AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Har fått ny jobb på et kontor der de kler seg litt «penere», av type dressaktige bukser og bluser. Jeg kledde meg selvfølgelig pent til jobbintervjuet men har mest bare jeans og topper, og det kommer ikke til å passe helt inn. De bruker også skjørt og kjoler. Har noen tips til hvor/hva jeg kan kjøpe inn som er litt nøytrale kontorklær? Hvor mye forskjellige klær bør jeg ha? Hva med sko? Jeg er vant til å jobbe en plass der vi skifter fra utesko til innesandaler/crocs😅 Har et budsjett på 3000kr + Anonymkode: 4c4e4...9d7
Daisy-love Skrevet 17. februar 2024 #2 Skrevet 17. februar 2024 (endret) Du får mest for 3000kr på f.eks H&M sin Modern Classic-avdeling, samt Lindex, Match og Vic. Du kommer langt med litt basisplagg, og jeg hadde begynt med noen få enkle plagg også sett hva jeg trives i og ventet med å kjøpe mer til litt etterhvert. Da kan du følge med på salg også. Grå og/eller sort underdel, kan være både bukse eller skjørt, med skjorte, bluse, eller penere polo til funker. Dressjakke kan koste mer, og det er lurt å være nøye med klassisk snitt, og et snitt som passer din fasong, men mens du leter så fungerer det fint med cardigan i ulike varianter. Jeg kan ikke selv fordra å stryke klær, så jeg foretrekker bluser og penere poloer, og har kjøpt de jeg har «overalt». Flest poloer har jeg fra Lindex og H&M, mens bluser har jeg mest fra H&M, Vic og Match. Har også fra andre plasser. Jeg elsket butikken PM som har lagt ned for lengst, men der var det mye klassisk og pent. Aldri funnet en god erstatter for den butikken da. Hvor mange plagg, og hvilke kommer an på hvor mye variasjon du liker, og hvor god du er til å mikse og matche. Er du nøye med snittet, men ellers nøytrale klær er det lettere å mikse rundt, og du har gjerne klær fra før av du ikke har tenkt på at du med rett styling kan få til å passe til kontorjobb. Gratulerer med ny jobb! Endret 17. februar 2024 av Daisy-love 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Jeg vil råde deg til å heller bygge opp en gradvis garderobe av kvalitet, fremfor å kjøpe alt inn på en gang. Jobbgarderoben min er oppbygd over en 10 års periode. Jeg må alltid se profesjonell ut, og dresskoden varierer fra business til business casual, alt etter hva jeg skal. Jeg hadde greid meg med færre klær dersom jeg ikke var på reise, da får jeg ikke vasket skjortene mine. Min garderobe består av: 2 blå skjorter (fra Gant) 1 Hvit skjorte (Fra Gant) 3 hvite silkebluser (fra bik bok, hm og ricco vero) 1 mørkeblå dress (jakke, dresskjørt og bukse, Tiger of sweden) Mørk kåpe (ricco vero) Lys trenccoat kåpe (ricco vero) Mørkeblå dressjakke som er mindre formell og litt oversized med belte i livet (ricco vero) Beige dressjakke 3 nøytrale gensere (gant) 2 penere jeans (mørkeblå + svart) 2 loafers (hm) (slike bukser som ligner på dressbukser) 1 par penere skinn sneakers Pumps i skinn (tiger of sweden) Svarte dressko (usikker, vanlig skobutikk) Lave pumps (usikker, vanlig skobutikk) Svart formell kjole (tiger of sweden) Mørkeblå kjole med lange armer (ricco vero) Arbeidsveske (tiger of sweden) Jeg ville avventet med å kjøpe noe før jeg startet, slik du ikke bomkjøper, se an stilen på kontoret. Er det business eller mer mot business casual? Jeg hadde nok prioritert i starten (dersom business casual): 1 pen skjorte 1 pen genser eller dressjakke Fine sko i skinn (enten sneakers eller dressko) Antar at du allerede har pene jeans. Anonymkode: 501b9...5f3 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Kjøp få plagg av god kvalitet i nøytrale farger. Unngå «artige» mønstre osv. Kjøp kun plagg i bomull, ull/kashmir, lin og silke. Anonymkode: 3c3ba...6be 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Lindex har overraskende fine konstorklær. Zara har også mye fint. Anbefaler dette Anonymkode: ee460...f94 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 16.03): Jeg vil råde deg til å heller bygge opp en gradvis garderobe av kvalitet, fremfor å kjøpe alt inn på en gang. Jobbgarderoben min er oppbygd over en 10 års periode. Jeg må alltid se profesjonell ut, og dresskoden varierer fra business til business casual, alt etter hva jeg skal. Jeg hadde greid meg med færre klær dersom jeg ikke var på reise, da får jeg ikke vasket skjortene mine. Min garderobe består av: 2 blå skjorter (fra Gant) 1 Hvit skjorte (Fra Gant) 3 hvite silkebluser (fra bik bok, hm og ricco vero) 1 mørkeblå dress (jakke, dresskjørt og bukse, Tiger of sweden) Mørk kåpe (ricco vero) Lys trenccoat kåpe (ricco vero) Mørkeblå dressjakke som er mindre formell og litt oversized med belte i livet (ricco vero) Beige dressjakke 3 nøytrale gensere (gant) 2 penere jeans (mørkeblå + svart) 2 loafers (hm) (slike bukser som ligner på dressbukser) 1 par penere skinn sneakers Pumps i skinn (tiger of sweden) Svarte dressko (usikker, vanlig skobutikk) Lave pumps (usikker, vanlig skobutikk) Svart formell kjole (tiger of sweden) Mørkeblå kjole med lange armer (ricco vero) Arbeidsveske (tiger of sweden) Jeg ville avventet med å kjøpe noe før jeg startet, slik du ikke bomkjøper, se an stilen på kontoret. Er det business eller mer mot business casual? Jeg hadde nok prioritert i starten (dersom business casual): 1 pen skjorte 1 pen genser eller dressjakke Fine sko i skinn (enten sneakers eller dressko) Antar at du allerede har pene jeans. Anonymkode: 501b9...5f3 Hæ, loafers er sko og ikke bukser.... Anonymkode: 6ba35...da8 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 13.45): Lindex har overraskende fine konstorklær. Zara har også mye fint. Anbefaler dette Anonymkode: ee460...f94 Hvis det er viktig for TS å begynne rimelig så vil jeg også anbefale Lindex. Men jeg kan ikke si mange nok ganger det er viktig med nøkkelplagg og basisplagg i en garderobe som består av bomull, silke, lin og ull. Gode stoffer som holder og holder og holder og holder, så lenge du vasker riktig og behandler plaggene bra. Det billigste er p kjøpe en ullgenser til 1500 som varer i 15 år, enn å kjøpe en polyestergenser til 500 du må kjøpe hvert år. Anonymkode: 4dcee...9ed
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 13.24): Har fått ny jobb på et kontor der de kler seg litt «penere», av type dressaktige bukser og bluser. Jeg kledde meg selvfølgelig pent til jobbintervjuet men har mest bare jeans og topper, og det kommer ikke til å passe helt inn. De bruker også skjørt og kjoler. Har noen tips til hvor/hva jeg kan kjøpe inn som er litt nøytrale kontorklær? Hvor mye forskjellige klær bør jeg ha? Hva med sko? Jeg er vant til å jobbe en plass der vi skifter fra utesko til innesandaler/crocs😅 Har et budsjett på 3000kr + Anonymkode: 4c4e4...9d7 Skjekk ut Temu. De har mye billige penklær Anonymkode: 0f119...ae6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 HM har utrolig mye fint som passer innenfor den kategorien akkurat nå. Anonymkode: 6ba35...da8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå