Gå til innhold

Barn som kjeder seg på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt (4. trinn, offentlig skole) kjeder seg noe enormt i timene. Hun lærer raskt, og ligger foran resten av klassen i både norsk og matte. Læreren gir henne noen oppgaver fra høyere trinn, men hun sitter helt alene med disse. Veldig trist å se at lærelysten blir mindre og mindre. 

Jeg vet at skolen ikke har ressurser, og jeg skjønner godt at de prioriterer de svakeste elevene. Men jeg lurer på om det finnes solskinnehistorier når barn med stort læringspotensiale fikk godt tilrettelegging? 

Anonymkode: d784f...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både lærere og skoleeiere har for lite kunnskap om elever med stort læringspotensial, og tror at de bare lærer fortere. Disse elevene har dessverre ingen individuelle rettigheter, men alle elever har rett på tilpasset opplæring.

Det du kan gjøre er å kreve et møte med skolen, og si det som det er. At hun kjeder seg i timene, og at lærelysten blir mindre og mindre. Krev konkrete tiltak. Ellers så kan du selv ta kontakt med PPT for å forhøre deg om tilrettelegging. Evnerike elever kan i verstefall utvikle atferdsproblemer og/eller skolevegring om de ikke blir møtt på riktig måte.

Noen evnerike elever blir flyttet opp et eller to klassetrinn.

Anonymkode: aa2a8...e27

• Nyttig 1
Skrevet

Her endte det med underprestering. Barneskolen var grei nok, men ungdomsskolen så sluttet jeg å prestere, gjorde bare akkurat det jeg måtte for å få greie karakterer. 9-10klasse var jeg omtrent ikke på skolen, gjorde aldri lekser. Vgs var samme, var akkurat nok på skolen til å ikke stryke og dukket alltid opp på prøver. Gikk ut med et greit snitt, som i jobbsammenheng ikke hadde noen betydning.  

Skrevet

Udir  har en veileder om evnerikebarn:

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/veileder--tilrettelegging-for-barn-og-elever-med-stort-laringspotensial/

Men vår erfaring er at det er veldig avhengig av hvilken kommune du bor i om det blir tatt tak i. Her har kommunen knapt råd til å følge opp de svakeste engang, så den tilretteleggingen som har vært har vært avhengig av hvilken lærer barnet har i forskjellige fag. Noen få superlærere har hatt overskudd til både gi tilpassede oppgaver og følge det opp. En kort periode samlet de de sterkeste i matematikk på trinnet i en gruppe og fikk undervisning på høyere trinn. Det fungerte veldig bra for barna, men var ikke nok ressurser til å opprettholde.

Noen år var det slik som med ditt barn at barnet fikk vanskeligere oppgaver, men ingen forklaring, det var nesten verre enn ingen tilrettelegging.

Ellers gir vi litt utfordringer på hjemmebane, oppmuntrer til å lære seg instrument og andre ferdigheter som gir utfordringer. Vi har klart å holde oppe lærelysten, men har i perioder slitt med skolevegring da barnet kjeder seg på skolen. Så ingen solskinnshistorie dessverre.

Vil anbefale å sjekke om det finnes internasjonale skoler eller Montessoriskole i ditt område. Flere med evnerike barn som opplever at barna får større utfordringer da som er bedre tilpasset tempoet barnet lærer i.

Anonymkode: f5664...54d

• Liker 1
Skrevet
Anjatapinjata skrev (43 minutter siden):

Her endte det med underprestering. Barneskolen var grei nok, men ungdomsskolen så sluttet jeg å prestere, gjorde bare akkurat det jeg måtte for å få greie karakterer. 9-10klasse var jeg omtrent ikke på skolen, gjorde aldri lekser. Vgs var samme, var akkurat nok på skolen til å ikke stryke og dukket alltid opp på prøver. Gikk ut med et greit snitt, som i jobbsammenheng ikke hadde noen betydning.  

Samme her. Har et håp om at situasjonen er bedre nå enn da jeg selv gikk på skolen.

Anonymkode: a080f...903

Skrevet

Alltid dårlig tilrettelegging, og det forstår jeg pga ressursene. Men ikke greit. Fikk til slutt flytte opp et trinn, det gjorde susen 😊

Anonymkode: ca185...5c8

• Liker 1
Skrevet

Vår erfaring er at barneskolen ikke gjør noen ting, annet enn å love å gi ekstraoppgaver osv. men lærerne har store utfordringer med elever i andre enden av skalaen, så ingenting skjer. Flinke elever blir brukt som ekstralærere, satt på grupper med barna med størst adferdsproblemer og lærevansker, for å «hjelpe» lærer. 

For vårt barn gikk det litt bedre på ungdomsskolen - etter først å ha nådd bunnen der. Han kjedet seg, mistet motivasjonen helt. Det ble skolevegring, barnet følte ikke at det var noe poeng å møte opp, hater gruppearbeid der de ikke gjør noe produktivt, og det er MYE gruppearbeid. Masse dødtid, i mitt barns øyne, gruppearbeid over mange uker på ting han selv kunne gjort ferdig på en dag.  Han jobber veldig raskt, har høy score på Wisc-test, og er veldig fokusert.

Det som hjelper er å ha bøker for høyere trinn i alle fag, som han kan jobbe med parallelt. Han forserer nå også i matematikk, og skal ta eksamen på vgs-nivå selv om han ennå går på ungdomsskolen. Det å bli sett av lærerne, det å føle at noen legger til rette for ham, gjør at han har begynt å gå på skolen igjen. Han får nå velge (uten å snakke høyt om det) hvem han vil jobbe med på gruppearbeid, og fortelle lærerne, slik at han får være på gruppe med andre elever som vil lære noe. Han får lov til å gå på skolebiblioteket og lese selv mens de andre repeterer stoff som han ikke behøver å repetere. Men det handler mest om å bli anerkjent og sett.

Det har vært en lang kamp, mange møter med skolen, som virker som de ikke har forstått ham, rett og slett, ikke forstått problemet. Hadde jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg valgt en internasjonal skole, tror det ville passet min sønn bedre enn den offentlige skolen. Dessverre…

Anonymkode: 8daa8...014

Skrevet

Jeg tror det beste for deg og barnet ditt er å bare gi ekstra utfordringer hjemme. Ikke forvent for mye av barne- og ungdomsskolen. Jeg var selv et evnerikt barn. Kjedet meg ofte på skolen, men fikk spennende oppgaver hjemme av min far som var matematikklærer. Jeg har i dag mastergrad i matematikk og jobber som lektor. På VGS får de evnerike ungdommene blomstre, for her kan de velge ulike fag å fordype seg i. Så det blir bedre; bare hold ut 😊

Anonymkode: 12616...dc4

Skrevet

Kan hub få hospitere i høyere trinn i de fagene?

Anonymkode: 689c6...97d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hub få hospitere i høyere trinn i de fagene?

Anonymkode: 689c6...97d

Ikke meg som er TS, men hospitering ble vurdert for mitt barn. Skolen fikk ikke dette til, pga at timeplanene ikke stemte overens. Mattetimene til trinnet over, som han i teorien kunne følge, var samtidig med f.eks. mat og helse for barnet mitt.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vår erfaring er at barneskolen ikke gjør noen ting, annet enn å love å gi ekstraoppgaver osv. men lærerne har store utfordringer med elever i andre enden av skalaen, så ingenting skjer. Flinke elever blir brukt som ekstralærere, satt på grupper med barna med størst adferdsproblemer og lærevansker, for å «hjelpe» lærer. 

For vårt barn gikk det litt bedre på ungdomsskolen - etter først å ha nådd bunnen der. Han kjedet seg, mistet motivasjonen helt. Det ble skolevegring, barnet følte ikke at det var noe poeng å møte opp, hater gruppearbeid der de ikke gjør noe produktivt, og det er MYE gruppearbeid. Masse dødtid, i mitt barns øyne, gruppearbeid over mange uker på ting han selv kunne gjort ferdig på en dag.  Han jobber veldig raskt, har høy score på Wisc-test, og er veldig fokusert.

Det som hjelper er å ha bøker for høyere trinn i alle fag, som han kan jobbe med parallelt. Han forserer nå også i matematikk, og skal ta eksamen på vgs-nivå selv om han ennå går på ungdomsskolen. Det å bli sett av lærerne, det å føle at noen legger til rette for ham, gjør at han har begynt å gå på skolen igjen. Han får nå velge (uten å snakke høyt om det) hvem han vil jobbe med på gruppearbeid, og fortelle lærerne, slik at han får være på gruppe med andre elever som vil lære noe. Han får lov til å gå på skolebiblioteket og lese selv mens de andre repeterer stoff som han ikke behøver å repetere. Men det handler mest om å bli anerkjent og sett.

Det har vært en lang kamp, mange møter med skolen, som virker som de ikke har forstått ham, rett og slett, ikke forstått problemet. Hadde jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg valgt en internasjonal skole, tror det ville passet min sønn bedre enn den offentlige skolen. Dessverre…

Det var meg på barne- og ungdomsskolen. Trinnet over meg på barneskolen var meget trøblete, så å flytte meg opp et trinn var uaktuelt. Så jeg ble satt ved siden av de svakeste elevene, sånn at når jeg var ferdig med egne oppgaver av den vanskeligste graden, så snudde jeg meg til sidemannen og hjalp den med oppgavene av den enkelte graden (vi hadde oppgaver i tre nivåer i fagene). Så sidemannen fikk hjelp, og jeg fikk god repetisjon - og jeg fikk lov til å skravle. 

Det var nok bevisst at lærerne plasserte meg der de gjorde, men de ba meg aldri om å hjelpe. Jeg var en skravlebøtte, og elsket å hjelpe, så det passet meg utmerket. 

Men på videregående havnet naturlig nok de svakere vennene mine på yrkesfag, men vi hadde skolePC, så da gikk dødtiden etter jeg hadde gjort oppgavene mine til å øve på programmering og lignende.. Så om ikke annet, se om det er mulighet for at han kan få bryne seg på programmering eller lignende på egenhånd, som er utenfor pensum, så kanskje han kan gjøre noe produktivt i "dødtiden" sin. Han får kanskje ikke veiledning, men han kommer til å få nytte av både programmeringen og det å kunne lære ting på egenhånd! 

Nå studerer jeg til å bli sivilingeniør innenfor elektronikk og mekanikk :)

Anonymkode: 65e90...b03

• Liker 2
Skrevet

Har dessverre ingen solskinnshistorier. Men det motsatte. Var et evnerikt barn, skolen var kjedelig. Ble brukt som hjelpelærer. Fikk bare seksere i alle fag, og det var lett for meg. Ble samtidig mye mobbet. Så skolen var 10 år med oppbevaring, ingen utfordringer, lite mestringsfølelse og et voldshelvete. Ble alvorlig psykisk syk som 16-åring og nå som 30-åring sliter jeg fremdeles med å holde en jobb. Og evnene mine, tja, jeg strever med vanlige kognitive oppgaver og er gjennomsnittlig. Ingen av mine omgivelser reagerer så mye, men jeg presterer vel ca. på 40% av det jeg kunne. Det er dumt at Norge ikke legger til rette for at mennesker som meg kan bli ressurser i samfunnet. I stedet er jeg nå en byrde for samfunnet. 

Håper du finner en måte å utfordre jenta di! ❤️ 

Anonymkode: d0d0a...3a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barnet vårt (4. trinn, offentlig skole) kjeder seg noe enormt i timene. Hun lærer raskt, og ligger foran resten av klassen i både norsk og matte. Læreren gir henne noen oppgaver fra høyere trinn, men hun sitter helt alene med disse. Veldig trist å se at lærelysten blir mindre og mindre. 

Jeg vet at skolen ikke har ressurser, og jeg skjønner godt at de prioriterer de svakeste elevene. Men jeg lurer på om det finnes solskinnehistorier når barn med stort læringspotensiale fikk godt tilrettelegging? 

Anonymkode: d784f...856

Be om evnetester hos BUP og PPT,
evnerike barn trenger også tilrettelegging
i form av bedre tilpassede utfordringer. Alle barn trenger noe og strebe etter.

Anonymkode: 6d92f...292

Skrevet

Dere kan henvise PPT selv, og BUP kan fastlegen henvise for dere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Be om evnetester hos BUP og PPT,
evnerike barn trenger også tilrettelegging
i form av bedre tilpassede utfordringer. Alle barn trenger noe og strebe etter.

Men ikke forvent at dette gjør en forskjell. Vår sønn har høy wisc-score, utredet av BUP, men lærerne er ikke interesserte i slikt. Ikke før på ungdomsskolen da skolevegringen startet, og jeg og mannen min måtte lage masse styr og involvere rektor og andre instanser for å få tilrettelegging slik at barnet ble motivert for skole.

Skrevet
angara skrev (1 minutt siden):

Men ikke forvent at dette gjør en forskjell. Vår sønn har høy wisc-score, utredet av BUP, men lærerne er ikke interesserte i slikt. Ikke før på ungdomsskolen da skolevegringen startet, og jeg og mannen min måtte lage masse styr og involvere rektor og andre instanser for å få tilrettelegging slik at barnet ble motivert for skole.

Nei fordi du trenger be om en oppdatert sakskyndig vurdering av PPT fordi for skolene er det kun PPT sine papirer som teller og der kan PP-Tjenesten henvise til utredningen gjort på BUP.

Tungvindt men.. 

Etter det kan man søke hjelp til å klage og man klager til statsforvalter når de ikke ivaretar barnet. Slikt er en kamp og det er ikke alltid det går uansett.

Det samme gjelder dessverre barn som har masse diagnoser og som ikke fungerer som standarden og sliter med alt mulig.

Skrevet

Vårt fikk plass på talentsenter. Dersom du bor i nærheten av et av vitensenterne som tilbyr dette, så anbefaler jeg sterkt å søke plass her!. 

I matematikken har vi løst det med å sende med barnet ei annen bok. Nå går hun i 7ende og regner på 2p pensum. (P-veien er lettere for barnet å lese på egenhånd,  T, og så S/R krever gjennomgang fra læreren).  På ungdomsskolen tenker vi å spør om forsering, altså at hun formelt tar 1T. 

For oss har det ikke vært aktuelt å søke henne opp på høyere trinn, da hun er født i desember og definitivt ikke sosialt modnere enn sin alder. Så på trinnet over hadde hun falt helt igjennom sosialt, selv om hun faglig godt kunne hoppet flere år opp. 

Anonymkode: 7030d...0db

• Liker 1
Skrevet

Alle kjeder seg på skolen.  Ingen liker å sitte på ræææva i timesvis. 

Så helt normalt.  

Men finnes noen som liker skolen, de blir som regel lærere selv,eller blir navere og får Dia2 før dem er 30. Bare ved å sitte. 

Anonymkode: 5ac95...e73

Skrevet

Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg ville undersøkt mulighetene for å bytte til privatskole. Jeg kommer i hvert fall til å undersøke dette dersom mitt barn har stort læringspotensial. Mine søsken og jeg har alltid vært glade i å lære, men fikk ikke utfordringer på skolen. Det gikk fint med oss (alle har høyere utdannelse og gode jobber), men jeg ønsker at mitt barn skal oppleve et miljø hvor ambisjoner og intellekt blir sett på som positivt. Jeg opplevde ikke det da jeg gikk på skolen på 90-tallet, for å si det sånn. 

Anonymkode: 49ca8...8c2

Skrevet

Vi har vært veldig heldig og har fått til forsering i matte allerede fra 2. klasse. En annen skriver at det har vært vanskelig med timeplanen og han har selvfølgelig gått glipp av timer på sitt eget trinn når han har hatt matte, men han har delvis tatt det igjen når klassen har hatt matte og delvis klart seg uten den undervisningen fordi han har tatt alle fag lett. 

For oss har det ikke vært aktuelt å hoppe over et trinn for jeg vet om flere andre som har gjort det og alle har falt utenfor sosialt. Mulig de ikke ville fungert sosialt uten å hoppe over heller, men jeg har ikke ønsket å ta sjansen med mitt barn. 

Anonymkode: 61ceb...35f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...