Gå til innhold

barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann...min sønn som jeg har full foreldrerett over,er nylig flyttet til faren sin...nå vil han søke om barnetrygd for han...og da er mitt spørsmål...

MÅ jeg gi fra meg foreldreretten på sønnen min,for at han skal få barnetrygden?..han sier han vil vi skal ha delt foreldrerett..men sønnen min kommer kanskje til å flytte tilbake til meg...om et år,så jeg vil egentlig ikke ha den delt,hvis ikke det er nødvendig for hans barnetrygd...noen som vet..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, hvis barnet bor fast hos faren i en periode er det da bare rett og rimelig at faren får barnetrygden i den perioden.

Hvorfor i all verden vil du ikke ha delt foreldrerett? Det betyr ikke at du selv sier fra deg foreldreretten, det må du heller ikke gjøre for at far skal få barnetrygd.

Skrevet
heisann...min sønn som jeg har full foreldrerett over,er nylig flyttet til faren sin...nå vil han søke om barnetrygd for han...og da er mitt spørsmål...

MÅ jeg gi fra meg foreldreretten på sønnen min,for at han skal få barnetrygden?..han sier han vil vi skal ha delt foreldrerett..men sønnen min kommer kanskje til å flytte tilbake til meg...om et år,så jeg vil egentlig ikke ha den delt,hvis ikke det er nødvendig for hans barnetrygd...noen som vet..?

du kan si fra til trygdeetaten at den skal sendes til far.

Skrevet

Barnetrygden følger barnet.

Du trenger ikke engang å ha meldt flytting via folkeregisteret. Holder at opplysningene blir gitt Trygdeetaten.

Skrevet

Jeg antar at du bruker benevnelsen "foreldrerett" som en blanding av de to begrepen "foreldreansvar" og "daglig omsorg".

Foreldreansvar er noe 99% av alle foreldre har eller får vha en telefonsamtale (satt på spissen). Mødre har altid foreldreansvar fra fødselen. Det samme har fedre, om foreldrene er/har vært gift. Fom 1.1 har også samboende fedre automatisk foreldreansvar. Tidligere samboer får slikt foreldreansvar veldig enkelt om de vil ha det. Om foreldrene ikke er samboende (og kansje aldri har vært det) på fødselstidspunktet må far søke om dette (og vil få det).

Alle disse "søknadene" kan en imidlertid unngå ved å fylle ut et skjema etter fødselen.

Etter et samlivsbrudd er det imidlertid fortsatt slik at barnet som oftest har bare en bostedsadresse. Riktignok øker antall barn som opplever felles omsorg i ekspress fart. Men det er fortsatt et godt stykke igjen til at flertallet av foreldrene ser de fordelene dette gir for både barn og foreldre.

Ettersom barnet bare kan ha en bostedsadresse registrert i folkeregisteret er det vanlig at denne adressen byttes annethvert år der det er snakk om felles omsorg for bare ett barn. Barnetrygden følger altså barnets bostedsadresse da dette er en støtte for å klare kostnadene ved det å ha omsorgen for et barn.

Om det ikke praktiseres felles omsorg (dvs at barnet bor fast hos bare en av foreldrene, vil barnets bostedsadresse følge omsorgsforelders adresse.

Med bakgrunn i at barnetrygden er en støtte for å klare kostnadene ved å ha barn boende hos seg synes det riktig at den som har omsorgen (og kostnadene) også får støtten (les: barnetrygden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...