AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar Jeg skal kjøpe leilighet, eller håper det i alle fall. Så og si alle leilighetene som ligger ute pr idag har ønske om at man ikke skal ha dyr. Samtidig står det at man kan søke om å få dyrehold godkjent av styret. Så to spm. Noen som bor et slikt sted og har fått det godkjent? Noen som har ønsket å flytte til et slikt sted og vet om det er slik at man kan søke styret om godkjenning før man legger inn bud og håpe at boligen ligger ute såpass lenge at de rekker å svare? Bruker styret tid på søknader fra folk som ikke bor der enda? Anonymkode: 52f4c...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar Har ikke vært borti at man endrer syn på dyrehold, som regel så har man jo satt den regelen fordi man har dårlige erfaringer med det. Ellers så pleier vel ikke styret å ta i mot søknader fra folk som faktisk ikke bor i borettslaget/sameiet. Men det er jo nok av borettslag/sameie som ikke har problemer med at du har dyr. Så jeg ville heller lett mer, men er du desperat så er det jo bare å prøve på å sende en mail å høre med de. Anonymkode: a7d03...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal kjøpe leilighet, eller håper det i alle fall. Så og si alle leilighetene som ligger ute pr idag har ønske om at man ikke skal ha dyr. Samtidig står det at man kan søke om å få dyrehold godkjent av styret. Så to spm. Noen som bor et slikt sted og har fått det godkjent? Noen som har ønsket å flytte til et slikt sted og vet om det er slik at man kan søke styret om godkjenning før man legger inn bud og håpe at boligen ligger ute såpass lenge at de rekker å svare? Bruker styret tid på søknader fra folk som ikke bor der enda? Anonymkode: 52f4c...f3e Borettslag har ikke lenger lov til å catch blank netke dyrehold, men de har lov til å være restriktive. Og da vil det fort gå på den som ønsker hund sitt behov kontra de andre beboerne. Er det snakk om for eks en politihund eller en blindehund skal det nok veldig mye mere til for at de kan nekte enn hvis det bare er fordi vedkommende har lyst på en hund. Så vil nok naboenes mening og ha sitt å si. Vil være lettere hvis ingen i oppgangen har noe imot at det kommer hund inn i oppgangen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Borettslaget kan skrive at du må søke, men de har egentlig ikke lov til å nekte heller. De kan ikke bestemme hvordan du skal ha det hjemme hos deg. men det ryddigste er å følge reglene og søke om godkjenning. Er noen som tok med dyr hjem, ble saksøkt av borretslaget. Så tapte borettslaget. Så lenge det ikke går utover andre naboer kan de egentlig ikke gjøre noe med det. Men igjen, det er ryddigst å søke hos styret først. Det er ikke greit om du har hund eller katt og bare slipper de rundt på fellesarealer så gjør de fra seg. Da må du tilpasse bedre. Så det er mye å være obs på. Anonymkode: abc53...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Som allerede nevnt, kan de ikke nekte deg dyrehold. Det eneste de kan gjøre er å ha regler for fellesområder. Mange borettslag har båndtvang på fellesområder om man har hund, men om du har kanin eller hamster vil ingen vite om dyret uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar Alle leilighetene jeg har sett på til nå, kanskje ti stk, har i vedtektene at man skal begrense dyr på borettslagets eiendom, at man må søke for å få ha dyr og at de er veldig strenge med å si ja. Ingen i min prisklasse har noe annet under "dyrehold" enn dette "negative greiene her". Hm, får høre med megler da, etterhvert som det blir aktuelt. Anonymkode: 52f4c...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar Er det blokk eller hus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Del Skrevet 16. februar Jeg bodde i en leilighet og jobbet endel kveld. Det var et materitt, for nabien over hadde en golden retriever som bjeffa dagen lang. Hbus jeg var muse stille kunne det hende den ikke bjeffet, men enhver minste lyd var den igang. Så jeg fikk liksom aldri slappet av. Når jeg måtte leve med det bikkje levenet hver jævla dag jeg jobbet kveld. Så hvis man bor i blokk og leiligheter, skjønner jeg ikke helt dette med hund, eller at eierne ikke gjør noe for å få kontroll på sånt Anonymkode: 8bbf9...33c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #9 Del Skrevet 16. februar Har opplevd flere borettslag som har forbud mot dyrehold, ofte nedskrevet i husregler fra 70-tallet og bare aldri blitt endret på. Men så står det at man likevel kan søke godkjenning. Det jeg gjorde når jeg skulle flytte, var å sjekke om andre i borettslaget hadde hund. Var mye i nabolaget og gikk tur med min hund, og kom i snakk med folk fra blokka jeg tenkte å flytte til, som også hadde hund. Noen av de hadde ikke engang hørt at man måtte ha godkjenning, så tror ikke de fleste tar det så alvorlig som jeg gjorde. Jeg tok sjansen, kjøpte leilighet, og søkte om godkjenning etterpå, og fikk det. Var ganske nervepirrende for min del i ventetiden, for jeg har jo hunden allerede og måtte jo bare flyttet inn uansett 😅 Så var forberedt på å måtte ta en kamp. Men så var det altså ikke noe problem til slutt. Anonymkode: 5efd9...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #10 Del Skrevet 16. februar Men vær obs på at du kan bli pålagt å fjerne hunden dersom den er til plage for naboene. Da menes vel bråk og bjeffing og grising (hvis du ikke plukker opp bæsj osv). Det kan også være naboer som påstår de har allergi, men det tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for. Man skal ha kraftig og veldokumentert allergi hvis man ikke tåler at hunden går i felles gang. Anonymkode: 5efd9...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #11 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men vær obs på at du kan bli pålagt å fjerne hunden dersom den er til plage for naboene. Da menes vel bråk og bjeffing og grising (hvis du ikke plukker opp bæsj osv). Det kan også være naboer som påstår de har allergi, men det tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for. Man skal ha kraftig og veldokumentert allergi hvis man ikke tåler at hunden går i felles gang. Anonymkode: 5efd9...7ec Hunden min er allergivennlig, rolig, dusjer en gang i uka og generelt veldig ren og fin. Og selvsagt er jeg en ansvarlig hundeeier. Den er også veldig sjeldent alene hjemme. Så jeg har endel argumenter for at det burde gå bra. Hi Anonymkode: 52f4c...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hunden min er allergivennlig, rolig, dusjer en gang i uka og generelt veldig ren og fin. Og selvsagt er jeg en ansvarlig hundeeier. Den er også veldig sjeldent alene hjemme. Så jeg har endel argumenter for at det burde gå bra. Hi Anonymkode: 52f4c...f3e Det er bra, men problemet er at dersom det er en vanskelig nabo som virkelig misliker hunder, så kan det jo bli en liten kamp og kanskje ord mot ord. Men jeg tror det skal myyye til for at du faktisk blir pålagt å fjerne hunden fra leiligheten. Men jeg ville forhørt meg med styret på forhånd: «er det tillatt med hund dersom man søker godkjenning?», og da får du en viss idé om det er helt uaktuelt hvertfall. Lykke til med flytting, det går nok bra! Anonymkode: 5efd9...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Del Skrevet 16. februar Du kan selvfølgelig snakke med styret på forhånd. Det er ingenting feil i det, og da får du høre hva deres syn på dyrehold virkelig er. Jeg bor selv i en blokk som har i reglene at hund er forbudt, men har fått unntak. Det er fordi borettslagsloven står over reglementet til borettslaget. Borettslaget skal følge borettslagsloven og der står det at det skal være gode grunner til at man ønsker/trenger husdyret og at det ikke skal være til ulempe for de andre beboerne. Der ulempene og de gode grunnene skal være like sterke. Altså holder det ikke at styret kommer med at hunden kan bjeffe hvis du viser en legeattest. At en nabo påstår de har allergi er heller ikke sterk nok grunn til avslag hvis ikke naboen kan bevise en alvorlig allergi, for det å møte ha en hund som går i samme oppgang som deg er akkurat som å møte en hund ute eller på senteret. Det samme gjelder påstander om frykt for hunder, da skal den også være godt dokumentert. Du legger også ved søknaden at det er en selvfølge at hunden luftes utenfor eiendommen til blokken, og at den er i bånd på området. Jeg har til gode å snakke med en lege som ikke mener at en hund er bra for den fysiske og psykiske helsen til eieren. Så får du fastlegen til å skrive en legeattest så må styret ha sterke grunner til å avslå søknaden din. Anonymkode: 6e1e2...505 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Del Skrevet 17. februar Er styreleder i borettslag. Vi har regel om at dyrehold må godkjennes. Har godkjent alle søknader, to katter og en hund det siste året. Men du må jo høre med borettslaget du vurderer. Anonymkode: 44eca...35a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 17. februar #15 Del Skrevet 17. februar 13 hours ago, AnonymBruker said: Men vær obs på at du kan bli pålagt å fjerne hunden dersom den er til plage for naboene. Da menes vel bråk og bjeffing og grising (hvis du ikke plukker opp bæsj osv). Anonymkode: 5efd9...7ec Det skal ekstremt mye til, da må politiet involveres og om hunden ikke er til fare for andre vil de ikke bry seg. Vi har en familie i borettslaget som ligger årevis etter på husleie for både leilighet og garasjeplass, men selv dem får vi ikke kastet ut fordi man har så sterke rettigheter som eier. Bilen står avskiltet og nedstøvet i garasjen, men opptar fortsatt plassen som kanskje en annen beboer hadde hatt bruk for. Så med andre ord tror jeg ikke man skal være bekymret for å måtte kvitte seg med hunden. Jeg vet også om en sak hvor et par med en staffordshire bull terrier ble bedt om å kvitte seg med hunden fordi borettslaget ikke ville ha den der. Det tok SYV år og flere runder i forliksråd og rettsak og til slutt tapte borettslaget. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar Kjøpte leilighet hvor megler sa at dyrehold var lovlig. Standard er at man etter kjøp søker godkjenning som andelseier fra styret. Pleier å bare være en formalitet. Pga. hund ble vi ikke godkjent! Krise! Styr med megler som hadde sagt at dyrehold var lovlig, snakket med styreleder, mye stress. Men fikk legeerklæring på at dyrehold var viktig for helsen, og DA ble vi godkjent med hund Anonymkode: 07649...f93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bodde i en leilighet og jobbet endel kveld. Det var et materitt, for nabien over hadde en golden retriever som bjeffa dagen lang. Hbus jeg var muse stille kunne det hende den ikke bjeffet, men enhver minste lyd var den igang. Så jeg fikk liksom aldri slappet av. Når jeg måtte leve med det bikkje levenet hver jævla dag jeg jobbet kveld. Så hvis man bor i blokk og leiligheter, skjønner jeg ikke helt dette med hund, eller at eierne ikke gjør noe for å få kontroll på sånt Anonymkode: 8bbf9...33c Tenkt på hunden da, den slappet i alle fall ikke av stakkar. Men ja, sånt må man ta ansvar for. 2 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpte leilighet hvor megler sa at dyrehold var lovlig. Standard er at man etter kjøp søker godkjenning som andelseier fra styret. Pleier å bare være en formalitet. Pga. hund ble vi ikke godkjent! Krise! Styr med megler som hadde sagt at dyrehold var lovlig, snakket med styreleder, mye stress. Men fikk legeerklæring på at dyrehold var viktig for helsen, og DA ble vi godkjent med hund Anonymkode: 07649...f93 De har ikke lov til å nekte de som andelseier pga du har hund. Det er vel egentlig kun dersom det er en beboer som har bodd i borettslaget før, men blitt kasta ut, eller hvis det er et selskap og ikke et menneske at de har lov til å si nei til en andelseier. Men det er dessverre mange styrer der ute som ikke vet hva de kan og ikke kan gjøre også. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå