Gå til innhold

Gjeldfri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kommer aldri til å bli gjeldsfri siden jeg gjerne vil utnytte markedets laveste rente. Bruker heller pengene til investeringer. 

Betalte nettopp ned lånet på bilen da, banken begynte å bli ganske grådig på det. 

Anonymkode: dfb8a...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 40

om vi ikke kjøper nytt og dyrer hus er vi gjeldsfrie om ca 7 år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har aldri forstått den. Dere har kjøpt og lånet er nedbetalt. Man allikevel betaler dere husleie??

Anonymkode: 0db15...077

Det står at leiligheten er i borettslag, da må man betale fellesutgifter hver mnd, populært kalt husleie. 

I mitt borettslag betaler jeg 7400 nå, gammelt borettslag som har gjort mye nødvendig vedlikehold (rør, vinduer, uteområde etc) de siste år, og derfor har økt fellesgjelda. 

Anonymkode: 4c985...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 46 (straks 47) og regner med å bli gjeldsfri om cirka 8 år.

Anonymkode: f7250...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

45 og har kun huslån, ca 500 000. Kan bli gjelder i morgen da jeg har oppsparte midler men da har jeg ingen buffer. Velger å beholde lån (og buffer) da jeg føler det tryggest på den måten.

Anonymkode: a19fa...874

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 14.23):

Er 55 og ble gjeldfri for 9 år siden, helt for egen maskin :) Har arvet litt i etterkant, så nå smiler livet til meg :) 

Anonymkode: ae203...8a0

Livet har vel smilt ganske lenge da...

Anonymkode: 335a9...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at leiligheten er i borettslag, da må man betale fellesutgifter hver mnd, populært kalt husleie. 

I mitt borettslag betaler jeg 7400 nå, gammelt borettslag som har gjort mye nødvendig vedlikehold (rør, vinduer, uteområde etc) de siste år, og derfor har økt fellesgjelda. 

Anonymkode: 4c985...c41

Men da er du ikke gjeldfri

Anonymkode: 10c82...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

45 og har kun huslån, ca 500 000. Kan bli gjelder i morgen da jeg har oppsparte midler men da har jeg ingen buffer. Velger å beholde lån (og buffer) da jeg føler det tryggest på den måten.

Du bør få deg rammelån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var 42 da vi ble gjeldfrie. Eide da enebolig til ca. 8 mill og en ny bil. Nå har vi tatt opp nytt lån og kjøpt en helt ny og lekker hytte og en båt. Blir nedbetalt til vi blir pensjonister.

Anonymkode: 18543...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke denne trangen til å være gjeldfri. Vi prioriterer å leve det gode liv med barna. Synes det er viktigere å bruke penger på ferier og opplevelser enn nedbetaling av lån. 
(Jeg forstår at begge deler selvsagt er mulig dersom man har høy nok inntekt.)

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da er du ikke gjeldfri

…Sammen med de aller fleste som svarer i tråden😆… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

27 og gjeldsfri, men ikke lenge... Har fått spart opp egenandel til et småbruk. 

Anonymkode: fe1d5...d60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 år og var 150 tusen unna gjledsfri, det var kjempedeilig! Men det begynte å bli trangt for oss med to 2 barn i det gamle huset , og boligmarkedet i fjor var slik at vi var heldige og kjøpte et stort fint hus med utleieleilighet til laaangt under prisantydning, så det blir et nytt stort lån på oss. Blir det for mye, har vi planer om å selge dette huset om noen år, forhåpentligvis til et par millioner mer enn det vi kjøpte det for

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjeldfri første gang når jeg var 32. (Rekkehus, kjøpte som singel) andre gang var jeg 39 (enebolig, kjøpt sammen med ektemann- 50/50 fordeling av egenkapital og lån). Nedbetalt uten arv/lottogevinst eller hjelp fra foreldre.

Anonymkode: bb3a0...dde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (9 timer siden):

Du bør få deg rammelån.

Rammelån? Det er vel det vi kalte fleksilån før? Banken gir meg nok ikke det, er ufør alenemor til to. Har bare dette lånet da banken var "grei" og lot meg overta hele lånet som de allerede hadde innviglet da eksen og jeg gikk fra hverandre. Har ikke kunnet få lån i annen bank verken da jeg jobbet fullt eller nå. Ingen annen lån, ingen betalingsanmerkninger, men likefullt ikke innviglet lån.

Det jeg ikke nevnte istad, men som selvsagt spiller en rolle, er at 400 000 av de 500 000 er bundet på ca 2% rente i 8 år til. Det er også en grunn til at jeg har buffer + lån. Hadde jeg valgt å bryte fastrenteavtalen før tiden villet det ha straffet seg i tillegg til at min buffer hadde krympet ned til nesten ingenting..

Så i praksis kunne jeg i teorien ha blitt gjeldfri i morgen, men det skjer ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Rammelån? Det er vel det vi kalte fleksilån før? Banken gir meg nok ikke det, er ufør alenemor til to. Har bare dette lånet da banken var "grei" og lot meg overta hele lånet som de allerede hadde innviglet da eksen og jeg gikk fra hverandre. Har ikke kunnet få lån i annen bank verken da jeg jobbet fullt eller nå. Ingen annen lån, ingen betalingsanmerkninger, men likefullt ikke innviglet lån.

Det jeg ikke nevnte istad, men som selvsagt spiller en rolle, er at 400 000 av de 500 000 er bundet på ca 2% rente i 8 år til. Det er også en grunn til at jeg har buffer + lån. Hadde jeg valgt å bryte fastrenteavtalen før tiden villet det ha straffet seg i tillegg til at min buffer hadde krympet ned til nesten ingenting..

Så i praksis kunne jeg i teorien ha blitt gjeldfri i morgen, men det skjer ikke 

Hvis du har dette lånet i Husbanken, kan det faktisk lønne seg å vurdere å bryte fastrenteavtalen,da du får underkurs nå, og sannsynligvis godt betalt for å bryte den. Dette kan sjekkes på Husbanken sine hjemmesider, der du kan logge inn og beregne prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (10 timer siden):

Forstår ikke denne trangen til å være gjeldfri. Vi prioriterer å leve det gode liv med barna. Synes det er viktigere å bruke penger på ferier og opplevelser enn nedbetaling av lån. 
(Jeg forstår at begge deler selvsagt er mulig dersom man har høy nok inntekt.)

Det er nettopp fordi vi ble tidlig gjeldfrie at vi kunne bruke penger på slike ting du nevner. Hadde vi ikke vært gjeldfrie så hadde vi ikke hatt like mye penger til forbruk. Spesielt ikke nå som renta er høyere.

Anonymkode: a8a02...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og ikke gjeldsfri og blir ikke det på lenge! Mannen og jeg deler lån på 3 mill til rekkehuset vårt. I tillegg har vi begge studielån på ca 400 000 kr til sammen. Mannen utdannet seg etter vi fikk barn. 580 000 i billån. 

Jeg tjener ca 800 000 kr i året, men vil heller bruke feriepengene mine på ferie enn å betale masse lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kirstiJ skrev (3 minutter siden):

Jeg er 40 år og ikke gjeldsfri og blir ikke det på lenge! Mannen og jeg deler lån på 3 mill til rekkehuset vårt. I tillegg har vi begge studielån på ca 400 000 kr til sammen. Mannen utdannet seg etter vi fikk barn. 580 000 i billån. 

Jeg tjener ca 800 000 kr i året, men vil heller bruke feriepengene mine på ferie enn å betale masse lån.

Har aldri forstått hvorfor folk vil ha billån. Det er dyrere enn hus lån. 
Vil jeg låne penger til bil ville jeg spurt banken om lån til å fikse opp så kjøp bil. 

Anonymkode: 0db15...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...