Gå til innhold

stedatter med ett voldsomt behov for å snakke om/ned lillesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har to voksne stebarn på 20 og 22. Yngste har akkurat flyttet bort på skole, eldste bor i eget hus ikke så langt fra oss.. og så har jeg ett barn sammen med deres far på 11. 

Hver gang 20 åringen er hjemme så går praten omtrent kun i lillesøsteren. Om at hun ikke er like eksemplarisk som hun selv er, om at hun er større i vekst, oppførsel, hårstil og væremåte.. 

Vi kan sitte rundt bordet å snakke om noe og så kan hun bryte ut helt fra det blå: anne altså, har det så rotete på rommet sitt hun.

eller "når dusja du sist egentlig, anne?

når hun ikke er der så vil hun gjerne snakke om hun da også..

Hva kommer dette av? andre som kan forstå seg på det?

Anonymkode: e022f...c03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må tilføye at vi som regel ignorerer det. Og fortsetter praten om andre ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har to voksne stebarn på 20 og 22. Yngste har akkurat flyttet bort på skole, eldste bor i eget hus ikke så langt fra oss.. og så har jeg ett barn sammen med deres far på 11. 

Hver gang 20 åringen er hjemme så går praten omtrent kun i lillesøsteren. Om at hun ikke er like eksemplarisk som hun selv er, om at hun er større i vekst, oppførsel, hårstil og væremåte.. 

Vi kan sitte rundt bordet å snakke om noe og så kan hun bryte ut helt fra det blå: anne altså, har det så rotete på rommet sitt hun.

Dette forstår du vel selv ts ærligtalt...

Hun er sjalu.

Så enkelt. Pappaen hennes har fått en datter med deg. Hun er ikke lengre minste gulljenta. Og i tillegg er ikke du mammaen hennes. Hun føler sjalusi.

Det er selvfølgelig ikke helt vanlig å oppføre seg slik hun gjør. Voksen dame blitt! Hva man tenker er en ting.

Faren hennes bør ta en prat med henne. Be henne skjerpe seg. Hadde jeg krevd om det var min stedatter.

Hun er voksen. Ikke 11år som din datter.

Anonymkode: ba8cb...6dd

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere ignorerer det? Så i praksis får hun sitte og snakke stygt til/om lillesøster uten å møte motstand, selv når lillesøster er til stede? Hvordan tror du det får 11-åringen til å føle seg?

Anonymkode: f3f84...c16

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet

Dere kan jo ikke ignorere? Det må slå ned på hver eneste gang direkte når det skjer, og dere må snakke med henne uten lillesøster tilstede: "Hva kommer dette av? -Vi forstår oss ikke på dette."

Jeg har to tenåringsdøtre nær i alder, og de er ofte sjalu og kjipe mot hverandre, og det får de ikke lov til! "Slutt!. Har du ikke noe pent å si skal du la være å si det! Det hjelper ikke at det liksom var "tull", det er ikke morsomt! Det er det samme hva søster syns, jeg vil ikke høre slike kommentarer. Denslags ironi vil jeg ikke ha noe av. Det er ikke din sak. Vi er hyggelige mot hverandre" Osv. 

Anonymkode: 8abe5...fbf

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt å ignorere mobbing av yngste barnet. Her må far gi tydelig beskjed om at det er uakseptabelt. 

Anonymkode: e4517...0c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette forstår du vel selv ts ærligtalt...

Hun er sjalu.

Så enkelt. Pappaen hennes har fått en datter med deg. Hun er ikke lengre minste gulljenta. Og i tillegg er ikke du mammaen hennes. Hun føler sjalusi.

Det er selvfølgelig ikke helt vanlig å oppføre seg slik hun gjør. Voksen dame blitt! Hva man tenker er en ting.

Faren hennes bør ta en prat med henne. Be henne skjerpe seg. Hadde jeg krevd om det var min stedatter.

Hun er voksen. Ikke 11år som din datter.

Anonymkode: ba8cb...6dd

Står i HI at begge er stedøtre. 

Anonymkode: 94f52...123

Skrevet

Be hun skjerpe seg. En 20 åring som mobber en på 11. Det kan dere ikke ignorere. Her må dere slå hardt ned på sånt prat. 

Her hadde ikke det voksne barnet fått satt sine føtter innafor døra før hun skjerpet seg. Ja, det ville jeg gjort mot mine egne barn og kommer til å gjøre hvis det skulle skje. 

Anonymkode: 764f1...55c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forsvarer ikke ungen sin fra denne VOKSNE (!) damas nedsettende kommentarer og mobbing? Vet du hva mobbingen kan gjøre med hennes selvbilde? Har du aldri hørt saker om alvorlige konsekvenser av mobbing? Ta ansvar som mor. Be henne skjerpe seg. Hvis hun ikke gjør det, prat med far og forlang at han får treffe datteren sin utenfor huset, eventuelt når du og deres felles datter ikke er hjemme. Det er DIN oppgave å skjerme henne!

Jeg har fire barn, som er alle mine, men har to forskjellige fedre. Jeg har i alle år slått hardt ned på hvert eneste subtilt forsøk på mobbing, nedsnakking, fysisk utagering mv. mot småsøsken. Dette resulterte i svært godt forhold mellom de eldste og de yngste. Da jeg var liten, ble jeg mye mobbet, og min mor oppfordret meg til å gjøre som deg - ignorere, for da ville mobberne gå lei og slutte. Skjedde ikke. Det ble bare verre, for de så at mobbingen ikke fikk noen konsekvenser. 

Anonymkode: 74470...26e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Står i HI at begge er stedøtre. 

Anonymkode: 94f52...123

En av de to stedøttrene snakker dritt om TS sin datter som hun har sammen med stedøttrenes far. 

Anonymkode: 7fc6c...26f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår at du synes det er vanskelig å irrettesette en 20 åring som er stedatter og kommer innom på middag, men du får ta en prat med faren og be han snakke med henne. 

Anonymkode: 52e6c...feb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er faren 11 år?

Anonymkode: 1dfbc...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...