AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Har en igangsatt fødsel bak meg, som var styrtfødsel. Og en som startet selv, som gikk enda raskere. Begge to 2-3 uker før termindato. Denne gangen har vi ikke tilgang på barnevakt som bare kan komme, fordi vi har flyttet siden sist gang. Så når fødselen starter er jeg nødt til å dra med en gang, og jeg risikerer å føde alene uten partneren min. Noe jeg er utrolig redd for, siden jeg trenger han og forståelsen hans, og vi er et så godt team under denne prosessen.. så det jeg lurer på, er OM du hadde søkt om igangsetting pga styrtfødsel og reddsel for å føde alene? Eller om du bare hadde «latt det gå sin gang».. jeg vet oppriktig ikke hva jeg ønsker mest, jeg har helt fine opplevelser med både igangsettelse og «vanlig» fødsel. Det er jo best for kroppen å starte selv, og best for psyken å vite at jeg har med meg partneren min.. jeg er ikke interisert i å høre om dere tror dette blir innvilget eller ikke, bare hva dere hadde tenkt selv..😉 Anonymkode: 55a03...34e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har født tre barn. Første på 3 timer fra første rie, andre på to timer og tredje på 30 min. Morkaken kom ikke ut hel på siste slik at jeg mistet masse blod og måtte inn til operasjon. Fikk beskjed om jeg skal ha ett barn til, så ønsker de å legge meg inn to uker før termin for å sette i gang fødselen. Mtp historien min, så hadde jeg valg å bli satt i gang om jeg skulle hatt ett barn til. Jeg tenker naturlig fødsel er det beste men er det risikofaktor involvert så stoler jeg på helsepersonellet sine evalueringer. Om det er viktig at partner er tilstede, så tenker jeg at dette er enda ett argument for å gå med på å settes i gang. Anonymkode: be7cc...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #3 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har født tre barn. Første på 3 timer fra første rie, andre på to timer og tredje på 30 min. Morkaken kom ikke ut hel på siste slik at jeg mistet masse blod og måtte inn til operasjon. Fikk beskjed om jeg skal ha ett barn til, så ønsker de å legge meg inn to uker før termin for å sette i gang fødselen. Mtp historien min, så hadde jeg valg å bli satt i gang om jeg skulle hatt ett barn til. Jeg tenker naturlig fødsel er det beste men er det risikofaktor involvert så stoler jeg på helsepersonellet sine evalueringer. Om det er viktig at partner er tilstede, så tenker jeg at dette er enda ett argument for å gå med på å settes i gang. Anonymkode: be7cc...b1f Okei, tusen takk for at du deler. Veldig leit å høre om det du opplevde.. Er det lege man skal snakke med da? Er lege jeg går til for oppfølgning i svangerskapet. Anonymkode: 55a03...34e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #4 Skrevet 16. februar 2024 Jeg hadde hjemmefødsel som ble flyttet over til sykehus på grunn av komplikasjoner. Hadde jeg blitt gravid igjen og båret fram ungen og viste at det kunne bli styrtfødsel, hadde jeg bare tatt det med ro og latt fødselen komme. Jeg har hørt rykter om at styrtfødsler sjeldnere har komplikasjoner. Samt at infrastruktur og helsevesen betyr at jeg og barnet nok hadde fått hjelp tidsnok om det var komplikasjoner. Men uten infrastuktur til sykehus, hadde jeg muligens dratt til sentrale strøk den siste måneden før termin. Anonymkode: cbce4...a34
boblevann Skrevet 16. februar 2024 #5 Skrevet 16. februar 2024 (endret) Jeg fødte veldig raskt sist, og fikk beskjed om at igangsettelse ville vurderes ved en eventuell neste gang for å sikre at jeg kom meg til sykehuset i tillegg. Hadde absolutt søkt om jeg var deg, de ønsker jo helst at folk føder «innomhus» Endret 16. februar 2024 av boblevann Red
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #6 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har hatt styrtfødsel med de to siste, men aldri hørt noe om igangsettelse pga dette. Anonymkode: 3d99a...bb9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har født veldig raskt. Det jeg har fått avtale om, er at jeg kommer på sykehuset med en eneste gang noe skjer. Her eskalerer det fra mensmurring til full åpning på en time, men heldigvis bor vi nærme sykehuset. Jeg hadde ikke følt meg noe tryggere på igangsettelse, for jeg har født i uke 36 også, og de hadde rett og slett ikke rukket gjøre noe med noen metoder. Anonymkode: 31ae9...7ff
asterix Skrevet 17. februar 2024 #8 Skrevet 17. februar 2024 Jeg ble heller hjemme i stedet for å stresse avgårde til sykehus.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #9 Skrevet 17. februar 2024 Snakk med sykehuset, jeg hadde en ufrivillig hjemmefødsel pga dette. Jeg hadde også en avtale med jordmor jeg gikk til at jeg kunne ringe henne når som helst. Den dagen jeg fødte hadde jeg vært på 2 timers kontroll på sykehuset uten noe tegn på noe som helst, kom hjem vannet gikk og 30 min seinere var han ute. Jordmoren rakk akuratt og komme inn døra og ambulansen var på plass sammtid. Du kan ringe ambulanse også. Kan dere avtale med en nabo om pass til barnevakt er på plass. Selv med avtalt igangsetting kan jo fødselen plutselig skje, så her er det greit med plan for det meste. Jeg ble ingansatt med neste etter der, men pga andre ting. Ellers hadde jeg nok kjempet hardt for og få det, på sykehuset ville dem ikke ta vannet mitt noen annet sted en inne på et føderommet siden det gikk så raskt dem andre gangene 😅veene startet i det sec vannet ble tatt og det gikk på 30 min ca da også. Anonymkode: ad5a6...4d1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #10 Skrevet 17. februar 2024 For meg hjalp det å planlegge nøye og å snakke med jordmor i kommunen. Jeg var ikke redd for å føde uten mannen, men jeg var veldig redd for å føde i en taxi med en fremmed mann eller dame. Vi fikk beksjed om, og planla, å kjøre ved første tegn til fødsel. Og så ringe føden om vi skjønte at det var stor sjanse for å ikke rekke frem. Vi har ca. 50 min til føden, så om fødselen gikk raskere enn forrige gang, risikerte vi absolutt det. Så måtte vi jo bare ha med storesøster i bilen da, om vi ikke hadde barnevakt. Og så ville mannen og storesøster vente på sykehusområdet til babyen var født. Tilfeldighetene gjorde at min mor var på besøk langveisfra da vannet gikk, og at det tok 30 min fra vannavgang til første rie. Så vi rakk både føden og at mannen kjørte uten eldstebarnet i bilen (hadde riene startet da vannet gikk, hadde vi ikke rukket frem til føden). Vi allierte oss også med noen andre foreldre i eldstes barnehage, som kunne hjelpe til litt den tiden det tok at mannen kjørte meg til føden, og rett hjem igjen dersom fødselen startet på dagtid og han ikke rakk tilbake i barnehagens åpningstid. En ansatt sa også at hun godt kunne hjelpe til en time i akkurat den situasjonen. Hjemmefødsel høres deilig ut, men det var uaktuelt for oss pga. litt komplikasjoner for babyen pga. styrtfødselen første gang. Anonymkode: 55c04...8ed
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #11 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde hjemmefødsel som ble flyttet over til sykehus på grunn av komplikasjoner. Hadde jeg blitt gravid igjen og båret fram ungen og viste at det kunne bli styrtfødsel, hadde jeg bare tatt det med ro og latt fødselen komme. Jeg har hørt rykter om at styrtfødsler sjeldnere har komplikasjoner. Samt at infrastruktur og helsevesen betyr at jeg og barnet nok hadde fått hjelp tidsnok om det var komplikasjoner. Men uten infrastuktur til sykehus, hadde jeg muligens dratt til sentrale strøk den siste måneden før termin. Anonymkode: cbce4...a34 Mja, veldig raskt forløp kan vel øke risiko for rifter. Anonymkode: ea6e4...6b8
Arkana Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 Jeg har hatt to styrtfødsler, den ene på to timer og den andre på 24 minutter. Skulle jeg hatt flere barn kan det godt tenkes at jeg ville ønske igangsetting for å slippe risikoen for å ikke rekke fram (og mine to igangsatte fødsler har begge vært raske og fine opplevelser). Jeg har dessuten høyrisikosvangerskap så å føde hjemme er ikke aktuelt på noe som helst vis
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 Andremann her kom på 17 min så jeg hadde helt noia på hun siste her. Livredd hjemmefødsel/grøfta/bil. Var i mange samtaler med sykehuset og endte opp med igangsettelse. Da først kunne jeg slappe av og nyte graviditeten. Ble en fin opplevelse, 2 timer fra start til slutt! Men tok LANG tid med modningspiller. Tror jeg fikk 12 stk før det begynte å skje ting, så kroppen var langt ifra klar. Anonymkode: e7be8...fbd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Andremann her kom på 17 min så jeg hadde helt noia på hun siste her. Livredd hjemmefødsel/grøfta/bil. Var i mange samtaler med sykehuset og endte opp med igangsettelse. Da først kunne jeg slappe av og nyte graviditeten. Ble en fin opplevelse, 2 timer fra start til slutt! Men tok LANG tid med modningspiller. Tror jeg fikk 12 stk før det begynte å skje ting, så kroppen var langt ifra klar. Anonymkode: e7be8...fbd Hvor langt var du på vei ved igangsettelsen? Anonymkode: 55a03...34e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor langt var du på vei ved igangsettelsen? Anonymkode: 55a03...34e 38+2! Anonymkode: e7be8...fbd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 Angående barnevakt så antar jeg at barna går til dagmamma, i barnehage eller på skole/SFO, er det noen der som kan være haste-barnevakt? Det er jo voksne som kjenner barna og som har godkjent politiattest. Om ikke det går pga inhabilitet og regelverk så kanskje de kan tipse om yrkeskollegaer andre steder. Ville ha betalt generøst i så fall, de må jo ha dette i bakhodet hele tida, men er det noen som gjør sånt med glede er det folk som jobber med barn Anonymkode: 4b163...456
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 Skulle jeg hatt flere barn uten mulighet for å ha barnevakt boende hos oss de siste ukene før termin(forrige gang 3 uker) hadde jeg spurt om muligheten. Begge mine er født på natta. Siste var det null forvarsel før vannavgang og 45 min senere var hun ute. Anonymkode: 9fe68...89e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå