Gå til innhold

Betaler barnefar for klær, briller, ski utstyr, hårklipp osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tillegg til barnebidrage?

Anonymkode: b736f...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke bidrag, og han betaler heller ikke sånt. 

Anonymkode: 2884c...b96

Skrevet

Tenker du at far skal betale både bidrag og alle de andre tingene du lister opp? Hva skal mor betale da?

Bidraget skal dekke alle de tingene, som klær, fritidsutstyr, hårklipp osv. 

Anonymkode: b42dd...896

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vel vært litt bortskjemt.Ja far har betalt annet også i tillegg til bidrag. 

Skrevet

Nei. Jeg har betalt alt av fritidsaktiviteter og utstyr, briller, tannregulering og konfirmasjon. Ikke en gang ekstra undertøy og sokker kunne han kjøpe. 

Anonymkode: 3b401...f9c

Skrevet

Far her. Jeg har betalt ganske mye i tillegg til bidrag.

Klær har de dobbelt opp av, rett og slett fordi det er for styrete å sende frem og tilbake, og jeg har kjøpt alt deres skiutstyr. Frisør tar mor, men sånt vil hun ha kontroll på. Og vi deler naturligvis tannregulering og konfirmasjon, som skal utenom bidraget. Fritidsaktiviteter betalte jeg litt over halvparten av inntil for omkring et år siden. 

Ellers spør de oftere meg om penger til ting, og får også litt mer ukelønn her enn der.

Jeg har kuttet ned på mye av dette det siste året. For det første har mor god inntekt, så det er ingen grunn til at jeg skal "forsørge" dem lenger utover bidraget. For det andre har jeg fått så mye kjeft og negativitet fra både mor og barn at jeg ikke føler det er verdt det. Jeg var svært generøs med min eks etter skilsmissen (selv om det var hun som dro), og hun fikk t.o.m. penger til å ta med barna på en bedre ferie.

Min holdning har alltid vært at du får det du gir, og jeg trodde generøsitet ga meg et bedre samarbeid. Realiteten var det motsatte - gir du noen lillefingeren, så tar de iblant hele hånden. 

Jeg ba om en rekalkulering av bidraget i fjor ettersom min inntekt har gått ned, og bidraget gikk også kraftig ned. Siden det har min eks vært forbannet. Jeg bryr meg ikke stort om hennes mening lenger. Det viktigste er at barna har det de trenger, og det har de.

Hvis din eks betaler mer enn han er forpliktet til, så vær glad for det. Han synes nok det er greit å være romslig så lenge samarbeidet går bra.

Anonymkode: 9578d...c27

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mor, betaler ikke bidrag pga far tjener såpass mye. Men jeg ordner med hårklipp, klær, utstyr, bidrar til større utstyr og ting som brukes i barnehagen. I tillegg tar jeg all kjøring og henting. 

Har også alt av klær inne og ute, alle sesonger, ski, sykler, skøyter osv hos meg. Det er ingenting som reiser mellom oss eller deles på. 

Anonymkode: 23fc0...235

Skrevet

Aldri fått mer enn barnebidraget, men han vrir seg i smerte hver gang.

Anonymkode: 57011...37e

Skrevet

Ja. Han vet jeg har dårlig råd så han tar de største utgiftene. 
Vi deler på klær. 
Men jeg tar å betaler frisør til henne. 
Vil prøve at det er likt for oss begge. 
Nå får jeg litt ekstra i barnebidrag pga dårlig råd. 
Men det endrer seg i juli. ☺️

Anonymkode: 9b0a2...7d0

Skrevet

Vi har ungene 50/50. Jeg får 2000 i bidrag og han betaler halvparten av klær, frisør, sportsutstyr osv.

Anonymkode: 6191b...53d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ungene 50/50. Jeg får 2000 i bidrag og han betaler halvparten av klær, frisør, sportsutstyr osv.

Anonymkode: 6191b...53d

Samme her. 

Anonymkode: 9b0a2...7d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Far her. Jeg har betalt ganske mye i tillegg til bidrag.

Klær har de dobbelt opp av, rett og slett fordi det er for styrete å sende frem og tilbake, og jeg har kjøpt alt deres skiutstyr. Frisør tar mor, men sånt vil hun ha kontroll på. Og vi deler naturligvis tannregulering og konfirmasjon, som skal utenom bidraget. Fritidsaktiviteter betalte jeg litt over halvparten av inntil for omkring et år siden. 

Ellers spør de oftere meg om penger til ting, og får også litt mer ukelønn her enn der.

Jeg har kuttet ned på mye av dette det siste året. For det første har mor god inntekt, så det er ingen grunn til at jeg skal "forsørge" dem lenger utover bidraget. For det andre har jeg fått så mye kjeft og negativitet fra både mor og barn at jeg ikke føler det er verdt det. Jeg var svært generøs med min eks etter skilsmissen (selv om det var hun som dro), og hun fikk t.o.m. penger til å ta med barna på en bedre ferie.

Min holdning har alltid vært at du får det du gir, og jeg trodde generøsitet ga meg et bedre samarbeid. Realiteten var det motsatte - gir du noen lillefingeren, så tar de iblant hele hånden. 

Jeg ba om en rekalkulering av bidraget i fjor ettersom min inntekt har gått ned, og bidraget gikk også kraftig ned. Siden det har min eks vært forbannet. Jeg bryr meg ikke stort om hennes mening lenger. Det viktigste er at barna har det de trenger, og det har de.

Hvis din eks betaler mer enn han er forpliktet til, så vær glad for det. Han synes nok det er greit å være romslig så lenge samarbeidet går bra.

Hva var grunn til at din inntekt gikk ned?

Spør fordi her fastsetter de bidrag skjønnsmessig selv om bidragspliktig måtte skifte yrke pga helse og de beregner inntekten neste 200tusen høyere.

Anonymkode: 590ca...e55

Skrevet

Far er med å betale fritidsaktiviteter, sykler og slike ting ja. Jeg får bidrag, men når man står for absoulutt alt av innkjøp til 2 barn som vokser fort så blir det faktisk litt summer. I tillegg kommer faktura for barnehage og sfo til meg. 

Burde egentlig fått en sum kun til meg selv i måneden også for å huske på alt han glemmer, stille opp på dugnader han ikke har fått med seg, følge med på hva ungene trenger, hvilke størrelse de bruker, hva læreren heter etc.etc 😆

Anonymkode: 7fd3e...991

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger jo av veldig mye da, blant annet økonomi og hva man har avtalt. Min eks betalte bidrag og ikke en krone ut over det. Måtte søke om særbidrag feks for briller, siden han nektet å bidra frivillig. Helt idiotisk for mitt tilbud var 50/50 deling, mens nav så på inntekt og han måtte betalte 75%. Jada. Alt for å være vanskelig. 🙄

Sambo betaler en god del mer bidrag enn han skal iht NAV, i tillegg betaler han mer enn halvparten av utgifter til klær og utstyr (som egentlig bidrag skal dekke). Han betaler også ekstra om mor skal ha barnet en ekstra helg (mor får samme bidrag som ellers selv om vi har barnet en ekstra helg). Her tjener far vesentlig mer enn mor, og det kommer bonusbarn til gode at mor får mer penger enn hun har krav på. 

Skrevet

Han betaler absolutt ikkenoe. 

Skrevet

Mor har barna annen hver helg.  Hun betaler bidrag via NAV.  Vi følger reglene, og hun kun holde mat og hygieneartikler når barna er hos henne.  Jeg sender med alt de trenger når de skal til henne.  

Anonymkode: 69089...65c

• Nyttig 1
Skrevet

Han betaler kun bidrag. Jeg tok derfor en ekstrajobb, men ironisk nok gjorde det bare at skatten økte og bidraget gikk ned, så det lønte seg ikke. 

Anonymkode: 083eb...535

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det ikke dette bidrag sånn egentlig skal dekke? Men unasett her har vi ikke bidrag, vi har valgt og dele på dem store utgiftene. Vi har klær og sånt hos vær av oss. Men utstyr og ytterklær, hårklipp og div sånt man ikke nødvendigvis trenger to av deler vi på. Skal dem på noe ekstra som kino og div så dekker vi annhver gang, så ikke alt faller på en. Jeg ville spurt om bidraget ikke er på så mye, noen får kun litt andre kan jo få mange 1000 lapper i mnd i bidrag. Spørs jo litt på inntekten til begge.

Anonymkode: 685fd...1ea

Skrevet

Fikk veldig lite i barnebidrag. Far spleiset på treneravgift og medlemsskap i idrettslag og klassetur. Var faktisk stefar som for det meste betalte for utstyr, som div skiutstyr, sykler, fotballsko osv. Jeg er gift med en veldig raus mann som alltid har vært veldig engasjert i barnet mitt, fritidsaktiviteter osv. 

Anonymkode: 2a4e7...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva var grunn til at din inntekt gikk ned?

Spør fordi her fastsetter de bidrag skjønnsmessig selv om bidragspliktig måtte skifte yrke pga helse og de beregner inntekten neste 200tusen høyere.

Anonymkode: 590ca...e55

Inntekten min gikk ganske kraftig ned etter Covid. Jeg ble skjønnsliknet og de la også på 200,000 (NAV mente åpenbart at jeg kunne ha tjent mer, uten at de kan redegjøre for hvordan...). Den nye inntekten var fortsatt drastisk lavere enn den gamle. 

Inntekten året før mor ville ha økt samvær/bidrag var også kunstig høy. De legger til grunn kapitalinntekt når de beregner inntekt, og ettersom jeg solgte en bolig etter å ha bodd der under ett år måtte jeg skatte av gevinsten, og dette legges til grunn som "inntekt". Min eks ønsket at jeg flyttet for å få bedre plass til barna, og jeg endte da med å måtte betale henne enda mer etter jeg flyttet, av mellomlegget.

Jeg tror også min eks gikk opp i lønn, så hun tjente mer enn meg året før fjoråret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...