AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Skrevet 17. februar 2024 Har blitt mormor til verdens fineste lille gutt. Har lyst å begynne med sparing istedet for å gi masse "ting og tang". Han har mye familie på begge sider og vil få nok av gaver generelt. Tenkte å sette inn én sum som start og så overføre 100-200 fast hver måned og litt mer til bursdag og jul. (f.eks 500). Min datter har én lillebror - så vil uansett ikke få "ørten" barnebarn Tenker at han skal få den samlede summen til konfirmasjonen. Har du gjort noe lignende? Tar gjerne mitt innspill ☺️ PS. Lever et veldig gjennomsnittlig liv ift til inntekter og utgifter. Anonymkode: a1d35...0cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 Ta utgangspunkt i noe du kan klare selv med både to, tre, fire og fem barnebarn til. Så kan du heller øke summen dersom det ikke kommer så mange. Anonymkode: 8ef2d...dcb 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Skrevet 17. februar 2024 Enig i ab over. Du vet aldri hvor mange barnebarn du vil få. Gi slik at du har råd til å gi der samme til alle. Anonymkode: ff698...91f 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Trenger ikke å legge av voldsomme beløp i måneden for at det skal bli mye når du starter når han er ung. 2000 i året (under 50 kr i måneden) blir nesten 30 000 eks. renter ved konfirmasjonsalder, for eksempel. Si at du i tillegg gir 400 til jul og bursdag, da er du plutselig passert 40 000 til konfirmasjonen, og igjen så er dette eks. renter. Anonymkode: c4816...b3d 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Enten må du spare på en konto i barnets navn, eller så må du sørge for at du testamenterer dette til det nevnte barnebarnet. Kan også tenke litt på hva du vil tenke om feks noe skjer deg om ti år, og så har du da dette ene barnebarnet, og kanskje et nytt på 1 år. Jeg har tre barn med stort aldersspenn, og valgte å spare på en felleskonto til de tre, slik at hvis noe skjer meg så fordeles det likt mellom de alle. Eldste vil ha behov for penger først, men jeg tenker at jeg venter lengst mulig med å "splitte opp kontoen", og nå jeg gjør det, så omregner jeg slik at de vil få samme sum etter konsumprisindeksen når de minste får. Ellers har besteforeldre til mitt eldste barn spart slik, og det var veldig hyggelig. Barnet fikk tilgang på kontoen som 18-åring. De spare 100 kr til hvert barnebarn hver måned. Anonymkode: 9894a...49e 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Meg over. Unnskyld for bruken av ordet "må" i første setning. Du må ingenting, og beklager at det høres ut som en belærende tone på et veldig hyggelig tema (Gratulerer med barnebarnet ❤️ ) Anonymkode: 9894a...49e 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Meg over. Unnskyld for bruken av ordet "må" i første setning. Du må ingenting, og beklager at det høres ut som en belærende tone på et veldig hyggelig tema (Gratulerer med barnebarnet ❤️ ) Anonymkode: 9894a...49e Tusen takk ❤️ Anonymkode: a1d35...0cc
Hedda-78 Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 Men skal du ikke gi noe i bursdagsgaver og julegaver? Å spare til konfirmasjonsgave er jo lurt av deg, men barnet blir nok lei seg om det aldri får julegaver fra mormor. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Jeg sparer på konto og i fond til mine to. Blir en ganske god sum etter hvert, jeg sparer 1000 kr i mnd, pluss det dobbelte til bursdager og jul. Anonymkode: 2b808...b70
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 TS her. Tusen takk for gode innspill. Jeg har laget en konto i hans navn. (bare ikke begynt å fylle på ennå) I forhold til eventuell aldersforskjell - så er det ikke noe jeg har tenkt på... Skal vurdere det - men hvis jeg skal hensyn til FOR mange eventualiteter så blir det fort litt vel komplisert. (kognitive evner, født med nedsatt funksjonsevne, hvor mange søsken, hvordan deres foreldre forvalter sitt liv (og penger) etc.) Selv fikk jeg beholde min mormor til jeg var 30. Mitt yngste søskenbarn var 10. Klart jeg hadde fått flere bursdags- og julegaver. Fikk mye å tenke på nå ☺️ Anonymkode: a1d35...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har blitt mormor til verdens fineste lille gutt. Har lyst å begynne med sparing istedet for å gi masse "ting og tang". Han har mye familie på begge sider og vil få nok av gaver generelt. Tenkte å sette inn én sum som start og så overføre 100-200 fast hver måned og litt mer til bursdag og jul. (f.eks 500). Min datter har én lillebror - så vil uansett ikke få "ørten" barnebarn Tenker at han skal få den samlede summen til konfirmasjonen. Har du gjort noe lignende? Tar gjerne mitt innspill ☺️ PS. Lever et veldig gjennomsnittlig liv ift til inntekter og utgifter. Anonymkode: a1d35...0cc Å gi samlende sumnen i komf gave blir jo litt som å gi samme gaven to ganger. Så her ville jeg muligens heller da opprette en konto med trekk pr mnd på barnet, og heller gi ordentlige bursdagsgaver og evnt gi den oppsparte sum i konf gave. Til barnebarn har vi gitt, ski, akebrett, sykkel , ullklær osv. Ikke alt trenger å være nytt heller. Ullklær til barn er dyrt og de vokser fort ut av det Anonymkode: b2850...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Hedda-78 skrev (4 minutter siden): Men skal du ikke gi noe i bursdagsgaver og julegaver? Å spare til konfirmasjonsgave er jo lurt av deg, men barnet blir nok lei seg om det aldri får julegaver fra mormor. Barnet bor nærme meg og kommer til å få både mye omsorg - hverdagsgaver og opplevelser. Og etter hvert som han (de) blir større vil han (de) få vite at jeg gir dem penger på konto som gave 🤗 (i tillegg) Anonymkode: a1d35...0cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å gi samlende sumnen i komf gave blir jo litt som å gi samme gaven to ganger. Så her ville jeg muligens heller da opprette en konto med trekk pr mnd på barnet, og heller gi ordentlige bursdagsgaver og evnt gi den oppsparte sum i konf gave. Til barnebarn har vi gitt, ski, akebrett, sykkel , ullklær osv. Ikke alt trenger å være nytt heller. Ullklær til barn er dyrt og de vokser fort ut av det Anonymkode: b2850...9ce Takk for innspill. Skal tenke på det 🙋♀️ Anonymkode: a1d35...0cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 Bare å åpne en konto det. Kommer det flere barnebarn er det bare å øke sparebeløpet litt og dele på beløpet tilslutt. Du klarer å regne ut slik at det blir likt og rettferdig. Veldig lurt, mitt barn har aldri fått penger av noen og det er greit, men nå er de tenåringer og får fortsatt mengder med billige klesplagg de peker på så fremt det koster under 300-400,- kr, klistremerker(!) og småting som tilsammen blir for tusenvis og bare er ræl. Jeg har helt siden de var babyer tenkt: kunne de ikke spart 50,- kr i mnd istedet». Anonymkode: 726d7...8b9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 Jeg fikk 4 barn, ble skilt og fikk en bonusdatter. søsteren min har 3 barn nå. Andre søsteren min har 2 barn og planlegger å få 1-2 til. Selv om det er kjekt å få en sum når de fyller 18 år, lever barna her og nå. Det er kjipt for barn å leve i 18 år og eventuelt ikke få noe særlig til jul og bursdag fordi bestemor sparer pengene. For alt du vet er de ikke avhengig av de ikke pengene når de blir voksne med mindre det er store summer. Selv om tanken er veldig god. Da burde du heller sette de i fond og ikke på sparekonto. besteforeldrene mine satte penger på konto til alle de 12 barnebarna sine som vi fikk år vi ble konfirmert eller fylte 18 (husker ikke helt). Men vi fikk fortsatt fine julegaver og bursdagsgaver. Pengene kom godt med til lappen, men ikke livsnødvendige. Det er foreldrene mine som gir en av de fineste/kuleste gavene til barnebarna, og noe som virkelig blir sett frem til jul og bursdag. Ikke kjempe dyre gaver. Ang hvem som har besteforeldre «lengst», spørs jo hvem som får barn først, ikke noe jeg hadde tatt stilling til. Sann er livet. Man sparer gjerne kun frem til 18 årsdagen. At jeg fikk barn 12 år før broren min skal jo ikke foreldrene mine kompensere for Anonymkode: 9057c...165 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Virker meningsløst. Opprett en konto (aksjefond, ikke vanlig sparekonto) i en av foreldrenes navn der du overfører en liten sum hver måned hvis du vil. I tillegg gir du selvsagt en gave til bursdag og til jul og til konfirmasjon. Anonymkode: de4b6...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 Tenker det er bedre at du bare sparer generelt til fremtidige ting, slik som konfirmasjon, bursdag osv. Anonymkode: 7c4a9...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er foreldrene mine som gir en av de fineste/kuleste gavene til barnebarna, og noe som virkelig blir sett frem til jul og bursdag. Ikke kjempe dyre gaver. Veldig nysgjerrig på hva dette er? ☺️ Kan du dele? Anonymkode: a1d35...0cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 Her gir vi penger til en konto foreldrene har opprettet til barnebarnet vårt. Men vi gir klær og gaver også da. Til jul gir vi f.eks en gave, pluss et beløp til konto. Anonymkode: 3cdee...777 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #20 Skrevet 17. februar 2024 Min far har opprettet en aksjefond konto til barnebarna i dåpsgave som han setter inn en gitt sum hver mnd til barna blir 18. Dem får bursdag og julegave i tillegg. Anonymkode: d5302...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå