker som om han konstant sjekker mulighetene for at det finnes noe bedre der ute. Uansett, nå har han gjort det slutt, og det må du selvsagt ta på alvor. Så det er bare å sette i gang med bruddet. Anonymkode: 5d0f4...85a Eksakt. Jeg var sammen med en sånn idiot i 10 år før jeg kom meg ut. Det har gått seks mnd, og jeg har det sååååå mye bedre. Jeg fatter ikke alt jeg fant meg i fra hans side. Det er som om jeg har våknet, endelig. Du burde bare bli kvitt dette forferdelige drittmennesket. Anonymkode: 7c475...972 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke mistanker om at han er utro, det er ikke på den måten, det skrev jeg i innlegget. Poenget er mistanker om at han ikke legger alt frem om hvordan relasjonen er, han får det til å fremstå som om det er bare tilfeldigheter og får ikke frem at han har kontakt med dem i forkant. Jeg unnskylder han ikke, jeg bare mener at selv om det er slik gir det ikke meg rett til å snoke på hans telefon, det gjør jo meg til en dårlig person også, så jeg skjønner jo at han reagerer på det. Anonymkode: 0ef1a...8c0 Når han ikke er ærlig om hvem han treffer, så sjekker man mobilen. Ellers har man jo ingen måte å finne ut av det på. Og mannen din oppretter kontakt med jenter som du ikke vet hvem er. Det er dårlig gjort av han å ikke ta hensyn til din usikkerhet, og i tillegg bruker han det mot deg. Anonymkode: fef9f...1ef 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): min samboer utviklet kontakt med jenter i skul for meg og da jeg reagerte mente han jeg overreagerte og han gjorde det slutt, Ekstremt beskyttende over sine sosiale medier , pc og tlf. så i går gjorde jeg det igjen, sjekket tlf, og der ser jeg jo at han har samtaler med de, og ringt med de, selv på dager han sier at han var bare med kamerater. Ser også at det er ofte han som tar intinativ til å spørre om de skal finne på noe. jeg liker ikke at det er skult på en måte. Men nå har han kjeftet og holdt på og er utrolig skuffet og gjorde det slutt i sinne, jeg ba om unnskyldning for å sjekke tlf, at det var frekt av meg og skammer meg men det hjelper lite, han sier han er lei usikkerheten min. Jeg tørr ikke si så mye , vil ikke plage han, Du har grunn til å være usikker, han fortsetter å gjøre deg usikker. Han skremmer deg fra å våge å spørre hva han holder på med og manipulerer deg til å tro at alt er din feil. Vet du hva? Det er IKKE DIN SKYLD! Og han tar ikke vare på deg. Innerst inne tror jeg du fortsatt vet at du fortjener en bedre kjæreste. Anonymkode: fef9f...1ef 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når han ikke er ærlig om hvem han treffer, så sjekker man mobilen. Ellers har man jo ingen måte å finne ut av det på. Og mannen din oppretter kontakt med jenter som du ikke vet hvem er. Det er dårlig gjort av han å ikke ta hensyn til din usikkerhet, og i tillegg bruker han det mot deg. Anonymkode: fef9f...1ef Ja, han er ærlig, men ofte i ettertid. Mulig noen ganger at andre kamerater har kjent disse jentene og derfor de har blitt med noe min samboer ikke viste. Men jeg bare syns det er rart å oppdage at de tydligvis kjenner hverandre mer enn slik han fremstiller det. Han sier han mener at man må få lov til å ha et sosialt liv, å omgåes med hvem han vil uavhengig av kjønn, og fremstiller det som jeg nekter han det. Jeg føler meg bare usikker når det virker som det er annerledes enn sånn han sier, ikke møtene i seg selv men ja.. ( det er forsåvidt gjennom sport de møtes) Når han spør hvorfor prøver jeg ydmykt å fortelle om min usikkerhet og historien om hvor det kommer fra, men han mener da at det er for lenge siden (5år ) at jeg burde være ferdig med det nå. jeg blir skamfull fordi jeg er forsåvidt enig i det, og tenker at det er meg som er feilen her. Og hva gjør jeg nå, kjørte han på jobb i morres, han sa bare hadet, jeg orket ikke starte noe i bilen når vi hadde 10 min. Anonymkode: 0ef1a...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #20 Skrevet 17. februar 2024 Om du virkelig mener at du kan stole på han, at dette er utelukkende ditt problem og at du vil slutte å mistro han uten grunn, samt gjøre det godt igjen, da vil jeg anbefale: 1. Han har ikke gått fra deg. Ta tiden til hjelp, og bare ikke snakk noe mere om det. 2. Sysselsett deg med egne ting når sjalusien kommer. Aksepter at du er sjalu, si til det til selv at sånn er det bare: "jeg er sjalu, men jeg er fortsatt et godt menneske og nå skal jeg gjøre noe hyggelig for meg selv, fordi jeg fortjener det" Anonymkode: fef9f...1ef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå