Gå til innhold

Hvordan klarer folk å leve med under 300 000,- i året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer folk seg med under 300 000,- i året, ved å bo alene? 
Med kronisk sykdom, og store smerter hver dag, som gjør at de ikke for jobbet noe særlig en gang.

Anonymkode: 0c39c...347

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Netto eller brutto?

Må du ikke på jobb, slipper du utgifter til transport. 

Det går an å være nøysom. Dette er lettere om man ikke er vant til høyt forbruk.

Ikke alle har store smerter hver dag, men dette gir heller ikke økte utgifter. Nødvendige medisiner går på blå resept.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har levd for 180000 i året og det gikk veldig bra i flere år. Har mer ekskusive ting enn de aller fleste jeg kjenner. Nå tjener jeg ca 350000 og kan spise ute flere ganger i mnd, og velge takeaway om jeg ønsker flere ganger i mnd. Kjøpte nettopp nye ting for 30000 kr til stuen. 

Det hele kommer an på hva du bruker penger til i hverdagen. Om du forstår hva en vare er verdt. Om du ikke gjør det, så blir du som de fleste jeg ser som betaler overpris. Da må du nok tjene mer penger for å ha det jeg har.

Anonymkode: 63317...185

• Liker 9
Skrevet
Pringle skrev (2 minutter siden):

Netto eller brutto?

Det går an å være nøysom. Dette er lettere om man ikke er vant til høyt forbruk.

Ikke alle har store smerter hver dag, men dette gir heller ikke økte utgifter. Nødvendige medisiner går på blå resept.

300 000,- før skatt

pga smerter er avhengig av egen bil, da offentlig transport gjør enda verre, så det er mye utgifter der

jeg får ikke noe som helst på blå resept

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kommer da an på situasjonen ellers. En person med partner som tjener greit og ingen barn å forsørge vil vel klare seg helt fint. Du er klar over at det fremdeles er de som lever på 1 inntekt ikke sant?

Selv om vi kun tenker på enslige så vil det være store forskjeller på utgifter. En enslig person som har nedbetalt bolig og bor i nærheten av offentlig transport klarer seg helt flott på under 300 000 i året. En person som bor i Oslo og betaler husleie vil sannsynligvis leve trangere.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig å ikke være klar over at folks utgifter varierer.

Anonymkode: 7cea4...030

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer da an på situasjonen ellers. En person med partner som tjener greit og ingen barn å forsørge vil vel klare seg helt fint. Du er klar over at det fremdeles er de som lever på 1 inntekt ikke sant?

Selv om vi kun tenker på enslige så vil det være store forskjeller på utgifter. En enslig person som har nedbetalt bolig og bor i nærheten av offentlig transport klarer seg helt flott på under 300 000 i året. En person som bor i Oslo og betaler husleie vil sannsynligvis leve trangere.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig å ikke være klar over at folks utgifter varierer.

Det er skrevet en som bor alene

Under 300 000,- kan være også 225 000 også

det er vanskelig og nedbetale bolig når man ikke får lån på det engang

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er skrevet en som bor alene

Under 300 000,- kan være også 225 000 også

det er vanskelig og nedbetale bolig når man ikke får lån på det engang

Skrevet
Pringle skrev (6 minutter siden):

Netto eller brutto?

Ikke alt får en på blå resept, flere medisiner jeg må bruke på pga nerveskader får en ikke på blåresept 

Og å ta offentlig transport går nå ikke.  Mange velger faktisk å bo litt utenfor for å få ned boutgifter. Og må ofte mer til lege og helse oppfølging fysioterapeut osv. Var sim her så kom legen du får prøve kiropraktor det går faen meg ikke på egenandelskortet en gang, så da får en plutselig mye utgifter der og

Anonymkode: 63757...cf0

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, hvis man er mye syk og dårlig, så orker man jo gjerne ikke å gå på kino, spise ute eller reise noe sted, og man trenger ikke mye klær heller når man stort sett er hjemme på sofaen. Kanskje klarer man ikke å kjøre bil heller, så dermed trenger man ikke bil.

Kjenner en med ME, hun bruker ganske lite strøm fordi hun ikke orker å dusje så ofte, og i lange perioder varmer hun ikke opp stua fordi hun er så dårlig at hun er sengeliggende og bare står opp for toalett og litt mat. Sier seg selv at hun ikke handler sko og klær hver mnd da. Ikke hvert år engang.

Anonymkode: df2c8...0f4

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Ved å tilpasse utgiftene til inntekten. Jeg har ca 250k/år netto og alt medregnet (bostøtte, barnebidrag etc) og er eneforsørger for en tolvåring. Jeg både røyker og har bil, og det går helt greit rundt. 

Anonymkode: 592fc...0d2

Skrevet

Jeg levde fett på mindre enn det i mange år. Det er ikke verre enn at man tilpasser utgifter etter inntekter. Jeg reiste mye, opplevde mye. Jeg hadde en dårlig betalt jobb hvor godene var å se verden. Nå har jeg mye mer penger og stabilitet, livet er litt kjedeligere (men fortsatt bra, dessuten må jeg jo spare til pensjon om 10-20 år).

Anonymkode: 3d415...b27

• Liker 2
Skrevet

Man greier det man må. Sette tæring etter næring. Helt enkelt!

Anonymkode: c6db8...a44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan klarer folk seg med under 300 000,- i året, ved å bo alene? 
Med kronisk sykdom, og store smerter hver dag, som gjør at de ikke for jobbet noe særlig en gang.

Spørs jo helt hva du mener her, om du mener 299 000 eller 10 000 i året. 

Jobbet mange år i et lavlønnet yrke som yngre, bodde alene og hadde en deltidsstilling. Fikk omlag 300 -350 000 brutto. Det gikk helt greit, og klarte nå å spare til å kjøpe både bil og senere( med bedre betalt jobb) bolig. 

Regnestykket så sånn høvelig slik ut ; 

Utbetalt 19000

Husleie og strøm - 9500 

Mat/husholdningsartikkler/ apotek- 5000 

Diverse forsikringer, strømmetjenester ol - 1500

Transport- 700

Sparing 2-3 000. 

Anonymkode: 81d27...ba1

• Nyttig 2
Skrevet

Leier kjellerleilighet. Går sjelden ut. Spiser sunt, men billig. Unner meg aldri noe godt utenom netflix.. Ingen ferier. Ingen bil. Ingen behandlig av sykdommen utenom det staten/kommunen kan tilby.

Anonymkode: 2b8e8...e54

Skrevet

Utbetalt ca 22000. Boutgifter 5000-10000; jeg setter av noe til kommende planlagt vedlikehold og nødvendige utskiftninger. Mat og husholdning, inkl deodorant, sjampo etc, under 4000. Forsikringer 1000. Trening inkl utstyr 1000. Tannlege, lege osv; setter av 2000. Kjøper sjelden klær og sko, men blir likevel noen tusen i løpet av et år. Resten brukes på reiser og sosialt liv. Jeg synes egentlig ikke jeg har lite penger, klarer meg fint.

Anonymkode: 75ec0...df3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Lever på absolutt minimum.

Man bruker ikke penger på kaffe på vei til jobb eller sånne småkjøp på Normal som "alle" andre gjør utrn å tenke seg om, gjør sjeldent noe som koster penger sammen med venner -er på hjemmebesøk når man møtes, er sjeldent på kulturarrangementer som konserter eller kino. Bruker samme klær til de slites ut eller blir for mange hull man ikke klarer å lappe. Tar kollektiv eller går. Klipper håret selv, farger det aldri, hvertfall ikke hos frisør. Bruker billigprodukter hjemme.

Benytter oss av tilbud og bruker tid på det.

En ganske kjip situasjon når man også er syk (og derfor mottar såpass lav trygd).

Bruker det man har på medisiner fordi få medisiner blir refundert.

Anonymkode: 7c439...646

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg levde i flere år på unde 300000 brutto. Deltid i lavtlønnsbransjen. Gikk fint det med lav husleie og nøysomt forbruk. Sist jeg levde med så lav lønn, under pandemien, sparte jeg  mye penger til tross for at jeg var permittert fra en lavtlønnsbransje. 

Under pandemien brukte jeg ikke penger på transport, kunne lage mye mat fra bunnen av, brukte mye mindre sminke og lignende. Det jeg fant ut jeg sparte mest på var at jeg ikke småhandlet hele tiden. En kaffe der, en brus her og litt bare stikke innom en eller annen butikk etter jobb er heldigvis en vane jeg har sluttet med da jeg innså hvor mye jeg sparte på det. 50-100 kr i tullete småkjøp hver dag er 1500-3000 hver mnd.

Anonymkode: b299b...04d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ved å tilpasse utgiftene til inntekten. Jeg har ca 250k/år netto og alt medregnet (bostøtte, barnebidrag etc) og er eneforsørger for en tolvåring. Jeg både røyker og har bil, og det går helt greit rundt. 

Anonymkode: 592fc...0d2

Da kan du ikke ha store boutgifter? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis man ikke har et stort forbruk så går det helt fint. Jeg har tjent så «lite» i alle år fordi jeg jobber deltid. Går sjelden ut og spiser på restaurant- kanskje x 5 i året, går på kafé og treffer en venninne kanskje x1 per måned, aldri ut på byen- i så fall x 1 i året. Kjøper klær og sko etter behov, mye på salg. Nå tjener mannen min bra, og det går endel kostnader til barna, men likevel har vi råd til ferie flere ganger i året, og går aldri i minus. Vi bor ganske rimelig, men har bil og abonnement på treningsstudio.

Anonymkode: 6e2ae...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg levde i flere år på unde 300000 brutto. Deltid i lavtlønnsbransjen. Gikk fint det med lav husleie og nøysomt forbruk. Sist jeg levde med så lav lønn, under pandemien, sparte jeg  mye penger til tross for at jeg var permittert fra en lavtlønnsbransje. 

Under pandemien brukte jeg ikke penger på transport, kunne lage mye mat fra bunnen av, brukte mye mindre sminke og lignende. Det jeg fant ut jeg sparte mest på var at jeg ikke småhandlet hele tiden. En kaffe der, en brus her og litt bare stikke innom en eller annen butikk etter jobb er heldigvis en vane jeg har sluttet med da jeg innså hvor mye jeg sparte på det. 50-100 kr i tullete småkjøp hver dag er 1500-3000 hver mnd.

Anonymkode: b299b...04d

Jeg tror mye ligger der ja. Jeg og handler meget sjelden en kaffe eller brus her og der. Har alltid med niste på jobb osv. 

Anonymkode: 6e2ae...11c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...