AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Del Skrevet 17. februar Valp på over tre måneder har de siste dager virket mer energisk og sovner ikke like fort til de typiske tidene hun bruker å sovne. For eksempel istedenfor å være klar for en blund én time etter vi har stått opp har hun vært full av energi kommer med ene slippersen til meg som om hun gjorde det for at jeg skulle kle de på meg og komme og gi henne oppmerksomhet? Også har hun vært klar for å sove igjen to timer etter vi stod opp. I går var hun våken i fire timer. Vet ikke om det har skjedd før. I alle fall ikke om vi ikke har drevet med noe spesielt. Har valper et slags utviklingstrinn rundt tre måneder? Anonymkode: 63293...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Del Skrevet 17. februar Det er mange nye inntrykk når man nettopp har blitt tatt vekk fra mor og søsken og plutselig er i et nytt miljø med nye folk. Da blir man sliten. Etter noen uker derimot, er man blitt vant til alt det nye og blir derfor ikke sliten like fort. Du vil se endringer i aktivitetsbehov, søvnbehov, atferd etc mange ganger de første 1-2 årene 😄 Anonymkode: eb3c0...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange nye inntrykk når man nettopp har blitt tatt vekk fra mor og søsken og plutselig er i et nytt miljø med nye folk. Da blir man sliten. Etter noen uker derimot, er man blitt vant til alt det nye og blir derfor ikke sliten like fort. Du vil se endringer i aktivitetsbehov, søvnbehov, atferd etc mange ganger de første 1-2 årene 😄 Anonymkode: eb3c0...6cb Ja det gjør vel helt sikkert det. Bitingen hadde blitt litt bedre, men nå er hun ille igjen. Anonymkode: 63293...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det gjør vel helt sikkert det. Bitingen hadde blitt litt bedre, men nå er hun ille igjen. Anonymkode: 63293...54b Valpebiting vil heldigvis gi seg helt av seg selv når de blir litt eldre. Men, virker hun litt mer intens med bitingen nå, så kan du se om du bør endre litt på rutiner. De biter mer når de er overtrøtte/overstimulerte, om de er understimulerte, eller om de kjenner på stress og frustrasjon. Mulig du bare må gjøre noen små endringer 😊 Anonymkode: eb3c0...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Valpebiting vil heldigvis gi seg helt av seg selv når de blir litt eldre. Men, virker hun litt mer intens med bitingen nå, så kan du se om du bør endre litt på rutiner. De biter mer når de er overtrøtte/overstimulerte, om de er understimulerte, eller om de kjenner på stress og frustrasjon. Mulig du bare må gjøre noen små endringer 😊 Anonymkode: eb3c0...6cb Vet ikke helt hva jeg skulle endret på. Vi er ute mange ganger om dagen, vi leker noen ganger hver dag (apport og dralek) og vi trener 3-4 ganger hver dag. Pluss at vi tar et par runder med søk etter godbiter inne. Kunne sikkert holdt ennå mer på med henne, men hun kan jo ikke læres opp til å få oppmerksomhet hele tiden. Anonymkode: 63293...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vet ikke helt hva jeg skulle endret på. Vi er ute mange ganger om dagen, vi leker noen ganger hver dag (apport og dralek) og vi trener 3-4 ganger hver dag. Pluss at vi tar et par runder med søk etter godbiter inne. Kunne sikkert holdt ennå mer på med henne, men hun kan jo ikke læres opp til å få oppmerksomhet hele tiden. Anonymkode: 63293...54b Da kan det jo være at dere gjør alt for mye? Anonymkode: eb3c0...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da kan det jo være at dere gjør alt for mye? Anonymkode: eb3c0...6cb Nei tror da ikke det? Hver treningsøkt er bare på ca 5 minutter. Jeg har mer vært redd for at jeg gjør for lite. I forhold til hennes behov da. Har hatt valp, men det var i 2005, 2008 og 2010 tror jeg. Så mulig jeg ikke helt husker hvordan de valpene var, men jeg synes å huske at de krevde mindre enn hun her. Hun virker smartere enn de også. Anonymkode: 63293...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #8 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei tror da ikke det? Hver treningsøkt er bare på ca 5 minutter. Jeg har mer vært redd for at jeg gjør for lite. I forhold til hennes behov da. Har hatt valp, men det var i 2005, 2008 og 2010 tror jeg. Så mulig jeg ikke helt husker hvordan de valpene var, men jeg synes å huske at de krevde mindre enn hun her. Hun virker smartere enn de også. Anonymkode: 63293...54b Da vet jeg ikke. Da har hun kanskje ikke behov for så mye søvn 🙃 Min eldste hund var ekstremt energisk som valp. Hun sov absolutt ingenting, beit meg til blods og var generelt et helvete. Det ble en rolig, flott hund av henne, men gud for et mareritt når det sto på 😅 Noen valper er forferdelig krevende Anonymkode: eb3c0...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #9 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Da vet jeg ikke. Da har hun kanskje ikke behov for så mye søvn 🙃 Min eldste hund var ekstremt energisk som valp. Hun sov absolutt ingenting, beit meg til blods og var generelt et helvete. Det ble en rolig, flott hund av henne, men gud for et mareritt når det sto på 😅 Noen valper er forferdelig krevende Anonymkode: eb3c0...6cb Huff ja. Hvor lang tid vil du si det tok før valpen roet seg? Hun her hører aldri på meg når det gjelder å slutte med uønsket adferd. Men så er hunden bare 13 uker da. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente da jeg rett og slett ikke husker hvordan forløpet var med tidligere hunder. Eneste jeg mener bestemt er at denne frøkna er både mer krevende, men også smartere enn mine tidligere valper. Anonymkode: 63293...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #10 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Huff ja. Hvor lang tid vil du si det tok før valpen roet seg? Hun her hører aldri på meg når det gjelder å slutte med uønsket adferd. Men så er hunden bare 13 uker da. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente da jeg rett og slett ikke husker hvordan forløpet var med tidligere hunder. Eneste jeg mener bestemt er at denne frøkna er både mer krevende, men også smartere enn mine tidligere valper. Anonymkode: 63293...54b Det beste for valp, eier og huset, er å unngå konflikter og frustrasjon. Verken dyr eller mennesker vil ha en god dag om store deler av dagen går ut på å rope "nei". Det beste man kan gjøre for alle involverte, er å akseptere at valper er valper og de vil finne på tull uansett hva man gjør 😅 Men, man kan minimisere skader på interiør, biting og annet uønsket atferd ved å legge inn gode vaner og rutiner, og avlede valpen før den utfører en uønsket atferd. Er den allerede godt inne i en uønsket atferd, så avleder man og følger opp med litt enkel trening så den ikke går rett tilbake til den uønskede atferden. Tygger den sko, settes skoene i skap osv. Minimiserer man mulighetene for at valpen får utført uønsket atferd, vil man slippe å trene av den etablerte uvaner nå og i fremtiden 😊 Bare fortsett å tren valpen. Jobb MED valpen og ikke mot valpen. Gjør man det, vil den lære at den ønsker å jobbe på lag med deg. Er det én ting jeg angrer på med min krevende valp, var at jeg stressa alt for mye den første tiden av valpeperioden. Jeg hadde alt for høye forventninger til meg selv og valpen, som førte til en følelse av nederlag og mye stress og frustrasjon. Det var først da jeg la alt dette til siden og aksepterte at dette er en prosess og ikke en sprint, at jeg endelig begynte å nyte tiden med valpen. Valper undersøker miljøet, de biter, de river i ting, de graver i sofaen, de stjeler sokker. Alt dette vil ta slutt helt naturlig etterhvert som de blir eldre, og alt man trenger å gjøre frem til da, er å minimiserer mulighetene for slik atferd, og avlede når nødvendig. Man skaper mye unødvendig stress og frustrasjon i seg selv og i valpen om man forventer perfeksjon. Valpen din blir sikkert en kjempefin hund. Ha fokus på å bygge tillit og trygghet og et godt samarbeid, og belønn god atferd, så blir det bra til slutt. Min valp ble til drømmehunden når hun modnet til. Anonymkode: eb3c0...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå