AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #1 Del Skrevet 17. februar 2024 Min sønn som går siste året som lærlig har fått tilbud om å fortsette i bedriften, noe han er veldig glad for. Men han skulle gjerne hatt full studiekompetanse og en kompis sa at dette kunne gjøres i to intense måneder i sommerferien. Noen som har peiling? Helst vil han jo gå til en skole, men det nærmeste jeg finner ut av er nettstudier på Bjørknes. Nett er jo mye billigere, men også ganske kjedelig for en fyr på 20 som ikke har gjort annet enn å jobbe hardt og gjort lite sosialt de siste årene. Har noen tips eller erfaringer? Anonymkode: 357ce...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #2 Del Skrevet 17. februar 2024 Et familiemedlem går Y-veien på høgskolen i Østfold. Dette er et tilbud mange skoler har: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien Hvis man vil ha studiekompetanse for alle mulige studier, må man ta de 4 fagene man mangler (norsk, historie, matte og naturfag, men det er ikke gjort på 2 mnd for norsk er et stort fag. Men mange privatskoler har kveldskurs og slikt som man kan ta, men det går over et eller to semester og er ganske krevende. Anonymkode: ba0dd...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #3 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et familiemedlem går Y-veien på høgskolen i Østfold. Dette er et tilbud mange skoler har: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien Hvis man vil ha studiekompetanse for alle mulige studier, må man ta de 4 fagene man mangler (norsk, historie, matte og naturfag, men det er ikke gjort på 2 mnd for norsk er et stort fag. Men mange privatskoler har kveldskurs og slikt som man kan ta, men det går over et eller to semester og er ganske krevende. Anonymkode: ba0dd...81b Takk for svar! Men hvis det kan tas som kveldsskole bør det jo kunne tas intenst på noen uker på heltid? Altså nettbasert. Anonymkode: 357ce...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar! Men hvis det kan tas som kveldsskole bør det jo kunne tas intenst på noen uker på heltid? Altså nettbasert. Anonymkode: 357ce...b87 Hvem som helst kan melde seg opp som privatist. Trenger ikke få undervisning på skole i det hele tatt. Anonymkode: 9f223...410 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 11.30): Takk for svar! Men hvis det kan tas som kveldsskole bør det jo kunne tas intenst på noen uker på heltid? Altså nettbasert. Anonymkode: 357ce...b87 Man kan selvfølgelig lese selv på egenhånd og melde seg opp til privatisteksamen, men eksamen er sentralgitt på høst og vår. Å ta norskfaget på 2 mnd er dog ganske heftig. Det er sinnsykt stort pensum tilsvarende 10 timer i uka. Anonymkode: ba0dd...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan selvfølgelig lese selv på egenhånd og melde seg opp til privatisteksamen, men eksamen er sentralgitt på høst og vår. Å ta norskfaget på 2 mnd er dog ganske heftig. Det er sinnsykt stort pensum tilsvarende 10 timer i uka. Anonymkode: ba0dd...81b Kanskje han kan ta de andre fagene over to måneder og så begynne å jobbe mens han tar bare norsk ved siden av? Evnt begynne å lese på norsken tidligere. Jeg får kanskje be han ringe Bjørknes og spørre. Takk for svar begge to. Anonymkode: 357ce...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kanskje han kan ta de andre fagene over to måneder og så begynne å jobbe mens han tar bare norsk ved siden av? Evnt begynne å lese på norsken tidligere. Jeg får kanskje be han ringe Bjørknes og spørre. Takk for svar begge to. Anonymkode: 357ce...b87 Det kan han sikkert, men med mindre han selv er helt utrolig motivert ville jeg roet ned litt. Det er ingen grunn til å stresse eller bruke sommerferien på å ta studiekompetanse når han akkurat har fått fagbrev. Hvis han vil bygge videre på fagbrevet er jo Y-veien en ypperlig mulighet, hvis ikke kan han ta de fagene han trenger over et semester på skole. Er en grunn til at disse fagene legges over ett eller to semestere, og ikke over to måneder fra Bjørknes/sonans etc. Jeg skjønner at intensjonene dine er gode, men ikke legg så mye press på han. La han ha ferie, jobbe og heller senere finne ut om han vil studere bow annet. Jeg tror nok kompisen blander studiekompetanse med forkurs ingeniør som noen studiesteder har, men det er noe annet. Anonymkode: ba0dd...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Del Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 10.33): Det kan han sikkert, men med mindre han selv er helt utrolig motivert ville jeg roet ned litt. Det er ingen grunn til å stresse eller bruke sommerferien på å ta studiekompetanse når han akkurat har fått fagbrev. Hvis han vil bygge videre på fagbrevet er jo Y-veien en ypperlig mulighet, hvis ikke kan han ta de fagene han trenger over et semester på skole. Er en grunn til at disse fagene legges over ett eller to semestere, og ikke over to måneder fra Bjørknes/sonans etc. Jeg skjønner at intensjonene dine er gode, men ikke legg så mye press på han. La han ha ferie, jobbe og heller senere finne ut om han vil studere bow annet. Jeg tror nok kompisen blander studiekompetanse med forkurs ingeniør som noen studiesteder har, men det er noe annet. Anonymkode: ba0dd...81b Hehe, det er IKKE jeg som presser han, jeg gjør det motsatte, og det har jeg alltid gjort når han har vært opptatt av karakterer. Jeg synes det er viktigere å henge med gutta enn å gjøre lekser. Så helt motsatt av hva du tror. Men han er dritflink og strebete av den grunn at han ønsker å komme seg inn på boligmarkedet og han ønsker å ta dette kjapt fordi han vil beholde stillingen han er tilbudt der han jobber nå. Det er ikke en stilling som er vanlig å gi til folk som nettopp er ferdig med lærlingspraksis, og han vil miste den hvis han slutter for å gå på skole. Jeg synes han bør ta det ved siden av jobben, men det synes han hører pyton ut. Han «ofrer» sommeren for å få både jobb og kunne kjøpe seg leilighet ett år tidligere. Jeg støtter han selvsagt uansett hva han gjør og forstår at han vil ut av det lille gutterommet sitt. Så det er grunnen for at han ønsker dette, og han er utrolig motivert. Merkelig å anta at det er jeg som presser han. Går det egentlig an å presse gutter på 20??😄 Anonymkode: 357ce...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå