Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke blitt skilt, hadde jeg vært gjeldsfri. Livet skjer og måtte ta opp lån til nytt bosted. Har vel overkant av 500 000 igjen, så det skal gå fint. Er 48 og har ikke annen gjeld. 

Anonymkode: 3a235...d48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg ikke blitt skilt, hadde jeg vært gjeldsfri. Livet skjer og måtte ta opp lån til nytt bosted. Har vel overkant av 500 000 igjen, så det skal gå fint. Er 48 og har ikke annen gjeld. 

Anonymkode: 3a235...d48

500,000 er ikke mye i dag. Så dette fikser du☺️☺️

Anonymkode: 0db15...077

AnonymBruker
Skrevet

Tanken var å være gjeldsfri om 4-5 år. Men nå har det dukket opp to hytter til salgs som jeg ikke trodde kom til å komme til salg før om 10+ år.. Så plutselig blir vi gjeldsslaver igjen. 

M49

Anonymkode: 13070...b57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis du har dette lånet i Husbanken, kan det faktisk lønne seg å vurdere å bryte fastrenteavtalen,da du får underkurs nå, og sannsynligvis godt betalt for å bryte den. Dette kan sjekkes på Husbanken sine hjemmesider, der du kan logge inn og beregne prisen. 

Anonymkode: 10c82...bca

Veldig mange aner ikke dette.

Anonymkode: 335a9...480

AnonymBruker
Skrevet
On 2/16/2024 at 10:26 PM, AnonymBruker said:

Hvor gammle er dere og er dere gjeldfri?

Blir 47 og blir gjeldfri i juli pga boligsalg.

Hva er poenget med tråden? Kalibrere egen alder og gjeldsgrad, for å smøre egoet? Må da være andre måter å gjøre det på. 

Anonymkode: e64b4...007

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen planer om å bli eller være gjeldfri. Kjøper en utleiebolig hvert 5-6 år. Har nå eiendomsverdier for 25-30 millioner. Gjør dette for å sikre våre barn. Eiendom vil bli så dyrt at kun de aller rikeste kan kjøpe bolig i fremtiden. Så vi kjøper så mye vi bare kan nå. 

Anonymkode: 716a7...a88

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har aldri forstått hvorfor folk vil ha billån. Det er dyrere enn hus lån. 
Vil jeg låne penger til bil ville jeg spurt banken om lån til å fikse opp så kjøp bil. 

Man skal aldri bruke lånte penger på ting som taper verdi. Lånte penger skal kun brukes på ting som sikrer egen fremtid. Altså varige verdier som øker i verdi. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan være gjeldsfri. Selv uteliggere er det

Anonymkode: 0e515...fd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er poenget med tråden? Kalibrere egen alder og gjeldsgrad, for å smøre egoet? Må da være andre måter å gjøre det på. 

Det er de som ikke har skjønt at livet er mer enn penger, vi kan ikke ta med oss noe og for samlebåndet og saueflokken er det stas å dø rik før man blir lik og glemt i løpet av 50 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle kan være gjeldsfri. Selv uteliggere er det

Uteliggere er svært sjelden gjeldfri. Stort sett så har de gjeld til namsmann-nav -kriminelle og inkassobyrå. 

Anonymkode: 716a7...a88

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri forstått hvorfor folk vil ha billån. Det er dyrere enn hus lån. 
Vil jeg låne penger til bil ville jeg spurt banken om lån til å fikse opp så kjøp bil. 

Lenge siden du har kjøpt bil, åpenbart. Flust av alternativer med fastrente på ned mot under 1%. Selvfølgelig tar man da billån og bruker evt tilgjengelig kapital på å betale ned dyrere lån. Syns denne diskusjonen er gjennomsyret av gammeldagse holdninger rundt økonomi og lite realitetsorientering. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er de som ikke har skjønt at livet er mer enn penger, vi kan ikke ta med oss noe og for samlebåndet og saueflokken er det stas å dø rik før man blir lik og glemt i løpet av 50 år

Usikker på om de har skjønt noe som helst. Jeg kunne solgt alt jeg har, sittet på relativt mye egenkapital, samt god inntekt som jeg kunne brukt store deler av for å dekke opp for dagens husleier. Jeg hadde da vært gjeldsfri, men hadde jeg vært bedre økonomisk stilt enn i dag, der jeg har et relativt saftig boliglån? Nei- vil de fleste som har greie på økonomi si. Her ser det ut som om dette er idealet, da jeg da kunne skytt av å være «40 og gjeldsfri». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble gjeldsfri rett før jeg fylte 50. Nå er jeg 59 og har brukt tiden etterpå til å spare pent og forsiktig til alderdommen. Tok opp lån da jeg kjøpte ny bil for noen år siden men det er nedbetalt nå, og strengt tatt hadde jeg ikke behøvd å låne, men renta var ikke så ille akkurat da. 

Anonymkode: fcfbd...5a5

Skrevet

Er passelig økonomisk etter egen mening 😅 Betaler mer på lån enn jeg må, men investerer også litt i fond. Liten interesse av å bli tidlig gjeldfri for enhver pris. Lengde på liv og helse aner man ikke, så ikke noe vits å spinke og spare for mye, vil reise og dra på konserter og oppleve livet hele veien 🥰 Men ikke over evne, aldri på kreditt og aldri uten å kunne betale ned godt på lånet i tillegg.

Er midt i 40-årene, har 1,3 i gjeld og verdier (hus, bil, fond) for ca 5mill. Med dagens status blir jeg gjeldfri i første halvdel av 50-årene. Men blir trolig en endring i boforhold før det, enten at jeg og kjæreste kjøper noe sammen eller at jeg nedgraderer og ikke sitter med enebolig alene.

Også arver jeg noen millioner da, men håper jo det er maange år til, er absolutt ikke penger jeg går og venter på…

AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (16 timer siden):

Man skal aldri bruke lånte penger på ting som taper verdi. Lånte penger skal kun brukes på ting som sikrer egen fremtid. Altså varige verdier som øker i verdi. 

Hvorfor skal en ikke det, når over 1 mill nordmenn gjør det og det går helt fint...?

Anonymkode: 335a9...480

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lenge siden du har kjøpt bil, åpenbart. Flust av alternativer med fastrente på ned mot under 1%. Selvfølgelig tar man da billån og bruker evt tilgjengelig kapital på å betale ned dyrere lån. Syns denne diskusjonen er gjennomsyret av gammeldagse holdninger rundt økonomi og lite realitetsorientering. 

Nei. Men jeg betalte kontant. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Men jeg betalte kontant. 

Gratulerer. Kontant vil alltid være bedre enn 0.99% rente. Ikke alle har mulighet til å cashe ut, men nå har vi i allefall notert oss din likviditet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gratulerer. Kontant vil alltid være bedre enn 0.99% rente. Ikke alle har mulighet til å cashe ut, men nå har vi i allefall notert oss din likviditet. 

..argumentert mot meg selv med en gang- om du hadde investert disse kronene dine, om så bare på sparekonto, og tatt en lån med så lav rente, hadde du økonomisk sett selvsagt kommet bedre ut av det. Ditt eksempel er et prakteksempel på  den forhistoriske holdningen lav gjeld = god økonomi. 

Beklager svakt øyeblikk i diskusjonen 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uffeluffe. Ikke så sinna da🙄

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Uffeluffe. Ikke så sinna da🙄

Uffeluffe faktisk. Der har du der 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...