Gå til innhold

Ta katten med på vinterferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en mons som fyller 8 år i år. Om en uke har barnet vårt vinterferie fra skolen, og planen er å reise bort en liten uke. Tidligere har vi ordnet kattepasser, men nå er dessverre vår faste og pålitelige kattepasser flyttet. 

Dit vi reiser denne gangen, er det mulighet for å ta monsen vår med oss - men jeg er så fryktelig usikker på hvordan han vil reagere.

Turen tar ca 5 timer med bil, og en slik kjøretur har han aldri vært med på før. Han har kun kjørt korte turer, typ til veterinæren - dette takler han bra. Hvordan reagerer katter på å plutselig skulle oppholde seg på et nytt og ukjent sted? Tenker å ta med kurven hans, og andre velkjente og trygge elementer med slik at disse tingene kanskje kan skape trygghet for han. 
Han er også fryktelig knyttet til matfar. Når matfar reiser bort noen dager, virker monsen «deprimert» noen dager, før han kommer å tar «til takke» meg meg, matmor. 
Han er i utgangspunktet en ute katt, kommer og går som han selv vil - men på ferieturen vil han måtte luftes i bånd, og ha kattedo. Kattedo har han stående tilgjengelig hjemme også, så det bør ikke bli et problem. 

Hovedbekymringen min rett og slett hvordan han vil takle å komme inn i et nytt og ukjent miljø, siden han er en voksen kar som alltid har vært hjemme. 
Er det noen som har erfaringer å dele? 🤞🏻

Anonymkode: f367b...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere vurdert kattehotell istedet da?

Anonymkode: eebea...850

Skrevet

Bruk uka frem til vinterferien på å gjøre han vant til å gå i bånd så går det fint. Pass på at selen sitter bra nok til at pus ikke får vridd seg ut! Og regner med pus er chippet dersom noe skulle skje

Anonymkode: 7c9c1...e81

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo helt an på katten. Jeg syntes 5 timer i bil høres mye ut. Men kan jo gå fint. 

Min katt hadde jeg ikke kunne ta ut av huset. Men min får trøbbel ved 10 minutter kjøring til dyrlege, og generelt er redd det meste nytt. 

Vi var en uke på ferie i januar,  og da fikk vi en tenåring til å bo hjemme hos oss en uke. De hadde det veldig fint. Og tenåringen var kjempeglad for muligheten iht å bo alene en uke. Samt vi bor tettere ved skolen.

Anonymkode: 03a42...570

Skrevet

Vi tok katten med på ferie en gang og angret. Kjøreturen på ca tre timer gikk greit, men etter vi kom fram og sjekket inn i ferieleiligheten var det tydelig at katten var stresset og usikker. Hun mjauet derfor masse hver natt, og vi hadde dårlig samvittighet når vi var borte fra henne i mer eller en time eller to. Vi reiste jo ikke på ferie for å sitte inne i ferieleiligheten mesteparten av tiden, så det ble ikke en super tur. 

Anonymkode: 77d4e...695

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 22.49):

Hei! Vi har en mons som fyller 8 år i år. Om en uke har barnet vårt vinterferie fra skolen, og planen er å reise bort en liten uke. Tidligere har vi ordnet kattepasser, men nå er dessverre vår faste og pålitelige kattepasser flyttet. 

Dit vi reiser denne gangen, er det mulighet for å ta monsen vår med oss - men jeg er så fryktelig usikker på hvordan han vil reagere.

Turen tar ca 5 timer med bil, og en slik kjøretur har han aldri vært med på før. Han har kun kjørt korte turer, typ til veterinæren - dette takler han bra. Hvordan reagerer katter på å plutselig skulle oppholde seg på et nytt og ukjent sted? Tenker å ta med kurven hans, og andre velkjente og trygge elementer med slik at disse tingene kanskje kan skape trygghet for han. 
Han er også fryktelig knyttet til matfar. Når matfar reiser bort noen dager, virker monsen «deprimert» noen dager, før han kommer å tar «til takke» meg meg, matmor. 
Han er i utgangspunktet en ute katt, kommer og går som han selv vil - men på ferieturen vil han måtte luftes i bånd, og ha kattedo. Kattedo har han stående tilgjengelig hjemme også, så det bør ikke bli et problem. 

Hovedbekymringen min rett og slett hvordan han vil takle å komme inn i et nytt og ukjent miljø, siden han er en voksen kar som alltid har vært hjemme. 
Er det noen som har erfaringer å dele? 🤞🏻

Anonymkode: f367b...0eb

Katte pensjonat. Bestill plass

5timer i bil kam være greit for katter som er vant med det,det er ikke Mons høres det ut som.

Dere har ansvar for å ta vare på katten. Hvis det ikke fikses = ingen ferie.

Slik er det å ta ansvar for dyrene sine. Det er ulovlig å reise fra dyrene sine sånn forresten. 

Anonymkode: 9d29d...2bb

Skrevet

Kommer det til å være andre, ukjente mennesker der eller bare dere som han kjenner? Jeg har ofte med meg katten når jeg reiser og jeg synes hun tilpasser seg raskt til nye omgivelser så lenge det bare er oss hun kjenner. Men er det fremmede mennesker der også vil hun helst bare gjemme seg.

Min kattefrøken er, som du forstår, en bereist liten dame som takler både flyturer og lange bilturer. Men hun liker ikke å være helt innestengt i vesken sin i bilen, så jeg løser det med å feste båndet inni vesken og la vesken være halvåpen.

• Liker 1
Skrevet

Vi har katten med når vi reiser på hytta. Ligger rolig i buret og føler seg som hjemme på hytta. Men vi har hatt katten med siden den var kattunge. 

Anonymkode: 881d8...695

• Liker 1
Skrevet

Katten min HATER å kjøre bil, men jeg måtte dra på en 8 t lang biltur og det var ikke noe alternativ enn å ta henne med.

Det gikk over all forventning og hun falt til ro etterhvert.

Bare husk sikring med bur feks i bil, evt kvalmestillende (for katter) for mange kan bli direkte bilsyke.

Anonymkode: e2226...728

Skrevet

kjenner flere som gjør det. ikke noe problem.

Anonymkode: f2728...4b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...