Airam. Skrevet 6. februar #341 Del Skrevet 6. februar Det blir vel litt dumt å vri på alt i denne saken. Uten å kjenne henne, så virker det ikke på meg som at hun verken er misunnelig eller ikke unner barn med kreft eller andre diagnoser det de får. Men hun har nok kjent på urettferdigheten ved innleggelse m.m Man kjenner det jo ekstra godt i mammahjertet når det blir sånn forskjell. Det er ikke tvil om at at barn og voksne med kreft «får» litt mer. Vet ikke hvordan jeg skal skrive det, status blir jo litt feil ord. Det er ingen som ikke ønsker at de tilbudene som f.eks er for barn med kreft får, eller voksne. Men kanskje det går an å gjøre noe med ulikhetene. Kanskje foreningene må mer på banen, eller en organisasjon for barn generelt som er innlagte? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 6. februar #342 Del Skrevet 6. februar Folk må gjerne forsvare henne,,’en dere må også tåle at folk er kritiske. Sånn ellers så har løvemammaene samlet inn masse penger og kjøpt inn leker og utstyr til flere barneavdelinger over hele landet. og si at de med kreft får mer blir bare så dumt og provoserende 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 6. februar #343 Del Skrevet 6. februar Si1772 skrev (På 6.2.2025 den 18.56): Det er da virkelig ikke sjalusi hun uttrykker. Hun vil bare få frem at andre barn som er alvorlig syke også skulle hatt ett like godt tilbud. Det er ikke det samme som sjalusi. Hvorfor skulle hun ikke få lov å ønske det? Du/ Dere må ikke snu å vende på alt hun sier. Klart verken hun eller andre mener at barn med kreft ikke fortjener det, selvsagt fortjener de kan få av gode opplevelser. Blir sjokkert av hvordan mange her klarer å få dette til å høres negativt ut. Jeg synes hun er utrolig flink til fortelle om sin situasjon med sitt barn. Hun står faktisk i en tøff hverdag men en alvorlig syk jente på lik linje som andre foreldre med kreftsyke barn eller andre alvorlige diagnoser. Det er lov å kjempe sin sak😊 Hun har heller aldri sagt at kreft er en status sykdom slik du tolker det. Det går ann å si at noen burde få det like bra, det betyr ikke at andre ikke skulle hatt det Ekspander Hun sa; «ikke at jeg ikke unner de det……men likevel» Og hun sa tydelig at det kreft var en mere status- sykdom (noe av det dummeste jeg har hørt) Men da får Christina og foreldre til barn med ulike sykdommer melde seg inn i de foreningene hver sykdom har og være med på å belyse sykdommene og jobbe like hardt for de barna som kreftforeningen gjør (Kreftforeningen har forresten også egen undergruppe for pårørende…..det heller kom ikke av seg selv. Det er ikke bare via innsamling kreftforeningen får penger, men de tar betalt for medlemskap, de har egen nettbutikk, de får i stand samarbeid med kjente navn for å få laget årets rosa sløyfe hvert år, hver advent så kan man bestille et adventstjerne og bestemme hvilken kreftavdeling i landet den skal henges opp på, noe mange pårørende gjør (og det var utrolig rørende og oppløftende da jeg ble diagnostisert rett før jul 2020, kom inn på avdelingen for å få cellegift og det hang mange pappstjerner i gull i alle rom….den følelsen av at mange tenker på oss som går ei vond jul i møte varmet hjertet) Det er heller ikke bare kreftavdelingen som engasjerer seg, men også lokale lag og foreninger. Her kommer f.eks. damer fra Røde kors på avdelingen hver dag med traller oppvekket med div snitter, kaker, vafler, juice, te/kaffe osv…..utrolig koselig når man sitter stucked i en stol, påkoblet cellegift. Igjen; det er ikke i regi av Kreftforeningen Kreftforeningen med sine tilbud har bygget seg opp over tid. Noe andre foreninger også har mulighet til. Men det kommer ikke av seg selv; de må jobbe for det. Og det er heller ikke sånn at det er bare barn med kreft som får ekstra goder. Barn med alvorlig eksem kan f.eks. få dekket tur til varmere strøk. Jeg såg f.eks. den fantastiske filmen Ibelin, der var han og andre barn på Tusenfryd i regi av ei forening (noe han forøvrig sa i filmen at han mislikte pga han følte at alle glodde) Det er tilbud, og det bør bli flere, men det må jobbes for. Som f.eks. den moren som hadde laget en spleis for å kjøpe inn stjerne- prosjekter til alle rommene på avdelingen datteren lå på. Men igjen; det var kommentaren om at kreft er en sykdom som har ifg Christina høyere status som fikk meg til å endre litt syn på henne og er ikke lengre udelt positiv som jeg tidligere har vært. Hvorfor dra inn ordet sjalu hvis hun overhodet ikke er det? Håper for Christina sin del at det var bare ubetenksomt og uheldig formulert mtp at hun gikk fra himmel til helvete på et døgn ved å først være i ekstase over å vinne en pris i vixen, for så å komme hjem til alvorlig sykt barn og ambulansefly til sykehuset, og at dette med status og urettferdighet ikke er noe hun innerst inni mener. 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 7. februar #344 Del Skrevet 7. februar skruf skrev (På 6.2.2025 den 23.10): Hun sa; «ikke at jeg ikke unner de det……men likevel» Og hun sa tydelig at det kreft var en mere status- sykdom (noe av det dummeste jeg har hørt) Men da får Christina og foreldre til barn med ulike sykdommer melde seg inn i de foreningene hver sykdom har og være med på å belyse sykdommene og jobbe like hardt for de barna som kreftforeningen gjør (Kreftforeningen har forresten også egen undergruppe for pårørende…..det heller kom ikke av seg selv. Det er ikke bare via innsamling kreftforeningen får penger, men de tar betalt for medlemskap, de har egen nettbutikk, de får i stand samarbeid med kjente navn for å få laget årets rosa sløyfe hvert år, hver advent så kan man bestille et adventstjerne og bestemme hvilken kreftavdeling i landet den skal henges opp på, noe mange pårørende gjør (og det var utrolig rørende og oppløftende da jeg ble diagnostisert rett før jul 2020, kom inn på avdelingen for å få cellegift og det hang mange pappstjerner i gull i alle rom….den følelsen av at mange tenker på oss som går ei vond jul i møte varmet hjertet) Det er heller ikke bare kreftavdelingen som engasjerer seg, men også lokale lag og foreninger. Her kommer f.eks. damer fra Røde kors på avdelingen hver dag med traller oppvekket med div snitter, kaker, vafler, juice, te/kaffe osv…..utrolig koselig når man sitter stucked i en stol, påkoblet cellegift. Igjen; det er ikke i regi av Kreftforeningen Kreftforeningen med sine tilbud har bygget seg opp over tid. Noe andre foreninger også har mulighet til. Men det kommer ikke av seg selv; de må jobbe for det. Og det er heller ikke sånn at det er bare barn med kreft som får ekstra goder. Barn med alvorlig eksem kan f.eks. få dekket tur til varmere strøk. Jeg såg f.eks. den fantastiske filmen Ibelin, der var han og andre barn på Tusenfryd i regi av ei forening (noe han forøvrig sa i filmen at han mislikte pga han følte at alle glodde) Det er tilbud, og det bør bli flere, men det må jobbes for. Som f.eks. den moren som hadde laget en spleis for å kjøpe inn stjerne- prosjekter til alle rommene på avdelingen datteren lå på. Men igjen; det var kommentaren om at kreft er en sykdom som har ifg Christina høyere status som fikk meg til å endre litt syn på henne og er ikke lengre udelt positiv som jeg tidligere har vært. Hvorfor dra inn ordet sjalu hvis hun overhodet ikke er det? Håper for Christina sin del at det var bare ubetenksomt og uheldig formulert mtp at hun gikk fra himmel til helvete på et døgn ved å først være i ekstase over å vinne en pris i vixen, for så å komme hjem til alvorlig sykt barn og ambulansefly til sykehuset, og at dette med status og urettferdighet ikke er noe hun innerst inni mener. Ekspander Det er ikke hun som har funnet på at f.eks. kreft har mer «status» det er rett og slett fakta. 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingo Bongo Skrevet 7. februar #345 Del Skrevet 7. februar Det er ikke status å HA kreft, men det er status å jobbe med kreft. En vesentlig forskjell der. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 7. februar #346 Del Skrevet 7. februar Tessa12 skrev (På 7.2.2025 den 6.32): Det er ikke hun som har funnet på at f.eks. kreft har mer «status» det er rett og slett fakta. Ekspander Hun sa seg enig med en følger som sa at kreft ga mere status Bingo Bongo skrev (På 7.2.2025 den 11.48): Det er ikke status å HA kreft, men det er status å jobbe med kreft. En vesentlig forskjell der. Ekspander Det er en annen bruker som har blandet inn en spørreundersøkelse fra Sykepleierforbundet om hvilke sykdommer som gir mest «status» å jobbe med, så det var ikke jobbmessige ulikheter ut i fra ulike sykdommer hos barn Christina snakket om. Hun har aldri klaget over at datteren får nedprioritert behandling Det var aldri snakk om at å jobbe med kreft kontra andre sykdommer da Christina snakket om dette på snap og hvilke tilbud barna på barnekreft- avdelingen hadde kontra barna på medisinsk avd. Hun (og følgere som var enige) mente at alle alvorlige syke barn burde ha samme tilbud. Noe jeg også er enig i, men da må det jobbes for på samme måte som Kreftforeningen har gjort i mange år. Regner med at f.eks. Christina er medlem i epilepsiforeningen; pårørende til barn med f.eks. epilepsi burde tatt det opp med foreningen at det bør settes mere fokus/bevilgninger som er øremerket barna.. Og igjen; ikke alle sykehus har ekstra goder til barna som har kreft; det er nok de største sykehusene som har ulike typer barneavdelinger ut i fra hvilken type sykdom eller skade de er innlagt for. Her jeg bor f.eks. så er det ei felles barneavdeling og det er ingen ekstra goder til barna som har kreft. Det er likt for alle. Lekerommet f.eks. har leker, tv, dvd- er (pluss tv på alle pasientrom), bøker, innredning, osv som er kjøpt inn med penger som lokale lag og foreninger har donert til avdelingen. T.o.m hvilestoler til pårørende på isolatrommene er sponset lokalt. Pizzakvelder for alle barna er også betalt av penger avdelingen har tilgjengelig fra lokale lag/foreninger. Det er ikke de største sykehusene som har ulike typer barneavdelinger som bruker ekstra midler på barnekreftavdelingen, men kreftforeningen. Og igjen; det er ikke bare barn med kreft som kan søke om å få dekket sydenturer og opplevelser fra kreftforeningen de er medlem i, men også andre barn/familier får støtte fra den foreningen tilhørende deres sykdom. Jeg fikk med meg hele den sekvensen der Christina snakket om dette. Hadde jeg ikke gjort det så ville jeg nok forsvart henne uten å ha sett det, som jeg alltid har brukt å gjøre. Hun sammenlignet hvor stor forskjell det var på avdelingen for barn med kreft og de godene de fikk kontra de andre barna, og hvor glad hun ble pga ei mor hadde spleis for å kjøpe inn stjerne- prosjektor til den avdelingen datteren lå på. For det hadde de på barnekreft hatt lenge. Og hun sa; «det er ikke det at jeg ikke unner de godene, jeg er ikke sjalu…………men likevel» også lot hun det henge i luften. En følger kommenterte at kreft var en sykdom som ga mere status; Christina re-publiserte kommentaren og sa seg enig. Jeg synes f.eks. ikke at Christina er versting på å utlevere barn. Vi vet egentlig veldig lite privat om datteren hennes. Men hun belyser den sjeldne og alvorlige sykdommen datteren har uten å bli privat, og hvordan det føles å være i konstant 100% beredskap. Jeg ser heller ikke problemet med at hun postet fra vixen og hvor kjekt de hadde det for deretter å poste bilde av ambulansehelikopteret; i mine øyne var det ikke for å få oppmerksomhet, men for å belyse hvor fort livet deres snur bare på et døgn. Hun postet ingenting av datteren, eneste hun sa var at datteren lå i kunstig koma, men hun sa ingen detaljer eller personlige opplysninger om datteren. Ingen bilder av datteren mens hun lå i koma og var på det sykeste. Først da datteren var bedre og seg selv igjen så postet hun noen snutter av seg selv og datteren i likedane klær, da alt var «bra» (bra i hermetegn mtp at datteren ikke blir frisk) igjen. Så; den kritikken hun får for eksponering og at hun utleverer sitt syke barn synes jeg er uberettiget. I det store bildet så har Christina veldig lite fokus på sitt syke barn på sin kanal; hun er etter min mening en av de få Løvemammaene som har minst eksponering av barn. Christina sin kanal dreier seg mere om Christina selv; hennes interesse for sminke, kreativitet, ME/ utmattelse, familieliv, og i det siste hennes livsstilsendring. Det er bare et snev av det hun publiserer som går på det å prøve å leve et normalt familieliv med et alvorlig sykt barn, det å hele tiden være i alarmberedskap og hvor utmattende det er + klinisk opplysning om det sammensatte sykdomsbildet hos datteren og barnepalliasjon. 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 8. februar #347 Del Skrevet 8. februar skruf skrev (På 6.2.2025 den 23.10): Hun sa; «ikke at jeg ikke unner de det……men likevel» Og hun sa tydelig at det kreft var en mere status- sykdom (noe av det dummeste jeg har hørt) Men da får Christina og foreldre til barn med ulike sykdommer melde seg inn i de foreningene hver sykdom har og være med på å belyse sykdommene og jobbe like hardt for de barna som kreftforeningen gjør (Kreftforeningen har forresten også egen undergruppe for pårørende…..det heller kom ikke av seg selv. Det er ikke bare via innsamling kreftforeningen får penger, men de tar betalt for medlemskap, de har egen nettbutikk, de får i stand samarbeid med kjente navn for å få laget årets rosa sløyfe hvert år, hver advent så kan man bestille et adventstjerne og bestemme hvilken kreftavdeling i landet den skal henges opp på, noe mange pårørende gjør (og det var utrolig rørende og oppløftende da jeg ble diagnostisert rett før jul 2020, kom inn på avdelingen for å få cellegift og det hang mange pappstjerner i gull i alle rom….den følelsen av at mange tenker på oss som går ei vond jul i møte varmet hjertet) Det er heller ikke bare kreftavdelingen som engasjerer seg, men også lokale lag og foreninger. Her kommer f.eks. damer fra Røde kors på avdelingen hver dag med traller oppvekket med div snitter, kaker, vafler, juice, te/kaffe osv…..utrolig koselig når man sitter stucked i en stol, påkoblet cellegift. Igjen; det er ikke i regi av Kreftforeningen Kreftforeningen med sine tilbud har bygget seg opp over tid. Noe andre foreninger også har mulighet til. Men det kommer ikke av seg selv; de må jobbe for det. Og det er heller ikke sånn at det er bare barn med kreft som får ekstra goder. Barn med alvorlig eksem kan f.eks. få dekket tur til varmere strøk. Jeg såg f.eks. den fantastiske filmen Ibelin, der var han og andre barn på Tusenfryd i regi av ei forening (noe han forøvrig sa i filmen at han mislikte pga han følte at alle glodde) Det er tilbud, og det bør bli flere, men det må jobbes for. Som f.eks. den moren som hadde laget en spleis for å kjøpe inn stjerne- prosjekter til alle rommene på avdelingen datteren lå på. Men igjen; det var kommentaren om at kreft er en sykdom som har ifg Christina høyere status som fikk meg til å endre litt syn på henne og er ikke lengre udelt positiv som jeg tidligere har vært. Hvorfor dra inn ordet sjalu hvis hun overhodet ikke er det? Håper for Christina sin del at det var bare ubetenksomt og uheldig formulert mtp at hun gikk fra himmel til helvete på et døgn ved å først være i ekstase over å vinne en pris i vixen, for så å komme hjem til alvorlig sykt barn og ambulansefly til sykehuset, og at dette med status og urettferdighet ikke er noe hun innerst inni mener. Ekspander Men det er jo en kjent sak, at kreft blir sett på som det verste og forskning på kreft får mye mer finansiering enn andre sykdommer som få har. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 8. februar #348 Del Skrevet 8. februar skruf skrev (På 6.2.2025 den 23.10): Hun sa; «ikke at jeg ikke unner de det……men likevel» Og hun sa tydelig at det kreft var en mere status- sykdom (noe av det dummeste jeg har hørt) Men da får Christina og foreldre til barn med ulike sykdommer melde seg inn i de foreningene hver sykdom har og være med på å belyse sykdommene og jobbe like hardt for de barna som kreftforeningen gjør (Kreftforeningen har forresten også egen undergruppe for pårørende…..det heller kom ikke av seg selv. Det er ikke bare via innsamling kreftforeningen får penger, men de tar betalt for medlemskap, de har egen nettbutikk, de får i stand samarbeid med kjente navn for å få laget årets rosa sløyfe hvert år, hver advent så kan man bestille et adventstjerne og bestemme hvilken kreftavdeling i landet den skal henges opp på, noe mange pårørende gjør (og det var utrolig rørende og oppløftende da jeg ble diagnostisert rett før jul 2020, kom inn på avdelingen for å få cellegift og det hang mange pappstjerner i gull i alle rom….den følelsen av at mange tenker på oss som går ei vond jul i møte varmet hjertet) Det er heller ikke bare kreftavdelingen som engasjerer seg, men også lokale lag og foreninger. Her kommer f.eks. damer fra Røde kors på avdelingen hver dag med traller oppvekket med div snitter, kaker, vafler, juice, te/kaffe osv…..utrolig koselig når man sitter stucked i en stol, påkoblet cellegift. Igjen; det er ikke i regi av Kreftforeningen Kreftforeningen med sine tilbud har bygget seg opp over tid. Noe andre foreninger også har mulighet til. Men det kommer ikke av seg selv; de må jobbe for det. Og det er heller ikke sånn at det er bare barn med kreft som får ekstra goder. Barn med alvorlig eksem kan f.eks. få dekket tur til varmere strøk. Jeg såg f.eks. den fantastiske filmen Ibelin, der var han og andre barn på Tusenfryd i regi av ei forening (noe han forøvrig sa i filmen at han mislikte pga han følte at alle glodde) Det er tilbud, og det bør bli flere, men det må jobbes for. Som f.eks. den moren som hadde laget en spleis for å kjøpe inn stjerne- prosjekter til alle rommene på avdelingen datteren lå på. Men igjen; det var kommentaren om at kreft er en sykdom som har ifg Christina høyere status som fikk meg til å endre litt syn på henne og er ikke lengre udelt positiv som jeg tidligere har vært. Hvorfor dra inn ordet sjalu hvis hun overhodet ikke er det? Håper for Christina sin del at det var bare ubetenksomt og uheldig formulert mtp at hun gikk fra himmel til helvete på et døgn ved å først være i ekstase over å vinne en pris i vixen, for så å komme hjem til alvorlig sykt barn og ambulansefly til sykehuset, og at dette med status og urettferdighet ikke er noe hun innerst inni mener. Ekspander Her må jeg bare rette på deg, for du har i flere innlegg nå skrytt av kreftforeningen og alt de gjør for barnekreft. Barnekreftforeningen er en selvstendig organisasjon som ikke ligger under noen andre foreninger, og det er de som gjør all den fantastiske jobben for barn og familien til barn med kreft🧡 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 10. februar #349 Del Skrevet 10. februar Vennefesten: Er intensjonen å leie et lokale og invitere alle følgerne sine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeppjepp2 Skrevet 11. februar #350 Del Skrevet 11. februar shab skrev (På 10.2.2025 den 22.25): Vennefesten: Er intensjonen å leie et lokale og invitere alle følgerne Ekspander For noen måneder siden så var de snakk om ensomhet, å at det er vanskelig å få venner i voksen alder. Så kom tema opp om å samle flere som føler seg ensom sånn at folk fekk treffes og bli kjent med nye. Synes det er en helt nydelig ide 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 12. februar #351 Del Skrevet 12. februar Birdo skrev (På 8.2.2025 den 16.41): Her må jeg bare rette på deg, for du har i flere innlegg nå skrytt av kreftforeningen og alt de gjør for barnekreft. Barnekreftforeningen er en selvstendig organisasjon som ikke ligger under noen andre foreninger, og det er de som gjør all den fantastiske jobben for barn og familien til barn med kreft🧡 Ekspander Det stemmer ikke helt, så ikke noe å rette på meg for det jeg har skrevet; ja; de er en egen organisasjon, men etter at Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 så inngikk de i en samarbeidsavtale med Kreftforeningen i 1983. https://www.barnekreftforeningen.no/om-oss/historien Det jeg hele tiden har prøvd å få frem, men mulig jeg formulerer meg kronglete, er at de andre foreningene for ulike sykdommer, særlig alvorlige sykdommer, burde hatt ei egen undergruppe for barn og ungdom. Om f.eks. epilepsiforeningen starter opp ei undergruppe for de under 18, eller om foresatte stifter ei egen forening typ «Foreningen for barn med epilepsi» og deretter inngår samarbeid med Epilepsiforeningen sin hovedorganisasjon. Ingenting kommer av seg selv, det må jobbes for med å sette fokus på ulike sykdommer, ha innsamlingsaksjoner, søke støtte fra staten, betalt medlemskap, selge produkter osv. Det blir i mine øyne feil å si at kreft er en mere status sykdom og dermed får kreftsyke barn ekstra goder. De godene Christina nevnte er pga Barnekreftforeningen har midler til det. Men; det er jo ikke sånn at de utestenger barn som ikke har kreft som ligger på samme avdeling; den jula datteren til Nina var innlagt og måtte ligge på avdelingen for kreftsyke barn pga den medisinske barneavdelingen hadde feriestengt så fikk hun akkurat det samme som de kreftsyke barna. Barn fra andre avdelinger får også komme å benytte seg av lekerommet de har på kreftavdelingen for barn. Dessverre så er det sånn i dette landet at det skal spinkes og spares i helsevesenet, noe som også går utover pasientene mtp tilbud utover medisinsk behandling mens de er innlagt. Derfor er de fleste sykehusene sine avdelinger avhengig av bidrag fra lag og organisasjoner mtp trivselstiltak. Dette gjelder som sagt alle, ikke bare kreft. Nina nevnte jo selv hvor glad hun ble for at ei mor hadde tatt initiativ til en spleis for å kjøpe inn prosjektorer som lager stjernehimmel til alle rommene på barn/med.post. Og som jeg skrev i et tidligere innlegg så har vi på kreftavd på vårt sykehus noen damer fra Røde Kors som hver dag jobber frivillig og kommer med traller med div mat og drikke på som de tilbyr pasientene. Flere ganger har f.eks. årets russ hatt innsamlingsaksjoner der pengene har vært øremerket f.eks. barneavd. Et år så ble det kjøpt inn tv til alle rommene (er et lokalsykehus så er ikke ei stor avdeling) Odd Fellow ga penger til Lindrende enhet sånn at det ble kjøpt inn gode hvilestoler til pårørende til alle pasientrom. Poenger med disse eksemplene er at Christina ikke vet om det nødvendigvis er Barnekreftforeningen som står bak heller. Og; for at det skal skje ei endring der det blir mere fokus og økonomiske midler til de som har andre sykdommer , og egne foreninger for barna med de sykdommene, så skjer det ikke av seg selv. Kreftforeningen og Barnekreftforeningen fikk ikke alt rett i hendene da de startet opp heller, men de har jobbet for det. Som sagt ble Barnekreftforeningen stiftet i 1982 og inngikk samarbeid med Kreftforeningen i 1983. Det er lenge siden, og derfor har de vokst seg store pga de har jobbet kontinuerlig og det har vært, og er, mange ildsjeler. Selve kreftforeningen ble stiftet så tidlig som i 1938! Kreft er den sykdommen som flest blir rammet av, enten en selv eller som pårørende, så det er ikke rart at foreningen har vokst seg stor ila disse årene. Kreft + hjerte/kar-sykdommer er også de sykdommene som har den høyeste dødsraten/ årsaken til de fleste dødsfall i Norge. Flere og flere blir rammet av kreft, og jeg vil tro at de som får kreft + pårørende melder seg inn i kreftforeningen, så det er ikke noe rart at foreningen har vokst seg stor og sitter på mere økonomiske midler enn mindre og yngre foreninger Selvfølgelig burde alle syke barn ha hatt de samme godene, men når helseforetakene ikke har midler til det så er det de ulike foreningene + lokalsamfunnet ved hjelp av diverse lag og foreninger som gir støtte + innsamlingsaksjoner som er øremerket ulike avdelinger som bidrar til disse godene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 12. februar #352 Del Skrevet 12. februar skruf skrev (På 12.2.2025 den 12.54): Det stemmer ikke helt, så ikke noe å rette på meg for det jeg har skrevet; ja; de er en egen organisasjon, men etter at Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 så inngikk de i en samarbeidsavtale med Kreftforeningen i 1983. https://www.barnekreftforeningen.no/om-oss/historien Det jeg hele tiden har prøvd å få frem, men mulig jeg formulerer meg kronglete, er at de andre foreningene for ulike sykdommer, særlig alvorlige sykdommer, burde hatt ei egen undergruppe for barn og ungdom. Om f.eks. epilepsiforeningen starter opp ei undergruppe for de under 18, eller om foresatte stifter ei egen forening typ «Foreningen for barn med epilepsi» og deretter inngår samarbeid med Epilepsiforeningen sin hovedorganisasjon. Ingenting kommer av seg selv, det må jobbes for med å sette fokus på ulike sykdommer, ha innsamlingsaksjoner, søke støtte fra staten, betalt medlemskap, selge produkter osv. Det blir i mine øyne feil å si at kreft er en mere status sykdom og dermed får kreftsyke barn ekstra goder. De godene Christina nevnte er pga Barnekreftforeningen har midler til det. Men; det er jo ikke sånn at de utestenger barn som ikke har kreft som ligger på samme avdeling; den jula datteren til Nina var innlagt og måtte ligge på avdelingen for kreftsyke barn pga den medisinske barneavdelingen hadde feriestengt så fikk hun akkurat det samme som de kreftsyke barna. Barn fra andre avdelinger får også komme å benytte seg av lekerommet de har på kreftavdelingen for barn. Dessverre så er det sånn i dette landet at det skal spinkes og spares i helsevesenet, noe som også går utover pasientene mtp tilbud utover medisinsk behandling mens de er innlagt. Derfor er de fleste sykehusene sine avdelinger avhengig av bidrag fra lag og organisasjoner mtp trivselstiltak. Dette gjelder som sagt alle, ikke bare kreft. Nina nevnte jo selv hvor glad hun ble for at ei mor hadde tatt initiativ til en spleis for å kjøpe inn prosjektorer som lager stjernehimmel til alle rommene på barn/med.post. Og som jeg skrev i et tidligere innlegg så har vi på kreftavd på vårt sykehus noen damer fra Røde Kors som hver dag jobber frivillig og kommer med traller med div mat og drikke på som de tilbyr pasientene. Flere ganger har f.eks. årets russ hatt innsamlingsaksjoner der pengene har vært øremerket f.eks. barneavd. Et år så ble det kjøpt inn tv til alle rommene (er et lokalsykehus så er ikke ei stor avdeling) Odd Fellow ga penger til Lindrende enhet sånn at det ble kjøpt inn gode hvilestoler til pårørende til alle pasientrom. Poenger med disse eksemplene er at Christina ikke vet om det nødvendigvis er Barnekreftforeningen som står bak heller. Og; for at det skal skje ei endring der det blir mere fokus og økonomiske midler til de som har andre sykdommer , og egne foreninger for barna med de sykdommene, så skjer det ikke av seg selv. Kreftforeningen og Barnekreftforeningen fikk ikke alt rett i hendene da de startet opp heller, men de har jobbet for det. Som sagt ble Barnekreftforeningen stiftet i 1982 og inngikk samarbeid med Kreftforeningen i 1983. Det er lenge siden, og derfor har de vokst seg store pga de har jobbet kontinuerlig og det har vært, og er, mange ildsjeler. Selve kreftforeningen ble stiftet så tidlig som i 1938! Kreft er den sykdommen som flest blir rammet av, enten en selv eller som pårørende, så det er ikke rart at foreningen har vokst seg stor ila disse årene. Kreft + hjerte/kar-sykdommer er også de sykdommene som har den høyeste dødsraten/ årsaken til de fleste dødsfall i Norge. Flere og flere blir rammet av kreft, og jeg vil tro at de som får kreft + pårørende melder seg inn i kreftforeningen, så det er ikke noe rart at foreningen har vokst seg stor og sitter på mere økonomiske midler enn mindre og yngre foreninger Selvfølgelig burde alle syke barn ha hatt de samme godene, men når helseforetakene ikke har midler til det så er det de ulike foreningene + lokalsamfunnet ved hjelp av diverse lag og foreninger som gir støtte + innsamlingsaksjoner som er øremerket ulike avdelinger som bidrar til disse godene. Ekspander Og avsluttet de avtalen i 2017. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 12. februar #353 Del Skrevet 12. februar jeppjepp2 skrev (På 11.2.2025 den 12.12): For noen måneder siden så var de snakk om ensomhet, å at det er vanskelig å få venner i voksen alder. Så kom tema opp om å samle flere som føler seg ensom sånn at folk fekk treffes og bli kjent med nye. Synes det er en helt nydelig ide 🥰 Ekspander Ja, men blir jo slitsomt for henne da. Hun blir jo festens midtpunkt og alle vil ha en bit av henne. Ordentlig kjendis for en kveld da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeppjepp2 Skrevet 13. februar #354 Del Skrevet 13. februar shab skrev (På 12.2.2025 den 23.51): Ja, men blir jo slitsomt for henne da. Hun blir jo festens midtpunkt og alle vil ha en bit av henne. Ordentlig kjendis for en kveld da Ekspander Så hun burde holde seg inne hjemme, aldri finne på noe som hun syntes er kjekt? Blir seriøst dårlig av folk som leiter etter feil hos andre med forstørrelsesglass. Får tyn vist hun slapper for mye av, å får tyn vist hun vil finne på noe kjekt som vare i 1 dag. Er ikke akuratt 2 ukers festival heller 😅 Er man utslitt, har fatigue, deprimert osv så skal man finne på ting som gir glede. Ikke låse seg inne å bli deprimert å mer dårlig. Seriøst på tide å ta seg en bolle. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 14. februar #355 Del Skrevet 14. februar jeppjepp2 skrev (På 13.2.2025 den 18.27): Så hun burde holde seg inne hjemme, aldri finne på noe som hun syntes er kjekt? Blir seriøst dårlig av folk som leiter etter feil hos andre med forstørrelsesglass. Får tyn vist hun slapper for mye av, å får tyn vist hun vil finne på noe kjekt som vare i 1 dag. Er ikke akuratt 2 ukers festival heller 😅 Er man utslitt, har fatigue, deprimert osv så skal man finne på ting som gir glede. Ikke låse seg inne å bli deprimert å mer dårlig. Seriøst på tide å ta seg en bolle. Ekspander Nå tenker ikke jeg på det hun orker. Jeg tenker mer på at denne "vennefesten" egentlig er en hyllest til henne selv. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanilje70 Skrevet 14. februar #356 Del Skrevet 14. februar shab skrev (På 14.2.2025 den 16.16): Nå tenker ikke jeg på det hun orker. Jeg tenker mer på at denne "vennefesten" egentlig er en hyllest til henne selv. Ekspander Ja det er jo det, hun vil være midtpkt og tror sikkert de 40.000 som stemte på henne vil komme 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeppjepp2 Skrevet 15. februar #357 Del Skrevet 15. februar Vanilje70 skrev (På 14.2.2025 den 16.37): Ja det er jo det, hun vil være midtpkt og tror sikkert de 40.000 som stemte på henne vil komme Ekspander Trur hun og alle forstår at 40.000 ikke vil eller kan komme. Men tenk hvor kjekt det blir for de som kjem. De som sliter med å få kontakter i voksen alder. De som føler seg ensom osv. Håper jeg har mulighet til å reise der til. Skjønner ikke hvordan dere klare å snu det til noe negativt 🤔🤷♀️ dere kan umulig ha mye glede i livet, som rakker ned på folk som vil gjøre noe hyggelig og positivt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velinda Skrevet 15. februar #358 Del Skrevet 15. februar jeppjepp2 skrev (På 15.2.2025 den 15.04): Trur hun og alle forstår at 40.000 ikke vil eller kan komme. Men tenk hvor kjekt det blir for de som kjem. De som sliter med å få kontakter i voksen alder. De som føler seg ensom osv. Håper jeg har mulighet til å reise der til. Skjønner ikke hvordan dere klare å snu det til noe negativt 🤔🤷♀️ dere kan umulig ha mye glede i livet, som rakker ned på folk som vil gjøre noe hyggelig og positivt. Ekspander Du kan ikke diktere hva folk skal tenke å mene her,syns også det er passe frekt å anta at andre ikke har glede i livene sine,tenker du må gå litt i deg selv først,at du ikke skjønner noe betyr ikke at du har rett til å rakke ned heller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeppjepp2 Skrevet 15. februar #359 Del Skrevet 15. februar Velinda skrev (På 15.2.2025 den 15.17): Du kan ikke diktere hva folk skal tenke å mene her,syns også det er passe frekt å anta at andre ikke har glede i livene sine,tenker du må gå litt i deg selv først,at du ikke skjønner noe betyr ikke at du har rett til å rakke ned heller Ekspander Så det er eit forum der 90% er å rakke ned på C, der det blir leita med forstørrelseglass etter noe som kan bli snud til noe negativt. Å med en gang dere møter motgang skal dere bli krenket å bli helt offer kristoffer, å mene at jeg rakker ned siden jeg har min meining som ikke samsvare dåkas? Dobbeltmoralen er stor her vist. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 17. februar #360 Del Skrevet 17. februar jeppjepp2 skrev (På 15.2.2025 den 17.20): Så det er eit forum der 90% er å rakke ned på C, der det blir leita med forstørrelseglass etter noe som kan bli snud til noe negativt. Å med en gang dere møter motgang skal dere bli krenket å bli helt offer kristoffer, å mene at jeg rakker ned siden jeg har min meining som ikke samsvare dåkas? Dobbeltmoralen er stor her vist. Ekspander Jeg synes det blir vel generaliserende mot alle som er i tråden. Jeg for eksempel synes at hun ofte kommer med fornuftige tanker/meninger, men at det også kan ligge intensjoner bak en del. F;eks i går: Lang seanse om hvordan hun føler seg i ei bukse som da blir til at hun får mye fine kommentarer om hvor bra hun ser ut og får snappet om kroppspress... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå