AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Ofte kal de spise når de kommer og da er de på kjøkkenet. Hvis jeg er der først, og blir, maser gjestene høl i huet på meg. «Hvorfor har dere rosa eggpakning?» «Hva er deeeet?» «Kan jeg få godteri? Hvorfor ikke? Det er urettferdig!» Så da går jeg til stua mens de spiser da. Så kommer de etter fordi de skal se på film eller spille Nintendo. Da må jeg gå til soverommet mitt eller tilbake på kjøkkenet. Går jeg på kjøkkenet kommer alltids en eller annen og lurer på noe eller vil ha noe. «Kan jeg få en brødskive til? Har dere nugatti? Hvorfor ikke??!» Jeg prøver virkelig å være imøtekommende, men ønsker ikke å være pushover heller. Det må av og til settes grenser. Likevel føler jeg meg jaget rundt i huset. Å være på rommet gidder de ikke mer enn fem minutter før det er «Kjeeeedelig. Kan jeg få sjokolade?» Ahhh. Flere? Anonymkode: 01f4b...c8e 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 (endret) Nei, de holder seg som regel på rommet til en av ungene. Kommer kun for å spørre om vann/saft Endret 16. februar 2024 av Lykkedykker
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #3 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har stort sett opplevd at det at ungene hadde besøk gjorde at jeg hadde "fri" fra ungemas hele perioden. Mine unger maste konstant på å få med meg eller mannen på å leke, eller gjøre NOE, når de var hjemme. Men fikk de inn en jevnaldrende eller to, så hadde de jo noen å leke med, så da hadde de knapt nok til til å spise når jeg sa ifra at det var mat. Så jeg satt gjerne alene i sofaen og så TV når barna hadde besøk. Anonymkode: ea3e2...e24 3 1
Sursøtsaus Skrevet 16. februar 2024 #4 Skrevet 16. februar 2024 Ekke dette en del av gamet når man får barn? Du kan jo innføre enkle regler som at er barna på besøk så må de være på rommet ellers må de gå ut og leke dersom støynivået øker? At dersom noe er planlagt i forkant så blir det ikke middag til besøket, og dersom du skal tilby noe så ikke gi dem alternativer, f.eks: "vil dere ha et glass saft?", "vil dere ha litt frukt?" Da er du på tilbudssiden uten at det dras helt ut. Maser de om godteri kan du jo bare svare med at "hos oss spiser vi godteri bare noen ganger" eller si st dere ikke har noe godteri.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #5 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har aldri opplevd unger på besøk oppføre seg slikt. Anonymkode: aabb4...9db 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #6 Skrevet 16. februar 2024 Så rart. Alle her er sånn. Regelen er rommet eller ute, men de kommer nå tuslende ut derfra før eller senere fordi de er sultne, tørste, vil ikke, ett eller annet. Det er aldri fred å få. TS Anonymkode: 01f4b...c8e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #7 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så rart. Alle her er sånn. Regelen er rommet eller ute, men de kommer nå tuslende ut derfra før eller senere fordi de er sultne, tørste, vil ikke, ett eller annet. Det er aldri fred å få. TS Anonymkode: 01f4b...c8e Jo. Det er sånn her også. Barna er 5 år. Anonymkode: 589ef...92f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #8 Skrevet 16. februar 2024 Mulig at jeg er feil person til å svare her, men jeg liker at det er litt liv i huset og at ungene har gjester i stua og på kjøkkenet. Gjør meg ingenting å smøre en skive eller hjelpe til med å finne et glass vann, men de som er her mest er vant til å hente seg selv. Jeg synes dog at det hjelper å være litt proaktiv og sette grenser. Kommer de inn etter å ha lekt ute og jeg vet at det er en time til middag skjærer jeg opp litt frukt og setter frem. Spør noen om godteri/kjeks/snacks er det nei fra meg, det er noe jeg tilbyr når jeg synes det passer og ikke noe som bestilles. Samme hvis de spør om mat rett før et måltid, da må de vente. Skal jeg støvsuge eller lignende ber jeg barna ta med gjestene på rommet. Vi har heldigvis en liten «kjellerstue» (det er egentlig bare en litt romslig kjellergang med sittegruppe), så da har de et alternativt sted å være hvis de er for mange til å være på soverommene (som er små). Anonymkode: 177dd...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #9 Skrevet 16. februar 2024 Nei egentlig ikke. Mest «mas» når yngste som nettopp fylte 4 år har besøk av nabovenner. Men de er 3-4 år gamle😆 da blir det av og til litt kranling/misforståelser om leker. barna mine vet at de ikke skal mase om godteri på ukedager, og at de må ordne seg drikke selv. Vi spiser middag kl16/17, det er ikke kveldsmat før etter kl18. Dockingen til nintendoen flyttet jeg ned på rommet til et av barna. Så skal de spille på stua må de holde den i hånden med headset. De får gjerne se på tv på stua, spille VR og leke der. Men ikke om de skal vandre rundt, mase og herje. det er lov å si at om de bare skal mase på deg kan de gå hjem. Det er ikke deg de er på besøk hos, men barnet ditt. Om det er kjedelig, trenger de ikke være på besøk. jeg setter grenser hjemme, spesielt de vennene som banner, har stygg språkbruk og dårlig bordskikk. Det ønsker jeg ikke 4 åringen skal plukke opp, og noe jeg har jobbet aktivt med de andre barna mine. Anonymkode: bcfc2...d4c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #10 Skrevet 16. februar 2024 Joda jeg har også opplevd helt likt med flere av mine barns venner. Noen er ikke sånn, men mange har vært. Ser at det blir eldre, nå er eldste her 8 og det er færre og færre som oppfører seg sånn. Anonymkode: 00d59...89a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #11 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har alltid syntes det har vært hyggelig å sitte sammen med barna og vennene dems når de spiser og skravler. Gjør det fortsatt - og nå er de ungdommer. Skikkelig koselig syns jeg. De forteller jo så mye rart og det er en fin måte å høre litt hva som skjer og bli enda bedre kjent. Anonymkode: 0a1d8...d16 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #12 Skrevet 16. februar 2024 Hvor gamle er de barna ts? Ikke opplevd dette selv. Kun noen få barn som virker veldig opptatte av å snakke med meg og nærmest har fotfulgt meg fremfor å være med barnet mitt.. men da var de litt yngre, typ 1. klasse og kanskje bare ute etter litt voksenkontakt? Hvis jeg føler at det blir mas eller støy (skal ikke mye til) Blir det raskt beskjed om å gå på rommet eller være ute. Greit å spørre, men ikke mase. Synes de fleste er kjempegreie jeg.tilogmed mitt eget barn som kan mase vanvittig mye når hun er alene hjemme med oss hører jeg at er høflig og grei på besøk Anonymkode: 6a580...791
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #13 Skrevet 16. februar 2024 TS, følger de etter deg alene eller er det barnet ditt og gjest som følger deg? Hvis det er barnet ditt, si ifra på forhånd "når du har gjester må du underholde de selv, og ikke heng i føttene mine" Hvis det er gjestene som maser på deg alene, hvor er barnet ditt? Er ikke barnet ditt en god vert? Du kan si til gjesten at "du er jo på besøk hos Navn til Barn, så du får gå og være med de" For en merkelig oppførsel. Kunne aldri falt meg inn å fotefølge foreldrene da jeg var barn og på besøk. Anonymkode: 4c1a2...d10 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #14 Skrevet 16. februar 2024 6-åringer? Noen av barnas venner var intense i den alderen der. Jeg er tålmodig når det kommer til lek og lyd, men når barn maser om å få is, ikke godtar et nei og tar seg til rette på kjøkkenet, blir jeg streng. De må lære seg sosiale regler og det må vi voksne ta ansvar for Anonymkode: 11cc8...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå