Gå til innhold

Når man bor i kollektiv har man ansvar for å informere andre om smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt spørsmål. 

Man blir jo fort syk av både det ene og det andre. Sånt skjer, og bor man med andre så blir det som oftest smittet. Har man noe plikt til å informere om dette så fort som mulig, eller ta det litt sånn når man tilfeldig treffes? 

Anonymkode: cd920...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på kollektivet. Jeg hadde ikke tenkt det var opplysningsplikt på sykdom, men tatt forholdsregler i fellesarealer og holdt meg mye på rommet.

Skrevet

Hvis min roomie får influensa eller omgangssyken, så gir hun meg en heads up på melding. Da kan jeg ta noen dager hos min partner et annet sted, og motsatt om det gjelder meg. 

Anonymkode: 3320b...ab0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
atropos skrev (Akkurat nå):

Kommer an på kollektivet. Jeg hadde ikke tenkt det var opplysningsplikt på sykdom, men tatt forholdsregler i fellesarealer og holdt meg mye på rommet.

Hun ene jeg bor med er sint fordi vi spiste sammen og hadde nærkontakt 2 timer før jeg fikk spysyken, og fordi jeg ikke informerte henne før hun selv ble syk, da var det for seint å avlyse en spesialisttime hun hadde på sykehuset. Men jeg holdt meg på rommet etter jeg begynte å spy. Var jo på do, og hun reagerte også på at jeg bare flusha ned i do uten å lukke dolokket, fordi da spredde jeg avføring og spy på hele badet. 

Jeg mener hun overreagerer og har et aggresjonsproblem. 

TS

Skrevet

Her i gården driter alle i alt. Vil de på fest med influensa, drar de på fest med influensa.
"Vaske hender? Hva er det for noe?". Voksne mennesker i tillegg, trodde man kunne forvente bedre.

Anonymkode: d9352...16b

Skrevet

Man skal alltid lukke lokket på do når man spyler ned. Noe anna er bare ekkelt. 
skjønner hun ble irritert, men du må få gå på do🤷🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet

For øvrig hadde vi konflikt for ca. akkurat et år siden også. Her er tråden: 

Vi ordnet opp i dette. Jeg sa unnskyld. Hun sa unnskyld for å klikke. Vi hadde jevnlige husmøter. Hun hjalp meg gjennom høsten med å finne løsninger for meg, siden jeg sliter med å være distre. Nå går det et år og så klikker hun igjen. Hun kalte meg en "udugelige jævel" og sa igjen "faen ta deg" som i fjor. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun ene jeg bor med er sint fordi vi spiste sammen og hadde nærkontakt 2 timer før jeg fikk spysyken, og fordi jeg ikke informerte henne før hun selv ble syk, da var det for seint å avlyse en spesialisttime hun hadde på sykehuset. Men jeg holdt meg på rommet etter jeg begynte å spy. Var jo på do, og hun reagerte også på at jeg bare flusha ned i do uten å lukke dolokket, fordi da spredde jeg avføring og spy på hele badet. 

TS

Du må jo lukke lokket når du trekker ned. Er allmenn kunnskap at virus og bakterier flyver opp under nedspyling.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS

Eeh, ja, det var jo veldig dumt av deg og ikke informere om det! Det er jo normalt å gi beskjed om man får en sånn smittsom sykdom og har tilbrakt tid med andre de siste døgnene før! Det er veldig greit å være klar over en slik nærkontakt!

Og å spyle ned i do uten at dolokket er nede er jo bare megaekkelt!🤮🤮🤮🤮 

Anonymkode: 07f44...693

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 17.48):

Eeh, ja, det var jo veldig dumt av deg og ikke informere om det! Det er jo normalt å gi beskjed om man får en sånn smittsom sykdom og har tilbrakt tid med andre de siste døgnene før! Det er veldig greit å være klar over en slik nærkontakt!

Og å spyle ned i do uten at dolokket er nede er jo bare megaekkelt!🤮🤮🤮🤮 

Anonymkode: 07f44...693

Veldig greit ja, men ikke en plikt vel? 

TS

Skrevet

YTA.

Anonymkode: 57792...c78

• Liker 2
Skrevet

Mange dropper å lukke lokket på do, på jobb så står den alltid oppe. Dette syns jeg er rart. Jobber på en skole. Jeg klarer ikke å stå over do med tryne mot doen å spyle møkk rett i tryne🤮 men det klarer tydeligvis andre folk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...