Gå til innhold

"Det er ikke vondt ment, så du får bare finne deg i det"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette sier samboer og moren hans når jeg eller barnet vårt reagerer negativt på en "spøk" eller at vi f.eks. blir kilt uten at vi er mentalt klar for å bli tullet/herjet med.

Det er mye sarkasme, erting og fysisk herjing i måten de omgås på i familien hans. Jeg har en del bagasje på det området, og har fortalt samboer at min reaksjon med sinne og frykt på sånt er helt normal(hilsen psyk.sykepleier på dps). Han holder på sitt; "Du vet jo at jeg ikke mener noe vondt med det, så du får bare finne deg i det."

Jeg sliter med å takle dette utsagnet. Han mener ikke noe vondt med det, så derfor betyr det ingenting at jeg blir såret? Og en ting er meg, jeg har bagasje fra livet mitt før ham. Hva med datteren vår? Skal hun "bare finne seg i" de voksnes nykker og behov for å tulle bare fordi de tross alt mener det godt?

Nei, jeg kan ikke snakke med ham (mer) om det. Det gikk uheldigvis en stund fra han sa det til jeg tok det opp, så jeg fikk bare en frustrert oppleksing om at jeg må slutte å gnage på alt mulig hele tiden. Han klarer ikke gi andre svar enn at det ikke er for å mobbe. Så nå søker jeg innspill fra dere. Helst dere som har mye sarkasme og fjasing som godmodig humor, og hva som for dere utgjør forskjellen ifht en måte å vise kjærlighet på, og når det går for langt eller blir feil. Om noen menn kan komme med innspill også, blir jeg ekstra glad.

Anonymkode: 7c0ca...e98

• Liker 2
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Jeg vet at du ikke ønsker meg vondt, men allikevel så gjør du meg vondt når du gjør slik", svarer jeg da. 

Anonymkode: 56a1a...e60

Og jeg ville lagt på "... har du tenkt til å fortsette å gjøre ting mot meg som du vet er vondt for meg?".

Jeg har ingen traumer knyttet til noe slikt, men jeg er overfølsom akkurat når det kommer til kiling, jeg blir helt desperat. Dette tar jeg ansvar for, så når jeg datet og møtte en ny mann som det ble noe mer med, så sa jeg alltid fra om at de aldri noensinne måtte kile meg, da jeg blir helt desperat, og da reagerer i refleks med å slå, og at jeg da slår hardt fordi desperasjonen er så stor".

De fleste greier å la være å teste det, men de få som bare "måtte" teste, de har aldri gjort det igjen, for de forstår at jeg mente alvor. Jeg er aldri voldelig, men når noen kiler meg slår jeg hardt refleksmessig. De som har testet dette på meg, de har bedt meg om unnskyldning fordi de ikke tok meg på ordet.

At din samboers mor holder på slik er enda verre, men man forstår jo hvor han har det fra.

Få ham med i parterapi, for han har ingen respekt for dine grenser!

Anonymkode: 4b962...af8

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis han fortsetter selv om andre ikke liker det så er det noe galt med han. 

Anonymkode: 867b8...946

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Det er bare èn ting å gjøre når alvorspraten ikke fungerer og han ikke skjerper seg, og det er å reagere med forbannelse når det verste skjer. Kanskje særlig med tanke på kiling, for det er fysisk.

Reagèr der og da. Bli skikkelig forbannet. Han må FORSTÅ hvor grensene går, og han må skjønne at når han gjør dette så reagerer du særs negativt. Kall han gjerne barnslig også, for en mann liker vanligvis ikke å bli kalt barnslig. Det er nedverdigende.

Kjeft gir inntrykk og skaper grenser man lærer av. For ingen liker kjeft. 

Gjør det kort og godt, og bli ferdig momentant. Begynner han å surke så får han bare surke til krampen tar han. Det er tross alt han som har tråkket over grensene.

Så må du selvfølgelig finne dine "kamper" (gjerne de verste tingene) og regulere temperamentet utifra om barnet er tilstede eller ikke.

Til ettertanke gir jeg innimellom råd om kjeft på KG, og det uten å være en kjefter selv. Men så har jeg aldri opplevd slike ting som dere gjør. Heldigvis. Likevel vet jeg at min frue (som jeg ikke har, men det er en annen sak) skulle "eksplodert" for noe jeg hadde gjort, så ville det nok sittet langt i å gjøre det samme ved en senere anledning. Det hadde nok ikke skjedd.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Huff. Det kan faktisk føles som et overgrep å bli kilt mot sin vilje. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du vet jo at jeg ikke mener noe vondt med det, så du får bare finne deg i det."

Du vet jo at du gjør meg vondt med det, så hvorfor vil du gjøre meg vondt?

Anonymkode: e0155...ef5

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette sier samboer og moren hans når jeg eller barnet vårt reagerer negativt på en "spøk" eller at vi f.eks. blir kilt uten at vi er mentalt klar for å bli tullet/herjet med.

Det er mye sarkasme, erting og fysisk herjing i måten de omgås på i familien hans. Jeg har en del bagasje på det området, og har fortalt samboer at min reaksjon med sinne og frykt på sånt er helt normal(hilsen psyk.sykepleier på dps). Han holder på sitt; "Du vet jo at jeg ikke mener noe vondt med det, så du får bare finne deg i det."

Jeg sliter med å takle dette utsagnet. Han mener ikke noe vondt med det, så derfor betyr det ingenting at jeg blir såret? Og en ting er meg, jeg har bagasje fra livet mitt før ham. Hva med datteren vår? Skal hun "bare finne seg i" de voksnes nykker og behov for å tulle bare fordi de tross alt mener det godt?

Nei, jeg kan ikke snakke med ham (mer) om det. Det gikk uheldigvis en stund fra han sa det til jeg tok det opp, så jeg fikk bare en frustrert oppleksing om at jeg må slutte å gnage på alt mulig hele tiden. Han klarer ikke gi andre svar enn at det ikke er for å mobbe. Så nå søker jeg innspill fra dere. Helst dere som har mye sarkasme og fjasing som godmodig humor, og hva som for dere utgjør forskjellen ifht en måte å vise kjærlighet på, og når det går for langt eller blir feil. Om noen menn kan komme med innspill også, blir jeg ekstra glad.

Du; "Du har så liten pikk og er så feminin".

Han; "..."

Du; "Kødda!"

Han; "..."

Du; "Det er bare det at exen hadde sååå mye større og deiligere pikk og var sååå mye bedre. På absolutt alle måter".

Han; "..."

Du; "Hahahahhaha, jeg tuller jo bare din nørd, såpass må du tåle".

Endret av Blåttvann
  • Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet
Blåttvann skrev (4 minutter siden):

Du; "Du har så liten pikk og er så feminin".

Han; "..."

Du; "Kødda!"

Han; "..."

Du; "Det er bare det at exen hadde sååå myr større og var sååå mye bedre".

Han; "..."

Du; "Hahahahhaha, jeg tuller jo, såpass må du tåle".

:knegg:

Sleng på "Du er så barnslig, det er som å være sammen med en 12-åring før puberteten", så er statementet komplett. ;) 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis du allerede har sagt hvor fælt det påvirker deg på en tydelig måte og han fortsetter vil jeg påstå han mangler både empati og normal folkeskikk. Ta han eventuelt med til en terapeut som kan forklare ham i klartekst hva det vil si å kile noen mot deres vilje når de har traumer og ubehag knyttet til dette. Jeg forstår godt at du ikke liker det. 

Anonymkode: ce3a8...a2f

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Godt ment er ikke nødvendigvis godt gjort, som jeg pleier å si til et familiemedlem som har det med å gå over visse grenser for ok oppførsel. 

Om noen forteller deg at det du gjør ikke oppleves ok for dem er faktisk det fasiten. At det ikke er ok ovenfor vedkommende, og må ta slutt. At man selv og andre tåler det samme har ingenting å si. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo ikke godt ment når han vet du hater det.  Det betyr bare mer for ham at han har det gøy enn at du har det bra. 
Og har han virkelig lyst å lære datteren sin at hennes nei betyr ingenting, og at andre må få gjøre hva de vil med kroppen hennes så lenge de sier de ikke mener noe vondt. 

Anonymkode: 99ad4...40d

• Liker 9
  • Nyttig 16
Skrevet

Jeg skulle jo selvsagt hatt med flere eksempler enn bare kiling, siden det alltid er minst en idiot som misforstår med vilje ... Det er morsomheter på andres bekostning. Her er svigermor bad-ass på å sende stikk som svir, for deretter å bli offeret når noen reagerer på den "uskyldige spøken" hennes. Grøtete stemme, krokodilletårer og hele pakka. Det er fryktelig slitsomt å måtte passe på hva man sier hele tiden, må vite! Det er da ikke hennes feil at den eller den ikke kan tåle en spøk! Mannfolka i familien syns det er hysterisk morsomt å få folk til å skvette, eller nappe borti eller kile kvinnene/jentene i familien. Svaret fra samtlige når noen sier at de ikke syns det er morsomt? "Åjoda, det var dritmoro!". For såpass må man tåle, sant? Man har det jo ikke mer moro enn man har med andre, skjønner du vel! Jeg er jo bare hårsår, og det er da mitt problem og ingen andres ...

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner deg 100% . Jeg sliter med litt traumer, og har det helt fint. Men noe av slikt tull trigger  traumene mine noe voldsomt. Jeg er feks livredd for å ha med unger i bilen, pga denne gul bil greia der de hyler gul bil og slår meg. Det ble så ille at jeg fikk panikk, og holdt på å kjøre av veien. Og klikka fulstendig på ungene. Jeg hadde da gitt beskjed mange ganger om at det ikke var lov. Og tenkte at nå var det slutt. Men neida, da kom det bare mer bus på meg og fikk da den reaksjonen. 

Bonus barnet mitt har overført dette på sine barn, mine barnebarn, så jeg tør ikke kjøre de. Fordi de har denne gul bil greia. Foreløpig gått bra, men jeg holder jo på å dø innvendig.  Alle alarmer i kroppen går brått fra 0 til 100. 

Anonymkode: 36122...b6d

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du allerede har sagt hvor fælt det påvirker deg på en tydelig måte og han fortsetter vil jeg påstå han mangler både empati og normal folkeskikk. Ta han eventuelt med til en terapeut som kan forklare ham i klartekst hva det vil si å kile noen mot deres vilje når de har traumer og ubehag knyttet til dette. Jeg forstår godt at du ikke liker det. 

Anonymkode: ce3a8...a2f

Ja det er klart at vi må sende mannfolk som kiler samboeren i terapi, det er eneste mulighet.

Anonymkode: 1f507...9ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg skulle jo selvsagt hatt med flere eksempler enn bare kiling, siden det alltid er minst en idiot som misforstår med vilje ... Det er morsomheter på andres bekostning. Her er svigermor bad-ass på å sende stikk som svir, for deretter å bli offeret når noen reagerer på den "uskyldige spøken" hennes. Grøtete stemme, krokodilletårer og hele pakka. Det er fryktelig slitsomt å måtte passe på hva man sier hele tiden, må vite! Det er da ikke hennes feil at den eller den ikke kan tåle en spøk! Mannfolka i familien syns det er hysterisk morsomt å få folk til å skvette, eller nappe borti eller kile kvinnene/jentene i familien. Svaret fra samtlige når noen sier at de ikke syns det er morsomt? "Åjoda, det var dritmoro!". For såpass må man tåle, sant? Man har det jo ikke mer moro enn man har med andre, skjønner du vel! Jeg er jo bare hårsår, og det er da mitt problem og ingen andres ...

Hei, jeg tror kanskje ikke du passer inn i denne familien som spøker, er litt sarkastiske og ikke tar alt så høytidelig.

Dett er en omgangsform som de er vant å ha med hverandre, og visst du er stikk motsatt så blir du sett på som litt sær. Har selv en svigerinne som ikke tåler et skjevt ord, både på hennes bekostning og andres bekostning, alle famileselskap hvor hun er får et dystert preg over seg, for alle rundt må sensurere seg for hva de sier. Om man sier at man liker et satire program på TV så er det også feil, for det er jo ingen som med vettet i behold like den dritten der. Fæles ut som hun prøver og oppdra oss alle og lære oss dannelse.

Men akkurat det med kilingen er over grensen, uten at jeg klarer helt å se for meg hvordan det foregår.

Anonymkode: 1f507...9ed

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vet du, Ts, den familien der hadde jeg ikke ville kalt min familie, selv ikke svigerfamilie!

De har en ekstremt usunn tone mellom seg, de synes tydeligvis at mobbing er greit, og også å tråkke over andres kroppslige grenser. I tillegg bruker de hersketeknikker for å få sine offer til å føle seg dumme og som om offeret har problemer. De får tydeligvis energi av å mobbe og tråkke på andre. Og de har en svært primitiv form for væremåte - så primitiv at man nesten kan lure på om de er innenfor normal intelligens. Mottoet er tydeligvis å angripe andre for å slippe å selv bli angrepet. Det er en farlig familiedynamikk.

Dette er en så usunn familie at jeg hadde avsluttet forholdet for i det minste å skåne barn 50 % av tiden mot dette, og heller brukt tid på egen familie, samt bygget opp et godt og trygt nettverk av normale mennesker som setter respekt og omtanke høyt.

Anonymkode: 4b962...af8

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

HATER å bli kilt. Det er VONDT!

Anonymkode: f161a...47b

Hvis du får vondt av å bli kilt, burde du bli undersøkt av lege. 

Anonymkode: 6a698...4a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke vondt, men jeg får ikke puste om jeg blir holdt fast og kilt skikkelig, og da får jeg panikk. Selvfølgelig vil jeg si. 

Likevel ikke et problem her. Folk har aldri gjort noe slikt på meg mer enn en gang. Det finnes ikke morsomt for noen, for jeg både slår, sparker og klorer i panikken, og jeg er ganske sterk. 

Morsomt kan dette likevel være på noen måter. Ved en anledning insisterte en venninne på å spandere en massasje på meg på stranden i utlandet, selv om jeg sa at det var umulig for meg. Det var ikke mange rundt som ikke fulgte med på det som skjedde etterhvert, og selv den eldre asiatiske kvinnen som masserte meg (forsøkte!) lo så tårene trillet etterhvert. Noe lignende hadde hun ikke opplevd. Jeg prøvde så godt jeg kunne å "ta imot", men det gikk ikke særlig bra som du antagelig skjønner. Det ble god underholdning for mange. (Hun holdt meg riktig nok ikke fast, så hun slapp selvfølgelig at jeg ble voldelig utover noen veldige rykninger og reflekser. 😉)

Burde ikke være særlig vanskelig å forstå at folk reagerer ulikt på diverse kroppslige ting. Det er jo vanlig angående alt mulig. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor? Å bli kilt er jo ingen god følelse. Når man blir kilt, aktiveres det samme senteret i hjernen som bearbeider smerte. Trenger ikke en lege fordi man syns killing er vondt og ubehagelig, det er bare naturlig. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 6
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...