Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen beroligende ord. Baby på snart 13 måneder er syk for første gang. Nå er jeg attpåtil alene med ham i helgen, så jeg er litt engstelig (mitt første barn).

Han har hatt feber i et par dager, men virker litt mindre varm nå. Men han vil fortsatt ikke spise...gir ham litt vann på flaske som han tok, men sier nei til ALL mat jeg har tilbudt, også grøt med banan.

Jeg ammer litt fortsatt, og han tar puppen. Men han trenger jo mer mat enn det. 

Han har vært slapp og apatisk i hele dag, og jeg synes det er ekkelt å se ham slik :( Sitter som en pudding på gulvet, og er vanligvis sprudlende og blid. Sover veldig mye.

Skal jeg bare la ham sove? Bør han vekkes for å forsøke å få ham til å spise igjen?

Anonymkode: 8a208...04c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er syk, det er vanlig at de får dårligere matlyst. Så lenge han får i seg litt melk trenger du ikke være bekymret. Mstlysten kommer tilbake når han føler seg bedre igjen. 

La han sove så mye han vil, og pass på å tilby væske. 

Anonymkode: 788a5...36f

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Har han våte bleier? Det må han ha. Tilby gjerne saft og is. Og ring legevakten for å forhøre deg hvis du er bekymret. 

Anonymkode: 89825...68a

Skrevet

Vær obs på at han tisser, det er viktig. Ingen matlyst er normalt, han tar det sikkert igjen når han blir frisk. Det er lov med både saft, is, brus, sjokolade og slikt når de er syke - bedre med noe enn ingenting! 

Ta evt de verste toppene med en paraset, da får han en liten pause ❤️

Anonymkode: 7f4a9...2de

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er syk, det er vanlig at de får dårligere matlyst. Så lenge han får i seg litt melk trenger du ikke være bekymret. Mstlysten kommer tilbake når han føler seg bedre igjen. 

La han sove så mye han vil, og pass på å tilby væske. 

Anonymkode: 788a5...36f

Det er ikke sikkert at litt melk er nok. Så små blir fort uttørret/dehydrert. Derfor viktig å følge med på at bleiene er våte som vanlig. 

Anonymkode: 89825...68a

Skrevet

Hvis han er normalvektig - ikke stress med mat. Tenk på at når vi voksne er syke, så vil ikke vi ha mat heller. En dag eller to uten, så lenge man får i seg vann, morsmelk eller MME, så er det ikke krise med mindre mat. Følg med på at han har våte bleier. Du kan alltid ringe legevakten for råd, og noen å snakke med - det er ikke kun for tilfeller man må inn på legevakten med! :) 

Anonymkode: 32d9e...22a

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med lege. Helt innafor å ringe legevakt for å be om råd. Spesielt om han er såpass slapp med lite matlyst :)

Skrevet

Jeg hadde ringt legevakten❤️ sier ikke dette for å uroe deg, men når man er urolig så er der bedre å ringe legen å få en sjekk. Det er alltid skremmende når disse små er syke, men viktigste er å få i dem væske - spesielt med feber. Hvis barnet ditt er dehydrert vil jo det også være med på å gjøre tilstanden verre. Lykke til! Du er flink mamma❤️

ps, mine barn spiser heller ikke særlig stort når de er syke. Gi litt juice eller saft blandet med vann, da holder han/hun kanskje blodsukkeret litt oppe også;)

Anonymkode: 84f2b...96a

• Liker 1
Skrevet

Gi saft/juice/melk på flaske i tillegg til pupp. Mat er ikke viktig. Dersom han har lite våte bleier ringer du legevakten.

Anonymkode: 42057...802

Skrevet

Så lenge han har våte bleier tåler han fin noen dager uten mat❤️ Å bli syk er helt normalt og det er jo kjempefint at han ikke har blitt det før🥰 min yngste ble innlagt med RS da han var 6 uker. 13 måneder er jo heldigvis litt mer robust. Disse tingene er det du skal passe på:

* drikke nok og våte bleier

* Feber over 41

* Feber over 5 dager 

* Utslett som ikke lar seg trykke bort med glass.

* Allmenntilstand generelt. Barn som ikke orker å se på tv eller lese bok skal til legen.

God bedring❤️

Anonymkode: 8228c...85a

• Hjerte 3
Skrevet

Som andre har sagt, mat er ikke viktig, så lenge han får i seg væske. Ting som funker hos oss: vann, smoothieposer, morsmelkerstatning (den gir også masse næringsstoffer) og youghurt

Og gi paracet ved feber og smerter. Ring legevakt om du ikke får i han nok væske eller han ikke viser tegn til bedring, det er bedre å ringe en gang for mye! 

Anonymkode: 25262...783

Skrevet

Takk for alle svar ❤️

Han har våte bleier. Ikke feber nå, men sover en del.

Ville ikke ha mat idag heller, men ammet ganske lenge. Ser han får noen hjørnetenner og han tar seg litt til munnen, så det kan kanskje ha innvirkning på spising?

TS

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for alle svar ❤️

Han har våte bleier. Ikke feber nå, men sover en del.

Ville ikke ha mat idag heller, men ammet ganske lenge. Ser han får noen hjørnetenner og han tar seg litt til munnen, så det kan kanskje ha innvirkning på spising?

TS

Vårt barn er veldig matglad, og han vil ikke ha brød eller generelt mat når han får tenner. Tror han syns det er ømt og vondt :) 

Anonymkode: 32d9e...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trenger noen beroligende ord. Baby på snart 13 måneder er syk for første gang. Nå er jeg attpåtil alene med ham i helgen, så jeg er litt engstelig (mitt første barn).

Han har hatt feber i et par dager, men virker litt mindre varm nå. Men han vil fortsatt ikke spise...gir ham litt vann på flaske som han tok, men sier nei til ALL mat jeg har tilbudt, også grøt med banan.

Jeg ammer litt fortsatt, og han tar puppen. Men han trenger jo mer mat enn det. 

Han har vært slapp og apatisk i hele dag, og jeg synes det er ekkelt å se ham slik :( Sitter som en pudding på gulvet, og er vanligvis sprudlende og blid. Sover veldig mye.

Skal jeg bare la ham sove? Bør han vekkes for å forsøke å få ham til å spise igjen?

Viktigste er faktisk at du får i han væske. Vær obs på væske fordi de kan bli dehydrert. Det går nok bra. 

Det de ser etter er hvordan er allmennetilstanden versus normalt?

Og OBS på væske inntak pga de taper mye væske ved feber.

Anonymkode: 9b563...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...