Gå til innhold

Får barn- og ungdom forlite fysisk aktivitet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere gjekk og syklet de fleste barn-og ungdomer til /fra skolen , fritidsaktviiteter,og  det var obligatoisk med 2-3 fjellturer på skolen, og gymtidene bestod av uteaktiviteter.  De fleste barn tok initiativet til lek og morro ute av ulikt slag, og innenom hus kun når det var dårleg ver. Det bygges gang-og sykkelveier for mange milliarder, men like fult så kjører foreldre barna til /fra skiolen.  Idag sitter barna foran PC-en når de kommer hjem fra skolen når begge foreldre er på jobb. Foreldre har ingen aktivitetsplan for barna år de kommer hjem,og  like fult så klager de mange foreldre på tidsklemma, manglende arbeidsfordeling i hjemmer o.s.v. 

Er hos oss er det fine turområder, og lagd fint tilrette med turveger rundt om kring, og men det er aldersgruppen 30-70 som nytter desse turområdene oftast. Barn -og ungdom glimrer idag med sitt fravær, og det bygges dyre idrettsanlegg for at barn-og ungdom skal ha fritidsaktiviteter tilrettelagd av voksne. 

https://www.tv2.no/sport/slar-alarm-vi-far-en-fysisk-inkompetent-befolkning/16457176/-

Anonymkode: 3b811...7c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å neida.  Dem "trener" . Gjerne innendørs i et lokale i stedet for å bevege seg ute.

Anonymkode: 2477f...c3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å neida.  Dem "trener" . Gjerne innendørs i et lokale i stedet for å bevege seg ute.

Er barn -og ungdom  blitt allergisk mot  i frisk luft ? 

Har foreldre noen aktivitetsplan for barn-og ungdom ?  De fleste foreldre er idag begge yrkesaktive, men har de hus, hjem, hytte, biler, hager, båt etc så skulle ein tru det det også  burde ha  en aktivitetsplan for barna-og ungdom.  Idag skal barna kjøres til / fra skolen, og  selv om det er tilrettelagd med fine gang-og sykkelveier. 

Mange forldre hevder de  bruker mer tid saman med  barna nå en tiidligere , men det blir aldri sagt noe om  hvordan foreldre tilbringer tiden saman med barna samanligningen med tidligere. 

Anonymkode: 3b811...7c7

Skrevet

Både barn og voksne er i snitt i for lite aktivitet.

Anonymkode: 16313...6d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren spiller fotball og håndball og vi pleier å gå litt tur når det ikke er håndballkamper i helgene og alle kommenterer at det må være sååå slitsomt for henne å trene så mye… Vi synes ikke det er mye.  Jeg ser masse barn rundt i gatene, skolegårder som knapt kan løpe, så det litt sånn at enten er familien aktiv eller insktiv

Anonymkode: e4bfb...9d8

Skrevet

I vår skolekrets går de fleste barna til og fra skolen selv. Gang- og sykkelstiene i området er fulle av barn og tenåringer mellom 08 og 08:30. På de verste snø/regndagene blir flere kjørt, men vi har ikke så mange slike dager ila året. Mine to barn er mer ute med skolen enn det jeg var på 90-tallet, er stadig vekk tur og uteundervisning. Sønnen min har også friluftsliv som valgfag på ungdomsskolen, så de er enda mer ute enn resten av elevene.

Ellers kan jeg jo egentlig bare gå ut i fra hva mine barn gjør, og de er egentlig ganske mye ute. Sønnen min liker å løpe i lysløypa, datteren min liker å være med på skogstur. Kanskje det er fordi jeg selv er ekstremt glad i friluftsliv, og så smitter turgleden og utegleden over på dem?

Organisert idrett kommer i tillegg, der er begge ganske aktive. Langt mer aktive enn meg da jeg bar barn/tenåring. Jeg gikk i kor og hang mye innendørs i den alderen, sikkert mye fordi jeg ikke hadde foreldre eller venner som hang utendørs. Hadde min første tur i et friluftsområde da jeg var student, og da var jeg generelt redd for alt som kunne skje i naturen😆 

Ellers er det mye aktivitet i nabolaget om ettermiddagene. Ding dong stikk er svært populært, får noen slike på døra to-tre ganger i uka. Jeg har venner og bekjente uten barn som mener at barn bare sitter foran en skjerm, men det er tydelig at disse ikke bor i et barnrikt nabolag. Jeg ser grupper av barn her daglig, både rundt fotballbingen og ellers i gata. Er overbevisst om at jeg og mange i min generasjon satt mer på rumpa enn dagens barn. Vi var jo den generasjonen som fikk Playstation og The Sims rett i fanget. Samt at vi så på sånn etter-skoletid-tv-greier som gikk på visse tidspunkt hver bidige dag. Dagens barn kan jo sette på favorittprogrammet når de vil, og her i huset blir det som oftest sammen med kveldsmaten, når de kommer hjem etter å ha vært ute eller på aktivitet. På 90-tallet gikk vi hjem for å se Under Samme Tak kl 14:30😆

Anonymkode: 5a81e...a77

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Både barn og voksne er i snitt i for lite aktivitet.

Anonymkode: 16313...6d3

Tror du det?

Alle driver jo å "Trener/øver" på ting.

Folk flest er livredd flesk.

Er da stort sett bare skinnmagre folk å se. Vanskelig å skille mellom narkomane og de som ikke er jo.

Skrevet

Jeg bor i nærheten av skoler for alle trinn. Jeg bor også nært idrettshall, og utendørs idrettsanlegg.

Jeg unngår så godt jeg kan kjøre i gatene i tidsrommet hvor ungdomskole og vgs starter/slutter. Svært mange går og sykler til skolen, så lenge været tillater det. Og det er så mange av disse ungdommene som ikke har skjønt hva fortauet skal brukes til. Det hjelper ikke bygge fortau og sykkelvei uten å lære ungdommen hva de skal brukes til... De fleste sykler 2-4 stk i bredden i kjørebanen, gjerne i begge felt, fåtallet sykler med hjelm, og de som sykler alene trykker ofte på telefonen mens de sykler midt i kjørebanen og uten hjelm....

Jeg er født på midten av 80tallet, og vokste opp i en by i nord. Gymtimene på skolen var virkelig ikke ofte utendørs. Vi hadde flere skidager da enn hva ungdommen har nå, men vi hadde også skiløyper av god kvalitet fra oktober/november på den tiden, og nå er ikke snø nok til å tråkke skiløypene før i januar...

Mitt inntrykk er at dagens ungdom oftere trener selvstendig, mens "vi" kun holdt på med organisert idrett. Det var ingen på min vgs som gikk på treningssenter utenom idrettsfolket. I nevøen min sin klasse går nesten alle på treningssentret. Etterhvert som e-sport har fått mer feste, så har man også blitt mer bevisst hvor nye fysisk styrke det krever for å bli god i dataspill. På min tid satt "gamerne" mer kun å spilte og drakk cola, fordi man trodde mest mulig spilletid var viktigst for å bli god.

Noen ting var bedre før, men noe er mye bedre nå.

Anonymkode: 8f9c7...341

Skrevet

Mye har nok med hvor en bor virker det som. Her jeg bor må 90% av ungene ta buss eller taxi pga lange avstander.

Men skolen våre gikk på ungdomskolen var fysak skole de hadde 40 min hver dag som de måtte være med på en fysisk aktivitet alt fra gå tur, hinderløype   håndball, basket osv. Lærerne var og med på dette. Det kom i tilleg til gymmen.

De hadde og friluftsturer med at de gikk, syklet  bruke kano. Sov ute under åpen himmel eller i telt.

Anonymkode: 2b1a8...f03

Skrevet

Ja, mine får ihvertfall for lite. Er selv utbrent, de har få venner og er altfor lite ute. Ikke enkelt. Lurer på om det var enklere på 80-tallet, da alle lekte og hang ute etter skolen. Ser knapt nok barn ute. Med unntak av på fotballbanen. 

Anonymkode: 6ee09...a0e

Skrevet

Jeg er snart 38 og tipper jeg er i bedre form enn de fleste ungdommer. Bedre kondis, raskere, sterkere. Mer aktiv. Det er bekymringsfullt.

Skrevet

Absolutt, det er et ork å få ungene ut og bort fra nettbrett/telefon. Hjelper heller ikke at den andre forelderen (eks) er ganske bedagelig selv og mener ungene må få gjøre som de vil. Og har som livsmotto at "man MÅ ingenting". Flott oppdragelse...   

Anonymkode: 165c1...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...