AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Del Skrevet 16. februar 2024 Det har blitt utlyst en stilling hvor jeg har et stort fortrinn. Jeg har blitt anbefalt av noen jeg kjenner som jobber der, å ta kontakt med lederne der for å vise interesse. Da blir det vel isåfall utenom å sende CV og søknad. Men hvordan tar jeg denne kontakten? Og hva sier/skriver jeg? Anonymkode: 5c712...37f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Del Skrevet 16. februar 2024 Du tar en tlf til sjefen i påskudd av at du vite mer om stillingen. Og så bruker du samtalen til å selge deg selv. Anonymkode: d15de...31c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #3 Del Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tar en tlf til sjefen i påskudd av at du vite mer om stillingen. Og så bruker du samtalen til å selge deg selv. Anonymkode: d15de...31c *vil vite Anonymkode: d15de...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #4 Del Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du tar en tlf til sjefen i påskudd av at du vite mer om stillingen. Og så bruker du samtalen til å selge deg selv. Anonymkode: d15de...31c Ikke nødvendigvis et godt tips. Mange av de som ansetter haaater slike telefoner hvor man "liksom lurer på noe". Been there, unødvendig bruk av andres tid. Jeg fikk gjerne 4-5 slike telefoner og det er så åpenbart at man prøver å få et fortrinn før intervjuene slik at man skal huske dem spesielt. Stillingen er lyst ut, send heller en god søknad med cven, det er her du skal selge deg selv i første omgang. Anonymkode: a75e0...565 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #5 Del Skrevet 17. februar 2024 Du kan vurdere å ringe, dersom du har konkrete og ordentlig spørsmål(som regel har man ikke ikke det og det blir oppfattet som mas). Hvis ikke, send en knallgod søknad og CV, og be den som har anbefalt deg å søke om å nevne navnet ditt. Anonymkode: 698f5...a9f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Del Skrevet 17. februar 2024 Det beste rådet er å la være. Å ringe for å «selge seg inn» er lik å selge seg ut, for min del. Hvis man ringer skal man ha et skikkelig spørsmål om stillingen, et spørsmål der svaret er relevant for om man søker eller ikke. Fikk f.eks et tullete spørsmål om kvalifikasjoner på tlf, når kvalifikasjonene stillingen krevde stod tydelig opplistet i annonsen. Det er å kaste bort tiden min. En ryddig CV er derimot selvsagt et must, men det viktigste av alt for min del er selve søknadsteksten, og hvordan man skriver denne. Søkere som har godt språk, framstår både dyktige og ydmyke, uten at de bruker en slik beskrivelse om seg selv, skiller seg som regel positivt ut, Anonymkode: 7679f...100 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #7 Del Skrevet 17. februar 2024 La være er mitt råd. Jeg har kontakt med jobbsøkerne hos oss og det er virkelig ikke positivt når noen ringer bare for å ringe… Noe helt annet om man har faktiske spørsmål før man søker f.eks. Anonymkode: acc25...139 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #8 Del Skrevet 18. februar 2024 On 2/16/2024 at 3:47 PM, AnonymBruker said: Det har blitt utlyst en stilling hvor jeg har et stort fortrinn. Jeg har blitt anbefalt av noen jeg kjenner som jobber der, å ta kontakt med lederne der for å vise interesse. Da blir det vel isåfall utenom å sende CV og søknad. Men hvordan tar jeg denne kontakten? Og hva sier/skriver jeg? Anonymkode: 5c712...37f Jeg ville henvist til denne personen i søknaden din. Anonymkode: 8a14f...faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 18. februar 2024 #9 Del Skrevet 18. februar 2024 Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #10 Del Skrevet 19. februar 2024 Jeg er enig med de andre her. Det er ikke nødvendigvis en fordel å ringe. Nå er selvsagt alle som rekrutterer ulike, men du må i alle fall være klar over at det er en risiko med det. Det er jo lett å se for seg at det er irriterende for en leder å få en haug med «tulletelefoner» der personen i andre enden later som han eller hun lurer på noe for å bli husket. De fleste ser igjennom det. De vet veldig godt hvorfor du ringer. Har du et ordentlig, relevant spørsmål, så for all del ring og spør. Men de fleste seriøse stillinger har det meste av relevant info i stillingsannonsen. Å spørre om noe som står i annonsen, eller som er helt irrelevant på dette stadiet i prosessen, gjør jo bare at man framstår mindre smart enn man er. Det beste er en god cv og søknad. Og hvis du har et fortrinn i denne jobben, så bør det framgå der. Anonymkode: 91c86...03e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Del Skrevet 19. februar 2024 Jeg oppsøkte karrierehjelp fra Tekna og de anbefalte at jeg ringer og spør mer om stillingen når det er oppgitt telefonnummer til kontaktperson. Dere som sier skriv heller en knallgod søknad... hva er en knallgod søknad? Mest sannsynlig har andre søkere gjort det samme, men hvordan kan man vise interesse og bli husket? Det er jo åpenbart noen som er flinkere til å skrive søknader enn andre selv om det ikke betyr at de er bedre egnet til å gjøre jobben. Dessuten kan andre faktorer også spille inn som gjør at man blir valgt bort tross for å være kvalifisert og ha en bra nok søknad. Anonymkode: 9e6e9...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg oppsøkte karrierehjelp fra Tekna og de anbefalte at jeg ringer og spør mer om stillingen når det er oppgitt telefonnummer til kontaktperson. Dere som sier skriv heller en knallgod søknad... hva er en knallgod søknad? Mest sannsynlig har andre søkere gjort det samme, men hvordan kan man vise interesse og bli husket? Det er jo åpenbart noen som er flinkere til å skrive søknader enn andre selv om det ikke betyr at de er bedre egnet til å gjøre jobben. Dessuten kan andre faktorer også spille inn som gjør at man blir valgt bort tross for å være kvalifisert og ha en bra nok søknad. Anonymkode: 9e6e9...256 Men hva tenker du at du skal si i den samtalen som gjør at du blir husker og utmerker deg, som ikke virker rart og påtatt? Har du noen relevante og gode spørsmål som ikke går fram av utlysningen (eller du enkelt kunne funnet ut), og som ikke avslører umiddelbart din egentlige motivasjon for å ringe? Det kan jo også fort bli merkelig å begynte å fortelle om seg selv og sine kvalifikasjoner i en sånn samtale. Du kan selvsagt håpe du umiddelbart får god kjemi med personen som svarer og samtalen blir naturlig og god - og at dette gir deg et fortrinn inn i prosessen. Men du kan jo like gjerne få en litt stresset leder på tråden, som bare blir irritert når han gjennomskuer at du ringer for «å bli husket». For alt du vet, gjør jo alle andre det samme. Jeg vet mange karriererådgivere råder til å ringe. Men de som faktisk ansetter er ikke udelt positive til det «trikset» etter min erfaring. Så du må i alle fall tenke nøye igjennom hva du skal si. Så du ikke saboterer deg selv, mer enn du hjelper deg selv. Anonymkode: 91c86...03e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Del Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg oppsøkte karrierehjelp fra Tekna og de anbefalte at jeg ringer og spør mer om stillingen når det er oppgitt telefonnummer til kontaktperson. Dere som sier skriv heller en knallgod søknad... hva er en knallgod søknad? Mest sannsynlig har andre søkere gjort det samme, men hvordan kan man vise interesse og bli husket? Det er jo åpenbart noen som er flinkere til å skrive søknader enn andre selv om det ikke betyr at de er bedre egnet til å gjøre jobben. Dessuten kan andre faktorer også spille inn som gjør at man blir valgt bort tross for å være kvalifisert og ha en bra nok søknad. Anonymkode: 9e6e9...256 En knallgod søknad er en søknad som fremhever hvordan din erfaring, personlige egenskaper eller interesser, gjør at du har det de ser etter. Altså: Er du spesielt interessert i deres fagområde, så fremhev dette, og gjerne hva du har av kunnskap om fagområdet. Har du egenskapene de spør om, og har referanser som vil bekrefte dette, kan du skrive at du har disse egenskapene og at andre bruker disse til å beskrive deg. Har du gjort noe relevant tidligere? Beskriv hva du har gjort, og hvorfor du mener det er relevant. Det er jo her du skal selge deg selv. Om du absolutt skal ringe, må det være fordi det faktisk er noe du ikke klarer å lese deg til av annonsen, nettside og andre tilgjengelige plattformer. Eller om det er noe du ønsker å avklare før du søker, som enten er viktig for hva du fremhever, eller som er viktig for om du søker i det hele tatt. Jeg vil tro at det kan slå positivt ut om du ringer og spør mer konkret hva de mener med et begrep eller en oppgave, med to alternative forståelser. På den annen side, er dette ting du vil få mulighet til å spørre om i et intervju. Så om du ikke tror det er avgjørende, så vent til intervjuet. Om du kjenner en som jobber der, ville jeg muligens dratt inn det i søknaden, med at denne personen snakker veldig fint om arbeidsmiljøet, og at dette er en type sted du kunne tenke deg å jobbe. Anonymkode: b0995...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 19. februar 2024 #14 Del Skrevet 19. februar 2024 (endret) Hvis spørsmålene du stiller er relevante, er det en fordel for deg, da husker de navnet ditt i bunken. Men hvis navnet ditt allerede er nevnt, kan det være du spoiler sjansene dine ved å stille et lite gjennomtenkt spørsmål. Ofte ringer en arbeidsgiver når en lurer på om en skal søke, etc., hvis noe er uklart i teksten, vedrørende innhold i jobben. I offentlig sektor er det bare relevant om du kjenner noen, om du ellers er best kvalifisert etter kvalifikasjonsprinsippet. Det kan være du er i en egen kvote, via eksterne aktører, for utviklingshemming etc., men da skal det ikke påvirke ansettelsesprosessen til andre. Endret 19. februar 2024 av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå