AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Bare nysgjerrig på hvor mange lærere det er pr klasse generelt. På skolen jeg jobber er det minst to lærere pr klasse, men i enkelte klasser tre. Da er to lærere og en tredje assistent. Anonymkode: d7abc...4f4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 1 lærer i klassen til vår 4. klassing, men de er bare 11 elever da. Anonymkode: 14aaa...b4d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 En lærer og en assistent. I tillegg er det en elev som har en ekstra assistent deler av tiden. De er 18 elever. 5. trinn. Anonymkode: d85cc...1bd
jegerrinne Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Nå er må mine store men følgende var det opp mellom årene 1 klasse- 1 lærer og 26 elever, kommunal 2 til 6 klasse 4 og 17 elever privat skole 7 klasse 1 voksen- offentlig skole 9- 10 klasse 2 voksene Videregående 2 til 5 ut fra hvilke fag, flest i yrkesfagene og gym, minst i almenfag
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bare nysgjerrig på hvor mange lærere det er pr klasse generelt. På skolen jeg jobber er det minst to lærere pr klasse, men i enkelte klasser tre. Da er to lærere og en tredje assistent. Anonymkode: d7abc...4f4 Flere og flere skoler er gått over til 2 lærersystem- altså 2 lærere tilstede i timene. Noe som er logisk og lurt med tanke på bedre læring og større klasser enn før. Mitt barn har 2 lærersystem + 1 assistent. Så de er 3 voksne i hver time. Jobber som lærer selv på annen skole, vi har også 2lærersystem i nesten alle fag. Samt større bruk av assistenter i klassene. Så i 80% av mine timer er vi 2 eller 3 voksne tilstede. Anonymkode: 0f2c8...e14
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Flere og flere skoler er gått over til 2 lærersystem- altså 2 lærere tilstede i timene. Noe som er logisk og lurt med tanke på bedre læring og større klasser enn før. Mitt barn har 2 lærersystem + 1 assistent. Så de er 3 voksne i hver time. Jobber som lærer selv på annen skole, vi har også 2lærersystem i nesten alle fag. Samt større bruk av assistenter i klassene. Så i 80% av mine timer er vi 2 eller 3 voksne tilstede. Anonymkode: 0f2c8...e14 Oi, vi er alltid bare 1 lærer på min jobb. Anonymkode: e8b81...547
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 1. klasse og 18 elever. Med 1 lærer, 1 miljøterapeut og 1 assistent. De er nok ikke 3 inne i klassen hele tiden. Men mitt barn har voksen tilgjengelig i alle timer. Lettere psykisk utviklingshemmet. Barnet er stille og rolig, ingen utagering, men læring tar tid så trenger mye hjelp❤️ Anonymkode: bde86...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 6. klasse: 25 elever: 1 (jævlig) lærer (barnets mening) og 1 assistent (læreren sin slave) (barnets mening) 🙈 Anonymkode: bde86...7d1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Det tror jeg jevnt over at foreldre ikke har helt oversikt over. Som regel har man kontakt med kontaktlæreren, men hvor mange voksne som er i klasserommet til vanlig kan variere mellom timene. På vår skole er det minst 1 lærer og 1 miljøterapeut alltid, men i de fleste timer er det også tolærer. På 1.trinn er de flere miljøterapeuter, to pr. klasse. Jevnt over er det tre (+) voksne tilstede i klasserommene. Anonymkode: f9078...5c9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 3 voksne, 50 barn. 1.klasse. Ingen assistent. Anonymkode: 35b4e...5f5
SAS87 Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Er det vanlig med så mange voksne i klasserommet mange steder? Jobber på skole i en større by, og er alltid alene med 25- 30 elever, faglærer, på 5- 7. Trinn. Frister nesten å søke seg til en av disse skolene, med større voksentetthet
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Noen skoler har tolærer mye av tiden, i alle fall i basisfag. Dette kan f.eks. være en måte å løse spesialundervisning, eller såkalt tidlig innsats. I de tilfellene det er assistent, er det gjerne spesielle behov av et slag som utløser dette. I klassen jeg underviser mest, er vi mesteparten av tiden minimum to voksne - noen ganger flere, med mulighet til da å dele opp gruppa. Der er det 18 barn. Den andre gruppa med like mange, har jeg stort sett alene. Anonymkode: 725d2...1b7
SAS87 Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 Det jeg opplever som pussig er hvordan det kan være så store forskjeller på ulike skoler sine ressurser, med tanke på lærernorm. Hvordan noen klasser alltid har 1 lærer alene på opptil 30 elever, mens andre har 18 elever med f eks. 2 lærere og en assistent. Spesialpedagogiske behov utløser i seg selv ikke ekstra midler, så kan ikke se hvordan det kan spille inn positivt med tanke på ressurser. Da blir det i alle fall slik at ressurser/voksne til en elev med behov for spesialpedagog, tas fra andre grupper, som igjen får enda færre ressurser/voksne.
jegerrinne Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 SAS87 skrev (1 time siden): Er det vanlig med så mange voksne i klasserommet mange steder? Jobber på skole i en større by, og er alltid alene med 25- 30 elever, faglærer, på 5- 7. Trinn. Frister nesten å søke seg til en av disse skolene, med større voksentetthet Her så har rektor gitt klar beskjed om 2 lærere i fagene og det ska være 1 kvinne og 1 mann. Dette gjelder ungdomskole. Så slik som hos jenta underviste den ene i norsk,mate ,naturfag og den andre hadde samfunnsfag, krl gym. Men begge er tilstede i alle timer utrolig fint. Og lærerne følger de ut ungdomskolen så det blir faste lærere Bor på bygda
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 2 lærere 24 ekever Anonymkode: 9c2cf...455
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 2 hours ago, SAS87 said: Er det vanlig med så mange voksne i klasserommet mange steder? Jobber på skole i en større by, og er alltid alene med 25- 30 elever, faglærer, på 5- 7. Trinn. Frister nesten å søke seg til en av disse skolene, med større voksentetthet Det lurer jeg på også. Vi har fått beskjed av ledelse at det ikke er ressurser nok til flere enn en voksen i undervisningen. I noen veldig få klasser er det en ekstra voksen, men da er det pga 9a-sak eller f.eks elev med autisme. Men jeg har en elev med lettere psykisk utviklingshemming som forstår ganske lite av det vi driver med og bare vandrer rundt. Hen får ikke noe ekstra hjelp. Anonymkode: e8b81...547
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har 28 elever og er alene med dem. Lærernormen gjelder bare elever per skole. Deler vi voksne på antall barn på vår skole så dekker vi akkurat lærernormen. Min klasse kunne trengt flere voksne, men det brenner enda mer i andre klasser. Anonymkode: 34267...6b5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 6.trinn, 9 elever, 1 lærer +1 assistent på enekltbarn Anonymkode: 5f3d0...d62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 To lærere i norsk, matte og engelsk, 28 elever totalt. Delte grupper i musikk, k&h, m&h og naturfag (altså fjorten elever per lærer), samt en assistent som følger klassen i alle fag. Dette er i Oslo øst. Anonymkode: 3a2c7...1f7
SAS87 Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 Forstår hva du mener med at lærernormen gjelder elever per skole. Samtidig som jeg har vanskelig for å godta at det er slik den er ment å skulle være. Da med tanke på at dette kommer veldig skjevt ut for mange voksne, for å ikke snakke om elevene. Så er det sagt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå