Gå til innhold

Barn sove i hus med mus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine skal på overnatting hos noen som har mus i huset. Jeg er litt skeptisk / redd... men det handler kanskje om uvitenhet. Er det noen reell fare for barn å sove i et hus med mus? Jeg er usikker på hvor omfattende det er, men vet at mus er observert i stuen der på natten. 

Dette er en planlagt overnatting som vedkommende gleder seg til...

Er jeg overbekymra? Jeg tenker både på bitt og smitte... ser for meg musen kravlende i sengen. Ser for meg brann da de gnager på diverse... krisemaksimerer helt. 

Anonymkode: 7a099...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Musepest via urinen til mus f.eks.

Anonymkode: 71d8d...653

Skrevet

Kan ikke så mye om mus. Men har sovet i hytte som liten og voksen med mus. De løper jo så fort de kan bort fra deg så tror ikke den oppsøker barnet ditt akkurat. 

Anonymkode: 97bee...571

• Liker 6
Skrevet

Det hadde ikke bekymret meg nei. Mus er mye mer vanlig en vi tror, dessverre. De sprer utrolig sjeldent sykdommer. Rotter derimot.. Og ikke er det store brannfaren med de heller. 

• Liker 6
Gjest pop up bruker
Skrevet

De fleste med gamle hus har mus. Jeg syns der er bedre enn rotter som det er plenty av  i Oslo. 

Mus gårveldig sjeldent på mennesker. Det er nok mest aktuelt hvis menneske er sykt eller lignende. 

Skrevet

Nesten alle hus som er eldre en 1990 tallet er det noe mus. Så jeg hadde nå ikke bekymret meg.

Men én ska være forsiktig med musemøkk og urin fra dem, siden de kan ha musepest, som en kan bli dårlig av. Men regner med når de vet at de har mus, så har de feller og renhold for at slikt ikke ligger rundt over alt

Anonymkode: 99312...ab1

• Liker 1
Skrevet

Slutt å tull🤭 klart det ikke er farlig.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det noen reell fare for barn å sove i et hus med mus?

Nei.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Overnattet borte da jeg våknet av at jeg kjente pels bevege seg bortover langs armen min. Sto opp og skrudde på lyset, og der i kroken satt en liten mus. Fanget den, slapp den ut og sov videre. Mus er så søte att.

Anonymkode: 8fb9e...ccf

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna mine skal på overnatting hos noen som har mus i huset. Jeg er litt skeptisk / redd... men det handler kanskje om uvitenhet. Er det noen reell fare for barn å sove i et hus med mus? Jeg er usikker på hvor omfattende det er, men vet at mus er observert i stuen der på natten. 

Er jeg overbekymra? Jeg tenker både på bitt og smitte... ser for meg musen kravlende i sengen. Ser for meg brann da de gnager på diverse... krisemaksimerer helt. 

Husk at musene kan ha musepest, det kan smitte over på mennesker. Jeg ville ikke utsatt mine barn for den risikoen!

Skrevet

Dere som mener dette er farlig.. Har dere aldri dratt på hytteturer til eldre hytter? Gått tur på fjellet fra hytte til hytte f.eks.? Sovet i en gammel sjøbod langs kysten? Eller holder dere barna unna skogen, fordi de kan bli utsatt for flått?

Dette er et hus det bor mennesker i. La barna kose seg med overnatting! Hadde det vært et stort problem, så hadde de gjort større tiltak, og ikke invitert til overnatting... Musene unngår jo helst mennesker om de kan, så sengen sammen med et menneske er det siste stedet de ønsker å være. 

På hytta til svigerfamilien har det vært mus i 50-60 år. Alle barna i tre generasjoner har sovet på den hytta fra juni til august, og musene tar turen innom kjøkkenet og gnager hull på matsøppelposene om natten mens vi sover fredfullt i sengene noen rom bortenfor... 

Anonymkode: 2e937...17e

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Mus er helt vanlig. Jeg ville overhode ikke bekymret meg. Da må man i såfall slutte helt å bevege seg i naturen dersom man skal frykte slikt.

• Liker 3
Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål? At det er mus i en bolig, er helt vanlig, og det er absolutt ikke noen umiddelbar helserisiko. Hadde det vært det, ville jo folk som har fått mus i huset, vært nødt til å flytte ut – jeg synes jeg ser det. Musepest var det 20 tilfeller av i Norge i 2022, så den risikoen kan du se helt bort fra. 

Anonymkode: 14f62...8b3

• Liker 5
Skrevet

Vokste opp i et hus med kjelleren full av mus. Har aldri vært mye syk, ikke hatt noen fysiske plager hverken som barn eller voksen. Null stress :) mus er redd oss mennesker, så sannsynligheten for at barnet ditt i det hele tatt ser en mus på overnatting er liten. 

Anonymkode: 0c377...9d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt ufarlig. Mus utgjør ingen fare for mennesker, men de kan gjøre skade på huset der de gnager på alt mulig, graver seg gjennom isolasjon og lager rede i vegger og tak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...