AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Kunne du hatt et forhold med en dame med Asperger? Jeg spør både menn og kvinner. Spørsmålet har kanskje blitt stilt her før, men jeg spør allikevel. Anonymkode: 1e879...dce
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 Min mann kan det. Hadde jeg vært skeiv kunne jeg helt sikkert det Anonymkode: 016b7...27f
Mardina Skrevet 16. februar 2024 #3 Skrevet 16. februar 2024 Jeg er i et forhold med en mann som har Aspergers og det går helt fint 😊 I 9 år har vi vært sammen og jeg ville ikke byttet han ut for alt i verden ❤ Det høres sikkert klisjeaktig ut, men han og jeg passer sammen som hånd i hanske 😊 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #4 Skrevet 17. februar 2024 Skeptisk. Min bror har Asperger. Jeg bodde veldig tett på han i en periode da vi begge studerte. Det var ekstremt slitsomt og vanskelig med hans nykker, tolkninger av ting ++. Hadde en potensiell kjæreste hatt samme opplegg hadde jeg heller forblitt singel. Jeg hadde blitt ødelagt om jeg skulle tilpasse meg dette over tid.. Anonymkode: 02733...fa9 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Skrevet 17. februar 2024 Jeg er dame med asperger selv, men har ikke hatt problemer med forhold. Har vært i forhold nesten hele livet. Det lengste forholdet var på 12 år, og nå er jeg i et 2 år + (and counting) forhold. Før det var jeg i et over 1 år langt forhold. Eksene mine ønsker meg tilbake fortsatt også, så det kan ikke ha vært så gale vel. Anonymkode: 56969...386 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Kommer veldig an på. Autisme er et meget bredt spekter, og selv den delen av spekteret som tidligere ble kalt aspberger har svært stor variasjon. Jeg kjenner flere med høytfungetende autisme (aspberger), og noen av de hadde det gått helt fint å være sammen med, andre hadde ikke gått i det hele tatt. Det spørs hvilke utfordringer tilstanden medfører for den jeg skulle vært sammen med. Hvis berøring er utfordrende, kan det være en større terskel for andre enn meg, mens jeg ville hatt problemer dersom det medfører kommunikasjonsvansker. Anonymkode: e37db...29e 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min mann kan det. Hadde jeg vært skeiv kunne jeg helt sikkert det Anonymkode: 016b7...27f 🙂 Anonymkode: 1e879...dce
Gjest Hoia Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 (endret) Spørsmålet her blir om jeg kunne vært i forhold med en mann med Asperger. Jeg tror ikke det. Det er fordi jeg ofte leser andre med tanke på hva de gir uttrykk for på følelesfronten, og at jeg ofte føler meg litt tom etter at jeg har snakket med folk med tendenser i den retningen, selv om det er morsomt å møte forskjellige folk. Men det å bo sammen med en ytterlighet som Asperger/autisme tror jeg ikke hadde gått, jeg hadde jeg nok kommet til kort. Endret 17. februar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Er hetero nevrotypisk kvinne men for min del så er det lite sannsynlig at jeg hadde orket en mann med autisme, det hadde blitt for stress, kjenner få menn med autisme som klarer seg greit, kjenner bare til en faktisk. Har møtt mange gjennom jobb og de sliter med mye rart. Har dog et par venninner med autisme og hadde jeg vært lesbisk så kunne jeg godt vært sammen med en av de. Min erfaring er at kvinner klarer seg bedre enn menn sikkert siden de er bedre på å maskere, alle mine venninner fikk diagnoser seint i 30 årene og er veldig på følelsesmessig og klarer seg veldig godt, spesielt etter de fikk diagnosen og fikk noe å henge det som de selv har følt har vært litt "off" på for da fikk de en god forklaring på det. Anonymkode: 766b6...297 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er hetero nevrotypisk kvinne men for min del så er det lite sannsynlig at jeg hadde orket en mann med autisme, det hadde blitt for stress, kjenner få menn med autisme som klarer seg greit, kjenner bare til en faktisk. Har møtt mange gjennom jobb og de sliter med mye rart. Har dog et par venninner med autisme og hadde jeg vært lesbisk så kunne jeg godt vært sammen med en av de. Min erfaring er at kvinner klarer seg bedre enn menn sikkert siden de er bedre på å maskere, alle mine venninner fikk diagnoser seint i 30 årene og er veldig på følelsesmessig og klarer seg veldig godt, spesielt etter de fikk diagnosen og fikk noe å henge det som de selv har følt har vært litt "off" på for da fikk de en god forklaring på det. Anonymkode: 766b6...297 Joda, det er ikke en ukjent sak at kvinner med autisme ofte er bedre enn menn på å maskere, lære seg og å pugge på sosiale koder. Men det er ikke like enkelt bestandig,og folk merker omtrent alltid at det er noe som ikke "stemmer". Så det er ikke så lett egentlig. For min del er det vanskelig å ikke ta ting for bokstavelig, og trenger detaljer for å ikke misforstå lett. Konstant redd for å misforstå noe,og gjøre feil. Anonymkode: 1e879...dce 1 1
Gjest Hoia Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 Det er ofte veldig morsomt å være i en setting med noen med autisme/asperger, og noen er jo kjempegode på områder etc. Men en kan jo ikke gå rundt og le av hverandre hjemme hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Jeg kjenner flere med Aspergers som ikke er noe forskjellig fra folk uten diagnoser. Og jeg kjenner noen som har veldig tydelige preg av diagnosen. Mange med Aspergers fungerer kjempefint i de fleste situasjoner. Og mange uten diagnoser fungerer ikke i alle situasjoner... Jeg ville heller vært sammen med en velfungerende mann med Aspergers, enn en mann med shitty personlighet uten diagnoser... Anonymkode: bf288...420
Gjest Hoia Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 Ja, det er akkurat det, folk er mer enn diagnosen sin.
Anciol Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 (endret) Er dame med Asperger er gift på 23 året , har to tenåringsbarn. Er delvis ufør, men har deltid jobb . Elsker å lage mat og servere så mann og barn har fått ferskbakst og hjemmelagde middager alltid. Fungerer helt ok . Så ja kunne fint vært i forhold med en med Asperger . Endret 17. februar 2024 av Anciol 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har et barn på spekteret. H*n er sær og tverr og en enstøing. «My way or the highway». Jeg tror at det hadde blitt vanskelig i en romantisk relasjon for meg. Anonymkode: 52f36...00b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Jeg tror ikke det, rett og slett fordi jeg er helt på grensa selv. Jeg trenger ei som er litt mer ekstrovert og utadvendt enn meg selv. Jeg er så dårlig til å ta initiativ til ting, men vil gjerne være med på det meste. Anonymkode: 366c4...840 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er dame med asperger selv, men har ikke hatt problemer med forhold. Har vært i forhold nesten hele livet. Det lengste forholdet var på 12 år, og nå er jeg i et 2 år + (and counting) forhold. Før det var jeg i et over 1 år langt forhold. Eksene mine ønsker meg tilbake fortsatt også, så det kan ikke ha vært så gale vel. Anonymkode: 56969...386 Samme her😊 Anonymkode: e718b...55e 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 Har gjerne venner med asperger/høytfungerende autisme men ønsker ikke en partner med denne diagnosen. Den første grunnen er fordi jeg vil at barna mine skal ha en neurotypisk forelder, og minst mulig risiko for autisme. Den andre grunnen er at jeg ønsker en emosjonelt tilgjengelig og emosjonelt moden partner, med normal selvregulering. Den tredje grunnen er livsstil. Jeg er ikke rett partner for noen med en rutinepreget livsstil, begrensninger i matveien, eller sanseutfordringer Anonymkode: 2ccd8...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 Jeg fant ut at min x er på spekteret, han sa han var autist. smarteste fyren jeg har møtt, og veldig gira på visse interesser. når han fortalte meg det(etter det var slutt) falt endel brikker på plass. - han var ufølsom, kald person -klarte ikke å forstå mine følelser eller hva som såret meg - alt skulle være på hans måte - han hadde alltid rett - usosial, skjønte ikke det sosiale spillet.så sa rare ting som jeg reagerte på, jeg ble flau i selskaper ol. - skjønte ikke helt hvordan han skulle oppføre seg i ett forhold jeg ville ikke gått inn i ett sånt forhold igjen. men jeg er veldig følsom, så trenger en som er på samme måte. Anonymkode: 26123...e0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå