AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Har hatt noen smerter i en uke nå som ikke virker for å gå vekk. Virker egentlig bare som de blir verre. Har smerter konstant i venstre side omtrent rett ved/under ribbeina og smerte som stråler opp i skuldra på samme siden. Igår kveld var det skikkelig ille. Da hadde jeg så vondt at jeg begynte å gråte, men når jeg gråt ble det jo vondere så tårene rant mens jeg prøvde å ta så små og overfladiske pust som mulig for å unngå å få intense stikkende smerter. Vurderte ringe legevakt, men er så redd at det "ikke er noenting" hvis dere skjønner. Slik at jeg virker dum og "tåler lite" hvis jeg kommer for smerter også finner de ikke noe galt liksom. Grunnen til at jeg ikke har kontaktet fastlege er fordi jeg har hatt ekstremt dårlige erfaringer der hvor de ikke tok meg på alvor så jeg gikk veldig lenge med store plager. Kunne også heller tenkt meg å ta kontakt med legevakt med tanke på at jeg bor bare 5-10 min unna legevakta, mens hvis jeg skal til fastlegen min må jeg reise i nesten 2 timer fordi jeg har ikke fått noen fastlege der jeg bor pga. at de har så lange ventelister. Så jeg smurte meg bare skikkelig med voltarol forte gel og tok en del paracet. Da fikk jeg heldigvis sove etterpå, men håper virkelig dette går over eller noe hvis ikke så må jeg jo snakke med noen om det og få hjelp. Anonymkode: 339b5...31f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Du kan jo ringe legevakta og høre hva de sier. De tar en vurdering på telefon om du bør komme inn med en gang, eller om dette er noe du ta med fastlegen. Siden det har vart såpass lenge, tipper jeg fastlegen er riktig her, men jeg er ingen lege som kan gi faglige råd. Anonymkode: cc2aa...640 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo ringe legevakta og høre hva de sier. De tar en vurdering på telefon om du bør komme inn med en gang, eller om dette er noe du ta med fastlegen. Siden det har vart såpass lenge, tipper jeg fastlegen er riktig her, men jeg er ingen lege som kan gi faglige råd. Anonymkode: cc2aa...640 Okei, jeg skjønner. Tenker det at hvis jeg får beskjed av de om å gå til fastlegen tror jeg heller jeg bare venter løpet ut. Jeg har 0 tillit til de på fastlegekontoret mitt og tviler jeg får noen hjelp der. Anonymkode: 339b5...31f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hatt noen smerter i en uke nå som ikke virker for å gå vekk. Virker egentlig bare som de blir verre. Har smerter konstant i venstre side omtrent rett ved/under ribbeina og smerte som stråler opp i skuldra på samme siden. Igår kveld var det skikkelig ille. Da hadde jeg så vondt at jeg begynte å gråte, men når jeg gråt ble det jo vondere så tårene rant mens jeg prøvde å ta så små og overfladiske pust som mulig for å unngå å få intense stikkende smerter. Vurderte ringe legevakt, men er så redd at det "ikke er noenting" hvis dere skjønner. Slik at jeg virker dum og "tåler lite" hvis jeg kommer for smerter også finner de ikke noe galt liksom. Grunnen til at jeg ikke har kontaktet fastlege er fordi jeg har hatt ekstremt dårlige erfaringer der hvor de ikke tok meg på alvor så jeg gikk veldig lenge med store plager. Kunne også heller tenkt meg å ta kontakt med legevakt med tanke på at jeg bor bare 5-10 min unna legevakta, mens hvis jeg skal til fastlegen min må jeg reise i nesten 2 timer fordi jeg har ikke fått noen fastlege der jeg bor pga. at de har så lange ventelister. Så jeg smurte meg bare skikkelig med voltarol forte gel og tok en del paracet. Da fikk jeg heldigvis sove etterpå, men håper virkelig dette går over eller noe hvis ikke så må jeg jo snakke med noen om det og få hjelp. Anonymkode: 339b5...31f Å ikke gidde reise langt er ikke grunn for å bruke legevakt. Problemet har vedvart i en uke som vil si at det ikke er akutt og fastlege er rette instans/ Anonymkode: b4641...a9a 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Legevakten kan gi deg råd på telefonen. Om de sier at du må gå til fastlegen, så sier du at de er 2 t unna og du klarer ikke reise dit nå. Ikke si at du ikke har tillitt til legekontoret. Anonymkode: 38e9b...719 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ikke gidde reise langt er ikke grunn for å bruke legevakt. Problemet har vedvart i en uke som vil si at det ikke er akutt og fastlege er rette instans/ Anonymkode: b4641...a9a Leste du egentlig hva jeg skrev? Det er ikke det at jeg "ikke gidder" å dra dit som er problemet her. Jeg har ingen tillit til fastlegen, fordi jeg opplever at ingen lytter til meg der og at jeg ikke får hjelp. Det at reiseveien er lang er bare noe som gjør det litt verre. Fordi det føles helt bortkastet å dra dit i utgangspunktet, og det at det tar lang tid å reise dit bare for å ikke få noe hjelp gjør ikke situasjonen noe bedre akkurat. Anonymkode: 339b5...31f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 Dra til privat legesenter da, koster mer men du får hjelp Anonymkode: dcf4a...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Syns du bør ringe legevakt. De vurderer jo om du bør komme i helgen eller om det kan vente til mandag. Anonymkode: ef95b...f4c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leste du egentlig hva jeg skrev? Det er ikke det at jeg "ikke gidder" å dra dit som er problemet her. Jeg har ingen tillit til fastlegen, fordi jeg opplever at ingen lytter til meg der og at jeg ikke får hjelp. Det at reiseveien er lang er bare noe som gjør det litt verre. Fordi det føles helt bortkastet å dra dit i utgangspunktet, og det at det tar lang tid å reise dit bare for å ikke få noe hjelp gjør ikke situasjonen noe bedre akkurat. Anonymkode: 339b5...31f Ja jeg leste. «Kunne også heller tenkt meg å ta kontakt med legevakt med tanke på at jeg bor bare 5-10 min unna legevakta, mens hvis jeg skal til fastlegen min må jeg reise i nesten 2 timer» Så med andre ord foretrekker du legevakt foran lege pga reisevei uavhenging av relasjonen til legen. Anonymkode: b4641...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Å ringe og spørre, altså en to-minutters telefonsamtale for å få en vurdering av problemet, det er innafor nesten uansett. Det forventes ikke at du som pasient skal kunne vite alt om helse eller hva som feiler deg, da ville vi jo ikke trengt helsevesenet... Anonymkode: a0300...375 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leste du egentlig hva jeg skrev? Det er ikke det at jeg "ikke gidder" å dra dit som er problemet her. Jeg har ingen tillit til fastlegen, fordi jeg opplever at ingen lytter til meg der og at jeg ikke får hjelp. Det at reiseveien er lang er bare noe som gjør det litt verre. Fordi det føles helt bortkastet å dra dit i utgangspunktet, og det at det tar lang tid å reise dit bare for å ikke få noe hjelp gjør ikke situasjonen noe bedre akkurat. Anonymkode: 339b5...31f Ta kontakt med legevakt i dag. Er du kvinne kan det være hjertet! Forlang ekg. Anonymkode: 4d6b9...4e0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å ikke gidde reise langt er ikke grunn for å bruke legevakt. Problemet har vedvart i en uke som vil si at det ikke er akutt og fastlege er rette instans/ Anonymkode: b4641...a9a Ett hjerteinfarkt er akutt Anonymkode: 4d6b9...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ett hjerteinfarkt er akutt Anonymkode: 4d6b9...4e0 og poenget ditt er? Anonymkode: b4641...a9a
nordlending Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å ringe og spørre, altså en to-minutters telefonsamtale for å få en vurdering av problemet, det er innafor nesten uansett. Det forventes ikke at du som pasient skal kunne vite alt om helse eller hva som feiler deg, da ville vi jo ikke trengt helsevesenet... Anonymkode: a0300...375 Dette! Det skader ikke å ringe legevakta når man har smerter og er bekymret.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Hadde ringt legevakt. Kan være ingenting, kan være hjerteinfarkt på gang… Legevakt tar jo en vurdering. Siden du har blitt værre i helgen tenker jeg det er greit å få en vurdering… Anonymkode: f0840...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå