Gå til innhold

Romantisk middag

Anbefalte innlegg

Gjest Markblomsten
Skrevet

Hei!

Jeg har planer om å lage en romantisk og god middag for kjæresten en av de kommende helgene, og skulle gjerne hatt tips til noe jeg kan servere. Elgkjøtt har jeg nesten fri tilgang på, så hadde tenkt å inkludere det i hovedretten. Og kjæresten har lenge sakt at han kunne tenkt seg å smake hjemmelaget is, så tenkte å prøve meg på det også. Men da trenger jeg oppskrift og fremgangsmetode altså :overrasket: Når det gjelder forrett er det vel liten vits i å foreslå noe med fisk siden han ikke liker det, så hva kan man servere da? Skulle jo gjerne hatt retter som står litt godt til hverandre da.

Noen som har tips/oppskrifter kanskje? Gjerne også med vintips, for vi er veldig glad i vin ja :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmelaget iskrem er veldig enkelt og smaker utrolig godt.

Grunnoppskriften er 6 dl kremfløte, 6 eggeplommer og 125 g sukker. Visp eggedosis av eggeplommene og sukker. Varm opp fløten og visp den gradvis inn i eggedosisen. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til blandingen tykner (skal ikke koke). Du tilsetter den smakstilsetningen du ønsker.

Noen forslag:

- vaniljeis: splitt en vaniljestang og varm frø og stang sammen med fløte. Sil blandingen før du fryser den.

- hakket sjokolade (vanlig sjokolade eller f.eks. Daim, Bounty, Snickers, krokanrull e.l.) Sjokoladen blandes inn når isen er halvfrossen. Evt kan du smelte den sammen med fløten.

- most banan

- hakkede nøtter

- frukt/bær (blandes inn når isen er halvfrossen)

- finhakket kake (brownies er helt nydelig her, eller bruk kjeks, f.eks. hakkede oreocookies eller andre gode kjeks)

- honning (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt for ekstra god smak)

- smelt pulverkaffe i fløte, ha gjerne i mokkabønner også

- søt kastanjepuré

- bruk kokosmelk istedet for fløte, hakkede pistasjnøtter passer godt i

- smelt søt lakris sammen med fløten

- bland inn peanøttsmør

Har du iskremmaskin fryser du isen i denne. Hvis ikke heller du isen i en boks og setter i fryseren. Ta den ut og rør hver halvtime til den er frossen.

Forslag til forrett:

Sopp og løksuppe (2 pers.)

400 g fersk sopp i skiver

1 hakket rød løk

2-3 ss hvetemel

4,5 dl melk/fløte

3 dl buljong

en klype tørket basilikum

salt/pepper

noen skjeer snøfrisk

Stek sopp og løk i smør. Dryss over mel, spe med melk og buljong, tilsett basilikum og la suppen småkoke i 5 minutter. Rør inn snøfrisk og la den smelte. Smak til med salt og pepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...